Bibliotek
Lektion 19: Läran om evigt äktenskap och familjen


Lektion 19

Läran om evigt äktenskap och familjen

Inledning

Jesu Kristi evangelium betonar läran om att äktenskapet och familjen är instiftad av Gud. Profeten Joseph Smith lärde att gifta par kan fortsätta vara man och fru efter uppståndelsen. Herrens uppenbarelse förklarar att det ”nya och eviga äktenskapsförbundet” (L&F 131:2) är nödvändigt för man ska kunna uppnå upphöjelse. Den här lektionen förtydligar för eleverna att ett äktenskap inte kan vara för evigt om inte paret beseglas av en som innehar prästadömets nycklar och de sedan lever rättfärdigt.

Bakgrundsmaterial

Lektionsförslag

Läran och förbunden 49:15–17; 131:1–4

”Det nya och eviga äktenskapsförbundet”

Obs: När du undervisar den här lektionen, tänk då på att du kan ha elever som har haft svåra hemsituationer eller har upplevt sorg eller smärta i samband med äktenskap och barnafödande. Ha de elevernas behov i åtanke när du förbereder och håller din lektion.

Berätta för eleverna att Leman Copley gick med i kyrkan 1831 i Kirtland, Ohio. Han hade tillhört United Society of Believers in Christ’s Second Appearing, vanligen kallad shakers på grund av deras sätt att tillbe Gud, som utmärkte sig i skakande rörelser av kroppen när de sjöng, dansade och klappade i takt med musiken. Leman Copley trodde på evangeliet, men han trodde fortfarande också på några av shakers lärdomar. Han besökte Joseph Smith och det ledde till att Herren gav Joseph den uppenbarelse som finns i Läran och förbunden 49 den 7 maj 1831. (Ingressen i tidigare utgåvor av Läran och förbunden angav detta datum som mars 1831. Historiker har nyligen konstaterat att ett mer korrekt datum är den 7 maj 1831.)

Shakers förkastade äktenskapet och trodde på att leva i totalt celibat (avhållandet från sexuella relationer). Herren rättade till den här falska läran i uppenbarelsen och befallde också Leman Copley och andra att predika evangeliet för shakers.

Be eleverna läsa Läran och förbunden 49:15–17 och ta reda på vad Herren sa om vikten av äktenskapet och familjen. Fråga:

  • Vad lär Herren om äktenskapet i de här verserna? (Eleverna bör lyfta fram följande lära: Äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud.)

  • Vad tror ni det innebär att äktenskapet är instiftat av Gud ”för att jorden skall kunna uppfylla ändamålet med sin skapelse”? (Följande sanningar kan ingå i elevernas svar: Män och hustrur har fått befallningen att skaffa barn. Jorden skapades för att det skulle finnas en plats där Guds barn kunde leva i familjer.)

  • Hur kan en insikt i de sanningar som lärs ut i de här verserna hjälpa oss förklara kyrkans inställning till äktenskapet?

Förklara att flera år senare ökade de heligas insikt i vikten av läran om evigt äktenskap och familjen betydligt. Den 16 maj 1843 reste Joseph Smith till Ramus, Illinois. Profeten bodde hemma hos Benjamin och Melissa Johnson och undervisade dem om evigt äktenskap. En del av det profeten lärde ut i Ramus är upptecknat i Läran och förbunden 131. Be en elev läsa Läran och förbunden 131:1–4 för klassen och fråga sedan:

  • Vad måste vi göra för att uppnå den högsta graden i det celestiala riket? (Eleverna bör lyfta fram följande lära: För att nå den högsta graden i det celestiala riket måste vi ingå i det nya och eviga äktenskapsförbundet. Förklara att ordet nya i det här sammanhanget innebär att det här förbundet nyligen hade återställts i vår tidsutdelning. Begreppet eviga innebär att förbundet alltid har funnits och varar i evighet. Föreslå gärna att eleverna skriver in de här definitionerna i marginalen i sina skrifter.)

  • I vår tid, hur ingår en man och en kvinna i detta ”nya och eviga äktenskapsförbund”?

Betona att män och kvinnor bara kan ingå i det nya och eviga äktenskapsförbundet i heliga tempel. Personer som gifter sig utanför templet kan ta med orden ”vigda för tid och all evighet” i sina äktenskapslöften, men Gud ärar inte dessa äktenskap i evigheten.

