Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 16: Byggandet av Sion


Kapitel 16

Byggandet av Sion

President Brigham Young ägnade hela sin själ åt att bygga upp Sion. Han övervakade insamlingen av närmare ett hundra tusen sista dagars heliga till Klippiga bergens dalar och koloniserade cirka fyra hundra städer och samhällen. Han byggde tempel och tabernakel, organiserade stavar och församlingar över hela västra Förenta staterna och sände ut missionärer till nästan varje hörn av jorden. Ingen förstod bättre det offer och den ansträngning som fordrades, men, som han sade: ”Vi tänker inte vänta på änglarna … vi ska själva bygga Sion” (DBY, 443).

Brigham Youngs lärdomar

Sion är de renhjärtade.

Låt mig få säga något om Sion. Vi säger att vi är Sion. Om vi är de renhjärtade är vi det, för ”Sion är de renhjärtade” [se L&F 97:21] (DBY, 118). Var är Sion? Där Guds kyrkas organisation finns. Må det också finnas andligen i varje hjärta, och må vi så leva att vi alltid åtnjuter Sions anda! (DBY, 118).

Detta är evangeliet. Detta är frälsningsplanen. Detta är Guds rike. Detta är det Sion som alla profeterna sedan världens början har talat och skrivit om. Detta är det Sions verk som Herren har lovat att frambringa (DBY, 118).

Sion ska breda ut sig, så småningom över hela denna jord. Det kommer inte att finnas något hörn på jorden som inte kommer att vara i Sion. Allt kommer att vara Sion (DBY, 120).

Vårt mål i livet bör vara att helga oss själva och bygga vår Guds Sion.

Ändamålet med vårt liv bör vara att bygga upp vår Guds Sion, att insamla Israels hus, införa hedningarnas fullhet, återställa och välsigna jorden med vår förmåga och göra den som Edens lustgård, samla skatter av kunskap och visdom i våra sinnen, rena våra hjärtan och bereda ett folk för att möta Herren då han kommer (DBY, 88).

Vi har ingen annan uppgift här än att bygga upp och upprätta Guds Sion. Det måste ske enligt Guds vilja och lag [se L&F 105:5], efter det mönster och den ordning som Enok följde då han byggde upp och fullkomnade det forna Sion, vilket togs upp till himlen, varefter man sade att Sion hade flytt [se Moses 7:69]. En dag ska det komma tillbaka, och liksom Enok beredde sitt folk för att bli värdiga att förvandlas, måste vi, genom vår trofasthet, bereda oss för att möta Sion när det återvänder från himlen till jorden och uthärda dess glans och härlighet när det kommer (DBY, 443).

Vi ser fram emot den dag då Herren gör förberedelser för byggandet av det Nya Jerusalem som, när det är byggt på denna jord, ska förenas med Enoks stad [se Moses 7:62–64]. Vi ser fram emot att kunna glädjas åt den dagen, vare sig vi före detta sover dödens sömn eller inte. Med all den förväntan och tillit som barn kan ha till en förälder ser vi fram emot att vi ska vara där då Jesus kommer. Och om vi inte är där, kommer vi tillsammans med honom. I båda fallen ska vi finnas där då han kommer (DBY, 120).

Ändamålet med att bygga Sion är att helga Guds barn genom frälsningens förordningar.

Vi har insamlats … enbart för att vi ska rena oss, så att vi kan bli blanka stenar i Guds tempel. Vi är här för att vi ska upprätta Guds rike på jorden. För att vi ska bli förberedda för detta verk har det varit nödvändigt att insamla oss från världens nationer och länder för att vi ska ta emot Guds Sons heliga prästadömes förordningar, vilka är nödvändiga för fullkomnandet av de heliga inför hans ankomst (DBY, 121).

