2019
Som Frälsaren: Växer inom fyra viktiga områden
Januari 2019


Som Frälsaren: Växer inom fyra viktiga områden

Vi vet inte mycket om Jesu Kristi uppväxt, men Lukas 2:52 ger oss en bra ledtråd.

Bild
woman rappelling

Foto av kvinna som firar sig ner; Getty Images

”Så det är meningen att jag ska … vad?”

Jag hade lyssnat. Det hade jag verkligen. Instruktören hade kontrollerat min sele, hade visat mig exakt hur man matar fram repet, och hade tittat mig rakt i ögonen och sagt: ”Jag kommer INTE att låta dig falla!”

Men i det avgörande ögonblicket stod jag bara där. Jag skakade och svettades och tittade över axeln och ner … långt ner. Jag visste att jag var tvungen att ta första steget.

Ut i tomma luften.

Du kanske inte har varit i mina skor, och bokstavligen behövt ta ett steg ut i tomma luften, med hopp om att man är tillräckligt förberedd för att fira sig tryggt ner. Men du har förmodligen varit där andligen. Som när du studerar skrifterna på egen hand och du har hört lärare vittna om sanna lärosatser och principer. Du känner Anden mana dig att handla på ett sätt som hjälper dig bli mer som Frälsaren. Du ser fram emot att ta steget för att visa Herren hur hängiven hans evangelium du är.

Sedan tänker du: ”Men hur gör jag det?”

Och det som verkade så tydligt och genomförbart alldeles nyss faller bort. Och där står du, vid kanten av ett andligt stup, osäker på om du har rätt utrustning eller är redo att handla efter den sanning du har tagit emot.

Att bli som Jesus Kristus: Hur gör man det?

Börja från början

Frälsaren började sitt jordiska liv på samma sätt som du och jag gjorde: som spädbarn. Och med tiden började Jesus, liksom vi, att växa upp (se L&F 93:11–17). Han lärde sig gå, prata och skratta. Han lärde sig att arbeta, läsa och komma överens med andra.

Faktum är att det sätt Herren ”växte upp” på är upptecknat i Lukas 2:52: ”Och Jesus växte i vishet, ålder och välbehag inför Gud och människor.”

Om vi vill bli som Frälsaren kan vi följa hans exempel.

Så låt oss titta på det här mönstret och själva se att det verkligen är möjligt att bli som Jesus Kristus!

”Växa i vishet”

Gud skapade våra sinnen så att vi skulle ha en fantastisk förmåga att utvärdera, behandla och tillämpa kunskap. Fakta, siffror, färdigheter och tillvägagångssätt – mängden information som vi kan samla är nästan obegränsad!

Men liksom Frälsaren strävar vi efter att växa i vishet, att inte bara få mer information. Visdom är att kunna använda informationen på rätt sätt, förstå våra val och fatta bra beslut.

”Visdom är rätt användande av kunskap”, lärde äldste James E. Talmage (1862–1933) i de tolv apostlarnas kvorum.1 Han förklarade också hur Frälsaren fick visdom: ”Han samlade kunskap genom studier och vann visdom genom bön, eftertanke och uppriktig strävan.”2 Alma sa följande till sin son Helaman: ”O, kom ihåg detta, min son, och lär visdom i din ungdom. Ja, lär i din ungdom att hålla Guds bud” (Alma 37:35; kursivering tillagd). Om du tänker efter så förbättras vår förmåga att få kunskap och växa i visdom genom studier och lydnad!

”Växa i ålder”

Nephi var stor och stark. Vi kan läsa i skrifterna att han var ”stor till växten” (1 Ne. 2:16). Det är inte jag. Med åldern blev Nephi större till växten än jag blev och kunde göra mycket jag inte kan göra, för Herren hade helt andra uppgifter till Nephi. Nephi behövde bygga ett fartyg, hitta mat till sin familj och hjälpa dem ta sig igenom vildmarken.

Våra fysiska kroppar har det vi behöver för att kunna leva och njuta av jordelivet. Enligt Guds plan blir ett nyfött barn större till växten allt eftersom åren går. Vi behöver inte utveckla fler organ eller lemmar under uppväxten – allt det skapades som en del av kroppen. Inga fler bitar behövs! Men för att vi ska kunna tjäna Gud och människor omkring oss, måste vi bevara hälsan.

