Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 45: Den sista tiden


Kapitel 45

Den sista tiden

Då Brigham Young ordinerades till apostel fick han i uppdrag att ”gå ut och insamla de utvalda som en förberedelse för Herrens stora ankomstdag” (HC, 2:188). Han utförde en mission i England, där han och hans apostlabröder satte igång ett fullständigt program för proselytering, utgivning [av proselyteringsmaterial, ö a] och förberedelse av nyomvända för emigration till den unga kyrkans säte i Amerika. I en rapport till profeten Joseph Smith i vilken han i detalj redogjorde för deras arbete, sade äldste Young: ”Evangeliet breder ut sig, demonerna ryter med besked … De binder ihop ogräset, vetet insamlas, folken bävar och rikena vacklar: ’Människor ska förgås av skräck, i väntan på vad som ska komma över världen’” (HC, 4:114). Som ledare i kyrkan under ytterligare 40 år lärde president Young de heliga att fortsätta med Herrens återlösande arbete och att inte frukta de svårigheter som enligt profetiorna skulle komma i de sista dagarna.

Brigham Youngs lärdomar

Det ska komma stora svårigheter i den sista tiden.

Allt vi har hört och erfarit hittills är knappt en inledning till den predikan som ska hållas, då äldsterna slutar bära vittnesbörd och Herren säger till dem: ”Kom hem! Jag ska nu hålla mina egna predikningar för jordens folk.” Allt ni nu vet kan knappt kallas en inledning till den predikan som ska hållas med eld och svärd, oväder, jordbävningar, hagel, regn, åska och blixtar och fruktansvärd förstörelse. Vad är väl förstörelsen av några järnvägsvagnar? Ni kommer att höra talas om stora städer som nu avgudas av människorna, vilka ska sjunka ner i jorden och begrava invånarna. Havet ska häva sig över bräddarna och uppsluka mäktiga städer. Det ska bli hungersnöd bland folken och folk ska resa sig mot folk och rike mot rike och stater mot stater, i vårt eget land och i främmande länder. Och människorna ska tillintetgöra varandra och inte bry sig om sin nästas eller sina familjers blod och liv och inte heller sina egna liv (DBY, 111–112).

Det har inte funnits en tid på evigheter, inte sedan den sanna kyrkan förstördes efter apostlarnas tid, då gudfruktiga män och gudfruktiga kvinnor behövt så mycket tro och kraft och så mycket av den Allsmäktiges kunskap, visdom och makt som detta folk behöver just nu. Det har aldrig funnits ett sådant behov. Det har aldrig funnits en tid på jordens yta, från den tid kyrkan gick mot undergång och prästadömet togs bort från jorden, då mörkrets makter och jordens och helvetets makter varit så förbittrade, så ursinniga, så uppretade på Gud och rättfärdigheten på jorden, som de är nu (DBY, 112).

Djävulen är motståndare till Jesus i lika hög grad nu som då upproret i himlen ägde rum. Och samtidigt som djävulen utökar sin skara genom att få människor att bli onda, utökar Jesus Kristus sin skara och sin styrka genom att få människor att bli ödmjuka och rättfärdiga. Den mänskliga familjen går då och då och röstar, och de vill veta vilka som kommer att vinna (DBY, 112).

Rättfärdigheten ska segra vid världens ände.

Den tiden kommer då varje knä ska böjas och varje tunga bekänna och erkänna honom och då de som har levat på jorden och visat förakt för tanken på en Gud och på uppenbarelser från honom, ska falla ner skamsna och ödmjuka sig inför honom och utbrista: ”Det finns en Gud! O Gud, en gång förkastade vi dig och tvivlade på dina ord och ringaktade dina råd. Men nu böjer vi oss skamsna ner och vi erkänner att det finns en Gud och att Jesus är Kristus.” Den tiden kommer förvisso. Vi tror på Herren Jesu evangelium (DBY, 112–113).

