2015
Sabbaten er en glede
August 2015


Sabbaten er en glede

Fem måter å gjøre søndagene mer meningsfylte på.

Med alle utfordringene rundt oss, får helligholdelse av sabbaten større betydning, ettersom det hjelper oss å holde oss åndelig sterke. Disse ungdommene fra Øst-Europa uttrykker sine tanker om hvordan sabbaten styrker dem – og hvordan den kan styrke deg også.

Kom nærmere Herren

Sabbaten er en dag da jeg fullt ut kan vie meg til Herren. Jeg prøver å ikke kaste bort tiden, og isteden bruke den til å bli bedre og komme nærmere vår himmelske Fader. På søndager utfører jeg gjerne tjeneste for Kirkens medlemmer ved å sitte sammen med dem for å vise at de ikke er glemt. Tjeneste for andre gjør meg lykkelig.

For meg er sabbaten en tid for lærdom, lykke og glede når jeg lærer å tjene Herren. Jeg holder sabbaten så hellig som jeg kan. Å stole på vår himmelske Fader i alle ting vil gi oss glede og lykke på jorden og i himmelen sammen med ham og hans Sønn Jesus Kristus.

Arvis B., 18 år, Latvia

Ta nadverden

Hver dag ser jeg frem til dagen da jeg kan gå i kirken og ta del i nadverden. Jeg gleder meg sånn til jeg kan ta på meg søndagsklær, forberede meg, gå i kirken og igjen fornye pakter med Gud.

Noen ganger når jeg står opp om morgenen, er jeg gretten. Men når jeg går i kirken og tar del i nadverden, går på møtene og studerer Skriftene, føler jeg Den hellige ånd, og dette oppbygger meg. Det er viktig å ta del i nadverden hver uke, siden vår Frelser selv viste oss hva vi må gjøre.

Diana D., 14 år, Latvia

Studer Skriftene sammen med andre

Å delta på våre søndagsmøter og ta del i nadverden, fyller oss med Ånden for hele uken. Vi får mer informasjon fra Skriftene, og våre læreres erfaringer hjelper oss å forstå Skriftene bedre. Når vi studerer Skriftene sammen, kan vi få ny innsikt i dem og lære av hverandre.

Antonina B., 18 år, det sentrale føderale distrikt, Russland

Velg aktiviteter som hjelper deg å bevare Ånden

Jesu anmodning om å bli og våke med ham (se Matteus 26:38) gjorde inntrykk på meg og fikk meg til å forstå at sabbaten er en dag da vi kan ta del i nadverden som et minne om hans tjeneste for oss.

Jo mer jeg tenker på dette, desto sterkere ønsker jeg å kjenne ham. Slike anstrengelser hjelper meg å velge de rette tingene på en dag som er fri for alle verdslige bekymringer, søndag. Dette omfatter å lese og studere Skriftene, utføre tjeneste for min familie, se oppbyggende filmer, dele åndelig innsikt med venner og alltid ha en bønn i hjertet. Jo mer jeg vender meg til Jesus, desto bedre blir jeg kjent med ham, og desto nærmere ham kommer jeg. Jeg kan ikke komme på en enkelt velsignelse som er mer fantastisk enn denne.

Søster Aleksandrovna C., 25 år, Russland Novosibirsk misjon

Bli oppbygget av Ånden

For meg er sabbatsdagen en anledning til å studere Jesu Kristi evangelium mer inngående. En person som kommer til kirken forberedt og med et ønske om å delta i nadverden, og som prøver å lære, vil utvilsomt motta velsignelser og bli oppbygget av Ånden, ikke bare på søndag, men også resten av uken.

Det er mange muligheter utenfor møtehuset til å holde sabbaten hellig: Vi kan tilbringe tid sammen med familien, hjelpe misjonærene, utføre tjeneste i menigheten og lese kirkelitteratur. Sabbaten er en tid til å forstå Guds lover. Når vi forstår dette og takker Gud for denne muligheten, vil vi ikke ha noen vanskelighet med å holde sabbatsdagen hellig.

Eldste Vladimir Aleksandrovich Z., 18 år, Russland Novosibirsk misjon