2014
Joseph Smith
Marraskuu 2014


Joseph Smith

Jeesus Kristus – – valitsi pyhän miehen, vanhurskaan miehen, johtamaan evankeliuminsa täyteyden palautusta. Hän valitsi Joseph Smithin.

Ensimmäisellä käynnillään profeetta Joseph Smithin luona, kun tämä oli 17-vuotias, enkeli kutsui Josephia nimeltä ja kertoi, että hän, Moroni, oli sanansaattaja, joka oli lähetetty Jumalan luota ja että Jumalalla oli Josephille työ tehtävänä. Kuvitelkaa, mitä Joseph on varmaan ajatellut, kun enkeli kertoi hänelle, että hänen nimeään ”tultaisiin mainitsemaan hyvällä ja pahalla kaikkien kansakuntien, sukujen ja kielten keskuudessa”1. Ehkäpä tyrmistys Josephin silmissä sai Moronin toistamaan uudelleen, että hänestä puhuttaisiin sekä hyvää että pahaa kaikkien ihmisten keskuudessa.2

Joseph Smithistä alettiin puhua hyvää hitaasti, kun taas pahaa alettiin puhua välittömästi. Joseph kirjoitti: ”Perin outoa oli, että tuntematonta poikaa – – pidettäisiin riittävän tärkeänä – – [herättämään] mitä katkerimman vainon [henki].”3

Samaan aikaan kun rakkaus Josephia kohtaan lisääntyi, lisääntyi myös vihamielisyys. Kun hän oli 38-vuotias, kasvonsa maalannut 150-päinen kiihtynyt väkijoukko surmasi hänet.4 Profeetta Josephin elämän äkkiä päättyessä hyvän ja pahan puhuminen hänestä oli vasta alkamassa.

Pitäisikö meidän hämmästellä sitä, että hänestä puhutaan pahaa? Apostoli Paavalista sanottiin, että hän oli järjiltään ja päästään sekaisin.5 Rakas Vapahtajamme, Jumalan Poika, leimattiin syömäriksi ja juomariksi ja Hänessä sanottiin olevan paha henki.6

Herra sanoi Josephille tämän kohtalosta:

”Maan ääret tulevat kysymään nimeäsi, ja hullut tulevat pilkkaamaan sinua, ja helvetti tulee raivoamaan sinua vastaan;

kun taas puhdassydämiset, – – viisaat – – ja hyveelliset etsivät alati – – siunauksia sinun kätesi alla.”7

Miksi Herra sallii pahan puhumisen siitä, mikä on hyvää? Yksi syy siihen on, että sen vastustus, mikä on Jumalasta, panee totuuden etsijät hakemaan vastauksia kysymyksiinsä polvillaan.8

Joseph Smith on evankeliumin palautuksen profeetta. Hänen hengellinen työnsä alkoi, kun Isä ja Poika ilmestyivät hänelle, ja hän sai sen jälkeen lukuisia taivaallisia ilmestymisiä. Hän oli väline Jumalan käsissä tuomassa esiin pyhiä kirjoituksia, kadonneen opin ja pappeuden palautuksen. Josephin työn tärkeys edellyttää enemmän kuin älyllistä harkintaa. Se edellyttää, että me Josephin tavoin kysymme Jumalalta.9 Hengelliset kysymykset ansaitsevat hengellisiä vastauksia Jumalalta.

Monet niistä, jotka sivuuttavat palautuksen työn, eivät yksinkertaisesti usko, että taivaalliset olennot puhuvat ihmisille maan päällä. Heidän mielestään on mahdotonta, että enkeli toimitti kultalevyt ja että ne käännettiin Jumalan voimalla. Tuon epäuskon tähden he torjuvat nopeasti Josephin todistuksen, ja muutamat valitettavasti alentuvat saattamaan profeetan elämän huonoon valoon ja solvaamaan hänen luonnettaan.

Erityisesti meitä surettaa, kun joku, joka on aiemmin kunnioittanut Josephia, perääntyy vakaumuksestaan ja sitten parjaa profeettaa.10

”Kirkon opetusten tutkiminen – – siitä luopuneiden silmin”, vanhin Neal A. Maxwell sanoi kerran, on ”kuin haastattelisi Juudasta ymmärtääkseen Jeesusta. Luopiot kertovat meille aina enemmän itsestään kuin siitä, mistä he ovat lähteneet pois.”11

Jeesus sanoi: ”Siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, – – ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka vahingoittavat teitä ja vainoavat teitä.”12 Osoittakaamme ystävällisyyttä niitä kohtaan, jotka arvostelevat Joseph Smithiä, tietäen omassa sydämessämme, että Joseph oli Jumalan profeetta, ja lohduttautuen sillä, että Moroni ennusti kauan sitten tämän kaiken.

