2020
Kirkens fremtid: Forbereder verden på Frelserens andet komme
April 2020


Kirkens fremtid: Forbereder verden på Frelserens andet komme

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige forbereder verden på den dag, hvor »landet er fyldt med kundskab om Herren« (Es 11:9).

Billede
painting of the Savior’s hand

Indenfor vores rækkevidde, af Jay Bryant Ward, må ikke kopieres

I og jeg kan deltage i den vedvarende genoprettelse af Jesu Kristi evangelium. Den er storslået! Den er ikke menneskeskabt! Den kommer fra Herren, som har sagt: »Se, jeg vil fremskynde mit værk, når tiden er inde« (L&P 88:73). Dette værk er bemyndiget af en guddommelig udtalelse, der faldt for 200 år siden. Den består blot af syv ord: »Det er min elskede Søn. Hør ham!« (Se JS-H 1:17).

De blev udtalt af den almægtige Gud, og førte den unge Joseph Smith til Herren Jesus Kristus. Disse syv ord indledte genoprettelsen af hans evangelium. Hvorfor? Fordi vores levende Gud er en kærlig Gud! Han ønsker, at alle hans børn skal opnå udødelighed og evigt liv! Det store sidste dages hellige værk, som vi er en del af, blev grundlagt, som planlagt, for at velsigne en verden i venten og tårer.

Jeg kan ikke tale om genoprettelsen uden at blive begejstret. Dette historiske faktum er helt igennem fantastisk! Det er ufatteligt! Det er utroligt! Hvor forunderligt er det ikke, at himmelske budbringere kom for at give myndighed og kraft til dette værk?

I dag bevæger Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige sig fremad i stigende hastighed. Kirken går en hidtil uset og uforlignelig fremtid i møde. »Hvad intet øje har set og intet øre hørt … det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham« (1 Kor 2:9; se også L&P 76:10).

Husk, at fylden af Kristi tjenestegerning ligger forude. Profetierne om hans andet kommet er endnu ikke blevet opfyldt. Vi er bare med til at bygge op til kulminationen på denne sidste uddeling – hvor Frelserens andet komme bliver en realitet.

Indsamlingen af Israel på begge sider af sløret

En nødvendig forberedelsesfase til det andet komme er den længe ventede indsamling af Israel (se 1 Ne 15:18; se også titelbladet til Mormons Bog). Denne læresætning om indsamlingen er en af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges vigtige lærdomme. Herren har erklæret: »Jeg giver jer et tegn … at jeg skal indsamle mit folk, o Israels hus, fra deres lange adsplittelse og igen skal oprette mit Zion blandt dem« (3 Ne 21:1).

Vi underviser ikke blot om denne læresætning, vi tager også del i den. Det gør vi, når vi hjælper med at indsamle Herrens udvalgte på begge sider af sløret. Som en del af jordens planlagte endeligt og dens indbyggeres skæbne, må vores afdøde slægt forløses (se L&P 128:15). Den barmhjertige opfordring om »at komme til Kristus« (Jakob 1:7; Moro 10:32; L&P 20:59) kan også rækkes ud mod dem, der er døde uden kundskab om evangeliet (se L&P 137:6-8). Som en del af deres forberedelse kræver dette dog en jordisk indsats af andre. Vi udarbejder anetavler, udfylder familiegruppeskemaer og udfører stedfortrædende ordinancer i templet for at indsamle enkeltpersoner til Herren og til deres familie (se 1 Kor 15:29; 1 Pet 4:6).

Billede
painting of Salt Lake Temple

Helliget Herren, af Jay Bryant Ward, må ikke kopieres

Familier skal besegles til hinanden for al evighed (se L&P 2:2-3; 49:17; 138:48; JS-H 1:39). Der skal smedes en kæde mellem fædrene og børnene. I vor tid smedes en hel, fuldstændig og fuldendt forening af alle uddelinger, nøgler og myndigheder sammen (se L&P 128:18). Af disse hellige årsager er hellige templer nu spredt over jorden. Jeg understreger igen, at opførelsen af disse templer måske ikke ændrer jeres liv, men den tid, I tilbringer i templet, vil bestemt gøre det.

