Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 4: Att känna och ära gudomen


Kapitel 4

Att känna och ära gudomen

Gud Fadern, hans Son Jesus Kristus och den Helige Anden utgör gudomen. President Brigham Young lärde de sista dagars heliga att dyrka Gud Fadern och uppsända böner till honom i Jesu Kristi namn. Han lärde vidare att Gud Fadern en gång varit en man på en annan planet som ”gått igenom de prövningar vi nu går igenom. Han har fått erfarenhet, har upplevt lidande och glädje, och känner till allt som vi nu vet om detta jordelivs slit, lidanden, liv och död” (DBY, 22).

Brigham Youngs lärdomar

Gud Fadern har skapat och styr oräkneliga världar, har skapat människorna och är en person som man kan känna och dyrka.

Vi tror på en Gud, en Medlare och en Helige Ande [se Trosartiklarna 1:1]. Vi kan inte för ett ögonblick tro att Gud saknar kropp, lemmar, känslor och utmärkande egenskaper. Egenskaper kan bara komma till uttryck i en levande person. Alla egenskaper kommer till uttryck och härleder sig från en levande person (DBY, 23).

Somliga vill försöka övertyga oss om att Gud är allestädes närvarande. Så är det inte. Han är inte mer allestädes närvarande än att Fadern och Sonen är en enda person (DBY, 23–24).

Gud anses vara allestädes närvarande samtidigt, och psalmisten säger: ”Vart skall jag fly för ditt ansikte?” [Psaltaren 139:7]. Han är med alla sina skapelser genom sitt inflytande, genom sin ledning, ande och makt, men han själv är en person som har en fysisk kropp, och vi är skapade i hans avbild (DBY, 24).

Somliga tror eller föreställer sig att om vi kände Gud skulle vi inte sätta honom lika högt. Men jag kan säga att om jag förstår en princip eller en varelse, på jorden eller i himlen, minskar inte dess sanna värde för mig, utan tvärtom, det ökar. Och ju mer jag kan lära känna Gud, desto kärare och dyrbarare är han för mig, och desto mer upphöjda är mina känslor för honom (DBY, 18).

Låt varje människa vara Guds vän [se Jakobsbrevet 2:23] (DBY, 18).

Den store arkitekten, högste ledaren och fullkomlige styresmannen som leder detta verk är utom synhåll för våra fysiska ögon. Han bor på en annan jord. Han befinner sig i en annan tillvaro. Han har gått igenom de prövningar vi nu går igenom. Han har fått erfarenhet, har upplevt lidande och glädje, och är bekant med allt som vi nu vet om detta jordelivs slit, lidanden, liv och död, för han har gått igenom allt detta. Och han har fått sin krona och upphöjelse och har nycklarna och makten till detta rike. Han regerar och utför sin vilja bland människobarnen, bland heliga och bland syndare, och frambringar resultat som passar hans avsikter bland riken och nationer, så att allt länder till hans ära och fulländandet av hans verk (DBY, 22).

Han presiderar över oräkneliga världar som lyser upp denna lilla planet och miljontals världar som vi inte kan se. Och ändå ser han till den minsta av sina skapelser. Inte en enda av dessa skapelser undgår hans blick. Och det finns ingen av dem som inte hans visdom och makt har frambringat (DBY, 20).

Vår Fader i himlen är upphovet till alla andar som någonsin funnits eller kommer att finnas på den här jorden [se Hebreerbrevet 12:9], och de föddes som andar i den eviga världen. Sedan organiserade Herren med sin makt och visdom människans jordiska tabernakel. Vi skapades först andligt och därefter timligt (DBY, 24).

Det står skrivet att Gud vet allt och har all makt [se Första Nephi 9:6] (DBY, 20).

Han är universums högste styresman. Med hans näpst uttorkas havet, och strömmarna blir till öken. Han mäter upp havens vatten i sin hand och märker ut himmelens vidd med sina utspända fingrar, och mäter upp stoftet på jorden med ett tredingsmått och väger bergen på en våg och höjderna på en viktskål. Folken är för honom som en droppe ur ämbaret och havsländerna lyfter han som ett stoftkorn. På oss är till och med hårstråna räknade av honom och inte en sparv faller till marken utan att vår Fader vet om det. Och han känner hjärtats alla tankar och avsikter hos alla levande, för han är allestädes närvarande genom sin Andes kraft – sin hjälpare, den Helige Anden. Han är allas Fader, är över alla, genom alla och i er alla [se Efesierbrevet 4:6]. Han vet allting om denna jord och han vet allting om miljontals jordar som denna (DBY, 19).

