2018
Kuinka armollinen Herra on ollut
Lokakuu 2018


Kuinka armollinen Herra on ollut

Uusi moniosainen kirkon historia auttaa meitä pitämään liittomme avartamalla käsitystämme siitä, mitä Vapahtaja on tehnyt hyväksemme.

Kuva
holding Saints book

Ensimmäisen kerran lähes sataan vuoteen julkaistaan ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin johdolla uusi moniosainen kirkon historia. Otsikolla Pyhät – kertomus Jeesuksen Kristuksen kirkosta myöhempinä aikoina tämä kerronnallinen historia esittää tosikertomuksen tavallisista ihmisistä, joista tuli pyhiä Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta (ks. Moosia 3:19). Ensimmäinen osa, Totuuden viiri, 1815–1846, on nyt valmis, ja se on käännetty 14 kielelle jaettavaksi monille alueille maailmassa.

Pyhät on kertomus siitä, kuinka Jumala palautti ikuisen liittonsa, koska Hän rakastaa lapsiaan. Teos kuvaa, kuinka Herra palautti evankeliuminsa tuodakseen toivoa ja rauhaa sekasorron, koettelemuksen ja kärsimyksen aikoina. Se kuvaa myös, kuinka palautetut liitot johtavat Jeesuksen Kristuksen kautta korotukseen.

Kertomuksen voisi odottaa alkavan Joseph Smithistä, mutta Pyhät alkaa vuoden 1815 tulivuoren purkauksesta Indonesiassa, mikä aiheutti laajalti kuolemaa, tauteja ja hajaannusta. Tämä aloituskohta valittiin siinä valossa, mitä Herra ilmoitti niiden liittojen palauttamisesta, jotka sitovat meidät Vapahtajaan ja mahdollistavat sen, että voimme voittaa kaikki elämän ongelmat:

”Koska minä, Herra, tiesin suuren onnettomuuden, joka kohtaisi maan asukkaita, minä kutsuin palvelijaani Joseph Smith nuorempaa ja puhuin hänelle taivaasta ja annoin hänelle käskyjä – –,

jotta minun ikuinen liittoni vahvistettaisiin” (OL 1:17, 22).

Ensimmäisestä kohtauksestaan maailmanlaajuiseen jakeluunsa Pyhät viestittää Jumalan lapsille kaikkialla, että se on kertomus heidän liitostaan Jumalan kanssa, joka tuntee heidän vaikeutensa. Jumala uudisti profeettansa välityksellä liitot, jotka eivät poista pahuutta, surua, kärsimystä ja kuoleman tuomaa eroa, mutta jotka lupaavat parantumisen Vapahtajan sovituksen kautta. Nämä liitot pyhittävät ja suovat elämällemme ylimaallista tarkoitusta sekä vakuuttavat meille, että täällä maan päällä vaalimamme ihmissuhteet voivat kestää iankaikkisuudessa, jossa niihin ”yhdistyy iankaikkinen kirkkaus” (ks. OL 130:2).

Ensimmäiset kahdeksan lukua osasta Totuuden viiri on julkaistu tämän lehden numeroissa tämän vuoden aikana. Tämän kuukauden numero on viimeinen Pyhät-historian erikseen julkaistuista luvuista, mutta kertomus jatkuu sivustolla pyhät.lds.org, Evankeliumiaiheinen kirjasto -sovelluksessa ja painettuna (tilaa sivustolla store.lds.org). Kehotan teitä jatkamaan sen lukemista jollakin näistä kanavista.

Jumalallinen malli ja suunnitelma

Pyhät jatkaa sitä jumalallista mallia, jossa profeetat osana palvelutehtäväänsä ovat menneisyyttä käyttämällä auttaneet meitä oppimaan, keitä me olemme, ja näkemään Jumalan tarkoitukset elämässämme. Pyhissä kirjoituksissa monet profeetat aloittavat opetuksensa esittämällä kertomuksia Herran heidän esivanhemmilleen osoittamasta armosta.1 Moroni kehotti Mormonin kirjan lukijoita ”muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut ihmislapsille” kautta historian, ja ”pohdiskelemaan sitä [sydämessään]” (Moroni 10:3). Jumalan hyvyyden pohtiminen valmistaa meitä saamaan Hengen todistuksen, joka opettaa meitä ”asioista, niin kuin ne todella ovat, ja asioista, niin kuin ne todella tulevat olemaan” (MK Jaak. 4:13; ks. myös Moroni 10:4–5).

