2018
Bön: Nyckeln till vittnesbörd och återställelsen
April 2018


Bön: Nyckeln till vittnesbörd och återställelsen

Från ett tal under generalkonferensen i oktober 2003.

Följ Joseph Smiths exempel och återställelsens mönster. Vänd dig till skrifterna. Knäböj i bön. Be i tro. Lyssna på den Helige Anden.

Bild
clasped hands

Foto från Getty Images

Som ledare för kyrkan får vi ofta frågan: ”Hur får jag ett vittnesbörd om Jesu Kristi återställda evangelium?”

För att få ett vittnesbörd och påbörja sin omvändelse måste man börja med att studera och be. Sedan måste man leva efter evangeliet med tålamod och uthållighet och inbjuda och söka Anden. Joseph Smiths liv och återställelsens mönster är utomordentliga exempel på denna process. När jag återger det som hände under återställelsen, sök då efter stegen som leder till ett vittnesbörd.

Stor förvirring

Joseph Smith föddes den 23 december 1805 i Sharon i Vermont, Förenta staterna. Hans familj bad och studerade Bibeln. När han var ung intresserade han sig för religion och upptäckte att det rådde ”stor förvirring” över Kristi lära, att ”präst stred mot präst och omvänd mot omvänd” (JS–H 1:6).

Den här förvirringen började århundraden tidigare under det som kallas det stora avfallet. Aposteln Paulus sa att Herrens dag inte skulle komma förrän efter avfallet. (Se 2 Tess. 2:3.)

Några årtionden efter Kristi uppståndelse dödades hans apostlar, hans lära förvanskades och prästadömet togs bort från jorden. Men Paulus såg våra dagar och profeterade att ”när tiden var fullbordad … [skulle Gud] i Kristus sammanfatta allt” (Ef. 1:10). Han skulle återställa Kristi sanna kyrka till jorden.

Joseph får ett svar

När Joseph var 14 år gammal befann han sig mitt i ett religiöst ”åsiktstumult”. Han frågade ofta sig själv: ”Om någon av dem har rätt, vilken är det då och hur skall jag kunna veta det?” (JS–H 1:10).

Joseph vände sig till Bibeln för att få svar. ”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den” (Jak. 1:5).

Bild
joseph praying

Detalj från Mitt hjärtas önskningar, av Walter Rane

Joseph följde Jakobs råd och gick till en skogsdunge nära sitt hem och bad. När han bad till Gud sänkte sig en ljuspelare klarare än solen över honom och två personer visade sig. ”En av dem talade till mig och nämnde mig vid namn och sade, medan han pekade på den andre: Denne är min älskade Son. Hör honom!” (JS–H 1:16–17).

Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus samtalade med Joseph. De svarade på hans fråga. De talade om för honom att Kristi sanna kyrka inte längre fanns på jorden. Joseph märkte att dessa medlemmar i gudomen var åtskilda och påtagliga personer, att de visste vad han hette och att de ville besvara hans böner. Himlarna öppnades, avfallets natt var över och evangeliets ljus började lysa.

Liksom Joseph söker många av oss sanningens ljus. Liksom Joseph måste vi söka i skrifterna och be, ödmjuka oss och lära oss att utöva tro.

Moroni och guldplåtarna

Under de tre år som följde efter den första synen sa Joseph att han ofta kände sig missmodig på grund av sina svagheter och ofullkomligheter. Men han förlorade inte tron eller glömde bönens kraft.

Den 21 september 1823, när Joseph var sjutton år, knäböjde han för att be om förlåtelse för sina synder och för att be Gud tillkännage hans ställning inför honom (se JS–H 1:29). När han bad såg han ett ljussken ”som tilltog tills rummet var ljusare än mitt på dagen” (v. 30). I det ljuset stod en person klädd i en dräkt som var ”bländande vit” (v. 31). Han kallade Joseph vid namn och presenterade sig som Moroni. Han sa att ”Gud hade ett verk för [Joseph] att utföra” och berättade för honom om en forntida uppteckning ”skriven på guldplåtar” som när de översatts blev Mormons bok. Boken innehöll en uppteckning av evangeliet i sin fullhet (se v. 33–34). Joseph blev vägledd till uppteckningen som låg nedgrävd i kullen Cumorah i närheten.

