2019
Naar voorbeeld van de Heiland: op vier belangrijke gebieden vooruitgang maken
Januari 2019


Naar voorbeeld van de Heiland: op vier belangrijke gebieden vooruitgang maken

We weten niet veel over de periode dat Jezus Christus opgroeide, maar in Lukas 2:52 staat een belangrijke aanwijzing.

Afbeelding
woman rappelling

Foto van vrouw die abseilt: Getty Images

‘Dus ik moet … wat?’

Ik had geluisterd. Echt waar. De instructeur had mijn uitrusting gecontroleerd. Hij had me precies laten zien hoe ik het touw moest laten vieren. Hij had me zelfs diep in de ogen gekeken en gezegd: ‘Ik laat je ECHT NIET vallen!’

Maar toen het moment aanbrak, stond ik daar te trillen en te zweten. Ik keek over mijn schouder naar beneden … ver naar beneden. Ik wist dat ik die eerste stap moest zetten.

Van de rotswand af.

Misschien heb je dat nog nooit gedaan, letterlijk van een rotswand afstappen, in de hoop dat je voldoende bent voorbereid om veilig te abseilen. Maar je hebt geestelijk vast wel eens in die situatie verkeerd. Als je de Schriften hebt bestudeerd en je leerkrachten van de ware leerstellingen en beginselen hebt horen getuigen. Je weet dat de Geest je aanmoedigt om zo te handelen dat je meer op de Heiland gaat lijken. Je bent heel enthousiast om die stap te nemen en aan de Heer te laten zien dat je aan zijn evangelie bent toegewijd.

Dan vraag je je af: ‘Hoe doe ik dat eigenlijk?’

En wat eerst zo duidelijk en uitvoerbaar leek, lijkt nu zo moeilijk. Daar sta je dan, op het randje van een geestelijke afgrond. Je weet niet zeker of je de juiste uitrusting of voorbereiding hebt om te handelen naar de waarheid die je hebt ontvangen.

Op Jezus Christus gaan lijken. Hoe doe je dat eigenlijk?

Bij het begin beginnen

De Heiland begon zijn aardse leven op dezelfde manier als jij en ik: als baby. En in de loop der tijd groeide Jezus op (zie Leer en Verbonden 93:11–17). Hij leerde lopen, praten en lachen. Hij leerde werken, lezen en met mensen omgaan.

De manier waarop de Heiland ‘opgroeide’ staat in Lukas 2:52 beschreven: ‘En Jezus nam toe in wijsheid en in grootte en in genade bij God en de mensen.’

Als wij op de Heiland willen lijken, kunnen we zijn voorbeeld volgen.

Laten we dus naar zijn voorbeeld kijken en zelf vaststellen dat het mogelijk is om op Jezus Christus te gaan lijken!

‘In wijsheid toenemen’

God heeft ons verstand geschapen met de wonderbaarlijke vaardigheid om kennis te evalueren, verwerken en toepassen. Feiten, cijfers, vaardigheden, werkwijzen – de hoeveelheid informatie die we kunnen vergaren is bijna onbeperkt!

Maar net als de Heiland willen we in wijsheid toenemen, niet slechts in kennis. Wijsheid is het vermogen om gegevens op de juiste wijze te gebruiken, onze keuzes te begrijpen en goede beslissingen te nemen.

‘Wijsheid is het juiste gebruik van kennis’, heeft ouderling James E. Talmage (1862–1933) van het Quorum der Twaalf Apostelen gezegd.1 Hij heeft ook uitgelegd hoe de Heiland wijsheid vergaarde: ‘Hij vergaarde kennis door studie, en Hij verkreeg wijsheid door gebed, overpeinzing en inspanning.’2 Alma heeft tegen zijn zoon Helaman gezegd: ‘O, denk eraan, mijn zoon, en leer wijsheid in je jeugd; ja, leer in je jeugd de geboden van God te onderhouden’ (Alma 37:35; cursivering toegevoegd). Denk daar maar over na: geloof, studie en gehoorzaamheid bevorderen ons vermogen om kennis te vergaren en in wijsheid toe te nemen!

‘Fors van gestalte’

Nephi was groot en sterk. Hij was volgens de Schriften ‘fors van gestalte’ (1 Nephi 2:16). Ik niet. Door zijn gestalte was Nephi in staat om heel andere dingen te doen dan ik door mijn gestalte. De Heer had namelijk andere taken voor Nephi. Nephi moest een boot bouwen, voedsel voor zijn familieleden vinden en ze door de woestijn leiden.

