2020
De toekomst van de kerk: de wereld op de wederkomst van de Heiland voorbereiden
April 2020


De toekomst van de kerk: de wereld op de wederkomst van de Heiland voorbereiden

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen bereidt de wereld voor op de dag dat ‘de aarde vol [zal] zijn van de kennis van de Heere’ (Jesaja 11:9).

Afbeelding
painting of the Savior’s hand

Binnen handbereik, Jay Bryant Ward, kopiëren niet toegestaan

U en ik mogen aan de voortgaande herstelling van het evangelie van Jezus Christus deelnemen. Het is een wonderbaarlijk werk! Het is niet van de mens afkomstig! Het is afkomstig van de Heer, die heeft gezegd: ‘Ik zal mijn werk te zijner tijd bespoedigen’ (Leer en Verbonden 88:73). Dit werk ontleent zijn kracht aan een goddelijke aankondiging van 200 jaar geleden. Die bestond uit slechts zeven woorden: ‘Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’ (Zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:17.)

Die uitspraak van de almachtige God bracht de jonge Joseph Smith tot de Heer Jezus Christus. Die zeven woorden luidden het begin van de herstelling van zijn evangelie in. Waarom? Omdat onze levende God een liefhebbende God is! Hij wil dat zijn kinderen onsterfelijk worden en het eeuwige leven verkrijgen! Het grote werk van de laatste dagen waar we deel van uitmaken, werd op schema ingeluid om een wachtende en treurende wereld tot zegen te zijn.

Ik kan de herstelling niet noemen zonder enthousiast te worden. Dit historische feit is werkelijk verbluffend! Het is ongelooflijk! Het is adembenemend! Is het niet verbazingwekkend dat er hemelse boodschappers zijn gekomen om macht en gezag aan dit werk te verlenen?

Het werk van de Heer in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen gaat in deze tijd in een versneld tempo voorwaarts. De kerk gaat een ongekende, weergaloze toekomst tegemoet. ‘Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord […], dat is wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben’ (1 Korinthe 2:9; zie ook Leer en Verbonden 76:10).

Bedenk dat de volheid van de bediening van Christus nog in het verschiet ligt. De profetieën aangaande zijn wederkomst moeten nog vervuld worden. We werken nog naar het hoogtepunt van deze laatste bedeling toe – wanneer de wederkomst van de Heiland werkelijkheid wordt.

Israël aan beide kanten van de sluier vergaderen

Een noodzakelijke aanloop naar die wederkomst is de langverwachte vergadering van het verstrooide Israël (zie 1 Nephi 15:18; zie ook de titelpagina van het Boek van Mormon). Deze leer van vergadering is een van de belangrijke leringen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. De Heer heeft verklaard: ‘Ik geef u een teken […] dat Ik mijn volk, o huis van Israël, na zijn langdurige verstrooiing zal vergaderen en mijn Zion wederom onder hen zal vestigen’ (3 Nephi 21:1).

We verkondigen deze leer niet alleen, we nemen er ook aan deel. Dat doen we wanneer we de uitverkorenen van de Heer aan beide kanten van de sluier vergaderen. Als onderdeel van de geplande bestemming van de aarde en haar bewoners moeten onze overleden verwanten verlost worden (zie Leer en Verbonden 128:15). Gelukkig kan de uitnodiging om ‘tot Christus te komen’ (Jakob 1:7; zie ook Moroni 10:32; Leer en Verbonden 20:59) ook gegeven worden aan wie zonder kennis van het evangelie gestorven zijn (zie Leer en Verbonden 137:6–8). Zij zijn bij hun voorbereiding echter deels afhankelijk van de aardse inspanningen van anderen. We houden stamboomlijsten bij, vullen gezinslijsten in en doen plaatsvervangend tempelwerk om mensen tot de Heer en in hun eigen families bijeen te brengen (zie 1 Korinthe 15:29; 1 Petrus 4:6).