Nästa dag fann Joseph Smith plåtarna, men tiden var ännu inte inne för att ta fram dem. Moroni befallde Joseph att möta honom där samma dag varje år under de kommande fyra åren (se v. 52–53). Joseph lydde. Varje år gick han upp på kullen och fick ”undervisning” (v. 54) av Moroni inför återställelsen av Kristi kyrka.

Joseph tog emot plåtarna den 22 september 1827, när han var 21 år. Han fick också urim och tummim, ett forntida redskap som skulle användas för att översätta dem. Med hjälp av detta heliga redskap och den Helige Anden påbörjade Joseph översättningsarbetet.

Återställelsen inleds

När Joseph var 23 år och arbetade med översättningen av plåtarna, kom han och hans skrivare Oliver Cowdery till ett stycke som handlade om dop till syndernas förlåtelse. De ville veta mer. Joseph visste vad de behövde göra.

Den 15 maj 1829 gick Joseph och Oliver ut i skogen för att rådfråga Herren. Medan de bad steg Johannes Döparen ner ”i en ljussky” (JS–H 1:68). Han hade döpt Frälsaren, och han hade de prästadömsnycklar som behövdes för att utföra förrättningen med Guds myndighet.

Johannes lade händerna på Josephs huvud och sedan på Olivers och förlänade aronska prästadömet på var och en av dem (se L&F 13; JS–H 1:68–69). I slutet av maj eller tidigt i juni 1829 förlänades Joseph och Oliver det melkisedekska, eller högre, prästadömet av apostlarna Petrus, Jakob och Johannes.

Bild
conferring the Aaronic Priesthood

Återställelsen av melkisedekska prästadömet, av Walter Rane

Översättningen av Mormons bok blev också färdig under juni och boken publicerades den 26 mars 1830. En tid senare, den 6 april, organiserades kyrkan formellt. Precis som Paulus hade profeterat blev Kristi forna kyrka återigen upprättad på jorden.

Men återställelsens verk var inte över. Kirtlands tempel, det första templet som byggdes i den här tidsutdelningen, invigdes den 27 mars 1836. Den 3 april, en vecka senare, hölls ett möte i templet. Efter högtidlig och stilla bön uppenbarade Herren Jesus Kristus sig för Joseph och Oliver. Mose, Elias och Elia visade sig också i Kirtlands tempel och gav prästadömets nycklar till Joseph (se L&F 110).

Bild
in the Kirtland Temple

Detalj från Jesus Kristus uppenbarar sig för profeten Joseph Smith och Oliver Cowdery, av Walter Rane

Ett mönster för oss att följa

Bröder och systrar, kan vi se ett mönster? Varje viktigt steg i återställelsen – den första synen, Moronis besök och Mormons boks framkomst, återställelsen av prästadömet och Jesu Kristi besök efter invigningen av hans tempel – föregicks av bön.

Många gånger har jag känt hur Guds Ande obestridligen har vittnat, som en brinnande eld i mitt hjärta, om att det återställda evangeliet är sant. Om du inte vet det här redan vill jag föreslå att du följer uppmaningen som Moroni gav i Mormons bok: ”Och jag uppmanar er att ni, när ni får dessa uppteckningar, frågar Gud, den evige Fadern, i Kristi namn, om inte dessa uppteckningar är sanna. Och om ni frågar med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus, skall han uppenbara sanningen om dem för er genom den Helige Andens kraft. Och genom den Helige Andens kraft kan ni få veta sanningen om allting” (Moro. 10:4–5).

Följ Joseph Smiths exempel och återställelsens mönster. Vänd dig till skrifterna. Knäböj i bön. Be i tro. Lyssna på den Helige Anden. Och i Jesu Kristi namn lovar jag att ”om ni … ber till [vår himmelske Fader] med tro och tror att ni skall få, och noggrant lyder [Herrens] befallningar, skall förvisso detta tillkännages för er” (1 Ne. 15:11).