Kuva
dad holding children

Tieto siitä, että taivaalliset vanhempamme ovat tehneet suunnitelman lopulliseksi onneksemme ja korotukseksemme, tuo meille näkökulmaa, antaa meille identiteetin jumalallisten vanhempien rakkaina lapsina ja lisää luottamustamme Herraan myös vastoinkäymisten aikoina. Herran hyvyyden muistaminen voi lisäksi suojella meitä ylpeydeltä ja vaurauden vaaroilta. Mormon kirjoitti tilanteesta, jolloin nefiläiset ”alkoivat rikastua tavattomasti”. Mutta toisin kuin muina ajankohtina Mormonin kirjassa, kun ihmiset olivat antaneet ylpeyden ja rikkauksien aiheuttaa kukistumisensa, he kulkivatkin tällä kertaa erilaista polkua: ”Mutta rikkauksistaan tai voimastaan tai vauraudestaan huolimatta he eivät ylpistyneet silmiensä kopeudessa, eivätkä he olleet hitaita muistamaan Herraa Jumalaansa, vaan he nöyrtyivät tavattomasti hänen edessään.” He pitivät liittonsa ja pysyivät vanhurskaina, koska ”he muistivat, kuinka suuria Herra oli tehnyt heille”. (Ks. Alma 62:48–50.)

Pyhät opettaa tällaisia ja monia muita asioita. Teos auttaa teitä näkemään Herran käden omassa elämässänne, samalla kun välillisesti koette uskon koetuksia, murheita ja iloja, ilmoituksia ja päättäväisyyttä epätäydellisissä ihmisissä, jotka rakastivat Herraa ja tunsivat Hänen rakkautensa.

Lukiessanne löydätte uutta näkemystä ja merkitystä myös kertomuksista, jotka olette kuulleet aiemmin. Mitään kohtausta kirkon historiassa ei tunneta paremmin kuin Joseph Smithin ensimmäinen näky, mutta Pyhät auttaa meitä ymmärtämään paremmin, kuinka vaikeaa Josephin oli sovittaa sydämensä tuntemukset mielensä ajatuksiin.

Josephin vilpitön halu tuntea Vapahtajan anteeksiantoa oli jäänyt täyttymättä, koska hän huomasi, ettei yksikään silloin olemassa olleista kirkoista opettanut Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ”sellaisena kuin se on Uudessa testamentissa”2. Mielessään Joseph pohti, mikä kirkko oli oikea vai olivatko ne kaikki väärässä. Sydämessään hän kiihkeästi toivoi, että yksi niistä olisi oikeassa, jotta hän voisi löytää etsimänsä rauhan. Järjen ja sydämen ollessa ristiriidassa Joseph oivalsi, että hän voisi kysyä Jumalalta. Hän meni metsään rukoilemaan. Siellä hän näki Isän ja Pojan, jotka antoivat hänelle anteeksi ja ratkaisivat hänen vaikean pulmansa tavalla, jota hän ei ollut koskaan kuvitellut.3

Joseph, hänen perheensä ja monet muut ihmiset, jotka hyväksyivät Herran palautetun liiton, halusivat kokea Jumalan heitä kohtaan tunteman rakkauden, oppia, kuinka he voisivat päästä lähemmäksi Häntä, ja parantaa suhteita läheisiinsä. Pyhät kertoo heidän tarinansa.