Han har gett form, rörelse och liv åt denna fysiska värld, har gjort de större och mindre ljusen som lyser upp himlavalvet ovan, har fastställt deras tider och stunder och har bestämt deras sfärer. Han har gjort så att luften och vattnen myllrar av liv och täckt kullarna och slätterna med kräldjur, och har gjort människan till att råda över hans skapelser (DBY, 18).

Gud är källan, ursprunget till all intelligens, oavsett vem som besitter den, vare sig det är människan på jorden, andarna i andevärlden, änglarna som lever i gudarnas eviga sfär eller den lägsta intelligensen bland djävlarna i helvetet. Alla har fått den intelligens, det ljus, den makt och det liv de har från Gud – från samma källa som vi har fått vår. Varje god och fullkomlig gåva kommer från Gud [se Jakobsbrevet 1:17]. Varje upptäckt inom vetenskap och konst som är riktigt sann och nyttig för människorna har getts genom direkt uppenbarelse från Gud, fastän få erkänner det, och har getts i avsikt att bereda vägen för sanningens slutliga seger och jordens befrielse från syndens makt och från Satan (DBY, 18).

Många har försökt förstå upphovet till allting. Men det skulle vara lika lätt som för en myra att räkna alla sandkorn på jorden. Människan med sin begränsade intelligens kan inte förstå evigheten … Det skulle vara lika lätt för en mygga att följa mänsklighetens historia tillbaka till dess ursprung som för människan att förstå upphovet till allting, uppenbara vad som finns i evigheten och uppenbara de hemligheter som filosoferna från begynnelsen försökt att förstå. Vad borde då vara människobarnens kallelse och plikt? I stället för att fråga efter gudarnas ursprung, i stället för att försöka utforska djupen av de evigheter som varit, som är och som kommer att vara, i stället för att försöka upptäcka gränserna för den oändliga rymden, ska de försöka ta reda på ändamålet med sin nuvarande existens och hur de på bästa sätt och för sin gemensamma nytta och frälsning kan använda sig av den intelligens de har. De ska försöka lära känna och grundligt förstå saker inom deras fattningsförmåga och väl känna till ändamålet med sitt liv här genom att flitigt söka kunskap hos en högsta makt och genom ingående studium i de allra bästa böcker (DBY, 25).

Jesus Kristus, Faderns enfödde Son i köttet, sonade alla deras synder som omvänder sig.

De sista dagars heliga tror på Jesus Kristus, Faderns enfödde Son [i köttet], som kom i tidens mitt, utförde sitt verk, sonade och betalade skulden för människans ursprungliga synd genom att offra sig själv, uppstod från de döda och uppsteg till sin Fader. Och liksom Jesus nedsteg under allt kommer han att höja sig över allt. Vi tror att Jesus Kristus ska komma tillbaka, som det står skrivet om honom: ”Medan de såg mot himlen dit han steg upp, stod plötsligt två män i vita kläder bredvid dem. ’Galileer’, sade de, Varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen skall komma tillbaka just så som ni har sett honom fara upp till himlen’” [Apostlagärningarna 1:10–11] (DBY, 26).

Vår tro kretsar kring Guds Son och genom honom kring Fadern (DBY, 26).

De sista dagars heliga och alla andra som är berättigade till frälsning, och alla utom de som har syndat mot den Helige Anden, kan veta att Jesus är Kristus på samma sätt som Petrus visste det [se Matteus 16:13–19]. Underverk ger inte denna kunskap till människorna, även om dessa kan tjäna som ytterligare bevis för att stärka den som tror. Jesu underverk var kända bland judarna, ändå lät de döda honom som en mänsklighetens bedragare och en som var besatt av djävulen (DBY, 28).