Visa följande uttalande av äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum och be en elev läsa det för klassen. Uppmuntra eleverna att vara se vad äldste Nelson lärde om varför evigt äktenskap är så viktigt:

Bild
Äldste Russell M. Nelson

”Äktenskapet debatteras världen över och det finns många äktenskapsvarianter. Mitt syfte med att tala om detta ämne är att förkunna, som en Herrens apostel, att äktenskapet mellan man och kvinna är heligt – att det är instiftat av Gud. Jag betonar också värdet av en tempelvigsel. Det är den högsta och mest varaktiga formen av äktenskap som vår Skapare erbjuder sina barn.

Frälsning är en individuell angelägenhet, men upphöjelse är en familjeangelägenhet. …

För att kunna få evigt liv måste vi ingå ett evigt och oändligt förbund med vår himmelske Fader [se L&F 132:19]. Det innebär att en tempelvigsel inte endast är mellan man och en hustru utan även inbegriper Gud [se Matt. 19:6]” (”Celestialt äktenskap”, Liahona, nov. 2008, s. 92, 93).

  • Vad tror ni följande mening betyder: ”Frälsning är en individuell angelägenhet, men upphöjelse är en familjeangelägenhet”?

  • Vad innebär det att det eviga äktenskapet också ”inbegriper Gud”, att han är en part i det? Varför tror ni att det är viktigt att Gud är en part i äktenskapet? (Det är bara under vigseln som en person ingår förbund med en annan person och med Gud. Alla andra förbund i evangeliet ingås mellan en enskild person och Gud.)

  • Hur kan den återställda läran om evigt äktenskap och familjen stärka en persons önskan att skapa ett kärleksfullt och bestående äktenskap?

Äldste Parley P. Pratt (1807–1857) i de tolv apostlarnas kvorum förklarade hur kunskapen om den här återställda läran påverkade honom. Be en elev läsa följande:

Bild
Äldste Parley P. Pratt

”Det var av [Joseph Smith] jag lärde mig att min egen kära hustru kan tillförsäkras mig för tid och all evighet … Det var av honom jag lärde mig att vi kan förädla dessa känslor och utvecklas i desamma i all evighet, samtidigt som följden av vår eviga förening blir en avkomma lika talrik som stjärnorna på himlen eller sanden på havets strand. … Jag hade älskat förut, men jag visste inte varför. Men nu älskade jag med en renhet, en intensitet av upphöjd känsla” (Autobiography of Parley P. Pratt, sammanst. av Parley P. Pratt Jr [1938], s. 297–298).

Innan du fortsätter med lektionen kan det vara klokt att kortfattat samtala om följande:

”En del medlemmar i kyrkan förblir ensamstående utan egen förskyllan, trots att de velat gifta sig. Om du befinner dig i den situationen, ska du veta att ’för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa’ (Rom. 8:28). Om du förblir värdig kommer du en dag, i detta liv eller nästa, att få alla de välsignelser som hör samman med en evig familj” (Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet, s. 180).

Läran och förbunden 132:1–21

Celestialt äktenskap är nödvändigt för upphöjelse

Förklara att omkring två månader efter att Joseph Smith gav instruktionerna i Läran och förbunden 131, dikterade han den uppenbarelse som finns i Läran och förbunden 132. Be en elev läsa kapitelingressen till Läran och förbunden 132 för klassen. Förklara att utövandet av månggifte kommer att tas upp under nästa lektion. Be en annan elev läsa Läran och förbunden 132:3–6 för klassen. Be klassen följa med i texten och leta efter ord och uttryck som tyder på vikten av att man ingår i det nya och eviga äktenskapsförbundet. Samtala om följande frågor:

  • Vilka ord och uttryck i de här verserna förtydligar vikten av evigt äktenskap?

  • Vilka är följderna av att inte ta emot den här läran? (Förklara gärna att ordet fördömd betyder att en person hejdas i sin eviga utveckling.)

Obs: Ägna några minuter åt att betona den viktiga studietekniken att lägga märke till nyckelord och nyckeluttryck, en teknik de precis använde sig av i Läran och förbunden 132:3–6. Det är viktigt att lägga märke till och förstå ord och uttryck när man studerar skrifterna. I verserna 3–6 är det viktigt att förstå följande uttryck: ”ta emot och följa”, ”måste lyda”, ”om ni inte håller detta förbund blir ni fördömda”, ”ingen kan förkasta”, ”måste och skall”. Några av de här uttrycken är också exempel på samband mellan begrepp i skrifterna. Samband visar en relation eller en länk mellan olika begrepp. Till exempel visar vers 3 på sambandet mellan begreppen bereda sig, ta emot och lyda.

