Bibliotek
Lektion 7: Förkunna det eviga evangeliet


Lektion 7

Förkunna det eviga evangeliet

Inledning

Läran och förbunden innehåller uppenbarelser från Herren till vissa medlemmar i kyrkan, genom profeten Joseph Smith, som befaller medlemmarna att förkunna omvändelse och samla Herrens utvalda. Kyrkan växte snabbt när missionärer kallades av profeten Joseph Smith och blev redskap i Herrens händer. Kyrkans medlemmar i dag får välsignelser genom missionsarbete när de inser och fullgör sitt ansvar att sprida evangeliet.

Bakgrundsmaterial

  • Neil L. Andersen, ”Det är ett underverk”, Liahona, maj 2013, s. 77–80.

  • L. Tom Perry, ”För själar till mig” Liahona, maj 2009, s. 109–112.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 29:4–7; 33:2–7

Herren kallar tjänare till att samla in hans barn

Visa följande uttalande av president Gordon B. Hinckley (1910–2008) och be en elev läsa det för klassen:

Bild
President Gordon B. Hinckley

”Missionsverksamheten är kyrkans livsblod. Det är det främsta sättet varigenom den växer. Det är tack vare detta tjänande som kyrkan har nått sin nuvarande storlek” (”Missionärsverksamhet”, Det första världsomfattande ledarutbildningsmötet, 11 jan. 2003, s. 17).

  • Hur tycker ni att missionsarbete kan anses vara ”kyrkans livsblod”?

Förklara att i början av återställelsen bad personer ofta profeten att söka uppenbarelser å deras vägnar för att de skulle få veta hur de kunde bidra till Herrens verk. Ibland kom det uppenbarelser för en enda person och ibland för flera personer. Förklara att Läran och förbunden 33 är ett exempel på en uppenbarelse som mottogs till förmån för två personer: Ezra Thayer (eller Thayre) och Northrop Sweet.

Be några elever att turas om att läsa Läran och förbunden 33:2–7 för klassen. Be klassen att följa med i texten och vara uppmärksamma på ord, uttryck eller symboler som Herren använde som kan tillämpas på vår roll i missionsarbetet och som betonar vikten av att förkunna evangeliet i de sista dagarna.

  • Vilka symboler använde Herren? (Skriv gärna elevernas svar på tavlan.)

  • Hur illustrerar de här symbolerna vår roll i missionsarbetet och hur betonar de vikten av att förkunna evangeliet?

Be eleverna att noga studera vers 6 och ta reda på vad som händer när vi förkunnar evangeliet för andra. Be dem sedan att med egna ord berätta vad de hittade. (Eleverna kan formulerar sig på olika sätt, men de bör lyfta fram följande princip: När vi förkunnar Jesu Kristi evangelium för andra hjälper vi till att samla in Herrens utvalda. Du kan berätta att efter den här uppenbarelsen fyllde Ezra Thayer sin lada med människor för att de skulle få höra Joseph Smith och andra predika evangeliet [Documents, Volume 1: July 1828–June 1831, vol. 1 i serien Documents i The Joseph Smith Papers (2013), s. 206].)

Återge följande beskrivning av Israels insamling av äldste Bruce R. McConkie (1915-1985) i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Bruce R. McConkie

”Israels insamling utgörs av att människor tror på och accepterar och lever i harmoni med allt det som Herren en gång erbjöd sitt forntida utvalda folk. … Den utgörs av att människor tror på evangeliet, blir medlemmar i kyrkan och kommer in i riket” (A New Witness for the Articles of Faith[1985], s. 515).

Be en elev att läsa följande redogörelse om några av de första missionärerna som kallades efter att kyrkan hade organiserats. Be klassen att lyssna efter hur de här första missionärerna lyckades samla in en del av Herrens utvalda.