Jesus tog på sig att upprätta Guds rike på jorden. Han införde rikets lagar och förordningar (DBY, 29).

Han gjorde inget av sig själv. Han utförde underverk och gjorde ett gott verk på jorden, men han gjorde inget av sig själv. Han sade: ”Det jag har sett min Fader göra, det gör också jag” [se Johannes 5:19]. ”Jag har inte kommit för att följa min egen vilja, utan hans vilja som har sänt mig” [se Johannes 5:30]. Vi måste komma till den slutsatsen att Guds Son inte talade, befallde, handlade eller manifesterade sin makt, sin härlighet eller sitt uppdrag på jorden utan Faderns sinne och vilja (DBY, 26).

”Jag och Fadern är ett” [Johannes 10:30], säger Jesus. Är de en enda kropp? Nej … De är inte en enda person mer än jag och en av mina söner är en person. Om min son mottar min undervisning, följer den väg som jag har utstakat för honom, om hans tro är densamma som min, hans avsikt är densamma och han utför sin fars verk precis som Jesus utförde sin Faders verk, då är min son ett med mig enligt betydelsen i skrifterna (DBY, 28).

Herren har uppenbarat en plan för oss enligt vilken vi kan bli frälsta både här och i nästa liv. Gud har gjort allt vi kan begära, och mer därtill. Jesu uppdrag på jorden var att föra sina bröder och systrar tillbaka till Faderns närhet. Han har gjort sin del av verket, och det återstår för oss att göra vår. Det finns inget som Herren kunnat göra för människornas frälsning som han försummat att göra. Det återstår för människobarnen att ta emot sanningen eller förkasta den. Allt som kan åtstadkommas för deras frälsning, oberoende av dem, har gjorts av och genom Frälsaren … Han är nu kungarnas Kung och herrarnas Herre, och tiden kommer då varje knä ska böjas och varje tunga bekänna [se Mosiah 27:31] till Gud Faderns ära att Jesus är Kristus [se Filipperbrevet 2:10–11]. Just den person man inte betraktade som Frälsaren, utan som en utstött, som korsfästes mellan två rövare och föraktades och hånades, kommer av alla människor att hälsas som den ende varigenom de kan få frälsning (DBY, 27).

Den Helige Anden är en personlighet som består av ande och som vittnar om sanningen.

Vi tror att den Helige Anden är en av de personer som utgör … gudomen. Inte en person i tre eller tre personer i en, utan Fadern, Sonen och den Helige Anden är ett i sak, liksom tre mäns hjärtan som är enade i allt. Han är en av de tre personer vi tror på, vars uppgift är att betjäna alla i den mänskliga familjen som älskar sanningen. Jag har sagt att de är ett, liksom tre mäns hjärtan är ett. För att ni inte ska missförstå mig vill jag säga att jag inte vill att ni ska tro att den Helige Anden är en person som har ett tabernakel, liksom Fadern och Sonen, utan han är Guds sändebud som sprider sitt inflytande genom alla den Allsmäktiges verk (DBY, 30).

Den Helige Anden är Faderns och Sonens redskap för att påminna oss om olika sanningar, uppenbara nya sanningar för oss och undervisa, vägleda och leda varje själ, tills vi blir fullkomliga och redo att återvända hem och där se och samtala med vår Fader i himlen (DBY, 26).

Jag har, enligt den bästa kunskap jag kan tillägna mig, fått tillfredsställande bevis för att människan kan bedras av sina fysiska ögon, kan bedras av sina öron och av sina händers känsel, kan bedras av allt det hon kallar sinnen. Men det finns en sak i vilken hon inte kan bli bedragen. Vad är det? Det är i hur hon påverkas av den Helige Anden, Guds Ande och makt över människan. Den undervisar henne om himmelska ting. Den leder henne på livets väg. Den ger henne nyckeln med vilken hon kan pröva människors planer och som framhåller det som hör Gud till. Inte bara de heliga som är närvarande, och som samlats till Sion, utan de i varje land, på varje kontinent eller ö som lever efter den religion som förkunnades av vår Frälsare och hans apostlar, och också av Joseph Smith, bär samma vittnesbörd att deras ögon har blivit levandegjorda av Guds Ande och de ser på samma sätt, deras hjärtan har upplivats och de känner och förstår på samma sätt och det förekommer inga ordstrider bland dem angående Frälsarens lärdomar (DBY, 31).

