2019
En personlig relation till vår himmelske Fader genom bön
Februari 2019


Lärdomar från nya testamentet

En personlig relation till vår himmelske Fader genom bön

Från ”A Personal Relationship with Our Heavenly Father as Taught by the Lord Jesus Christ”, ett tal som hölls under en andakt vid Brigham Young University–Idaho den 28 november 2017.

När var sista gången du kände något när du bad?

Bild
man kneeling

Bakgrund från Getty Images

När jag ringer på mobilen till min mor och far i New Jersey, USA, kan jag tydligt höra deras röster. Jag vet inte hur det är möjligt, utan någon kabel eller synlig koppling, att prata med dem så långt borta. Men jag vet att det fungerar!

Fråga mig nu inte hur det är möjligt att miljontals människor kan be samtidigt, och på olika språk, och vår Fader i himlen är redo att lyssna och svara samtidigt. Jag kan inte förstå hur det fungerar. Men jag vet att det fungerar!

Liksom med mobilen, fungerar bön, fastän vi kanske inte förstår exakt hur. Men det finns en del som har med bön att göra som vi förstår.

Be från hjärtat

Vi läser i skrifterna: ”När nu allt folket döptes, blev även Jesus döpt. Medan han bad, öppnades himlen” (Luk. 3:21). Jesus lär oss att en bön från hjärtat kan öppna himlen. Han sa: ”Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er” (Matt. 7:7).

I dag använder vi ofta ordet be för att få något. Men på den ursprungliga grekiskan är ordet aiteo, vilket betyder att inte bara att be utan också att tigga, begära eller bönfalla. Himlarna öppnas inte om vi bara säger en bön. Däremot öppnas de om vi tigger, om vi begär, om vi bönfaller, om vi ber från hjärtat.

Känns det som om himlen öppnas när du ber? När kände du något senast medan du bad?

Förbered dig för att be

För att undvika att börja be på rutin och rabbla tomma ord (se Matt. 6:7; 3 Ne. 13:7), bör vi förbereda oss för att be. Jag föreslår att du läser ett skriftställe eller kort begrundar dina välsignelser. Vi kan var och en hitta sätt att förbereda oss för personliga böner.

Be också när det är svårt

Då och då skyndar vi oss igenom våra böner eller ber rutinmässigt. Ibland ber vi inte med tro på Jesus Kristus, och ibland ber vi inte alls. Men det är just när vi brister i tro eller inte känner för att be som vi behöver be allra mest.

President Brigham Young (1801–1877) sa: ”När becksvart mörker råder, när det inte finns ett uns av en önskan i hjärtat att be, ska jag då säga att jag inte ska be? Nej, [jag säger:] … knän, böj er på golvet; och mun, öppna dig; tunga, tala och så får vi se vad som kommer, och du ska tillbe Herren, Israels Gud, även om det känns som om du inte kan säga ett enda ord till hans fördel. Det är den seger vi har att vinna. … Det står mellan anden och kroppen. De är oskiljaktigt förenade” (i Journal of Discourses, 3:207).

Satan vill inte att du ska be, för han vet att i det ögonblick du börjar be från hjärtat, får du andlig kraft och han förlorar inflytande över dig. En mäktig bön gör det möjligt för dig att hantera prövningar som ångest, depression och tvivel angående din tro.

Om du inte minns när du senast kände något medan du bad, gör då något åt det. Genom bön kan du skapa och bibehålla en personlig relation till din Fader i himlen.

Tillbringa ett ögonblick i himlen

Bild
woman praying

När du står i desperat behov av hjälp från himlen kan bönen ge dig kraft att fatta de rätta besluten. En bön från hjärtat är verkligen ett ögonblick i himlen, och även om svaren kanske inte kommer genast kan ett ögonblick i himlen hjälpa dig att staka ut din kurs under jordelivet.

I en värld där man ”kallar det onda gott och det goda ont, som gör mörker till ljus och ljus till mörker, som gör bittert till sött och sött till bittert” (Jes. 5:20) behöver du veta att himlarna är öppna för dig.

Böner som uppsänds från hjärtat, mäktiga böner, kan ge dig andlig kraft att möta sådant. När himlarna är öppna kan vi känna frid, tröst, glädje och kärlek, även om vi kanske inte får full förståelse genast.

Följ Frälsarens exempel

Vi kan lära oss mycket genom att studera hur Frälsaren bad.