Herraan luottaminen koettelemuksissa

Pyhät-historian ensimmäisessä osassa on sydäntä särkevä kertomus Amanda Barnes Smithistä ja hänen perheensä jäsenistä, jotka noudattivat Herran käskyjä ja toimivat Hänen tahtonsa mukaan.4 Amandan aviomies ja yksi hänen pojistaan surmattiin raa’asti yhdessä 15 muun myöhempien aikojen pyhän kanssa, jotka olivat leiriytyneet pieneen uudisasutukseen Shoal Creekin varrelle Missourissa. Herra tuki Amandaa tässä kauheassa kokemuksessa, vastasi hänen rukouksiinsa, antoi hänelle rohkeutta ja auttoi häntä parantamaan hänen vakavasti haavoittuneen poikansa.5

Pyhät kuvaa, kuinka Amanda oppi turvaamaan Herraan äärimmäisissä vastoinkäymisissä. Teoksessa kerrotaan myös, mitä Joseph Smith oppi Jumalan hyvyydestä jopa kärsimyksen aikoina. Se kuvaa, että tieto Herran kanssakäymisistä antaa meille iankaikkista näkökulmaa, auttaa meitä näkemään asiat sellaisina kuin ne todella ovat ja tulevat olemaan sekä auttaa meitä osoittamaan uskoa siihen, että Herran avulla voimme kestää vaikeat ajat.

Kun profeetta Joseph sai tietää, mitä Amandan perheelle ja muille oli tapahtunut Shoal Creekin varrella, hänestä tuntui, että hän menisi mieluummin vankilaan tai kuolisi kuin antaisi pyhien joutua säälimättä surmatuiksi. Seuraavana päivänä hän yritti neuvotella rauhanomaisen ratkaisun Missourin kansalliskaartin kanssa, joka oli valmiina hyökkäämään pyhien tärkeimpään uudisasutukseen Far Westiin. Sen sijaan Joseph otettiin kiinni ja vangittiin.

Lähes viisi kuukautta myöhemmin Joseph oli edelleen vankeudessa, suljettuna kylmään, ahtaaseen maanalaiseen selliin Libertyssä Missourissa. Hän ihmetteli, missä Jumala piileskeli ja kuinka kauan Jumala kestäisi kuunnella leskien ja orpojen avunhuutoja. Hän rukoili: ”Oi Herra, kuinka kauan heidän on kärsittävä tätä vääryyttä ja laitonta sortoa, ennen kuin sydämesi pehmenee heitä kohtaan ja sisimpäsi liikuttuu säälistä heitä kohtaan?” (OL 121:3.)

Pyhät opettaa meille, ettei vastoinkäyminen ole todiste Herran epäsuosiosta eikä Hänen siunaustensa perumista. Vastakohtaisuus on osa Jumalan suunnitelmaa meidän jalostamiseksemme ja valmistamiseksemme iankaikkista, selestistä päämäärää varten (ks. 2. Nefi 2:11). Joseph oppi, että äärettömän kärsimyksensä ansiosta Vapahtaja voi auttaa meitä, kun me kärsimme, ja lopulta korottaa meidät (ks. Alma 7:11–13). Vastauksena Josephin ahdistuneeseen avunhuutoon Herra luetteli kaikenlaisia haasteita ja sanoi sitten:

”Jos itse helvetti aukaisee kitansa ammolleen sinua tavoitellen, tiedä, poikani, että kaikki tämä antaa sinulle kokemusta ja on sinun hyväksesi.

Ihmisen Poika on laskeutunut kaiken tämän alapuolelle. Oletko sinä suurempi kuin hän?” (OL 122:7–8.)

Näiden asioiden kokeminen itse voi suoda meille Kristuksen kaltaista myötätuntoa niitä kohtaan, joita koetellaan. ”Sydämeni tulee aina olemaan hellempi tämän jälkeen kuin se on koskaan aiemmin ollut”, Joseph oivalsi ollessaan vankilassa. Hän toivoi, että olisi voinut olla pyhien luona lohduttamassa heitä ja lievittämässä heidän murheitaan. ”En usko, että olisin voinut koskaan tuntea siten kuin nyt tunnen”, hän selitti, ”ellen olisi kärsinyt kärsimiäni vääryyksiä.”6

Kuva
woman reading Saints book

Yksi syy, miksi ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin koorumi tilasivat ja hyväksyivät teoksen Pyhät, on, että se voi auttaa meitä jokaista kokemaan nämä asiat muiden ihmisten kertomusten välityksellä. Voimme oppia Amandalta, että silloinkin kun Jumala näkee hyväksi äärimmäisessä viisaudessaan olla estämättä pahaa tai kärsimystä, Hän rakastaa meitä ja on tietoinen meistä. Hän kuulee rukouksemme ja on armollinen ja hyväntahtoinen.

