Foredrag 2022
Et spørgsmål, der kan ændre dit liv


Et spørgsmål, der kan ændre dit liv

Verdensomspændende foredrag for unge voksne med præsident Nelson

Søndag, den 15. maj 2022

Vore kære brødre og søstre, vi elsker jer! Vi ville ønske, at vi kunne tage hver eneste af jer med hjem. Endnu vigtigere er det, at vi beder om, at noget af det, som Helligånden lærer jer i aften, vil hjælpe jer til at blive bedre forberedt på at vende Hjem – Hjem med et stort H.

I aften vil jeg gerne tale med jer om et spørgsmål – et spørgsmål, som kan ændre jeres liv! Dette ene spørgsmål kan øge jeres selvtillid, mindske jeres angst, motivere jer, løfte jeres humør og jeres udsyn, øge jeres produktivitet, øge jeres fokus og jeres tankeklarhed, hjælpe jer med at modstå fristelser, hjælpe jer med at opdage bedrag, øge jeres taknemmelighed, mindske stress i jeres liv, øge jeres evne til at elske og hjælpe jer med at træffe bedre beslutninger. Dette ene spørgsmål kan give jer glæde, trøst, kærlighed og fred!

Hvordan kan jeg være så sikker?

Fordi det er præcis det, som 30 af jeres jævnaldrende lærte mig. Og jeg tror på dem!

Disse unge voksne lærte mig, at når man stiller sig selv dette specifikke spørgsmål, kan det hjælpe en med at forfølge det, der virkelig er vigtigt i livet, hjælpe en med at foretage de ændringer i ens liv, som man ønsker at foretage, og det kan endda hjælpe en med virkelig at omvende sig.

Ifølge jeres venner kan dette spørgsmål give jer øjne til at se – som I aldrig har set før – Herrens hånd i jeres liv, jordens skønhed og godheden i andre. Kort sagt, fordi dette spørgsmål kan sætte jer i kontakt med Herrens Ånd og med det guddommelige DNA i jeres ånd, kan dette ene spørgsmål bringe jer mere lys og sandhed!

Jeres jævnaldrende lærte mig også, at dette spørgsmål virker, uanset hvor travlt eller ensformigt jeres liv er i øjeblikket. Det er også ligegyldigt, hvordan I føler jer: Glad, trist, isoleret, oversvømmet, deprimeret, opmuntret, ængstelig, spændt, ensom, udeladt, overvældet, overset, overlykkelig. Det betyder ikke noget. Dette ene spørgsmål kan være nyttigt for jer.

Vil I gerne vide, hvad spørgsmålet er?

Alle tiders!

Først lidt baggrund: Jesus Kristus, vor Frelser, vor Forløser og leder af denne hans kirke, har gjort det meget klart, at han ønsker, at I og jeg skal blive mere og mere hellige. Han befaler os endda at gøre det, idet han siger: »I må … øve … hellighed over for mig.«1 Og han nøjes ikke med det! Han tilføjer ordet bestandigt.

Synes I, at det virker alt for højtravende – og ganske enkelt umuligt – at praktisere hellighed bestandigt? Jeg forstår udmærket, hvis I tænker: »Søster Nelson, det kan jeg bare ikke.« Lad mig forsikre jer om, hvorfor jeg ved, at I kan.

Før vores ægteskab var jeg psykolog, ægteskabs- og familieterapeut og BYU-professor. I løbet af disse 30 år af mit arbejdsliv lærte jeg om spørgsmålets kraft. Nogle spørgsmål kan få os til at tænke på tingene på en helt ny måde og åbne vores hjerte og sind for alle mulige muligheder, som vi ellers aldrig ville have overvejet. Så for to måneder siden, da jeg tænkte over spørgsmålets kraft, inviterede jeg 30 af vores unge voksne venner - på præcis jeres alder, gifte og ugifte – til at eksperimentere med dette ene spørgsmål i tre dage. Jeg bad dem om at gøre følgende: »Spørg jer selv i bare én situation om dagen i hver af de tre dage: ›Hvad ville en hellig ung voksen gøre?‹«

Det var det! Det var spørgsmålet: »Hvad ville en hellig ung voksen gøre?«

For eksempel:2

  • Hvordan ville en hellig ung voksen begynde sin dag?