Kuinka meidän tulee vastata vilpittömälle tiedustelijalle, joka on huolissaan kielteisistä kommenteista, joita hän on kuullut tai lukenut profeetta Joseph Smithistä? Otamme totta kai mielellämme vastaan rehellisiä ja vilpittömiä kysymyksiä.

Josephin luonnetta koskeviin kysymyksiin voisimme vastata niiden tuhansien sanoilla, jotka tunsivat hänet henkilökohtaisesti ja jotka antoivat henkensä sen työn puolesta, jota hän oli perustamassa. John Taylor, jota sama väkijoukko, joka surmasi Josephin, ampui neljä kertaa, julisti myöhemmin: ”Todistan Jumalan, enkelien ja ihmisten edessä, että [Joseph] oli hyvä, kunniallinen ja hyveellinen mies – – [ja] että hänen luonteensa yksityiselämässä ja julkisuudessa oli moitteeton, ja että hän eli ja kuoli Jumalan miehenä.”13

Voisimme muistuttaa vilpittömälle tiedustelijalle, ettei internetin sisältämissä tiedoissa ole ”totuussuodatinta”. Jotkin tiedot, vaikka olisivat kuinka vakuuttavia hyvänsä, eivät yksinkertaisesti ole totta.

Vuosia sitten luin Time-lehdestä artikkelin, jossa kerrottiin Martin Harrisin kirjoittamaksi otaksutun kirjeen löytymisestä. Kirjeen tiedot olivat ristiriidassa Joseph Smithin kertomuksen kanssa siitä, kuinka Mormonin kirjan levyt löytyivät.14

Tuon kirjeen vuoksi muutamat jäsenet jättivät kirkon.15

Valitettavasti he jättivät sen liian nopeasti. Kuukausia myöhemmin asiantuntijat saivat selville (ja väärentäjä tunnusti), että kirje oli täyttä petosta.16 Voitte ymmärrettävästi kyseenalaistaa sen, mitä kuulette uutisista, mutta teidän ei tarvitse koskaan epäillä Jumalan profeettojen todistusta.

Saattaisimme muistuttaa tiedustelijalle, että jotkin Josephia koskevat tiedot, vaikka ovatkin totta, voidaan esittää täysin irrallaan hänen oman aikansa ja tilanteensa yhteydestä.

Vanhin Russell M. Nelson on havainnollistanut tätä seikkaa. Hän on kertonut: ”Toimin konsulttina Yhdysvaltain hallitukselle liittovaltion tartuntavirastossa Atlantassa Georgiassa. Odottaessani kerran taksia, joka kokoustemme päätyttyä veisi minut lentokentälle, oikaisin itseni nurmikolle nauttiakseni muutamista tervetulleista auringonvalon säteistä ennen kuin palaisin Utahin talviseen säähän. – – Sain myöhemmin postissa valokuvan, jonka ottaja oli kauko-objektiivia käyttäen vanginnut rentoutumishetkeni nurmikolla. Sen alla oli teksti: ’Hallituksen konsultti liittovaltion virastossa.’ Kuva oli totta, kuvateksti oli totta, mutta totuutta käytettiin väärän vaikutelman antamiseen.”17 Me emme torju sellaista, minkä tiedämme olevan totta, jonkin sellaisen vuoksi, mitä emme vielä ymmärrä.

Me voisimme muistuttaa tiedustelijalle, että Joseph ei ollut yksin enkelien käydessä.

Mormonin kirjan silminnäkijät kirjoittivat: ”Me julistamme vakain sanoin, että Jumalan enkeli laskeutui taivaasta ja – – me katsoimme ja näimme [levyt].”18 Voisimme lainata monien muidenkin sanoja.19

Vilpittömän tiedustelijan tulisi nähdä palautetun evankeliumin leviäminen profeetan välityksellä tehdyn Herran työn tuloksena.