”[På hösten 1830] uppenbarade Herren för Joseph Smith att Oliver Cowdery, Peter Whitmer den yngre, Parley P. Pratt och Ziba Peterson skulle ’bege [sig] till lamaniterna och predika mitt evangelium för dem’ (L&F 28:8; 30:5–6; 32:1–3). Dessa missionärer färdades ungefär 240 mil, predikade en kort period bland olika indianstammar. … Även om de undervisade bland dessa stammar så kom deras största framgång då de stannade till i området kring Kirtland i Ohio. Där döpte de omkring 130 konvertiter, huvudsakligen från Sidney Rigdons reformerade baptistförsamling, och öppnade sålunda det som skulle komma att bli en insamlingsplats för hundratals medlemmar i kyrkan under det kommande året. Missionärerna fann också en del konvertiter bland bosättarna i Jackson County i Missouri, där Sions stad senare skulle komma att grundas” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 149; se även Richard Dilworth Rust, ”A Mission to the Lamanites: D&C 28, 30, 32”, serien Revelations in Context, 22 feb. 2013, history.lds.org).

Förklara att de här omvändelserna i norra Ohio mer än fördubblade kyrkans medlemsantal på den tiden.

Be eleverna läsa Läran och förbunden 29:4–7 tyst för sig själva och leta efter en beskrivning av ”Herrens utvalda”.

  • Hur beskrev Frälsaren sina utvalda?

Förklara för eleverna att arbetet som utfördes av de första missionärerna som verkade utanför Nordamerika inbegriper ett dramatiskt exempel på hur Herren använder sina tjänare för att samla sina utvalda. Be en elev att läsa följande sammanfattning för klassen. Be klassen följa med i texten och lyssna efter profeten Joseph Smiths råd till äldste Heber C. Kimball (1801–1868).

”Heber C. Kimball, en medlem av de tolvs kvorum, erinrade sig: ’Omkring den första dagen i juni 1837 kom profeten Joseph till mig, medan jag satt … i templet i Kirtland och viskade till mig: ”Broder Heber, Herrens Ande har viskat till mig: ’Låt min tjänare Heber bege sig till England och förkunna mitt evangelium, och öppna frälsningens dörr för denna nation.’”’ Äldste Kimball överväldigades av tanken på ett sådant företag: ’Jag kände mig som en av de allra svagaste av Guds tjänare. Jag frågade Joseph vad jag skulle säga när jag kom dit. Han sa till mig att jag skulle vända mig till Herren och att han skulle vägleda mig och tala till mig genom samma ande som [vägledde] honom.’

Profeten utfärdade också kallelser till Orson Hyde, Willard Richards och Joseph Fielding i Kirtland, och till Isaac Russell, John Snyder och John Goodson i Toronto, Canada. Dessa bröder skulle följa med äldste Kimball på hans mission till England. De samlades i New York City och seglade på skeppet Garrick till Storbritannien den 1 juli 1837. Denna första mission utanför Nordamerika medförde att ungefär 2000 människor blev medlemmar i kyrkan under missionärernas första år i England. Äldste Kimball skrev jublande till profeten: ’Ära vare Gud, Joseph, Herren är med oss bland nationerna!’

En andra apostolisk mission till Storbritannien, vilken involverade de flesta av medlemmarna i de tolv under Brigham Youngs ledarskap, påbjöds av profeten från Nauvoo. De tolv gav sig av på hösten 1839 och anlände till England 1840. Där påbörjade de ett arbete som 1841 hade fört in över 6 000 medlemmar i kyrkan” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 325–327).

  • Vilket råd fick Heber C. Kimball av profeten Joseph Smith?

  • Beskriv ett tillfälle när ni kände Herrens hjälp i era ansträngningar att sprida evangeliet.

Läran och förbunden 4:1–7; 18:10–16; 31:1–12; 34:5–6; 39:20–23; 88:81

De som har varnats ska varna sin nästa

Förklara att Läran och förbunden upprepade gånger påminner kyrkans medlemmar om ansvaret och välsignelserna av att delta i missionsarbetet. Vårt ansvar att sprida evangeliet till andra är ett återkommande mönster och tema i uppenbarelserna som nedtecknats i Läran och förbunden. Att lära sig känna igen mönster och teman gör det möjligt för läsarna att lättare kunna mätta sig med Kristi ord (se David A. Bednar, ”En reservoar av levande vatten” [KUV:s brasafton vid Brigham Young University, 4 feb. 2007], speeches.byu.edu).

Be eleverna läsa Läran och förbunden 88:81 tyst för sig själva och sedan sammanfatta med egna ord hur det kan tillämpas på kyrkans medlemmar i dag. (Ett svar som eleverna kanske ger är att alla som har tagit emot Jesu Kristi evangelium har en plikt att berätta om det för andra.)