Be eleverna att tyst för sig själva läsa Läran och förbunden 132:7–8 och söka efter villkoren i Herrens lag som gör det möjligt för en man och fru att leva tillsammans som gifta efter det här livet.

  • Vilka villkor måste uppfyllas för att ett äktenskap ska vara för evigt enligt dessa verser? (Medan eleverna besvarar frågan skriver du följande sanning på tavlan: När ett förbund ingås genom vederbörlig prästadömsmyndighet och beseglas genom löftets Helige Ande så består det för evigt.)

Läs följande definition av löftets Helige Ande: ”Den Helige Anden är löftets Helige Ande. Han bekräftar människornas rättfärdiga handlingar, förordningar och förbund. Löftets Helige Ande betygar för Fadern att de frälsande förrättningarna vederbörligen har utförts och att tillhörande förbund hållits (Handledning för skriftstudier, ”Löftets Helige Ande”, scriptures.lds.org).

Du kan hjälpa eleverna förstå den här principen bättre genom att visa följande uttalande av äldste Bruce R. McConkie (1915–1985) i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Bruce R. McConkie

”Att besegla är bekräfta, att rättfärdiggöra eller att godkänna. Således är en handling som beseglas av löftets Helige Ande en handling som bekräftas av den Helige Anden, den godkänns av Herren, och personen som tog på sig förpliktelsen rättfärdiggörs av Anden i detta. Godkännandets bekräftande besegling ges endast om personen som förbinder sig genom sin personliga rättfärdighet har visat sig vara värdig detta gudomliga godkännande” (Mormon Doctrine, 2:a uppl. [1966], s. 361–362).

Herren fortsatte med att beskriva de nödvändiga förutsättningarna för och välsignelserna av evigt äktenskap, enligt Läran och förbunden 132:19–21. Låt eleverna arbeta i par och studera skriftstället. Be varje par att göra två listor: 1) vad som krävs för att ett äktenskap ska vara evigt och 2) välsignelser som följer när dessa villkor uppfylls. När de är klara kan deras listor innehålla följande:

Vad som krävs för att ett äktenskap ska vara evigt

  • Äktenskapet måste ingås enligt Herrens lag och ”det nya och eviga förbundet”.

  • Äktenskapet måste beseglas genom löftets Helige Ande.

  • Äktenskapet måste utföras av någon som innehar prästadömets nycklar.

  • Det äkta paret måste förbli i Guds förbund.

Påföljande välsignelser

  • Det äkta paret kommer fram i den första uppståndelsen.

  • Det äkta paret ärver troner, riken, furstendömen, makter, herradömen och alla höjder och djup.

  • Äktenskapet är i full kraft efter den fysiska döden.

  • Det äkta paret passerar änglarna.

  • Det äkta paret upphöjs och ges härlighet i allt.

  • Det äkta paret får en ”fortsättning av avkomman i evigheters evighet” (deras familj och efterkommande släktled fortsätter i all evighet).

  • Det äkta paret blir gudar och är oändliga.

  • Det äkta paret är över allt och har all makt och allting är dem underställt.

Samtala om följande frågor för att hjälpa eleverna förstå det eviga äktenskapets nödvändiga villkor och utlovade välsignelser:

  • Vad tror ni det innebär att ”förbli” i äktenskapsförbundet? (Du kan förklara att ordet förbli betyder att stanna kvar eller fortsätta. Det innebär också att man lever efter förbundet.)

  • Varför krävs det mer än att beseglas i templet för att vi ska uppnå ett evigt äktenskap?

  • Vad tänker och känner ni när ni begrundar det er himmelska Fader lovar er?

Visa följande uttalande av äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Russell M. Nelson

”Celestialt äktenskap är en avgörande del i förberedelserna för evigt liv. Det kräver att vi gifter oss med rätt person, på rätt plats, genom rätt myndighet och att vi trofast håller detta heliga förbund. Då kan vi vara förvissade om upphöjelse i Guds celestiala rike” (”Celestialt äktenskap”, Liahona, nov. 2008, s. 94).

  • Hur skulle ni förklara för någon som inte är medlem i kyrkan hur viktigt det är att gifta sig ”på rätt plats, genom rätt myndighet”?

  • Med tanke på hur viktig läran om evigt äktenskap och familjen är, vad kan ni göra redan nu för att förbereda er för ett evigt äktenskap och bygga starka relationer?

Be eleverna fundera över vad de kan behöva ändra på i sina liv för att vara bättre förberedda inför en tempelbesegling eller för att hålla förbunden som hör till den beseglingen. Vittna om att ett evigt äktenskap är värt alla offer och ansträngningar.

Elevernas läsuppgift