  • Hvad ville stå på hendes »huskeliste«?

  • Hvordan ville han tale med en ven? eller handle, lege, bede, vaske tøj eller læse for et barn?

  • Hvad ville en hellig ung voksen lytte til eller sige? skrive eller læse? se eller være iklædt?

  • Hvad ville en hellig ung voksen gøre, hvis hun blev falsk anklaget, forrådt eller misforstået?

  • Hvad ville han gøre i en virkelig vanskelig situation, hvor hans værdier eller moral blev sat på prøve?

  • Hvordan ville hun forberede sig på at modtage nadveren hver søndag?

  • Hvordan ville en ugift hellig ung voksen bruge sin tid på at forberede sig i stedet for at vente på et ægteskab?

  • Hvordan ville gifte hellige unge voksne styrke deres ægteskab?

Og hvad skete der så? I flere stater i USA og i to byer i Canada gik 30 unge voksne i gang med arbejdet og spurgte sig selv: »Hvad ville en hellig ung voksen gøre?«

En masse normale daglige aktiviteter begyndte – hver enkelt af dem blev nu udført, som en hellig ung voksen ville gøre det. Allerede efter få dage begyndte rapporterne at strømme ind.

Lad mig fortælle jer, hvad nogle af jeres venner gjorde:3

  • Gulerødder til frokost blev tygget med større taknemmelighed.

  • Den normale musik og de sædvanlige podcasts blev skiftet ud med inspirerende musik, generalkonferencetaler og podcast fra Kom og følg mig.

  • Tidskrævende apps på de sociale medier blev slettet.

  • Udsendelser med grimt sprog blev slukket.

  • »Opblæste huskelister« blev omprioriteret.

  • Der blev bedt bønner, før man kastede sig ud i vanskelige lektier, og man inviterede Helligånden til at blive vejlederen.

  • Skrifterne blev nydt på forskellige tidspunkter – herunder lige før en eksamen begyndte, hvilket gav mirakuløse resultater.

  • Åndeligt styrkende vaner, som var gået tabt, siden de kom hjem fra en mission, blev genetableret.

  • Der blev delt vidnesbyrd med klassekammeraterne.

  • Jalousi over for venner, der havde kærester og giftede sig, blev erstattet af kærlighed og glæde for dem.

  • Køretid blev til stille tid med meditation.

  • Vedholdende negative tanker blev erstattet af at tælle små sejre og mange velsignelser.

  • Klikke og scrolle blev erstattet af telefonopkald og personlige besøg.

  • Tiden tilbragt i templet blev øget – og det samme gjorde ægtemændenes husarbejde!

  • Og vor himmelske Faders og Jesu Kristi kærlighed blev oplevet i overflod!

Hvad skete der ellers?

En ung voksen opdagede »kraften i min handlefrihed!« Hun fortsatte: »Da jeg valgte at se generalkonferencen, som en hellig ung voksen ville gøre det, så gjorde jeg det ikke for at behage nogen eller for at kontrollere den måde, folk ser mig på. Jeg så den, fordi jeg ved, at denne kirke er sand. Evangeliet er sandt. De mænd og kvinder, der taler, er inspireret og ledet af Herren, og jeg ville gerne lære.«

En »kronisk behagesyg« ung voksen rapporterede, at hendes stress på arbejdet var blevet mindre. Hun skrev: »At stille mig selv det spørgsmål ændrede mit perspektiv fuldstændigt. Jeg havde fået ny selvtillid, fordi jeg huskede betydningen af vigtigere ting. Jeg lærte, at jo helligere man bliver, jo mindre bekymrer man sig om at gøre, hvad alle andre ønsker, og mere om, hvad Gud ønsker.«

Billede
stilladser omkring templet i Salt Lake City

Nuvel, mine kære brødre og søstre, lige nu er templet i Salt Lake City stadig et arkitektonisk vidunder, men det er ikke et fungerende tempel for Herren. Mens denne ekstraordinære struktur gennemgår omfattende renoveringer og funktionsreddende stabiliseringer, er templet i Salt Lake City blevet taget ud af drift som tempel. Når et tempel tages ud af drift, fjernes det, der er helligt – i forbindelse med ordinancer og undervisning. Desværre, det samme kan ske med mennesker.