Beseglingens förordning måste utföras här son till far och kvinna till man och barn till föräldrar och så vidare tills kedjan av generationer blivit fullständig vad gäller de beseglande förordningarna ända tillbaka till fader Adam. Därför har vi blivit befallda, att insamlas, att gå ut ur Babylon [se L&F 133:5, 7, 14] och helga oss själva, och bygga upp vår Guds Sion genom att bygga städer och tempel och skapa civiliserade samhällen på platser som har legat öde, tills jorden är helgad och förberedd som boning för Gud och änglarna (DBY, 407).

Herren har berett medel för de heliga att bygga Sion.

Inser vi att om vi åtnjuter ett Sion i tiden eller i evigheten måste vi själva skapa det? Att alla som har ett Sion i gudarnas eviga sfär har organiserat, format, befäst och fullkomnat det själva, och därför är berättigade till det? (DBY, 118).

Då vi beslutar att skapa ett Sion, gör vi det. Och detta arbete börjar i varje människas hjärta. Om en far vill skapa ett Sion i sitt eget hem, måste han gå före och visa vägen i detta goda arbete, vilket är omöjligt för honom att göra om han inte själv har Sions anda inom sig. Innan han kan åstadkomma helgelse i sin familj, måste han helga sig själv. På så sätt kan Gud hjälpa honom att helga sin familj (DBY, 118).

Herren har gjort sin del av arbetet. Han har omgett oss med sådant som vete, kött, lin, ull, silke, frukt och allt annat med vilket vi ska bygga upp, försköna och förhärliga Sion i de sista dagarna. Och det är vår uppgift att forma detta efter våra behov, enligt den kunskap vi nu har och den visdom vi genom vår trofasthet kan få från himlarna. På detta sätt och på intet annat sätt ska Herren återinföra Sion på jorden (DBY, 294).

Det finns inget som saknas i Guds händers verk för att skapa ett Sion på jorden då människor bestämmer sig för att skapa det. Vi kan skapa ett Guds Sion på jorden efter vårt behag, enligt samma princip som då vi odlar upp ett vetefält eller bygger ett hus och bor i det. Det har aldrig funnits en tid då det inte har funnits material här för att producera majs, vete etc, och genom att ta hand om och ordna detta eviga material på ett förståndigt sätt kan man alltid bygga ett Guds Sion på jorden (DBY, 118).

Att bygga Sion kräver offer och stora ansträngningar.

Vi vill att alla sista dagars heliga ska förstå hur man bygger upp Sion. Sions stad kommer i skönhet och prakt att överträffa allting som nu är känt på jorden. Förbannelsen kommer att tas bort från jorden och synd och fördärv kommer att rensas bort från den. Vilka ska utföra detta stora arbete? Kommer Herren att övertyga människorna om att han ska återlösa Sions centrala stav, försköna den och sedan placera dem där utan någon ansträngning från deras sida? Nej. Han kommer inte hit för att bygga ett tempel, ett tabernakel, en paviljong eller för att plantera fruktträd, göra förkläden av fikonlöv eller kläder av skinn eller arbeten i koppar och järn, för vi vet redan hur man gör detta … Vi måste bygga upp Sion, om vi ska göra vår plikt (DBY, 120).

Jag ser män och kvinnor i denna församling, bara ett fåtal, som fördrevs från Sions centrala stav [i Jackson County i Missouri; se L&F 57:2–3]. Fråga dem om de haft några sorger och problem. Låt dem sedan se det vackra område som Herren skulle ha gett dem om alla troget hade hållit hans bud och hade vandrat inför honom som de borde. Fråga dem sedan angående de välsignelser de skulle ha fått. Om de berättar vad de tänker och känner ska de berätta för er att Jesu ok skulle ha varit skonsamt och hans börda skulle ha varit lätt och att det skulle ha varit en angenäm uppgift att ha vandrat i enlighet med hans bud och att ha varit av ett hjärta och ett sinne. Men på grund av själviskhet hos vissa, vilket är avgudadyrkan, och på grund av deras girighet, vilket också är avgudadyrkan, och lystna önskningar i deras sinnen, fördrevs de från sina hem (DBY, 113–114).