Nyt ympäri maailmaa on yli 29 000 seurakuntaa ja 88 000 lähetyssaarnaajaa opettamassa evankeliumia. Miljoonat myöhempien aikojen pyhät pyrkivät seuraamaan Jeesusta Kristusta, elämään kunniallista elämää, pitämään huolta köyhistä ja antamaan aikaansa ja kykyjään muiden auttamiseen.

Jeesus on sanonut:

”Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. – –

Hedelmistä te siis tunnette heidät.”20

Nämä selitykset ovat vakuuttavia, mutta vilpittömän tiedustelijan ei pitäisi luottaa pelkästään niihin ratkaistakseen totuuden etsintänsä.

Jokainen uskova tarvitsee hengellisen vakaumuksen profeetta Joseph Smithin jumalallisesta tehtävästä ja luonteesta. Se pitää paikkansa jokaisen sukupolven kohdalla. Hengelliset kysymykset ansaitsevat hengellisiä vastauksia Jumalalta.

Äskettäin ollessani Yhdysvaltain itärannikolla eräs kotiin palannut lähetyssaarnaaja kertoi minulle ystävästä, joka oli pettynyt saamiinsa tietoihin profeetta Joseph Smithistä. He olivat puhuneet useaan kertaan, ja keskustelujen tuloksena tällä kotiin palanneella lähetyssaarnaajalla itselläänkin tuntui olevan epäilyksiä.

Vaikka toivoin hänen voivan vahvistaa ystäväänsä, olin huolissani hänen omasta todistuksestaan. Veljet ja sisaret, saanen varoittaa teitä: teistä ei ole paljonkaan apua muille, jos oma uskonne ei ole vankasti kohdallaan.

Muutama viikko sitten nousin lentokoneeseen matkalla Etelä-Amerikkaan. Lentoemäntä suuntasi huomiomme turvallisuusvideoon. ”Tämä on epätodennäköistä”, meitä varoitettiin, ”mutta jos ilmanpaine koneessa laskee, yläpuolellanne olevat luukut avautuvat ja esiin tulevat happinaamarit. Jos niin käy, vetäkää naamaria itseänne kohti ja asettakaa se peittämään nenänne ja suunne. Nostakaa kuminauha päänne yli ja säätäkää naamaria tarvittaessa.” Sitten tämä varoitus: ”Huolehtikaa siitä, että kiinnitätte oman naamarinne ennen kuin autatte muita.”

Kielteiset kommentit profeetta Joseph Smithistä lisääntyvät lähestyessämme Vapahtajan toista tulemista. Puolitotuudet ja hienovaraiset huijaukset eivät vähene. On perheenjäseniä ja ystäviä, jotka tarvitsevat apuanne. Nyt on aika kiinnittää oma hengellinen happinaamarinne, jotta olette valmiita auttamaan muita, jotka etsivät totuutta.21

Kukin meistä voi saada todistuksen profeetta Joseph Smithistä eri tavalla. Se voi tulla, kun polvistutte rukoukseen pyytäen Jumalaa vahvistamaan, että hän oli tosi profeetta. Se voi tulla, kun luette profeetan kertomuksen ensimmäisestä näystä. Todistus voi juurtua sieluunne, kun luette Mormonin kirjaa yhä uudelleen. Se voi tulla, kun todistatte itse profeetasta tai kun olette temppelissä ja oivallatte, että pyhä sinetöimisvoima palautettiin maan päälle Joseph Smithin kautta.22 Kun toimitte uskossa ja vakain aikein, todistuksenne profeetta Joseph Smithistä vahvistuu. Sivuista tulevat vesi-ilmapallojen jatkuvat ryöpyt voivat toisinaan kastella teidät, mutta niiden ei tarvitse koskaan, milloinkaan tukahduttaa uskonne palavaa tulta.