”Tidigt på morgonen, medan det ännu var mörkt, steg Jesus upp och gick ut till en enslig plats och bad där” (Mark. 1:35).

Jesus bad det första han gjorde på morgonen och sökte efter en enslig plats att be på. Ber du det första du gör på morgonen? Undviker du distraktioner? Kopplar du bort dig själv från världen och strävar efter att etablera kontakt med himlarna?

Lukas skriver också att Jesus ”drog sig … undan ut i ödemarken och bad” (Luk. 5:16). Har du en särskild plats dit du går när du vill be till din Fader i himlen?

Var ödmjuk

Bild
man praying

Matteus berättar att Återlösaren visade ödmjukhet när han bad. ”Han gick lite längre fram, föll ner på sitt ansikte och bad: ’Min Far! Om det är möjligt, så låt den här bägaren gå förbi mig. Men inte som jag vill, utan som du vill’” (Matt. 26:39).

Vad menas med att han ”föll ner på sitt ansikte”? Ordet för ”föll” i den ursprungliga grekiskan är pipto, ett verb som betyder ”att stiga ner från en upprätt till en utsträckt liggande position”. När det är dags för en personlig bön, tänk då på att du ska tilltala universums intelligentaste och mäktigaste varelse, ”barmhärtighetens Far och all trösts Gud” (2 Kor. 1:3). Inför en sådan varelse kan jag inte vara lättvindig. Jag känner att jag måste falla på knä.

Jesus Kristus var också ett föredöme när han sa till sin Fader: ”Inte som jag vill, utan som du vill.” När du säger ”inte som jag vill utan som du vill”, menar du det verkligen då? Vilka förändringar behöver du åstadkomma i ditt sinne, ditt hjärta och dina handlingar för att verkligen vara uppriktig?

Sök ivrigt

När du strävar efter att vara ödmjuk, ärlig och uppriktig i dina böner inser du att det är lättare att acceptera din himmelske Faders vilja, även när den kanske inte stämmer överens med det du hade i åtanke. Återigen vänder vi oss till Jesu Kristi exempel: ”Han kom i svår ångest och bad allt ivrigare” (Luk. 22:44).

Brukar du fråga dig själv ”varför jag?” när du ställs inför en svårighet? Eller ber du ”allt ivrigare”? Uttrycket ”allt ivrigare” kommer från grekiska ord som betyder ”utan uppehåll, innerligt”. Så Jesus lär oss att vi måste be innerligt, utan att tröttna, när vi ställs inför prövningar. Jag uppmanar alla som går igenom svåra situationer att vända sig till den levande Guden.

Svåra tider kan vara bra tillfällen för vår himmelske Fader att undervisa oss. Våra hjärtan uppmjukas och våra sinnen kämpar för att få svar. Om vi söker honom är han där.

Tro på att han lyssnar

Bild
woman looking up

Frälsaren sa till synagogföreståndaren: ”Var inte rädd. Bara tro” (Mark. 5:36). Tro på att Gud Fadern lyssnar på dig. Tro på att han ”skall tala till ditt förstånd och till ditt hjärta genom den Helige Anden, som skall komma över dig och som skall bo i ditt hjärta” (L&F 8:2). Tro på att du – ja, du – kan känna frid och tröst. Tro på att du kan få andlig kraft att övervinna svårigheter.

Mäktiga böner når himlarna. I Psaltaren säger kung David: ”Afton, morgon och middag vill jag sucka och klaga, och han ska höra min röst” (Ps. 55:18). En betydelse av ordet be på hebreiska är ”att tala”. Och det är det vi gör när vi ber till vår himmelske Fader: Vi talar med honom.

När vi uppsänder en mäktig bön uppmärksammas vi av den mäktigaste, mest barmhärtiga och mest kärleksfulla varelsen i universum. Vi tillbringar ett ögonblick i himlarna. Och vi behöver alla ett ögonblick i himlarna, särskilt när vi går igenom svårigheter.

Jag vet utan tvekan att det finns en Gud i himlen. Han är din Fader och min Fader. Han lever. Hans namn är Kärlek. Hans namn är Barmhärtighet. Trots att jag ingenting är inför honom, kan jag falla på knä inför min Skapare, och jag kan tala till honom. Och i sin oändliga barmhärtighet svarar han mig, om och om och om igen.