Låt oss träna våra sinnen tills vi njuter av det som är gott, älskligt och heligt, och ständigt söker efter den intelligens som gör att vi med kraft kan bygga upp Sion – vilket består i att bygga hus, tabernakel, tempel, gator och andra bekvämligheter och väsentligheter i syfte att försköna – och söker att göra Herrens vilja varje dag i livet, och tillägnar oss mer teoretisk och praktisk kunskap, och flitigt söker att förstå den stora planen för alla skapade varelser, så att vi vet vad vi ska göra med vårt liv och hur vi ska utnyttja de resurser som finns tillgängliga för oss (DBY, 247).

Vi har kommit hit för att bygga upp Sion. Hur ska vi göra det? … Vi måste vara förenade i våra ansträngningar. Vi bör gå till verket eniga i tron, ja, som en man. Och vad vi än gör bör vi göra det i Herrens namn. Då kommer vi att bli välsignade och lyckas i allt vi företar oss. Vi har ett verk att utföra vars omfattning och betydelse knappast kan uttryckas i ord (DBY, 284).

Många sista dagars heliga tror att när de har åtlytt evangeliet, gjort ett offer genom att försaka sitt hem, kanske sina föräldrar, sin man, sin hustru, sina barn, sin gård, sitt fosterland eller annat som de håller kärt, att arbetet är utfört, men det har bara börjat. Arbetet med att rena oss själva och bereda oss för att bygga upp Guds Sion … har bara börjat för oss då vi har kommit dithän (DBY, 444).

Allt som har med uppbyggandet av Sion att göra kräver verkligt, hårt arbete. Det är nonsens att tala om att bygga upp något rike utom genom arbete. Det kräver arbete från varje del av vår organisation, vare sig det gäller tankemässigt, fysiskt eller andligt, och det är enda sättet att bygga upp Guds rike (DBY, 291).

Om vi ska bygga upp Guds rike eller upprätta Sion på jorden måste vi arbeta med våra händer, planera med vår hjärna och tänka ut sätt att förverkliga detta mål (DBY, 291).

Jag har ständigt Sion för ögonen. Vi tänker inte vänta på att änglarna eller Enok och hans följeslagare ska komma och bygga upp Sion, utan vi ska själva bygga det. Vi ska odla vårt vete, bygga våra hus, inhägna våra gårdar, plantera våra vingårdar och fruktträdgårdar och producera allt som gör oss nöjda och glada. Och på det sättet tänker vi bygga upp Sion på jorden och befria det från allt orent. Om ett helgat inflytande går ut ifrån oss över allting som vi har makt att påverka – över jorden vi odlar, över husen vi bygger och över allting vi äger – och om vi upphör att befatta oss med det som är fördärvat och upprättar Guds Sion i våra hjärtan, i våra egna hem, i våra städer och i hela vårt land, ska vi till slut betvinga jorden, för vi är jordens herrar. Och i stället för törnen och tistlar ska varje nyttig växt som är bra som föda för människan och för att skapa skönhet komma upp ur dess inre (DBY, 443–444).

Herren har välsignat mig. Han har alltid välsignat mig. Från den stunden jag började bygga upp Sion har jag blivit oerhört välsignad. Jag skulle kunna berätta om så ovanliga händelser i fråga om Guds försyn för mig att mina bröder och systrar i sina hjärtan skulle säga: ”Jag kan knappt tro att det är sant” (DBY, 452).

Min andliga glädje måste jag få genom egna ansträngningar, men det skulle bidra till samhällets välbefinnande, och till min lycka, som en av dess medborgare, om varje man och kvinna levde efter sin religion och själv åtnjöt evangeliets ljus och härlighet, var undergiven, ödmjuk och trofast, gladde sig ständigt inför Herren, skötte sin tilldelade uppgift och vinnlade sig om att aldrig göra något fel (DBY, 119).

Då skulle det bara råda frid, glädje och lugn på våra gator och i våra hem. Rättstvister skulle upphöra. Inga svåra fall skulle komma upp i högrådets och biskopens domstolar, och rättegångsförhandlingar, oro och stridigheter skulle vara någonting okänt (DBY, 119).

