Jouluhartaudet
Neljä lahjaa, jotka Jeesus Kristus teille antaa


Neljä lahjaa, jotka Jeesus Kristus teille antaa

Rakkaat veljeni ja sisareni, kuinka rakas tämä vuodenaika onkaan! Me rakastamme laulun ”Nyt riemuiten tänne”1 säkeitä ja tulemme innolla kumartamaan Häntä: Jeesusta Kristusta – tuota ainutlaatuista Betlehemin pienokaista, joka on ”Vanhan testamentin suuri Jehova [ja] Uuden testamentin Messias”2.

Pohtikaamme tänä iltana yhdessä niitä siunauksia, joita saamme, kun keskitymme Herran Jeesuksen Kristuksen elämään, palvelutyöhön, oppiin ja sovitukseen. Kehotan teitä, kuten kuningas Benjamin kehotti oman aikansa pyhiä, ”[ajattelemaan] niiden siunattua ja onnellista tilaa, jotka pitävät Jumalan käskyt”. Se siunaus on meitä varten tässä ja nyt, mutta siihen lisätään lopullinen lupaus milloinkaan päättymättömästä onnesta.3 Yksinkertaisesti ilmaistuna, Jeesuksen Kristuksen todellisilla seuraajilla on etuoikeus kokea sanomatonta iloa ikuisesti.

Se tuli mieleeni vastikään, kun tapasin erään enkelin nimeltä Lydia. Tämä enkeli ei ollut pukeutunut valkoisiin, ja tapaamisemme järjestyi helposti, koska hän tuli toimistooni. Lydia on 12-vuotias. Sain kuulla, että hän sairastaa harvinaista, aggressiivista aivosyövän muotoa.4 Hänellä on enkelin kasvot, ja hän vaikuttaa ikäistään kypsemmältä. Kun keskustelimme hänen elämästään ja siitä, mitä hänellä on edessään, hän oli tyyni ja rauhallinen. Kun tiedustelin, oliko hänellä kysymyksiä, hän vastasi heti kysymyksellä: ”Millaista taivaassa on?” Tämä johti luottamukselliseen keskusteluun elämän tarkoituksesta ja niistä siunauksista, joita taivaallinen Isämme ja Hänen rakas Poikansa tarjoavat niille, jotka kunnioittavat ja seuraavat Heitä.

Kuva
Lydia ja presidentti Nelson

Lydian ja hänen perheensä usko liikuttaa minua kovasti! Vaikka Lydia on kohdannut valtavan haasteen maanpäällisessä elämässään, hän on täynnä uskoa. Hänellä on iankaikkinen näkökulma. Hän tietää, että Herra rakastaa häntä ja pitää hänestä huolta. Hänen rakastava perheensä on täynnä samaa rauhaa ja levollisuutta, jonka vain usko Herraan voi antaa.

Lydia oli toivonut tapaavansa Herran kirkon presidentin, mutta se, mitä hän haluaa, on paljon syvällisempää kuin mikään yksittäinen kokemus täällä kuolevaisuudessa. Hänen suurin halunsa on saada olla perheensä kanssa ikuisesti selestisessä valtakunnassa. Siihen sisältyy myös hänen halunsa olla aina taivaallisen Isän ja Jeesuksen kanssa.

Tosiaan, meidän halumme vaikuttavat meihin jokaiseen syvällisin tavoin, ei vain tässä ja nyt vaan tuonpuoleisessa elämässä. Pohtikaa näiden Alman sanojen merkitystä: ”[Herra] suo ihmisille heidän halunsa mukaisesti.”5

Se, mitä halutaan, on tärkeää tänä lahjojen antamisen aikana, kun kiinnitämme erityisesti huomiota rakkaimpiemme toiveisiin. Tänä aikana kehotan teitä pohtimaan omia halujanne. Mitä te haluatte kaikkein eniten? Mitä te todella haluatte kokea ja saada aikaan tässä elämässä? Haluatteko todella tulla yhä enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi? Haluatteko todella elää taivaallisen Isän kanssa ja perheenne kanssa ikuisesti ja elää niin kuin Hän elää?

