2018
Vaikeiden kysymysten käsitteleminen: Kolme periaatetta, jotka voivat auttaa
Heinäkuu 2018


Vaikeiden kysymysten käsitteleminen: 3 periaatetta, jotka voivat auttaa

Näin voit etsiä vastauksia tavalla, joka vahvistaa uskoasi.

Kuva
young man contemplating scriptures

Onko sinulla joskus ollut jokin evankeliumia tai kirkkoa koskeva kysymys? Oletko joskus pohtinut huolissasi, tarkoittaako kysymyksesi, ettei sinulla ole riittävästi uskoa tai ettei todistuksesi ole riittävän vahva?

Kysymykset ovat normaali ja välttämätön osa matkaasi kuolevaisuudessa. Ne voivat johtaa sinua vahvempaan näkemykseen ja uskoon. Lopputulokseen vaikuttaa kuitenkin se, millaisia ovat asenteesi, vaikuttimesi ja menetelmäsi vastausten etsimiseen.

Seminaarissa opit nämä kolme oppien hallinnan periaatetta, jotka voivat olla avuksi ja johtaa sinut iankaikkisiin totuuksiin.

  1. Toimi uskossa

    Kun sinulla on jokin kysymys, voit toimia uskossa päättämällä luottaa Jumalaan ja kääntyä ensin Hänen puoleensa pyytämään vastauksia. Jumala antaa vastauksia ”rivin rivin päälle, opetuksen opetuksen päälle” (2. Nefi 28:30). On tärkeää, että luotat epäilyksen hetkinä siihen todistukseen, joka sinulla jo on.

    ”Epäilettehän ensin epäilyksiänne ennen kuin epäilette uskoanne.”1 – Vanhin Dieter F. Uchtdorf

    ”Pitäkää lujasti kiinni siitä, mitä te jo tiedätte, ja pysykää vahvoina, kunnes saatte lisää tietoa.”2 – Vanhin Jeffrey R. Holland

  2. Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä evankeliumin näkökulmasta

    Jos pohdit kysymyksiä pelastussuunnitelman ja Vapahtajan opetusten valossa, alat nähdä asioita siten kuin Jumala näkee ne. Näin voit tarkastella uudelleen kysymyksiäsi käyttäen Jumalan totuuden mittapuuta etkä maailman.

    ”Se, että ankkuroidumme iankaikkiseen totuuteen, – – antaa meille rauhan, joka tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen ja siitä tiedosta, että me olemme iankaikkisen elämän polulla.”3 – Presidentti Dallin H. Oaks

    ”Mikäli huomaatte, että jokin tuntuu peittävän evankeliumin valon ja ilon elämästänne, kehotan teitä asettamaan tuon asian evankeliumin näkökulmaan. Katsokaa evankeliumin linssin läpi, olkaa valppaita älkääkä salliko vähäpätöisten ja merkityksettömien asioiden elämässä hämärtää iankaikkista näkymäänne suuresta onnensuunnitelmasta.”4 – Vanhin Gary E. Stevenson

  3. Tavoittele lisää ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla

    Jumala on antanut käyttöösi useita lähteitä, kun etsit totuutta. Näitä ovat Pyhä Henki, pyhät kirjoitukset, perheesi, kirkon johtohenkilöt ja myös sellaiset kirkon ulkopuoliset lähteet, jotka vahvistavat uskoasi Jeesukseen Kristukseen. Vastauksia etsiessäsi huolehdi siitä, että erotat epäluotettavat lähteet luotettavista lähteistä, mikä vahvistaa uskoasi ja kutsuu elämääsi Pyhän Hengen vaikutuksen.

    ”Saamme [runsaita etuja] pyrkimyksistämme avartaa, laajentaa ja lisätä ymmärrystämme totuudesta. Käytä pyhiä kirjoituksia ja profeettojen ilmoituksia laajentaaksesi tietoasi.”5 – Vanhin Richard G. Scott (1928–2015)

    ”Me etsimme jatkuvasti totuutta kaikista hyvistä kirjoista ja muista tervehenkisistä lähteistä. ’Jos on jotakin hyveellistä, rakastettavaa tai hyvältä kuuluvaa tai kiitettävää, sitä me etsimme’ [UK 13].”6 – Vanhin Dieter F. Uchtdorf

Kokeile itse!

Seuraavat esimerkit osoittavat, kuinka sen voi tehdä. Huomaa, etteivät nämä ole tyhjentäviä vastauksia vaan esimerkkejä siitä, kuinka nuori mies tai nuori nainen voisi yrittää vastata itse näihin kysymyksiin. Voit jatkaa niiden aiheiden tutkimista, joista sinulla on kysymyksiä, ja rukoilla niiden johdosta löytääksesi vastauksia ja vahvistaaksesi todistustasi.

