2019
Två grader av tro
Januari 2019


Två grader av tro

Från ”The Faith to Reap”, ett tal under en andakt vid Brigham Young University–Idaho den 17 mars 2015.

Tro på Jesus Kristus och hans försoning är tro till att skörda. Det är tro på hans makt, inte vår egen.

Bild
paintings of wheat and Jesus in Gethsemane

Den gyllene skörden, av David Merrill, med tillstånd av kyrkans historiska museum

Kristus ber i GETSEMANE trädgård, av Hermann Clementz

Lehi och hans familj hade bara varit i vildmarken i några dagar när Herren sa till honom att skicka sina söner tillbaka till Jerusalem för att hämta mässingsplåtarna från Laban. Vi berömmer inte ofta Lehis två upproriska söner Laman och Lemuel, men de var faktiskt villiga att gå. De hade tro nog att försöka.

Laman, och senare Lemuel med sina bröder, bad Laban om att få plåtarna. Bröderna förlorade familjens rikedomar och nästan sina liv i försöket. Då svek Lamans och Lemuels tro dem, och de var redo att ge upp. Nephi å andra sidan höjde sig över faran och missmodet:

”Så sant Herren lever, och så sant vi lever, skall vi inte gå ned till vår far i vildmarken förrän vi har utfört det som Herren har befallt oss.

Låt oss därför vara trofasta i att lyda Herrens befallningar” (1 Ne. 3:15–16).

Nephi utövade sedan stor tro, fick tag i Labans plåtar och återvände med sina bröder till deras far i vildmarken.

Det verkar finnas två grader av tro. Den första graden är tro till att försöka, tron att räcka ut sin skära. Den andra graden är tro till att göra. Det är mer än tro till att räcka ut sin skära – det är tro till att skörda.

Laman och Lemuel hade tro nog att försöka, men Nephi hade tro nog att göra. Laman och Lemuel hade tro nog till att räcka ut sin skära, men Nephi hade tro nog till att skörda.

Den hårfina skillnaden mellan tro till att räcka ut sin skära och tro till att skörda gör all skillnad i världen. Om vi vill leva igen tillsammans med vår himmelske Fader och leva produktiva och glädjefyllda liv på jorden, behöver vi utveckla tron till att skörda.

Vi har fått underbara löften av Herren – löften om lycka och glädje i det här livet och upphöjelse i nästa. Men utmaningarna och problemen i våra dagliga liv har en tendens att krossa vårt hopp. Vårt löftets land verkar vara så långt borta, så onåbart, att vi börjar tvivla.

”Det är inte möjligt för mig att nå det målet eller att få den välsignelsen”, tänker vi. ”Herren måste ha tänkt på någon annan när han gav dessa löften.”

Nej, han tänkte på dig och mig. Vi behöver bara har tro nog till att ta emot våra välsignelser – en tro så stark att den kan omvandla våra framtida löften till vår nuvarande verklighet. Vi behöver tro till att skörda.

Vad består egentligen den tron av, och hur kan vi utveckla den?

Ha tro på Jesus Kristus

För det första: Till skillnad från tro till att räcka ut sin skära, är tro till att skörda inte tro på sin egen förmåga. Det är inte detsamma som självförtroende eller en positiv inställning. Det är inte ens tro på familj eller vänner – även om allt detta är bra. Tro till att skörda är tro på Jesus Kristus och hans försoning. Det är tro på hans makt, inte vår egen.

När jag kallades som president för Maricopa stav i Mesa, Arizona bad äldste W. Mack Lawrence, då generalauktoritetssjuttio, min fru och mig att komma in på stavspresidentens kontor och utfärdade sedan kallelsen. Jag svarade plikttroget ja. Sedan bad han oss att gå in i högrådets rum och under bön fundera på vilka män vi skulle rekommendera som mina rådgivare. När jag kom in i rummet såg jag bilder på alla stavspresidenter som hade verkat i staven sedan den organiserades, och mitt hjärta sjönk. De var stora ledare både i kyrkan och i samhället.

Jag tittade på min fru och sa: ”Kathleen, jag tror inte jag klarar det här. De är långt över min nivå.”

Hon sa: ”Tja, det är inte mig du behöver berätta det för. Du behöver prata med äldste Lawrence.”

När jag sa till honom att jag inte trodde att jag skulle klara av ämbetet, fick jag till min förvåning svaret: ”Tja, jag antar att du har rätt.”

Men sedan sa han: ”Du kan inte göra det, broder Andersen, men det kan Herren. Han har förmågan att utföra sitt verk, och om du är värdig och arbetar hårt så utför han det. Du kommer att se det ske.”

Och det gjorde han.

Tron till att räcka ut sin skära är tron till att försöka. Det är en tilltro till sig själv, och den dunstar så snart som det blir tufft. Och då börjar vi tvivla. Men tron till att skörda är tron på Herren Jesus Kristus. Den ger aldrig upp.

