Bibliotek
Lektion 153: Johannes’ Åbenbaring 4-5


Lektion 153

Johannes’ Åbenbaring 4-5

Indledning

Apostlen Johannes så herliggjorte væsener, der tilbad vor himmelske Fader, mens han sad på sin trone. Johannes så også en bogrulle, der var forseglet med syv segl, og så Lammet eller Jesus Kristus, der er værdig til at åbne bogrullen.

Forslag til undervisningen

Johannes’ Åbenbaring 4

Johannes ser herliggjorte væsener, der tilbeder vor himmelske Fader

Overvej at synge »Lovpris vor store Gud« (Salmer og sange, nr. 27) som åbningssalme eller syng en anden salme, der priser og ærer Gud.

Bed eleverne om at forestille sig, at de er i det celestiale rige. Bed nogle af eleverne om at beskrive, hvordan de tror, der er i det celestiale rige.

Forklar, at apostlen Johannes, som det står i Johannes’ Åbenbaring 4-5, havde et syn om en del af det celestiale rige. Bed en frivillig om at tegne på tavlen. Lad flere elever skiftes til at læse højt fra Johannes’ Åbenbaring 4:1-8, og bed resten af klassen om at følge med og se efter, hvad Johannes så. Få den frivillige til at tegne det, som Johannes så, mens versene bliver læst op. Den, der læser, kan være nødt til at holde en pause en gang imellem, så eleven, der tegner, har tid til at færdiggøre alle delene af tegningen. (Bed den frivillige om at udelade den, der »sidde[r] på tronen« (v. 2) eller vor himmelske Fader, fra tegningen, for at vise ham respekt. For at få flere til at deltage kan du bede eleverne om at skiftes til at tegne).

Forklar, at være »af Ånden« (v. 2) betyder at være omsluttet af Ånden i en åbenbaring eller et syn, og forklar, at »jaspis« i vers 3 kan være en farvet sten eller en diamant, og at en »sarder« (v. 3) er en værdifuld sten, der sædvanligvis er rød eller rødorange.

Forklar, at nutidig åbenbaring hjælper os til at forstå mere om, hvad Johannes så. For eksempel har Herren givet den åbenbaring, der er optegnet i Lære og Pagter 77, da profeten Joseph Smith bad ham om at oversætte nogle af de symboler og begivenheder, der er nedskrevet i Johannes’ Åbenbaring 1-11.

Del eleverne op i grupper på to eller tre, og giv hver gruppe følgende uddelingsark. Bed eleverne i hver gruppe om at læse krydshenvisningerne højt sammen og på oversigten skrive de yderligere oplysninger, de finder frem til, om det, som Johannes så.

Billede
handout, Revelation 4

Johannes’ Åbenbaring 4

Det Nye Testamente – Seminar – Lærerens hæfte – lektion 153

Det, som Johannes så

Krydshenvisning

Yderligere oplysninger

Trone (Åb 4:2-3)

Lære og Pagter 137:1-4

Fireogtyve ældster med kroner (Åb 4:4)

Lære og Pagter 77:5

Guds syv ånder (Åb 4:5)

Joseph Smiths oversættelse af disse vers ændrer »syv ånder« til »syv tjenere«

Et glashav (Åb 4:6)

Lære og Pagter 77:1; 130:6-9

Fire væsener (Åb 4:6-7)

Lære og Pagter 77:2-3

Væsenernes mange øjne og seks vinger (Åb 4:8).

Lære og Pagter 77:4.

Bed efter et stykke tid eleverne om at fortælle om de yderligere oplysninger, de har fundet frem til. Hvis der er brug for det, så brug følgende svar til at tydeliggøre eller supplere elevernes forståelse: Gud sidder på en trone i det celestiale rige; de 24 ældster med kroner er trofaste ældster, der hørte til de syv menigheder; syv af Guds tjenere nævnes, ikke syv ånder; glashavet er jorden i sin herliggjorte celestiale tilstand; de fire væsener er virkelige dyr, der repræsenterer klasser (eller arter) af herliggjorte væsener; væsenernes øjne repræsenterer lys og kundskab, og væsenernes vinger repræsenterer kraften til at bevæge sig og handle.

Bed nogle elever om på skift at læse højt fra Johannes’ Åbenbaring 4:8-11. Lad klassen følge med og se efter, hvad de, der var samlet omkring vor himmelske Fader, sagde og gjorde.

  • Hvad sagde de, der var samlet omkring vor himmelske Fader, om ham? Hvad gjorde de?

  • Hvad kunne de ældster, der lægger deres krone ned for vor himmelske Faders trone, repræsentere? (Mulige svar kunne være deres anerkendelse af vor himmelske Faders storhed, deres anerkendelse af, at de skylder ham deres ophøjelse og deres ærbødighed, beundring og lydige hengivenhed for ham).