Tiden er inde til, at de, der ikke adlyder Herren, vil blive udskilt fra dem, der gør (se L&P 86:1-7). Vores tryghed ligger i at fortsætte med at være værdige til at træde ind i hans hellige hus. Den største gave, I kan give Herren, er at holde jer uplettede af verden, værdige til at komme i hans hellige hus. Hans gave til jer vil være den fred og tryghed, der ligger i at vide, at I er værdige til at møde ham, hvornår end tiden kommer.

Udover tempeltjeneste er fremkomsten af Mormons Bog et tegn til hele verden om, at Herren har påbegyndt Israels indsamling og opfyIder de pagter, han indgik med Abraham, Isak og Jakob (se 1 Mos 12:2-3; 3 Ne 21; 29). Mormons Bog uddyber læren om indsamlingen (se fx 1 Ne 10:14). Den lærer mennesker om Jesus Kristus, lærer dem at tro på hans evangelium og får dem til at tilslutte sig hans kirke. Faktisk ville den lovede indsamling af Israel ikke finde sted, hvis der ingen Mormons Bog var.

Missionering er også afgørende for den indsamling. Herrens tjenere går videre med at forkynde genoprettelsen. I mange lande har medlemmer og missionærer søgt efter det spredte Israel, de har jaget efter i »klippespalterne« og fisket efter dem, som i tidligere tider (se Jer 16:16).

Missionering forbinder mennesker med den pagt, som Herren indgik med Abraham fordum.

»Du skal være en velsignelse for dine efterkommere efter dig, så de i deres hænder skal bære denne tjenestegerning og dette præstedømme til alle folkeslag.

Og jeg vil velsigne dem ved dit navn; for så mange, som antager dette evangelium, skal kaldes ved dit navn og skal blive regnet for dine efterkommere og skal rejse sig og prise dig som deres fader« (Abr 2:9-10).

Missioneringen er kun begyndelsen på den velsignelse. Opfyldelsen, fuldendelsen, af de velsignelser kommer efterhånden, som de, der er trådt i dåbens vande, retter deres liv op til det punkt, hvor de kan træde ind i det hellige tempel. Modtagelsen af en begavelse, der besegler medlemmer af Kirken til den abrahamske pagt

Valget om at komme til Kristus er ikke et spørgsmål om, hvor man befinder sig fysisk, det handler om individuel forpligtelse. Alle medlemmer af Kirken har adgang til læresætningerne, ordinancerne, præstedømmenøglerne og velsignelserne i evangeliet, uanset hvor de bor. Folk kan blive »bragt til kundskab om Herren« (3 Ne 20:13) uden at forlade deres land.

Det er sandt, at omvendelse i Kirkens tidlige dage ofte også indebar emigration. Men nu finder indsamlingen sted i hvert et land. Herren har forordnet grundfæstelsen af Zion (se L&P 6:6; 11:6) alle de steder, hans hellige er født og har hjemme. Indsamlingen af de brasilianske hellige er i Brasilien, for de nigerianske hellige finder indsamlingen sted i Nigeria og stedet for indsamlingen af de koreanske hellige er Korea. Zion er »de rene af hjertet« (L&P 97:21). Det er, hvor som helst retfærdige hellige befinder sig.

Åndelig sikkerhed vil altid afhænge af, hvordan vi lever og ikke af, hvor vi lever. Jeg lover, at hvis vi gør vores bedste for at udøve tro på Jesus Kristus og få adgang til kraften i hans forsoning gennem omvendelse, vil vi få Guds kundskab og kraft til at bringe Jesu Kristi gengivne evangeliums velsignelser til alle folkeslag, stammer, tungemål og folk og til at forberede verden på Herrens andet komme.

Det andet komme

Herren vil vende tilbage til det land, han gjorde helligt ved at udføre sin jordiske mission der. Han vil vende tilbage til Jerusalem i triumf. I kongelige røde rober, der symboliserer hans blod, som han svedte fra hver en pore, vil han vende tilbage til den hellige by (se L&P 133:46-48). Der og alle andre vegne skal »Herrens herlighed … åbenbares, og alle mennesker skal se den« (Es 40:5; se også L&P 101:23). Man skal kalde ham »Underfuld Rådgiver, Vældig Gud, Evigheds Fader, Freds Fyrste« (Es 9:5).

Han skal regere fra to metropoler: Jerusalem som den ene (se Zak 14) og den anden bliver det Ny Jerusalem, som skal bygges på »det amerikanske kontinent« (TA 1:10). Fra disse centre vil han lede Kirkens og rigets anliggender. Endnu et tempel skal bygges i Jerusalem. Fra det tempel skal han for evigt regere som Herrernes Herre. Vand vil strømme under det tempel. Vandet i Det Døde Hav vil blive sundt. (Se Ez 47:1-8).