Nuorille, jotka tänään kuuntelevat tai tulevina päivinä lukevat näitä sanoja, annan erityisen haasteen: Hankkikaa oma todistus profeetta Joseph Smithistä. Antakaa oman äänenne osaltaan täyttää Moronin profeetalliset sanat, että profeetasta puhutaan hyvää. Tässä on kaksi ideaa: Ensiksi, etsikää Mormonin kirjasta kohtia, joiden tunnette ja tiedätte olevan ehdottomasti totta. Kertokaa sitten niistä perheelle ja ystäville perheillassa, seminaarissa sekä Nuorten Miesten ja Nuorten Naisten luokissanne tuoden esiin, että Joseph oli väline Jumalan käsissä. Seuraavaksi, lukekaa profeetta Joseph Smithin todistus Kallisarvoisesta helmestä tai tästä lehtisestä, joka on nyt saatavissa 158 kielellä. Sen löytää verkosta osoitteesta lds.org tai saa lähetyssaarnaajilta. Tämä on Josephin oma todistus siitä, mitä todella tapahtui. Lukekaa sitä usein. Voisitte äänittää Joseph Smithin todistuksen omalla äänellänne, kuunnella sitä säännöllisesti ja lähettää sen ystävillenne. Profeetan todistuksen kuunteleminen omalla äänellänne auttaa teitä saamaan kaipaamanne todistuksen.

Kuva
Photos of Joseph Smith pamphlet for Elder Andersen's talk in Nov. 2014

Profeetta Joseph Smithin todistus on nyt saatavana 158 kielellä.

Edessä on suurenmoisia ja loistavia aikoja. Presidentti Thomas S. Monson on sanonut: ”Tämä suurenmoinen asia – – menee jatkuvasti eteenpäin samalla muuttaen ja siunaten ihmisten elämää. Mikään – – voima koko maailmassa ei voi pysäyttää Jumalan työtä. Huolimatta siitä, mitä tapahtuu, tämä suurenmoinen asia menee eteenpäin.”23

Lausun teille todistukseni, että Jeesus on Kristus, Vapahtajamme ja Lunastajamme. Hän valitsi pyhän miehen, vanhurskaan miehen, johtamaan evankeliuminsa täyteyden palautusta. Hän valitsi Joseph Smithin.

Todistan, että Joseph Smith oli rehellinen ja hyveellinen mies, Herran Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi. Isä Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus todella ilmestyivät hänelle. Hän todella käänsi Mormonin kirjan Jumalan lahjan ja voiman avulla.

Sitten kun olemme yhdessä kuoleman verhon toisella puolen, me ymmärrämme selkeästi profeetta Joseph Smithin pyhän kutsumuksen ja jumalallisen tehtävän. Tuona ei niin kovin kaukaisena päivänä te ja minä ja ”miljoonat [muut] tuntee viel ’veli Josephin’”24. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. JS–H 33.

  2. Ks. JS–H 29–46.

  3. JS–H 23.

  4. Ks. OL 135:1.

  5. Ks. Ap. t. 26:24.

  6. Ks. Matt. 11:19; Joh. 10:20.

  7. OL 122:1–2.

  8. Presidentti Dieter F. Uchtdorf on sanonut: ”Epäilettehän ensin epäilyksiänne ennen kuin epäilette uskoanne. Me emme saa koskaan antaa epäilyksen pitää meitä vankina ja erossa jumalallisesta rakkaudesta, rauhasta ja lahjoista, jotka koituvat uskosta Herraan Jeesukseen Kristukseen.” (”Tulkaa, liittykää joukkoomme”, Liahona, marraskuu 2013, s. 23.) Vanhin Jeffrey R. Holland on sanonut: ”Tämä on meneillään olevaa jumalallista työtä, jossa sen ilmoituksia ja siunauksia suodaan runsaasti kaikkialla, joten ettehän hätäänny, jos aika ajoin esiin nousee asioita, jotka pitää tutkia, ymmärtää ja ratkaista. Niitä nousee, ja ne tutkitaan ja ratkaistaan. Tässä kirkossa se, mitä me tiedämme, vie aina voiton siitä, mitä me emme tiedä.” (”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 94.)

  9. Ks. Jaak. 1:5; ks. myös JS–H 11–13.

  10. Daniel Tyler muisteli: ”Veli Isaak Behunin ja minä vierailimme [profeetan kotona]. Keskustelun aiheena olivat hänen kokemansa vainot. Hän toisti monia valheellisia, epäjohdonmukaisia ja ristiriitaisia väitteitä, joita luopiot – – olivat esittäneet. Hän kertoi myös, kuinka useimmat viranomaiset, jotka olisivat ilomielin riistäneet hänen henkensä, kun hänet oli vangittu, kääntyivät hänen puolelleen tutustuttuaan häneen. – –

    Veli Behunin sanoi: ’Jos minä jättäisin tämän kirkon, minä en tekisi niin kuin nuo ihmiset ovat tehneet. Minä menisin johonkin syrjäiseen paikkaan, jossa ei ole koskaan kuultukaan mormonismista, ja asettuisin sinne asumaan, eikä kukaan saisi koskaan tietää, että olen tiennytkään siitä mitään.’