Palautetut temppelin siunaukset

Missään tuo armollisuus ja hyväntahtoisuus ei ilmene paremmin kuin temppelissä. Pohjimmiltaan Pyhät on kertomus palautetuista temppelin siunauksista. Ensimmäinen osa päättyy, kun tuhannet myöhempien aikojen pyhät saavat pyhiä toimituksia Nauvoon temppelissä vuonna 1846. Toinen osa huipentuu Suolajärven temppelin vihkimiseen ja siihen, kun pyhät alkavat saada siellä toimituksia vuonna 1893. Kolmas osa tulee päätökseen, kun eurooppalaiset pyhät alkavat kokoontua temppeliin Sveitsiin vuonna 1955. Neljäs osa tuo kertomuksen nykyhetkeen, jolloin temppeleitä on joka puolella maailmaa ja pyhät eri puolilla maapalloa saavat korotuksen toimitukset, kuten profeetat näkivät mielessään kauan sitten.

Herran huoneessa me teemme liittoja ja meille suodaan voima voittaa lankeemuksen vaikutukset, mukaan lukien tämän maailman pahuus ja kärsimykset. Me saamme varjelusta ja viimein voimaa tulla esiin ylösnousemuksessa sinetöityinä ikuisesti rakkaisiin.

Pyhät auttaa meitä pitämään liittomme avartamalla käsitystämme sakramentin tavoin. Se auttaa meitä muistamaan aina, mitä Vapahtaja on tehnyt meidän hyväksemme. Ellei meillä olisi aikakirjoja Jumalan toimista menneisyydessä, me emme pystyisi ”muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut ihmislapsille” (Moroni 10:3). Näiden syiden vuoksi olemme velassa Herralle ja pyhille, jotka kirjoittivat muistiin kokemuksensa Hänen rakkaudestaan heitä kohtaan. Herra käski Joseph Smithiä tallentamaan kokemuksensa (ks. OL 21:1). Hän käski Josephin johdolla toimivaa kirkon historioitsijaa ”pitämään kirkon aikakirjaa ja historiaa jatkuvasti” (OL 47:3). Hän käski, että historiaan sisällytetään ”kaikkea, mikä on hyväksi kirkolle ja nouseville sukupolville” (OL 69:8).

Pitäen mielessään nämä ilmoitukset ja liittoon kuuluvan lupauksen muistaa aina Vapahtaja ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin koorumi alkoivat suunnitella teosta Pyhät kymmenen vuotta sitten. Kannustamme nyt teitä lukemaan sitä luottaen siihen, että se auttaa teitä ymmärtämään Jumalan suunnitelmaa, näkemään, kuinka armollinen Herra on ollut, kestämään uskollisesti hyvinä aikoina ja huonoina, kasvattamaan Kristuksen kaltaista myötätuntoa muita kohtaan ja pitämään korotukseen johtavat liittonne.

Viitteet

  1. Esimerkiksi Nefi (1. Nefi 17:23–43), kuningas Benjamin (Moosia 1), Limhi (Moosia 7), Herran enkeli Almalle (Moosia 27), Alma (Alma 9:10), Mormon (Morm. 3:17–22) ja Mooses (2. Moos. 13:3).

  2. Joseph Smith, Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 30.

  3. Ks. ”History, 1838–1856, osa A–1 [23 December 1805–30 August 1834]”, s. 3, josephsmithpapers.org.

  4. Ks. ”Revelation, 12 January 1838–C”, [1], josephsmithpapers.org.

  5. Ks. Pyhät, osa 1, luku 30, ”Taistelkaa kuin enkelit”.

  6. ”Letter to Presendia Huntington Buell, 15 March 1839”, [1], josephsmithpapers.org; ks. myös Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 486, 241.