Den fysiska kroppen är ett perfekt utformat tempel, eller hus, för vår ande (se 1 Kor. 3:16–17; 6:19–20). President Russell M. Nelson har sagt: ”Din kropp, oavsett dina naturliga gåvor, är en fantastisk Guds skapelse. Den är ett köttsligt tabernakel – din andes tempel.”3

Kroppen kan uppleva allvarliga fysiska svårigheter, funktionshinder och smärta eftersom vi har en jordisk upplevelse, men vår himmelske Fader skapade våra kroppar så att de är fullkomligt förmögna att framgångsrikt utföra våra möjligheter i livet.

Bild
young man at the top of mountain

”Växa i välbehag inför Gud”

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att ”evighetens största och främsta sanning är att Gud älskar oss av allt sitt hjärta, sin förmåga, sitt förstånd och sin styrka”.4

Gud älskar dig. Han älskar dig även när ditt hår står på ända, han älskar dig – i all din styrka, alla dina svagheter, frågor och förhoppningar. Så hur kan du ”växa i välbehag inför Gud”? Genom att visa honom att du älskar honom tillbaka!

Jesus sa en gång till sina lärjungar: ”Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud” (Joh. 14:15). Din lydnad visar hur mycket du älskar Gud. Din villiga lydnad i små, vardagliga aktiviteter kan förbereda dig för att ta emot kommande uppmaningar från honom, så att du kan utföra ännu större ting.

”Växa i välbehag inför människor”

Vet du vad? Att ha ”välbehag inför människor” betyder inte att man har flest följare på sociala medier.

Jesus visade att man kan ha inflytande på andra – och låta andra ha inflytande på en själv – på ett annat sätt. Han ”gick omkring och gjorde gott … för Gud var med honom” (Apg. 10:38).

President Henry B. Eyring, andre rådgivare i första presidentskapet, sa vid ett tillfälle: ”Jag kan fortfarande minnas vänner, som om det vore i dag, som hjälpte mig för så många år sedan. De är borta nu, men minnet av deras kärlek, deras föredöme, tro och vittnesbörd lyfter mig fortfarande.”5

Du kan öka ditt inflytande genom att vara en vän som hjälper andra! Vägledning för de unga lär dig hur: ”Visa uppriktigt intresse för andra, le och låt dem veta att du bryr dig om dem. Behandla alla med vänlighet och respekt, och undvik att döma och kritisera människor omkring dig. … Ansträng dig särskilt för att vara vän med dem som är blyga eller ensamma, har särskilda behov eller känner sig utanför.”6

Tänk på de personer du ärligt beundrar och respekterar – som ger dig välbehag. Vilka egenskaper har de utvecklat som påminner dig om Jesus Kristus? För hur goda vänner vi än kan ha, är Jesus Kristus vår allra bästa vän – och hans exempel är ett av dem vi vill följa!

Bild
Jesus sitting with a child

I hans ljus, av Greg K. Olsen

Allt hör ihop

”Och Jesus växte i vishet, ålder och välbehag inför Gud och människor” (Luk. 2:52). När du följer Frälsarens mönster för tillväxt så märker du att alla delarna samarbetar, och då blir du mer som han. Ditt sinne, din kropp och din ande samverkar så att du växer, och du kan då välsigna många andra och tjäna Gud av allt ditt hjärta, all din förmåga, allt ditt förstånd och all din styrka! (Se L&F 4:2.)

Slutnoter

  1. Se James E. Talmage, Trosartiklarna, s. 96.

  2. James E. Talmage, Jesus Kristus (1964), s. 109.

  3. Russell M. Nelson, ”Vi är Guds barn”, Liahona, jan. 1999, s. 101.

  4. Jeffrey R. Holland, ”I morgon skall Herren göra under bland er”, Liahona, maj 2016, s. 126.

  5. Henry B. Eyring, ”Sanna vänner”, Liahona, juli 2002, s. 32.

  6. Vägledning för de unga (häfte, 2011), s. 16.