Miksi rakastava taivaallinen Isä antaa pahojen asioiden tapahtua?

Toimi uskossa: Olen tuntenut, että Jumala rakastaa minua, ja tiedän, että Hän on olemassa, vaikka en ymmärräkään, miksi Hän antaa pahojen asioiden tapahtua.

Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä evankeliumin näkökulmasta: Tahdonvapaus on tärkeä osa pelastussuunnitelmaa. Jumala lähetti meidät maan päälle kokemaan koettelemuksia, tekemään päätöksiä ja saamaan fyysisen ruumiin. Mutta se, että ihmisten sallitaan tehdä päätöksiä, tarkoittaa, että toisinaan he tekevät vääriä valintoja ja vahingoittavat muiden ihmisten elämää. Ja koettelemukset, jotka eivät ole seurausta huonoista valinnoista – kuten luonnononnettomuudet, vammaisuus ja kuolema – voivat tarjota meille tilaisuuksia vahvistaa todistustamme ja luottamustamme Jumalaan.

Tavoittele lisää ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla: Mitä pyhät kirjoitukset ja nykyajan profeetat sanovat siitä, miksi me koemme vaikeita asioita? ”Vastoinkäymisesi ja ahdinkosi kestävät vain pienen hetken, ja sitten, jos kestät ne hyvin, Jumala korottaa sinut korkeuteen” (OL 121:7–8). Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Jumala [ei] jätä meitä koskaan yksin, ei jätä meitä koskaan vaille apua kohtaamissamme haasteissa.”7 En tiedä syitä kaikkiin koettelemuksiini, mutta uskon, että Jeesus Kristus suoritti sovitustyön minun ja kaikkien puolesta. Voin kääntyä Hänen ja taivaallisen Isän puoleen ja pyytää rauhaa, voimaa ja tukea koettelemuksissani (ks. Alma 7:11–12).

Mistä voin tietää, milloin Pyhä Henki puhuu minulle?

Kuva
young woman reading scriptures

Toimi uskossa: Vaikka minun on joskus vaikea huomata, milloin saan innoitusta, tiedän muilta kuulemieni todistusten ja pyhien kirjoitusten lukemisen perusteella, että Henki auttaa minua ymmärtämään, jos yritän edelleen kuunnella Hänen neuvojaan.

Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä evankeliumin näkökulmasta: Jumala antaa meille Pyhän Hengen lahjan, jotta voimme saada innoitusta tehdä sen, mikä on oikein. Jos saan kehotuksen tehdä jotakin hyvää, voin tietää, että se tulee Hengeltä, vaikka se kuulostaisikin omilta ajatuksiltani.

Tavoittele lisää ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla: Pyhissä kirjoituksissa opetetaan: ”Ole nöyrä, niin Herra, sinun Jumalasi, johdattaa sinua kädestä ja antaa sinulle vastauksen rukouksiisi” (OL 112:10). Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että ”vilpitön halu ja kelvollisuus kutsuvat elämäämme ilmoituksen hengen”8. Jos yritän olla nöyrä ja teen parhaani ollakseni kelvollinen Hengen vaikutukselle, Herra auttaa ja ohjaa minut vastausten luo. Hän opettaa minulle, kuinka Henki puhuu juuri minulle.

Johtopäätös

Kysymykset eivät ole merkki uskon puutteesta vaan ovat usein osoitus kasvavasta todistuksesta. Kun toimit uskossa, tarkastelet käsitteitä ja kysymyksiä evankeliumin näkökulmasta sekä tavoittelet lisää ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla, voit löytää hyödyllisiä vastauksia kysymyksiisi ja vahvistaa uskoasi Jeesukseen Kristukseen.

Viitteet

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Tulkaa, liittykää joukkoomme”, lokakuun 2013 yleiskonferenssi.

  2. Jeffrey R. Holland, ”Minä uskon”, huhtikuun 2013 yleiskonferenssi.

  3. Dallin H. Oaks, ”Sillä niin kuin hän mielessään laskee”, kirkon koululaitoksen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 8. helmikuuta 2013; lds.org/prophets-and-apostles.

  4. Gary E. Stevenson, ”Hengellinen pimennys”, lokakuun 2017 yleiskonferenssi.

  5. Richard G. Scott, ”Hengellisen tiedon saaminen”, lokakuun 1993 yleiskonferenssi.

  6. Dieter F. Uchtdorf, ”Mitä on totuus?”, kirkon koululaitoksen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 13. tammikuuta 2013; broadcasts.lds.org.

  7. Jeffrey R. Holland, ”Enkelien palvelus”, lokakuun 2008 yleiskonferenssi.

  8. David A. Bednar, ”Ilmoituksen henki”, huhtikuun 2011 yleiskonferenssi.