Vad kommer man att göra? Man kommer att höra talas om Sions visdom, och jordens kungar och styresmän ska komma till Sion och förhöra sig om Herrens vägar och söka efter den stora kunskap, visdom och insikt som uppenbarats genom den Högstes heliga (DBY, 113).

Man måste böja knä och bekänna att han är Gud och att Jesus Kristus, som led för världens synder, verkligen är världens Återlösare, att han genom att utgjuta sitt blod har återlöst män, kvinnor, barn, djur, fåglar, fiskar, jorden själv och allt som Johannes såg och hörde prisa Gud i himlen [se Uppenbarelseboken 5:13] (DBY, 113).

Så småningom kommer världen att omstörtas enligt profetens ord, och vi kommer att få se ett rättfärdigt styre införas, och synd och orättfärdighet måste lämna scenen. Men ondskans makt och principer, om man kan kalla dem för principer, kommer aldrig att ge vika det minsta för Frälsarens rättfärdiga frammarsch, bara då de drivs tillbaka centimeter för centimeter, så vi måste vinna terräng med våld. Ja, genom trons andliga kraft och genom goda gärningar kommer evangeliet att breda ut sig, tillväxa och ha framgång, tills jordens folk känner att Jesus har rätt att regera som kung över folken liksom han regerar som kung över de heliga (DBY, 113).

Vet ni att det är i elfte timmen av Satans härskarmakt på jorden? Jesus kommer för att regera, så alla ni som fruktar och bävar inför era fiender, sluta att frukta dem och lär er att frukta för att förtörna Gud, frukta att överträda hans lagar, frukta att göra något ont mot er broder eller mot alla varelser på jorden. Frukta inte Satan och hans makt, inte heller dem som bara har makt att döda kroppen, för Gud bevarar sitt folk (DBY, 114).

Under den tidsålder som vi nu lever i ser vi uppfyllelsen av profetia och förberedelsen för vår Herres och Frälsares andra ankomst då han ska bo på jorden. Vi förväntar att människors tillflykt till lögn ska slås ner och att de städer, folk, regeringar eller riken som inte tjänar Gud och inte ger akt på principerna om sanning och religion, ska i grund förgöras (DBY, 114).

Tusenårsriket kommer att vara en tid av enighet, fred och tempeltjänst.

Tusenårsriket innebär följande: Alla medlemmar i kyrkan och Guds rike är av ett hjärta. Riket tillväxer och övervinner allt som går emot himlens ordning och Satan är bunden och kan inte komma loss. Allt annat kommer att vara som det är nu. Vi ska äta, dricka och ha kläder på oss (DBY, 115).

Må detta folk vara ett heligt folk, så ska marken under deras fötter vara helig. Må detta folk vara ett heligt folk och fyllt av Guds Ande, så ska alla djur och kräldjur leva i frid. Jorden ska ge avkastning av hela sin kraft, och dess frukt ska människan ha till föda. Ju mer renhet som finns, desto mindre stridigheter. Ju snällare vi är mot våra djur, desto mer kommer friden att tillta och de oskäliga djurens vilda tillstånd ska upphöra. Om människorna aldrig mer under sitt jordeliv tjänar djävulen och denna skara har den kraften och beslutsamheten, då är tusenårsriket redan här. Må invånarna i denna stad ha den kraften, må invånarna i territoriet ha den kraften, då är tusenårsriket här. Må hela folket … ha den kraften så är tusenårsriket här och ska så breda ut sig över hela världen (DBY, 115–116).

Under tusenårsriket, då Guds rike är upprättat på jorden i makt, härlighet och fullkomlighet, och ondskans makt som så länge fått råda betvingats, ska Guds heliga ha förmånen att bygga sina tempel och inträda i dem och bli liksom pelare i Guds tempel [se Uppenbarelseboken 3:12], och de ska utföra förordningar för sina döda. Då ska vi få se våra vänner komma fram till oss och kanske några som vi har känt här … Och vi ska få uppen barelser om våra förfäder ända tillbaka till fader Adam och moder Eva, och vi ska inträda i Guds tempel och utföra förordningar för dem. Då ska barnen beseglas till föräldrarna tills kedjan är fullständig ända tillbaka till Adam, så att det finns en fullständig prästadömskedja från Adam till världens ände.