På den dag vil han bære nye titler og være omgivet af særlige hellige. Han skal være kendt som »herrernes herre og kongernes konge, og [dem, der er sammen med ham, som] kaldede og udvalgte og trofaste« (Åb 17:14). Så skal han »være konge i evighedernes evigheder« (Åb 11:15).

Jorden skal vende tilbage til sin paradisiske herlighed og gøres ny. Der vil komme en ny himmel og en ny jord (se Åb 21:1; Eter 13:9; L&P 29:23-24).

Det er vores hverv – det er vores privilegium – at hjælpe med at forberede verden på den dag.

Billede
Jesus with little boy

Vogt mine lam, af Jay Bryant Ward, må ikke kopieres

Gå fremtiden i møde med tro

I mellemtiden lever vi her og nu i en turbulent verden. Jordskælv og tsunamier forårsager ødelæggelse, regeringer falder, de økonomiske belastninger er voldsomme, familien er under angreb og skilsmisseprocenten stiger. Vi har stor grund til at være bekymrede. Men vi behøver ikke at lade vores frygt erstatte vores tro. Vi kan bekæmpe denne frygt ved at styrke vores tro.

Hvorfor har vi brug for sådan en ukuelig tro? Fordi der ligger vanskelige tider forude. I fremtiden vil det næppe være nemt eller populært at være en trofast sidste dages hellig. Vi vil hver især blive prøvet. Apostlen Paulus advarede om, at de, der i de sidste dage omhyggeligt følger Herren, vil blive »forfulgt« (2 Tim 3:12). Selve den forfølgelse kan enten kyse jer til tavs svaghed, eller motivere jer til at være et bedre eksempel og mere modig i jeres dagligdag.

Måden, hvorpå I håndterer livets prøver, er en del af jeres udvikling af tro. I får styrke, når I husker, at I er af guddommelig herkomst, med en arv af uendelig værdi. Herren har mindet jer, jeres børn og jeres børnebørn om, at I er retmæssige arvinger, at I er blevet holdt tilbage i himlen til denne jeres særlige tid og sted for at blive født, vokse op og blive hans bannerbærere og pagtsfolk. Når I går ad Herrens retfærdigheds vej, vil I blive velsignet til at kunne fortsætte i hans godhed og være et lys og en frelser for hans folk (se L&P 86:8-11).

Gør hvad end det kræver at styrke jeres tro på Jesus Kristus, ved at øge jeres forståelse af læren i hans genoprettede kirke, og utrætteligt at søge sandheden. Forankret i den rene lære, vil I være i stand til at træde frem med tro og stædig udholdenhed og begejstret gøre alt i jeres magt for at opnå Herrens mål.

Der vil være dage, hvor I vil tabe modet. Så bed om mod til ikke at give op! Desværre vil nogle, som I troede var jeres venner, forråde jer. Og nogle ting vil bare virke uretfærdige.

Men jeg lover jer, at når I følger Jesus Kristus, vil I finde fred og sand glæde. Når I holder jeres pagter med større præcision, og når I forsvarer Kirken og Guds rige på jorden i dag, vil Herren velsigne jer med styrke og visdom til at opnå det, som kun medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige kan opnå.

Vi må opbygge vores egen tro på Gud, tro på Herren Jesus Kristus og tro på hans Kirke. Vi må stifte og opbygge familier og blive beseglet i hellige templer. Vi må opbygge Kirken og Guds rige på jorden (se Matt 6:33). Vi må forberede os på vores guddommelige skæbne: herlighed, udødelighed og evigt liv (se Rom 2:7; L&P 75:5).

Jeg vidner ydmygt om, at Jesu Kristi gengivne evangelium, som Joseph Smith erklærede »vil gå frimodigt, ædelt og uafhængigt fremad, indtil det har gennemtrængt alle kontinenter, besøgt hvert et himmelstrøg, fejet hen over alle lande og lydt i hvert et øre – indtil Guds hensigter er udført, og den store Jahve skal sige, at værket er fuldbragt« (History of the Church, 4:540).

Vi er engageret i den almægtige Guds værk. Jeg beder om, at hans velsignelser vil være med hver og en af jer.