  • Hvilket princip kan vi lære af denne beretning om, hvordan anerkendelse af vor himmelske Faders storhed kan påvirke os? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til følgende princip: Når vi anerkender Guds storhed, ønsker vi at tilbede og prise ham).

  • Hvad kan hjælpe os til at anerkende vor himmelske Faders storhed?

Johannes’ Åbenbaring 5

Johannes ser en bogrulle, der er beseglet med syv segl, og Lammet, som er værdig til at åbne den

Bed nogle elever om på skift at læse højt fra Johannes’ Åbenbaring 5:1-4. Lad klassen følge med og se efter, hvad Johannes så i vor himmelske Faders hånd.

  • Hvad så Johannes i vor himmelske Faders hånd? (En bogrulle med syv segl).

Forklar, at i tidligere tider blev vigtige dokumenter forseglet med ler- eller vokssegl. Kun ejeren af dokumentet og de, som ejeren bemyndigede, havde tilladelse til at bryde seglene og læse teksten.

  • Hvilken kvalifikation skulle den person, der kunne åbne bogrullen, have ifølge vers 2?

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 77:6 for sig selv og se efter betydningen af bogrullen og seglene.

  • Hvad indeholder bogen?

Forklar, at perioden på de syv tusinde år henviser til tiden siden Adam og Evas fald. Den henviser ikke til jordens faktiske alder, deriblandt heller ikke til skabelsens tidsperioder.

  • Hvad repræsenterede de syv segl ifølge Lære og Pagter 77:7? (En periode på syv tusind år af jordens timelige eksistens, som strækker sig fra Adams fald til slutningen af tusindårsriget).

Gør opmærksom på, at med hensyn til betydningen af bogrullen og seglene, hvor det fremstod som om, at intet menneske var værdig til at åbne bogrullen, kan Johannes have tænkt på, at Guds vilje og gerninger ikke ville blive åbenbaret eller udført.

  • Hvad ville der ske med vor himmelske Faders børn, hvis hans frelsesplan ikke blev udført?

Bed en elev om at læse Johannes’ Åbenbaring 5:5-7 højt. Bed eleverne om også at læse Joseph Smiths oversættelse af Johannes’ Åbenbaring 5:6 i Guide til Skrifterne. Lad klassen følge med og se efter, hvorfor Johannes fik at vide, at han ikke skulle græde. Du kan eventuelt forklare, at i skrifterne er horn ofte et symbol på magt eller myndighed; øjne kan symbolisere lys og kundskab, og tallet tolv kan symbolisere guddommelig ledelse og organisation, eller præstedømmet.

  • Hvorfor fik Johannes at vide, at han ikke skulle græde?

  • Hvad afslører den titel, der bliver brugt om Jesus Kristus i Johannes’ Åbenbaring 5:6, om ham? (Han var offerlammet, der skulle gives for at sone for Guds børn (se også Es 53:7; 1 Kor 5:7; 1 Pet 1:18-19). Du kan eventuelt forklare, at »et lam … [der] så ud som slagtet« (Åb 5:6) henviser til, at lammet har mærker af at være blevet slået ihjel. Gør opmærksom på, at Johannes Døber henviste til Frelseren som »Guds lam« (Joh 1:29, 36)).

Bed en elev om at læse Johannes’ Åbenbaring 5:8-10 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan væsenerne rundt omkring vor himmelske Faders trone priste Lammet. 

  • Hvordan priste disse væsener Lammet, eller Jesus Kristus?

  • Hvilken sandhed kan vi lære om Jesus Kristus ud fra det, som Johannes så og hørte om Lammet? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til følgende sandhed: Jesus Kristus er den eneste, der er værdig og i stand til at forløse os).

  • Hvorfor er Jesus Kristus den eneste, der er værdig og i stand til at forløse os?

  • Hvad vil de, der er forløst af Jesus Kristus, ifølge vers 10 blive? (Et kongeligt folk og præster, hvilket omfatter kvinder som dronninger og præstinder (se Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2. udg. 1966, s. 613)).

Lad eleverne tænke over, hvad vor himmelske Faders frelsesplan og Frelseren rolle i planen betyder for dem personligt. Bed eleverne om at nedskrive deres tanker og følelser i deres skriftstudiebog. Fortæl dem, at de vil blive opfordret til at fortælle om det, de har skrevet, senere i lektionen.

Bed nogle elever om på skift at læse højt fra Johannes’ Åbenbaring 5:11-14. Lad klassen følge med og se efter, hvordan andre sluttede sig til at tilbede og prise Jesus Kristus og vor himmelske Fader.

  • Da Lammet havde taget bogen fra vor himmelske Faders hånd, hvorfor tilbad og priste de herliggjorte væsener og alle skabninger dem? (Skabningerne genkendte vor himmelske Faders og Jesu Kristi godhed og følte taknemlighed for Lammets rolle i vor himmelske Faders plan).