På grund af Satans pinsler, dårlige valg og sammenstød, der er livstruende for vores evige liv, med dem i den store og rummelige bygning har mange unge voksne på tragisk vis fået fjernet det hellige fra deres liv. Disse unge voksne er – så at sige – blevet taget ud af drift som »Guds templer«.4

Uanset om dette er sket for jer eller ej, vil jeg opfordre jer til at genvinde – eller øge – det hellige i jeres liv ved at gøre præcis det, som Herren har befalet, nemlig »bestandigt [at] øve … hellighed.« I kan begynde denne proces ved at gøre det, jeres jævnaldrende gjorde: Spørge jer selv – i blot én situation i hver af de tre dage – »Hvad ville en hellig ung voksen gøre?« Og følg så op på svaret.

Når I lever livet i crescendo,5 mens I forsøger at blive bare en lille smule mere hellig dag for dag og hurtigt omvender jer, når I kludrer, vil I finde glæde i dette liv og evigt liv i den kommende verden. Og I vil begynde at opleve, på en meget dybtgående og uforglemmelig måde, præcis det, som vores Frelser Jesus Kristus lovede, da han sagde: »Jeg er i stand til at gøre jer hellige.«6

Mine kære brødre og søstre, præsident Nelson vil nu tale til jer. Jeg vidner for jer – og jeg kunne vidne for enhver domstol i enhver nation på jorden – at præsident Russell M. Nelson er Herrens profet på jorden i dag, udvalgt og instrueret af ham. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. L&P 46:33.

  2. Andre spørgsmål til overvejelse: Hvordan ville en hellig ung voksen gribe en vanskelig opgave an? Hvordan ville en hellig ung voksen bruge sin tid, sin energi og sine penge?

  3. Her er det, som andre unge voksne rapporterede:

    Hjerter blev bevidst blødgjort og åbnet for at modtage instruktion fra Herren.

    Bønner blev fremsagt højt, med mere oprigtighed og mindre distraktion.

    Der blev bedt bønner, lige før de forsøgte sig med skræmmende opgaver som at analysere et svensk digt og også, før de begyndte på lektier om jordbundsundersøgelser.

    Der blev taget flere notater til generalkonferencen, og dagbogsskrivning øgedes også.

    Tanker om andres behov, herunder søskendes behov, tog til samt derefter at række ud til dem.

    »Lidt efter lidt indarbejdede jeg flere åndeligt opløftende aktiviteter eller tanker i min dag.«

    Nye kontakter mellem tanker opstod.

    Udskydelser blev færre, som fx at udskyde at tilmelde sig til universitetet i efteråret.

    Lyttede mere opmærksomt til børnene.

    Forfædrene blev mere virkelige.

    Skrifterne blev levende og bragte andre sandheder frem: »Jeg læste Alma 11, mens der var dødstille på skolebiblioteket. Vers 44 mindede mig om, hvor meget min himmelske Fader og Frelseren elsker mig, og hvor meget de gør for mig. Da jeg for nylig modtog begavelsen, tænkte jeg på frelsesplanen og dommedag på en ny måde.«

    Da en mand »fokuserede på at være trofast over for [hans] pagter og øge [sin] evne til at høre Herrens stemme,« blev tidligere jalousi over for venner, der gik ud med hinanden og giftede sig, erstattet af kærlighed og glæde på deres vegne.

    En anden sagde: »For at vurdere min stilling i forhold til Herren,« blev køretiden til stilletid med meditation.