Visa följande uppställning eller rita den på tavlan. Dela upp klassen i tre grupper och ge varje grupp ett av skriftställena. Be eleverna läsa sitt tilldelade skriftställe och leta efter ansvaren när det gäller att sprida evangeliet och de utlovade välsignelserna.

Ansvar

Välsignelser

Läran och förbunden 4:1–7

Läran och förbunden 18:10–16

Läran och förbunden 31:1–12

Efter ett tag ber du eleverna berätta för klassen vad de hittade.

Visa följande uttalande av äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum och be en elev läsa det för klassen. Be klassen lyssna efter hur äldste Bednar beskriver vårt personliga ansvar att sprida evangeliet.

Bild
Äldste David A. Bednar

”Hängivna lärjungar till Jesus Kristus har alltid varit och kommer alltid att vara trogna missionärer. En missionär är en Kristi efterföljare som vittnar om att han är Återlösaren och som förkunnar sanningarna i hans evangelium.

Jesu Kristi kyrka har alltid varit och kommer alltid att vara en missionärskyrka. De enskilda medlemmarna i Frälsarens kyrka har tagit på sig det högtidliga ansvaret att hjälpa till med att uppfylla det gudomliga uppdrag som Herren gav sina apostlar och som finns i Nya testamentet:

’Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn

och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut” (Matt. 28:19–20).

Sista dagars heliga tar det här ansvaret på allvar, att undervisa alla människor i alla nationer om Herren Jesus Kristus och hans återställda evangelium. …

Vi känner verkligen ett högtidligt ansvar att föra ut det här budskapet till varje nation, släkte, tungomål och folk” (”Kom och se”, Liahona, nov. 2014, s. 107).

  • Varför bör medlemmarna i Frälsarens kyrka se missionsarbete som en allvarlig förpliktelse?

Visa följande uttalande av äldste L. Tom Perry i de tolv apostlarnas kvorum, och be en elev läsa det för klassen: Be klassen att följa med i texten och fundera över varför de skulle vilja sprida evangeliet flitigare.

Bild
Äldste L. Tom Perry

”Evangeliet grundar sig på vår Herre och Frälsares försoning. Försoningen ger kraft att tvätta bort synder, att bota och att skänka evigt liv. Försoningens alla oskattbara välsignelser kan bara ges till dem som efterlever evangeliets principer och tar emot dess förrättningar – tro på Jesus Kristus, omvändelse, dop, mottagande av den Helige Andens gåva, och uthållighet intill änden. Vårt stora missionsbudskap till världen är att alla människor inbjuds att bli undsatta och att gå in i den gode herdens, ja, Jesu Kristi fålla.

Vårt missionsbudskap stärks genom kunskapen om återställelsen. Vi vet att Gud talar till sina profeter i dag, liksom han gjorde i forna dagar. Vi vet också att hans evangelium administreras med det återställda prästadömets kraft och myndighet. Inget annat budskap är så evigt väsentligt för alla som lever på jorden i dag” (”För själar till mig”, Liahona, maj 2009, s. 110–111).

  • Varför tror ni att var och en av oss borde sprida evangeliet flitigare? (I svaren bör ingå följande: När vi sprider evangeliet till andra ger vi dem tillgång till Jesu Kristi försonings välsignelser.)

Be eleverna studera Läran och förbunden 34:5–6; 39:20–23 och leta efter en annan viktig anledning till varför Herren har befallt oss att berätta om evangeliet för andra. (Eleverna kan formulera sina svar på olika sätt, men de bör få fram följande sanning: När vi berättar om evangeliet för andra så hjälper vi dem förbereda sig för Jesu Kristi andra ankomst.)

  • Hur motiveras ni att berätta om evangeliet för personer som har en annan tro med tanke på evangeliets eviga betydelse?

  • Beskriv en upplevelse ni har haft med att sprida evangeliets budskap till andra.

Ge eleverna några minuter till att begrunda och skriva ner vad de kan göra för att sprida evangeliet. De kan till exempel skriva namnet på någon de känner som för närvarande inte är medlem i kyrkan och bestämma sig för att berätta om evangeliet för den personen. Be några elever berätta vad de tänker göra. Uppmana eleverna att handla efter de ingivelser de får och att dagligen be om ett tillfälle att sprida evangeliet till andra.

Elevernas läsuppgift