Rätta din vilja efter Guds vilja

Bild
woman looking up

För att utöva tro till att skörda måste vi vara säkra på att våra önskningar och mål överensstämmer med Guds vilja. Vi kan aldrig utöva tro till att skörda om Gud inte vill ha skörden. För att få hans hjälp måste vi rätta vår vilja efter hans.

Eftersom profeten Nephi i Helamans bok var en rättfärdig och trofast man, sa Herren till honom: ”Jag [skall] välsigna dig för evigt. Och jag skall göra dig mäktig i ord och i handling, i tro och i gärningar, ja, så att allt sker dig enligt ditt ord.” Vilket löfte. Sedan tillägger Herren: ”Ty du kommer inte att be om något som strider mot min vilja” (Hel. 10:5).

Och Moroni säger till oss: ”Och Kristus har sagt: Om ni har tro på mig skall ni få kraft att göra vad jag än finner lämpligt” (Moro. 7:33).

Att anpassa sina önskningar till Guds vilja är en förutsättning för att ha tro till att skörda.

När mina söner var yngre spelade de basket i skollaget på high school. På den tiden höll laget en bön tillsammans innan varje match. När jag iakttog dem från läktaren brukade jag undra vad de bad om. Om de bad om att vinna matchen så hade de inte tro till att skörda. Det framgick tydligt av antalet matcher de förlorade. Herren verkade inte dela deras önskan om att de skulle vinna varje match.

Med andra ord: Gud hjälper oss bara att uppnå de mål som är bra för oss. Det är så för att han älskar oss, och han vet bättre än vi vad som är till nytta för oss. Och hur tacksamma är vi inte för det! Vi borde be varje dag om att vår himmelske Fader ska välsigna oss med den rättfärdiga önskan att anpassa vår vilja till hans. Vi måste lära oss att be som Herren bad i Getsemane trädgård; att Guds vilja ska ske och inte vår (se Luk. 22:42). Först då kan vi utöva tro till att skörda.

Gå till verket

Den tredje förutsättningen för att ha tro till att skörda är arbete. Aposteln Jakob klargör att tro utan gärningar är död. Tro till att räcka ut vår skära kräver övertygelse, men tro till att skörda kräver mer än övertygelse. Till och med de onda andarna tror, skriver Jakob, och de bävar (se Jak. 2:17, 19).

Jag har hört det berättas om en far som lade märke till att hans dotter knäböjde bredvid sängen och bad att vår himmelske Fader skulle beskydda de små fåglarna så att de inte skulle gå in i fågelfällan som hennes bror hade byggt och ställt ut i trädgården. Senare samma dag blev fadern bekymrad. Han visste att det var en bra fälla. Han hade hjälpt sin son att bygga den.

”Jag hörde att du bad i morse att din himmelske Fader skulle beskydda de små fåglarna från din brors fälla”, sa han till sin dotter. ”Men ibland händer tråkiga saker till och med när vi ber att de inte ska ske.”

Hon svarade: ”Jag bara vet att han inte kommer att fånga några fåglar, pappa.”

”Jag beundrar din tro, hjärtat”, sa pappan. ”Men om han fångar några fåglar så hoppas jag att det inte skadar din tro.”

”Det kommer han inte att göra pappa,” sa hon. ”Jag vet att han inte kommer att göra det.”

Pappan frågade: ”Hur kan du ha så stor tro?”

”För efter bönen”, svarade hans dotter, ”gick jag ut på bakgården och sparkade hans fågelfälla i småbitar.”

Det är bra att be om vår himmelske Faders välsignelser. Men när vi har sagt amen måste vi gå till verket. Vi kan inte förvänta oss att Herren ska vägleda våra steg om vi inte är villiga att flytta fötterna. Inte heller bör vi be Herren hjälpa oss med sådant som vi kan och bör göra själva.

Vi måste arbeta mot att nå våra rättfärdiga mål och vi måste arbeta flitigt på att hålla buden. Den verkliga kraften i våra förbund och den verkliga kraften i tron till att skörda förverkligas inte när vi med visshet förstår att Gud håller sina löften, utan snarare när vi med visshet avser att hålla våra. Den stora sanningen är det som omvandlar framtida löften till en nuvarande verklighet. Vi måste arbeta.

Låt inte era fel eller misstag få er att tappa modet, utan fortsätt kämpa och ge inte upp. Tro till att skörda kräver inte fullkomlighet, men den kräver ihärdighet.

Jag uppmanar dig att utveckla tro till att skörda. Välj fullt och fast att tro på vår Frälsare Jesus Kristus och hans försoning. Se till att dina önskningar rättar sig efter och är anpassade till hans vilja. Verka sedan med allt ditt hjärta, all din förmåga, allt ditt förstånd och all din styrka, med orubblig beslutsamhet och ihärdighet. Det finns ingen utmaning, inget problem, inget hinder som inte ger efter för tron till att skörda.