Jos näin on, haluatte ottaa vastaa monia lahjoja, joita Herra tarjoaa auttaakseen teitä ja minua tänä kuolevaisuuden koetusaikanamme. Keskittykäämme nyt neljään lahjaan, jotka Jeesus Kristus on antanut kaikille, jotka haluavat ottaa ne vastaan.6

Ensimmäiseksi, Hän antoi teille ja minulle rajattoman kyvyn rakastaa. Siihen kuuluu kyky rakastaa niitäkin, jotka eivät ole rakastettavia, ja niitä, jotka eivät rakasta teitä vaan parhaillaan vainoavat teitä ja käyttävät teitä häpeällisesti hyväkseen.7

Vapahtajan avulla voimme oppia rakastamaan niin kuin Hän on rakastanut. Se voi vaatia sydämenmuutoksen – aivan varmasti ainakin sydämemme pehmenemisen – kun Vapahtaja opastaa meitä todella huolehtimaan toinen toisestamme. Rakkaat veljeni ja sisareni, voimme todella palvella Herran tavalla, kun otamme vastaan Hänen rakkautensa lahjan.

Pyytäkää Herralta apua rakastaaksenne niitä, joita Hän haluaa teidän rakastavan, mukaan lukien ne, joita kohtaan ei aina ole helppo tuntea kiintymystä. Voitte jopa haluta pyytää Jumalalta, että Hänen enkelinsä kulkisivat teidän kanssanne sinne, minne ette tällä hetkellä haluaisi mennä.8

Toinen lahja, jonka Vapahtaja teille tarjoaa, on kyky antaa anteeksi. Hänen äärettömän sovituksensa kautta te voitte antaa anteeksi niille, jotka ovat loukanneet teitä ja jotka eivät ehkä koskaan myönnä julmuuttaan teitä kohtaan.

On tavallisesti helppoa antaa anteeksi sellaiselle, joka vilpittömästi ja nöyrästi pyytää teiltä anteeksi. Mutta Vapahtaja suo teille kyvyn antaa anteeksi kaikille, jotka ovat jollakin tavalla kohdelleet teitä väärin. Sen jälkeen heidän loukkaavat tekonsa eivät enää kalva teidän sieluanne.

Kolmas lahja Vapahtajalta on parannus. Tätä lahjaa ei aina ymmärretä hyvin. Kuten tiedätte, Uusi testamentti on alun perin kirjoitettu kreikaksi. Kohdissa, joissa Vapahtaja kehottaa ihmisiä tekemään parannuksen, sana, joka on käännettynä ”tehdä parannus”, on kreikaksi metanoeo.9 Se on hyvin voimakas kreikankielinen verbi. Etuliitteen meta merkitys on ”muutos”. Sitä etuliitettä käytetään myös muissa kielissä. Esimerkiksi sana metamorfoosi tarkoittaa muodonmuutosta. Loppuliite noeo on sukua kreikankieliselle sanalle, jonka merkitys on ”mieli”10. Se on sukua myös muille kreikankielisille sanoille, joiden merkitys on ”tieto”11, ”henki”12 ja ”hengitys”13.

Alammeko me ymmärtää Herran meille antaman lahjan laajuutta ja syvyyttä, kun Hän antaa meidän tehdä parannuksen? Hän kehottaa meitä muuttumaan mieleltämme, tiedoltamme, hengeltämme, jopa hengitykseltämme. Esimerkiksi silloin, kun teemme parannuksen, jokainen henkäisymme ilmaisee kiitollisuutta Jumalalle, joka suo meille hengen päivästä päivään14. Ja me haluamme käyttää nuo henkäisyt Hänen ja Hänen lastensa palvelemiseen. Parannus on loistokas lahja. Se on tapahtumasarja, jota ei pidä milloinkaan pelätä. Se on saamamme lahja, joka meidän tulee ottaa vastaan ilolla – jopa avosylin – ja käyttää sitä päivästä päivään, kun pyrimme tulemaan enemmän Vapahtajamme kaltaisiksi.

Kuningas Lamonin isä sai nähdä pilkahduksen siitä, mikä odottaa niitä, jotka uskovat Kristukseen ja seuraavat Häntä. Hän julisti, että hän luopuisi kaikista synneistään, jos hän saisi etuoikeuden tuntea Herran.15 Todellinen parannus ei ole yksittäinen tapahtuma. Se on loppumaton etuoikeus. Se on olennaista edistymiselle, mielenrauhalle, hyvinvoinnille ja ilolle.