Detta är det arbete som de sista dagars heliga ska utföra under tusenårsriket (DBY, 116).

Vi bör helga oss som förberedelse för Jesu Kristi andra ankomst.

Var inte för angelägna om att Herren ska påskynda sitt verk. Vår iver bör kretsa kring en enda sak, att helga våra hjärtan, rena våra känslor och bereda oss för de händelser som med hast kommer över oss. Det är vad vi bör koncentrera oss på, det är vad vi bör studera, det är vad vi dagligen bör be om. Vi bör inte vara för angelägna om att så snart som möjligt få se de onda komma på fall (DBY, 117.)

Det har ingen som helst betydelse för dig och mig om jorden ska förgås om ett år eller om tusen år. Vi har det eviga livets ord. Vi har förmånen att kunna få härlighet, odödlighet och eviga liv. Frågan är nu: Vill ni ha dessa välsignelser? (DBY, 117).

Vi ska bygga upp Guds rike och återlösa Sion. Vi måste helga oss så att vi kan vara redo att bli upptagna tillsammans med den Förstföddes församling. Och om vi blir bättre varje dag och stund, då ska vi, om vi dör, befinnas vara rättfärdiga. Men om vi fortsätter att leva måste vi i sanning bli heliga eller gå miste om härligheten från Gud vilken ska uppenbaras (DBY, 444).

Det tillkommer inte mig att veta när Herrens tid är inne, men han är god, tålmodig och fördragsam. Och hans vrede består i det tysta och ska så göra tills nåden är helt förbrukad. Då ska domen ta över tyglarna. Jag vet inte hur, och för närvarande vill jag inte heller veta det. Det räcker att vi vet hur vi ska tjäna vår Gud och leva efter vår religion. På det sättet ska vi tillväxa i nåd för Guds ögon (DBY, 117–118).

Studieförslag

Det ska komma stora svårigheter i den sista tiden.

  • Vilka prövningar ska komma i den sista tiden, enligt president Young? Varför ska dessa straffdomar komma över jorden?

  • Vad sade president Young skulle vara det enda skälet till att förföljelse mot kyrkan upphörde?

  • Hur förs striden i himlen fortfarande på jorden i dag? Vad behöver ”gudfruktiga män och gudfruktiga kvinnor” i den sista tiden?

Rättfärdigheten ska segra vid världens ände.

  • Hur kommer onda människor på jorden att reagera när de får ”höra talas om Sions visdom”?

  • Vad bör vi lära oss att frukta under denna den ”elfte timmen av Satans härskarmakt på jorden”? Hur kan vi förbli orädda för rättfärdighetens fiender?

  • President Young sade att de onda kommer att ”drivas tillbaka” och att evangeliet kommer att breda ut sig ”genom trons andliga kraft och genom goda gärningar”. Hur kan tron vara en ”andlig kraft”? Hur övervinner goda gärningar ondskan? Hur kan vi bidra till att evangeliet ”breder ut sig, tillväxer och har framgång”?

Tusenårsriket kommer att vara en tid av enighet, fred och tempeltjänst.

  • Vad är tusenårsriket, enligt president Young? (Se också L&F 43:30–31; 88:110.)

  • Hur kommer jorden och dess invånare att uppfyllas av frid och bli heliga?

  • Vad kommer de sista dagars heliga att arbeta med under tusenårsriket?

Vi bör helga oss som förberedelse för Jesu Kristi andra ankomst.

  • President Young sade att vi bör helga oss som förberedelse för Jesu Kristi andra ankomst. Hur blir vi helgade? (Se också Helaman 3:35; L&F 20:31.)

  • Varför ska vi inte bekymra oss om den exakta tidpunkten för Kristi andra ankomst?

Bild
Christ returning to earth

Jesus Kristus ska komma bland molnen med stor makt och härlighet för att inleda tusenårsriket.