Ons stoffelijk lichaam heeft wat we voor het sterfelijk leven nodig hebben, zodat we daarvan kunnen genieten. Volgens Gods plan neemt een baby in de loop der tijd in gestalte toe. We hoeven niet meer organen of ledematen te ontwikkelen. Die elementen zijn al als onderdeel van ons lichaam geschapen. Er is geen verdere montage voor nodig! Maar als we God en onze naasten willen dienen, moeten we ervoor zorgen dat we gezond blijven.

Ons lichaam is een volmaakt ontworpen tempel, of woning, voor onze geest. (Zie 1 Korinthe 3:16–17; 6:19–20.) President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Jullie lichaam is een prachtige schepping van God, ongeacht zijn natuurlijke gaven. Het is een tabernakel van vlees – een tempel voor onze geest.’3

Omdat we een sterfelijk leven leiden, kan het zijn dat ons lichaam ernstige gebreken, beperkingen en pijn moet lijden, maar onze hemelse Vader heeft ons lichaam op volmaakte wijze ontworpen om een goed leven te kunnen leiden.

Afbeelding
young man at the top of mountain

Nam toe ‘in genade bij God’

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘De eerste grote waarheid van alle eeuwigheid is dat God ons met geheel zijn hart, macht, verstand en sterkte liefheeft.’4

God heeft jou lief. Zelfs als je haar niet goed zit, heeft Hij jou lief – met al je sterke en zwakke punten, met al je vragen en hoop. Dus hoe kun je ‘in genade bij God’ toenemen? Laat Hem zien dat jij Hem ook liefhebt!

Jezus heeft ooit tegen zijn discipelen gezegd: ‘Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht’ (Johannes 14:15). Uit je gehoorzaamheid blijkt hoeveel je van God houdt. Als je in de kleine, dagelijkse dingen gehoorzaam bent, kun je je voorbereiden om in de toekomst op zijn uitnodigingen in te gaan en grote dingen tot stand te brengen.

‘Nam toe in genade bij de mensen’

Hallo! De meeste volgelingen op sociale media hebben, wil niet zeggen dat je ‘genade bij de mensen’ hebt.

Jezus liet een andere manier van invloed op anderen zien, en Hij liet zien wie Hij toestond om Hem te beïnvloeden. ‘Hoe Hij het land doorgegaan is, terwijl Hij goeddeed’ (Handelingen 10:38).

President Henry B. Eyring, tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft ooit gezegd: ‘Ik herinner me nog als de dag van gisteren welke vrienden mij lang geleden positief beïnvloed hebben. Zij zijn er nu niet meer, maar ik word nog steeds opgebouwd door de herinnering aan hun liefde, voorbeeld, geloof en getuigenis.’5

Je kunt een grotere invloed hebben door een vriend(in) te zijn die anderen ten goede beïnvloedt! In Voor de kracht van de jeugd staat: ‘Toon oprechte belangstelling voor anderen, glimlach en laat hen weten dat je er voor hen bent. Behandel iedereen vriendelijk en met respect, en veroordeel of kritiseer anderen niet. […] Doe je uiterste best om een vriend(in) te zijn voor hen die verlegen of eenzaam zijn, lichamelijke of mentale beperkingen hebben, of zich buitengesloten voelen.’6

Denk aan de personen die je oprecht bewondert en respecteert – de mensen die bij jou in genade zijn toegenomen. Wat voor eigenschappen hebben ze ontwikkeld die je aan Jezus Christus herinneren? Hoe goed je vriend(inn)en ook zijn, onze beste vriend is Jezus Christus, en we moeten zijn voorbeeld volgen!

Afbeelding
Jesus sitting with a child

In zijn licht, Greg K. Olsen

Het is allemaal met elkaar verbonden

‘En Jezus nam toe in wijsheid en in grootte en in genade bij God en de mensen’ (Lukas 2:52). Als je het voorbeeld van groei van de Heiland volgt, zul je zien dat de verschillende elementen uitstekend samenwerken, en dat je uiteindelijk meer op Hem zult lijken. Je verstand, lichaam en geest werken ten goede samen, en je kunt veel andere mensen tot zegen zijn en God ‘met geheel uw hart, macht, verstand en kracht’ dienen! (Leer en Verbonden 4:2.)

Noten

  1. James E. Talmage, The Articles of Faith, 12e editie (1924), 90.

  2. James E. Talmage, Jesus the Christ (1916), 112.

  3. Russell M. Nelson, ‘We Are Children of God’, Ensign, november 1998, 85.

  4. Jeffrey R. Holland, ‘Morgen zal de Heere wonderen doen in uw midden’, Liahona, mei 2016, 127.

  5. Henry B. Eyring, ‘True Friends’, Liahona, mei 2002, 29.

  6. Voor de kracht van de jeugd (boekje, 2011), 16.