Utan den Helige Anden är människorna benägna att vika av till höger eller vänster från pliktens raka väg. De är benägna att göra sådant som de ångrar. De är benägna att göra fel och när de försöker göra sitt bästa, se då gör de det som de inte vill (DBY, 31).

Jag vill se att män och kvinnor i varje andetag lever genom den Helige Anden, så att de ständigt lever i ljuset av Guds anlete (DBY, 31).

Studieförslag

Gud Fadern har skapat och styr oräkneliga världar, har skapat människorna och är en person som man kan känna och dyrka.

  • Vad sade president Young om betydelsen av att känna Gud Fadern? (Se också Johannes 17:3.) Hur påverkas vårt förhållande till en person när vi lär känna honom eller henne? Vilka saker har hjälpt er att lära känna Gud Fadern?

  • Hur kan Guds inflytande ”anses vara allestädes närvarande samtidigt”? Kan du nämna några exempel på vår himmelske Faders omsorg om ”den minsta av sina skapelser”?

  • Läran att Gud en gång varit en människa som framåtskridit till att bli en Gud är unik för denna kyrka. Hur känns det att veta att Gud, genom sin egen erfarenhet, ”känner till allt som vi nu vet om detta jordelivs slit, lidanden, liv och död”?

  • President Young förkunnade att alla goda och sanna upptäckter inom vetenskap och konst har ”getts genom direkt uppenbarelse från Gud”. Hur har inspirerade framsteg inom dessa områden hjälpt Guds verk att gå framåt?

  • Vad är ”människobarnens kallelse och plikt”, enligt president Young? Hur kan vi bättre förstå saker inom vår fattningsförmåga och lära känna ändamålet med vårt jordeliv? Var bör vi söka efter denna insikt?

Jesus Kristus, Faderns enfödde Son i köttet, sonade alla deras synder som omvänder sig.

  • Vad lärde president Young om Jesus Kristus och hans uppgift på jorden?

  • Evangeliets första grundsats är tro på Herren Jesus Kristus. På vilka sätt förändras vårt liv av att vi tror på Guds Son? (Se också Jakobs bok 4:10–11 och Moroni 7:41–42.)

  • President Young förkunnade att varje sista dagars helig kan veta att Jesus är Kristus på samma sätt som aposteln Petrus visste (se också Matteus 16:13–19). Hur kan någon få veta att Jesus är Kristus? Varför ger underverk i sig inte en människa tillräcklig kunskap för att veta att Jesus är Kristus? Varför är denna kunskap så viktig för vår frälsning?

  • Vems uppdrag utförde Jesus då han betjänade jordens invånare? Vad kan vi lära oss av Jesu exempel och sedan tillämpa i vårt eget liv? Hur kan vi få vetskap om och acceptera våra uppdrag från Herren?

  • President Young påminde oss om att en dag ”kommer … varje knä att böjas och varje tunga bekänna” att Jesus är Kristus (Mosiah 27:31; se också Filipperbrevet 2:9–11). Att leva som en sann Jesu Kristi lärjunge är mycket svårare än att bara säga att Jesus är Kristus. Vad kan ge dig styrka att leva efter evangeliet som en hängiven lärjunge?

Den Helige Anden är en personlighet som består av ande och som vittnar om sanningen.

  • Vilken uppgift har den Helige Anden? Hur verkar han i Guds barns liv?

  • På vilket sätt är den Helige Andens person olik Gud Faderns och hans Son Jesu Kristi person? (Se också L&F 130:22.) På vilket sätt är de tre medlemmarna i gudomen ”ett”?

  • På vilket sätt är den Helige Anden Faderns och Sonens hjälpare?

  • Vilka erfarenheter har du haft som vittnar för dig om den Helige Andens förmåga att undervisa och vägleda dig?

Bild
First Vision

En konstnärs bild av Joseph Smiths första syn. President Young sade att Joseph Smith ”gjorde himlen … begriplig för oss” genom att uppenbara gudomens sanna natur (DBY, 458).