2014
Hur kan mitt liv förändras av att jag har kunskap om gudomen?
Januari 2014


Hur kan mitt liv förändras av att jag har kunskap om gudomen?

Fyra principer angående gudomen kan påverka ditt sätt att leva.

Bild
Aaronic Priesthood meeting in Manaus, Brazil.

Joseph Smith sade: ”Det är evangeliets första princip att veta med säkerhet vad Guds karaktär är.”1 Det vi vet om gudomen kan förändra vårt sätt att leva, inte bara i stora saker utan också i de små vardagliga sakerna. Fundera på hur din kunskap om gudomen påverkar ditt liv när du läser om de här fem principerna.

Gudomen älskar oss och vill vårt bästa.

Gudomens medlemmar är eviga och allsmäktiga, och de är angelägna om att vi är lyckliga och mår bra. President Gordon B. Hinckley (1910–2008) vittnade: ”De är intresserade av oss, och vi är föremålet för deras stora omsorg. De finns där för var och en av oss. Vi närmar oss Fadern genom Sonen. Han är vår förespråkare vid Guds tron. Hur underbart är det inte att vi på så sätt kan tala till Fadern i Sonens namn.”2

Eftersom gudomens medlemmar älskar oss och vill vårt bästa har våra val betydelse, särskilt de små saker vi gör varje dag som för oss närmare dem. Vi har obegränsad potential och Gud är angelägen om att vi lyckas, också i det lilla.

Vår himmelske Fader gav oss allting.

Vi vet att vår himmelske Fader har gett oss allt, så vi bör försöka erkänna hans hand i allt och vara tacksamma. När vi är tacksamma så handlar vi annorlunda. President Thomas S. Monson lovade att ”vi kan lyfta både oss själva och andra när vi vägrar att bli kvar i den negativa tankens värld och i stället odlar en tacksam inställning i vårt hjärta.”3

Eftersom allt vi har kommer från Gud (se Mosiah 2:20–21; L&F 59:21) kan vår tacksamhet göra oss villigare att dela med av oss till andra. Det innefattar även vår tid och våra talanger, förutom våra materiella välsignelser.

Vår himmelske Fader är barmhärtig.

Guds verk och härlighet är ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39). Han vill att vi ska lyckas, så han förlåter oss för misstagen vi gör. Hans barmhärtighet förlåter oss när vi gör om misstagen. Vår himmelske Fader, Jesus Kristus och den Helige Anden hjälper oss att förändra oss.

Guds barmhärtiga lär oss att vara förlåtande. President Dieter F. Uchtdorf, andre rådgivare i första presidentskapet, sade: ”Eftersom Gud älskar oss så högt, måste också vi älska och förlåta varandra.”4 Det innebär bland annat att vi förlåter oss själva.

Jesus Kristus led för vår skull.

Genom försoningen upplevde Frälsaren all vår smärta och alla våra sorger (se Alma 7:11–13). Om vi har en dålig dag och känner att det inte finns någon som förstår, kan vi veta att Frälsaren gör det. Och när vi har en underbar dag och vill ha någon att dela den med så är Frälsaren där för oss. Han vill ta del av vår glädje liksom han tar del av vår smärta.

Den Helige Anden vägleder oss.

Jesus Kristus lovade sina apostlar att Hjälparen, eller den Helige Anden, alltid skulle vara med dem och undervisa och trösta dem (se Joh. 14:16–17, 26–27). Vi kan också ha den Helige Andens gåva till vägledning. Och vi kan lita på att svaren som den Helige Anden ger hjälper oss. Med hans vägledning kan vi ha ständig kontakt med gudomen. Och när vi följer maningarna vi får lär vi känna dem ännu bättre.

Slutnoter

  1. Joseph Smith, i History of the Church, 6:305.

  2. Gordon B. Hinckley, ”På dessa tre tror jag”, Liahona, juli 2006, s. 8.

  3. Thomas S. Monson, ”Tacksamhetens gudomliga gåva”, Liahona, nov. 2010, s. 88

  4. Dieter F. Uchtdorf, ”De barmhärtiga skall få barmhärtighet”, Liahona, maj 2012, s. 76.

Söndagslektioner

Månadens ämne: Gudomen

Fotoillustrationer Welden C. Andersen och Matthew Reier; Den första synen, av Del Parson; Kristus i Getsemane, av Harry Anderson