Då skulle vi ha Sion, för alla skulle vara renhjärtade (DBY, 119).

Mitt hjärta är inställt på att göra Guds vilja, att bygga upp hans rike på jorden, att upprätta Sion och dess lagar och att frälsa människorna. Och jag kan uppriktigt och ärligt säga att under allt mitt arbete har jag aldrig undrat över vilken belöning jag ska få eller om min krona kommer att bli stor eller liten eller obefintlig, om jag kommer att få en liten besittning, en stor besittning eller ingen besittning alls. Jag har aldrig undrat över detta eller brytt mig det minsta om det. Det enda jag har tänkt på är att det är min plikt att göra Guds vilja och att arbeta för att upprätta hans rike på jorden … eftersom de principer Gud har uppenbarat för jordens invånares frälsning är rena, heliga och förädlande till sin natur. De står för upphöjelse och evig avkomma. De leder framåt från ljus till ljus, styrka till styrka, härlighet till härlighet, kunskap till kunskap och makt till makt (DBY, 452).

Studieförslag

Sion är de renhjärtade.

Vårt mål i livet bör vara att helga oss själva och bygga vår Guds Sion.

  • President Young lärde: ”Ändamålet med vårt liv bör vara att bygga upp vår Guds Sion.” Vad måste vi som kyrka göra för att bygga upp Sion? Hur kan du som enskild person hjälpa till med detta arbete?

  • Vilket är ”det mönster och den ordning” som Enok följde för att bygga och fullkomna det forna Sion? (Se också Moses 7:10–11, 17–21.) Hur kan vi följa samma mönster i våra familjer och församlingar eller grenar i dag?

  • Hur kan familjen skapa Sion i det egna hemmet?

Ändamålet med att bygga Sion är att helga Guds barn genom frälsningens förordningar.

  • Hur kan vi helga oss själva och våra familjer?

  • Varför har vi blivit ”befallda att insamlas, att gå ut ur Babylon” och komma till Sion? (Se också L&F 44:4–6; 133:14.) Vad är det andliga Babylon och hur går vi ut ur det?

  • Vad har byggandet av Sion för samband med det heliga prästadömets förordningar?

Herren har berett medel för de heliga att bygga Sion.

  • Vad har Herren gett oss så att vi kan bidra till att upprätta Sion?

  • Sion börjar i ”varje människas hjärta”. Vilka gåvor eller talanger har du som hjälper dig att bygga Sion?

Att bygga Sion kräver offer och stora ansträngningar.

  • I början av kyrkans historia uppenbarades platsen för Sions centrala stav (se också L&F 57:2–3). Vad var det, enligt president Young, som hindrade de heliga på den tiden att ta sin arvedel i besittning och upprätta Sion?

  • Hur ska Herren åstadkomma upprättandet av Sion? (Se också L&F 105:5–6.)

  • Varför är det viktigt att vi ”tränar våra sinnen” då vi strävar efter att bygga Sion?

  • President Young lär oss att vi måste vara förenade i våra ansträngningar för att bygga Sion. Hur kan vi uppnå denna enighet i våra familjer, kvorum och församlingar eller grenar?

  • Varför kräver Herren ”verkligt, hårt arbete” av oss då vi upprättar Sion?

  • President Young sade: ”Herren har välsignat mig … Från den stunden jag började bygga upp Sion har jag blivit oerhört välsignad.” Vilka välsignelser väntar dem som håller sitt förbund att upprätta Sion? (Se också Jesaja 51:11.)

Bild
Manti Temple under construction

President Brigham Young var känd som en stor kolonisatör. Han invigde platsen för templet i Manti (under uppförande på bilden ovan) år 1877.

Bild
Salt Lake Temple under construction

Fotografi av Salt Lake-templet under uppförande. President Young ägnade sitt liv åt att upprätta Sion och förkunnade att ”ändamålet med vårt liv bör vara att bygga upp vår Guds Sion” (DBY, 88).