    »Det er så fedt, at de valg, man træffer, kan være afgørende for, hvordan ens dag går. Jeg ved, at jeg kan vælge at være mere hellig, og at jeg vil blive lykkeligere, fordi Ånden vil være med mig.«

    En anden lærte forbindelsen mellem hellighed og offer. Han skrev: »Det er ikke tilfældigt, at ›i gamle dage betød offer at gøre noget eller nogen helligt‹ (Guide til skrifterne, ›Offer‹‹, sciptures.ChurchofJesusChrist.org).« Han konkluderede, at han altid vil »holde tanken om at være hellig i mit sind og finde selv små måder hver dag til at ofre mere til Herren for at gøre mig selv mere hellig.«

    »Jeg valgte et skriftsted at tænke over hele dagen.«

    »Jeg valgte en kristuslignende egenskab, som jeg har ønske at udvikle, og prøvede at fokusere på at udvikle den egenskab hele dagen.«

    »Jeg fravalgte fuldstændig at bruge de sociale medier i ugen op til generalkonferencen for at gøre mit liv mere stille og fokusere på positive, opløftende påvirkninger i mit liv – i stedet for de påvirkninger, der ligger overalt på internettet.«

    »Ånden gjorde mig opmærksom på en dårlig vane, som jeg skulle rette.«

    Svarene blev fundet i skrifterne.

    Da musikken blev ændret til »bedre musik, bemærkede jeg, at jeg blev mere produktiv, mere positiv og mere i harmoni med Ånden. Mit humør ændrede sig, og min interaktion med andre blev mere forfriskende og fuld af kærlighed.«

    »Hver gang jeg valgte at prioritere mine åndelige øjeblikke, faldt alt andet i løbet af dagen på plads.«

    »Min tid til rådighed øgedes, når jeg læste mine skrifter, før jeg lavede lektier.«

    »Ved at forsøge at lave en smoothie som en hellig ung kvinde ville, var jeg bedre forberedt på at reagere på behov hos nogle af mine kære.«

    »I stedet for at lytte til musik, når jeg gik til mine klasser, talte jeg med en anden ung voksen, når vi ventede i en fodgængerovergang. Jeg fik en ny ven, mens jeg lyttede til, hvor stresset han følte sig, og da jeg vidnede for ham om, at Herren havde en plan for ham, og at alt ville falde på plads.«

    »Da jeg kørte i min bil som en hellig ung voksen ville, følte jeg mig straks mindre anspændt og mere tålmodig.«

    »I tre dage ændrede jeg på min vane med først at tjekke min telefon om morgenen og som det sidste om aftenen til i stedet at tjekke mine skrifter. Min oplevelse var ret fantastisk hver gang. Jeg bad om missionæroplevelser, kiggede efter nogen, som jeg kunne vise lidt venlighed (ligesom Kristus ville gøre).« Resultatet? »Jeg mødte nye mennesker, som også var studerende, som havde travlt. Vi havde interessante samtaler om Gud og religion, og de ønsker nu at mødes med missionærerne.«

    »Jeg oplevede noget, der skræmte mig, som jeg sikkert havde været mindre ivrig efter at gøre, hvis jeg ikke aktivt havde prøvet at være mere hellig. Til sidst oplevede jeg større selvtillid på et bestemt område ved at se min frygt i øjnene – og det er noget, jeg har bedt om for nylig.«

    »Jeg prøvede at være mere hellig, da jeg passede mine to yngre fætre. Hele aftenen forsøgte jeg at være mere kristuslignende – sige, hvad han ville sige, og handle, som han ville handle. Jeg har aldrig oplevet en mere vidunderlig tid med dem. Jeg tænkte mere på dem og mindre på mig selv.«

  4. Se 1 Kor 3:16-17.

  5. B.H. Roberts’ kommentar om, hvordan Joseph Smith levede sit liv; se B.H. Roberts, introduktion til History of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 2. udg., 1980, 6:xlii.

  6. L&P 60:7.