2017
Återställelsen av prästadömets nycklar
June 2017


Återställelsen av prästadömets nycklar

Från ett tal under generalkonferensen i oktober 2004.

Frälsaren byggde sin kyrka på en grund av apostlar och profeter som har alla prästadömets nycklar på jorden just nu.

Bild
ruins

Fotografi av Efesos och bakgrundsbild från Getty images

För många år sedan talade jag i en antik teater i Efesos. Starkt solsken flödade över marken där aposteln Paulus hade stått och predikat. Mitt ämne var Paulus, aposteln kallad av Gud.

Åhörarna bestod av hundratals sista dagars heliga. De satt på raderna av stenbänkar som efesierna hade suttit på för över tusen år sedan. Bland dem satt två levande apostlar, äldste Mark E. Petersen och äldste James E. Faust.

Som du kanske förstår hade jag förberett mig noga. Jag hade läst Apostlagärningarna och breven, både Paulus och de andra apostlarnas. Jag hade läst och begrundat Paulus brev till efesierna.

Jag gjorde mitt bästa för att hedra Paulus och hans ämbete. Efter talet sa flera personer vänliga saker. Båda apostlarna var generösa i sina kommentarer. Men lite senare tog äldste Faust mig åt sidan och sa med ett leende och med mild röst: ”Det var ett bra tal. Men du utelämnade det viktigaste du kunde ha sagt.”

Jag frågade honom vad det var. Flera veckor senare samtyckte han till att säga det. Jag tar fortfarande lärdom av hans svar.

Han sa att jag kunde ha talat om för åhörarna att om de heliga som hörde Paulus hade haft ett vittnesbörd om värdet av och kraften i nycklarna han hade, kanske apostlarna inte skulle ha behövt tas bort från jorden.

Det tog mig tillbaka till Paulus brev till efesierna. Jag kunde se att Paulus ville att folket skulle känna värdet i kedjan av prästadömsnycklar som sträckte sig från Herren, genom hans apostlar till dem, medlemmarna i Herrens kyrka. Paulus försökte bygga ett vittnesbörd av nycklarna.

Paulus vittnade för efesierna att Kristus var sin kyrkas överhuvud. Och han lärde att Frälsaren byggde sin kyrka på en grund av apostlar och profeter som har alla prästadömets nycklar på jorden just nu (se Ef. 2:19–20).

Prästadömet har återställts

Bild
the Apostle Paul

Illustration Brian Call

Trots tydligheten och kraften i Paulus undervisning och exempel visste han att ett avfall skulle komma (se Apg. 20:29–30; 2 Tess. 2:2–3). Han visste att apostlar och profeter skulle tas bort från jorden. Och han visste att de, en storslagen dag i framtiden, skulle återställas. Han skrev om den tiden för efesierna och berättade vad Herren skulle göra: ”Den plan som [skall] genomföras när tiden [är] fullbordad [är] att i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden” (Ef. 1:10).

Paulus såg fram emot profeten Joseph Smiths verksamhet, när himlarna skulle öppnas igen. Det hände. Johannes Döparen kom och förlänade människan Arons prästadömet och nycklarna till änglars betjäning och till dop genom nedsänkning till syndernas förlåtelse (se L&F 13).

Forntida apostlar och profeter återvände och förlänade Joseph nycklarna som de hade haft under jordelivet (se L&F 110). Dödliga män ordinerades till det heliga apostlaskapet i februari 1835. Prästadömsnycklarna gavs till de tolv apostlarna i slutet av mars 1844.

Varje profet som kom efter Joseph, från Brigham Young till president Monson, har haft och utövat de nycklarna och har haft det heliga apostlaskapet.

Tro och prästadömets nycklar

Men liksom på Paulus tid krävs vår tro för att kraften i de prästadömsnycklarna ska kunna utövas. Vi måste veta genom inspiration att prästadömets nycklar innehas av dem som leder och tjänar oss. För det krävs Andens vittnesbörd.

Och det beror på vårt vittnesbörd om att Jesus är Kristus och att han lever och leder sin kyrka. Vi måste också veta av oss själva att Herren återställde sin kyrka och prästadömets nycklar genom profeten Joseph Smith. Och vi måste ha blivit övertygade, genom den Helige Anden, gång på gång, om att de här nycklarna har gått vidare utan uppehåll till de levande profeterna, och att Herren välsignar och leder sitt folk genom linjen av prästadömsnycklar som går ner genom biskopar och grenspresidenter till oss, var vi än är och oavsett hur långt ifrån profeten och apostlarna vi är.

Lita på Herrens utvalda tjänare

Bild
restoration of the Melchizedek Priesthood

Återställelsen av melkisedekska prästadömet, av Walter Rane

För att fortsätta ha Herrens kyrka som vår grund kan och måste vi träna våra ögon till att känna igen Herrens kraft i tjänandet som de han har kallat utför. Vi måste vara värdiga den Helige Andens sällskap. Och vi behöver be om att den Helige Anden hjälper oss veta att de män som leder oss har den kraften. För mig besvaras oftast sådana böner när jag själv är fullt engagerad i Herrens tjänst.

Vi kan handla så att vi är värdiga den uppenbarelse som låter oss veta att nycklarna har gått vidare från Gud, till den ena personen efter den andra. Vi kan sträva efter att få den upplevelsen om och om igen. Och det måste vi om vi ska kunna få de välsignelser som Gud har i beredskap åt oss och vill att vi ska ge till andra.

Svaret på din bön blir troligtvis inte lika dramatiskt som det var när några såg Brigham Young medan han talade, när han antog den döde profeten Josephs utseende.1 Men det kan vara lika säkert. Och med den andliga försäkran kommer frid och kraft. Du får återigen veta att det här är Herrens sanna och levande kyrka, att han leder den genom sina ordinerade tjänare, och att han bryr sig om oss.

Om tillräckligt många av oss utövar den tron och får den försäkran så lyfter Gud upp dem som leder oss och välsignar på så sätt oss och våra familjer. Vi blir det som Paulus ville att de som han tjänade skulle bli: ”uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv” (Ef. 2:20).

Slutnot

  1. Se Läran och förbunden och kyrkans historia – Seminariet, Elevens studievägledning (2002), s. 159.