    [Joseph] vastasi heti: ’Veli Behunin, sinä et tiedä, mitä tekisit. Epäilemättä nämäkin ihmiset ajattelivat joskus niin kuin sinä ajattelet. Ennen kuin liityit tähän kirkkoon, seisoit puolueettomalla maaperällä. – – Kun liityit tähän kirkkoon, sinä pestauduit palvelemaan Jumalaa. Kun teit niin, jätit puolueettoman maaperän, etkä voi koskaan palata sinne. Jos hylkäisit Mestarin, jonka palvelukseen pestauduit, se tapahtuisi Paholaisen yllytyksestä ja sinä noudattaisit hänen käskyjään ja olisit hänen palvelijansa.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 338.)

  11. ”All Hell Is Moved”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 8. marraskuuta 1977, s. 3; speeches.byu.edu.

  12. 3. Nefi 12:44.

  13. Kirkon presidenttien opetuksia: John Taylor, 2001, s. 82; ks. myös OL 135:3.

  14. Ks. Richard N. Ostling, ”Challenging Mormonism’s Roots”, Time, 20. toukokuuta 1985, s. 44.

  15. Ks. ”Challenging Mormonism’s Roots”, s. 44; ks. myös Gordon B. Hinckley, ”Herra, lisää meille uskoa”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 52; Neil L. Andersen, ”Uskonne koettelemus”, Liahona, marraskuu 2012, s. 41.

  16. Ks. Richard E. Turley jr., Victims: The LDS Church and the Mark Hofmann Case, 1992.

  17. ”Truth – and More”, Ensign, tammikuu 1986, s. 71.

  18. Kolmen silminnäkijän todistus, Mormonin kirja.

  19. Ks. JS–H 71, alaviite; ks. myös OL 76:23.

  20. Matt. 7:18, 20.

  21. Puhuessaan niistä, joilla on epäilyksiä, presidentti Henry B. Eyring sanoi: ”Koska rakastatte heitä, päätätte kenties yrittää antaa heille sen, mitä he pyytävät. Saatatte tuntea kiusausta käydä läpi heidän kanssaan heidän epäilyksiään toivoen löytävänne todisteita tai perusteluja, jotka karkottavat heidän epäilyksensä. Useasti ihmiset, joilla on epäilyksiä, haluavat puhua niistä tosiasioista tai argumenteista, joiden he ajattelevat aiheuttaneen heidän epäilyksensä, sekä siitä, kuinka se satuttaa. – –

    Te ja minä voimme onnistua paremmin, jos emme viivy pitkään siinä, mitä oppilaat pitävät epäilystensä lähteenä. – – Heidän ongelmansa ei ole siinä, mitä he luulevat näkevänsä. Se on siinä, mitä he eivät vielä näe. – – Meidän on siis paras kääntää keskustelu pian sydämen asioihin, niihin sydämen muutoksiin, jotka avaavat hengelliset silmät.” (”’And Thus We See’: Helping a Student in a Moment of Doubt”, ilta vanhin Henry B. Eyringin seurassa, 5. helmikuuta 1993, s. 3–4; si.lds.org.)

  22. Presidentti Gordon B. Hinckley on sanonut: ”Kun minut vuosia sitten kaksitoistavuotiaana oli asetettu diakoniksi, isä, joka oli vaarnanjohtaja, otti minut ensimmäisen kerran mukaansa pappeuskokoukseen. – – [Alkulauluna oli ’Kunnia miehelle’.] He lauloivat profeetta Joseph Smithistä, ja minun sydämeni täytti suuri rakkaus ja usko tätä tämän taloudenhoitokauden suurta profeettaa kohtaan. – – Minä tiesin silloin Pyhän Hengen voimasta, että Joseph Smith oli todella Jumalan profeetta.” (”Kunnia miehelle”, Valkeus, tammikuu 1984, s. 1–2.)

  23. ”Kokoontuessamme jälleen”, Liahona, toukokuu 2012, s. 4.

  24. ”Kunnia miehelle”, MAP-lauluja, 15.