Neljäs lahja Vapahtajaltamme on oikeastaan lupaus – lupaus ikuisesta elämästä. Se ei tarkoita sitä, että vain elää tosi, tosi, tosi kauan. Jokainen elää ikuisesti kuolemansa jälkeen riippumatta siitä, mihin valtakuntaan tai kirkkauteen hän on kelvollinen pääsemään. Kaikki nousevat ylös ja saavat kokea kuolemattomuuden. Iankaikkinen elämä on kuitenkin paljon muutakin kuin ajan mitta. Iankaikkinen elämä on sellaista ja sen tasoista elämää, jota taivaallinen Isä ja Hänen rakas Poikansa elävät. Kun Isä tarjoaa meille ikuisen elämän, Hän itse asiassa sanoo: ”Jos te päätätte seurata Poikaani – jos halunne on todella tulla enemmän Hänen kaltaisikseen – niin aikanaan saatte elää niin kuin me elämme ja johtaa maailmoja ja valtakuntia niin kuin me teemme.”

Nämä neljä ainutlaatuista lahjaa tuovat meille jatkuvasti lisää iloa, kun otamme ne vastaan. Ne ovat mahdollisia sen vuoksi, että Jehova alensi itsensä ja tuli maan päälle Jeesus-lapsena. Hän syntyi kuolemattomasta Isästä ja kuolevaisesta äidistä. Hän syntyi Betlehemissä mitä vaatimattomimmissa olosuhteissa. Profeetat Aadamin ajoista asti olivat ennustaneet Hänen pyhän syntymänsä. Jeesus Kristus on Jumalan ylivertainen lahja – Isän antama lahja kaikille lapsilleen.16 Tuota syntymää me juhlimme riemuiten aina joulunaikaan.

Kun meidän ajatuksemme ja tunteemme ovat niin keskittyneet maailman Vapahtajaan, mitä meidän sitten täytyy tehdä ottaaksemme vastaan nuo lahjat, joita Jeesus Kristus meille niin auliisti tarjoaa? Mikä on avain siihen, että rakastaa Hänen laillaan, antaa anteeksi Hänen laillaan, tekee parannuksen tullakseen enemmän Hänen kaltaisekseen ja pääsee lopulta elämään Hänen ja taivaallisen Isämme kanssa?

Avain on se, että tekee pyhiä liittoja ja pitää ne. Me päätämme elää ja edistyä Herran liittopolulla ja pysyä sillä. Se ei ole monimutkainen polku. Se on oikea polku todelliseen iloon tässä elämässä ja iankaikkiseen elämään tuonpuoleisessa.

Rakkaat veljeni ja sisareni, kaikkein eniten haluan sitä, että kaikilla taivaallisen Isämme lapsilla olisi tilaisuus kuulla Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ja noudattaa Hänen opetuksiaan ja että Israel kootaan näinä viimeisinä aikoina niin kuin on profetoitu. Ja haluan, että me uskomme rakkauteen, jota Vapahtaja tuntee meitä jokaista kohtaan, ja otamme sen vastaan. Hänen ääretön ja täydellinen rakkautensa sai Hänet sovittamaan teidän syntinne ja minun. Tuon lahjan – Hänen sovituksensa – avulla kaikki Hänen muut lahjansa voivat tulla meidän osaksemme.

Jonakin tulevana päivänä – tuhatvuotisen valtakunnan aikana, jota varten me kaikki nyt valmistaudumme – ”jokainen polvi on notkistuva ja jokainen kieli tunnustava”17, että Jeesus on Kristus. Eikä silloin ainoastaan tämä upea Temppeliaukion tabernaakkelikuoro laula ”Hallelujaa”18. Jokainen ihminen, joka on päättänyt seurata Jeesusta Kristusta, laulaa ja huutaa: ”Halleluja! Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut kuninkuuden.”19 ”Koko maailman kuninkuus on nyt tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellulleen. Hän on hallitseva aina ja ikuisesti”20, ”kuninkaiden Kuningas, herrojen Herra”21.

Minä todistan, että Jumala elää! Jeesus on Kristus – Messias. Tämä on Hänen kirkkonsa, jota Hän johtaa profeettojensa välityksellä. Rukoilemme nöyrästi jokaiselle teistä Hänen siunauksiaan, myös halua ja kykyä ottaa vastaan kaikki lahjat, joita Vapahtaja teille tarjoaa. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.