  • Hvilken sandhed kan vi lære om, hvad der kan lede os til at tilbede og prise vor himmelske Fader og Jesus Kristus ligesom de væsener og skabninger, som Johannes så? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til følgende princip: Når vi anerkender og føler taknemlighed for det, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus har gjort for os, ønsker vi at tilbede og prise dem).

Gør opmærksom på, at de herliggjorte væsener og alle skabninger tilbad vor himmelske Fader og Jesus Kristus i sang. På samme vis synger vi salmer for at tilbede og prise dem. Bed klassen om at synge »Alting som Gud har skabt« (Salmer og sange, nr. 22) eller en anden salme, der priser eller herliggør Gud, og bed dem om at tænke over, hvordan salmen relaterer til Johannes’ Åbenbaring 5:9-14.

  • Hvordan kan vi ellers tilbede vor himmelske Fader og Jesus Kristus udover at gøre det gennem musik?

Bed en om at læse følgende udtalelse af ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum højt. Lad klassen lytte efter, hvad han sagde om tilbedelse:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Sand og fuldkommen tilbedelse består … i at træde i Guds Søns fodspor; den består i at holde buddene og at adlyde Faderens vilje, og det i en sådan grad, at vi langsomt ophøjes fra nåde til nåde, indtil vi er herliggjorte i Kristus, sådan som han er det i sin Fader. Det kræver meget mere end bøn, taler og sange. Det kræver, at vi lever, handler og adlyder. Det kræver, at vi lever vores liv i overensstemmelse med Kristus, der var det store eksempel« (se »Sand tilbedelse«, Den danske Stjerne, okt. 1972, s. 423).

  • Hvordan uddyber ældste McConkies lærdomme jeres forståelse af, hvordan vi kan tilbede vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Hvordan bliver vi velsignet, når vi tilbeder og priser vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Hvorfor vil I gerne tilbede og prise vor himmelske Fader og Jesus Kristus? (Bed eleverne om at fortælle om nogle af de tanker og følelser, som de skrev ned tidligere).

Du kan overveje at fortælle om dine følelser for vor himmelske Fader og Jesus Kristus, deriblandt hvorfor du villigt tilbeder dem.

Bed eleverne om at tænke over og derefter besvare følgende spørgsmål i deres skriftstudiebog:

  • Hvad kan I mere gøre for at tilbede vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Når eleverne har haft tid til at skrive, så tilskynd dem til at anvende det, som de har skrevet.

Kommentar og baggrundsinformation

Johannes’ Åbenbaring 4-5. Symbolikken i det, som Johannes så

Se side 541 i New Testament Student Manual (CES-hæfte, 2014) for kommentarer om de fire væsener (Åb 4:6-9), titlerne »Løven af Judas stamme«, »Davids rodskud« (Åb 5:5) og Frelserens rolle som Guds lam (Åb 5:6-14).

Johannes’ Åbenbaring 4:3. »Han, som sad på tronen, var at se til ligesom jaspis og sarder«

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, hvorfor Johannes kan have nævnt jaspis og sarder (se Åb 4:3).

»I en stræben efter at beskrive den Almægtiges over alle almægtiges storhed, herlighed og skønhed, så almindelige dødelige også kunne fatte det, sammenlignede Johannes hans fremtræden med ædelstene og halvædelstene. Jaspisen, der bliver nævnt, menes af kommentatorer at være en diamant …

Hvordan kan almindelige dødelige profeter finde ord til på tilstrækkelig vis at udtrykke pragten og den ophøjede skønhed i den evige celestiale verdens magt og herlighed for deres medmennesker? De taler om regnbuer og juveler, om flammende ringe, om glødende kul, hvor der står lyn ud fra, de fortæller om torden og røster, og lyden af mange vandes brusen, og om et majestætisk skue med magt og skønhed – alt sammen i et forsøg på med jordiske ord at beskrive det, der kan kun kan ses og vides ved Åndens kraft (Ez 1 og 10; Es 6). Men priset være Herren, at de gjorde et forsøg, så at de, der ikke har set og hørt, kan få en sparsom kundskab om disse ting, der er skjult bag himlens vinduer« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1965-1973, 3:464-466).

Johannes’ Åbenbaring 4:6. »Et glashav«

Profeten Joseph Smith sagde følgende om det »glashav«, der er nævnt i Johannes’ Åbenbaring 4:6:

»Mens vi spiste, nævnte jeg for de tilstedeværende familiemedlemmer og venner, at når jorden blev helliggjort og blev ligesom et glashav, ville den blive én stor urim og tummim, og de hellige kunne se i den og se, ligesom de kan ses« (i History of the Church, 5:279).

Præsident Brigham Young kom med følgende indsigt:

»Denne jord vil blive en celestial planet – blive ligesom et glashav eller ligesom en urim og tummim; og når I ønsker at vide noget, kan I se ind i denne jord og se alle Guds evigheder« (i Journal of Discourses, 8:200; se også L&P 88:17-20, 25-26; 130:6-9).