Afbeelding
painting of Salt Lake Temple

De Here gewijd, Jay Bryant Ward, kopiëren niet toegestaan

Gezinnen moeten voor alle eeuwigheid aan elkaar verzegeld worden (zie Leer en Verbonden 2:2–3; 49:17; 138:48; Geschiedenis van Joseph Smith 1:39). Er moet een verbindende schakel tussen de vaderen en de kinderen gesmeed worden. In onze tijd moet er een volkomen, volledige en volmaakte samensmelting van alle bedelingen, sleutels en machten plaatsvinden (zie Leer en verbonden 128:18). Voor die heilige doeleinden zijn er nu wereldwijd tempels te vinden. Ik beklemtoon nogmaals dat de bouw van deze tempels uw leven wellicht niet verandert, maar uw dienende werk in de tempel wél.

De tijd is aanstaande dat de mensen die de Heer niet gehoorzamen, zullen worden afgescheiden van de mensen die dat wel doen (zie Leer en Verbonden 86:1–7). Onze veiligheid zit bovenal in onze voortdurende tempelwaardigheid. De grootste gave die u God kunt geven, is uzelf onbesmet van de wereld te bewaren, waardig om naar zijn heilige huis te gaan. Zijn gave aan u zal de gemoedsrust en geborgenheid zijn die u ervaart in de wetenschap dat u het waardig bent om Hem te ontmoeten, wanneer die tijd ook aanbreekt.

De publicatie van het Boek van Mormon is naast het tempelwerk een teken voor de hele wereld dat de Heer begonnen is om Israël te vergaderen en de verbonden te vervullen die Hij met Abraham, Izak en Jakob heeft gesloten (zie Genesis 12:2–3; 3 Nephi 21; 29). Het Boek van Mormon verkondigt de leer van de vergadering (zie bijvoorbeeld 1 Nephi 10:14). Het zorgt ervoor dat mensen zich op Christus richten, in zijn evangelie geloven en zich bij zijn kerk aansluiten. De beloofde vergadering zou niet eens kunnen plaatsvinden als er geen Boek van Mormon was.

Het zendingswerk is ook cruciaal voor die vergadering. Dienaren en dienaressen van de Heer gaan uit om de herstelling te verkondigen. In vele landen hebben onze leden en zendelingen gezocht naar hen die tot het verstrooide Israël behoren. Zij hebben ze opgejaagd ‘uit de kloven van de rotsen’ (Jeremia 16:16) en opgevist, zoals in tijden van weleer.

Het zendingswerk brengt mensen in verbinding met het verbond dat de Heer vroeger met Abraham gesloten heeft:

‘U zult een zegen zijn voor uw nakomelingen na u, zodat zij deze bediening en dit priesterschap in hun handen naar alle natiën zullen brengen;

‘en Ik zal hen zegenen door uw naam; want allen die dit evangelie aanvaarden, zullen naar uw naam worden genoemd en zullen tot uw nakomelingen worden gerekend en zullen zich verheffen en u als hun vader prijzen’ (Abraham 2:9–10).

Het zendingswerk is slechts het begin van de zegen. De vervulling, de voleindiging van die zegeningen vindt plaats wanneer zij die de wateren van de doop zijn ingegaan hun leven dermate vervolmaken dat zij de heilige tempel mogen betreden. De begiftiging die de kerkleden daar ontvangen, verzegelt de leden van de kerk aan het verbond van Abraham.

De keuze om tot Christus te komen is geen kwestie van woonplaats; het is een kwestie van persoonlijke toewijding. Alle leden van de kerk hebben toegang tot de leer, verordeningen, priesterschapssleutels en zegeningen van het evangelie, waar ze ook wonen. Mensen kunnen ‘tot de kennis worden gebracht van de Heer’ (3 Nephi 20:13) zonder dat ze daarvoor hun eigen land hoeven te verlaten.

Het klopt dat in de begindagen van de kerk bekering vaak ook emigratie inhield. Maar nu vindt de vergadering in elk land plaats. De Heer heeft de vestiging van Zion bevolen (zie Leer en Verbonden 6:6; 11:6) in elk land waar de heiligen volgens zijn voorzienigheid zijn geboren en inwoner van zijn. De vergaderplaats voor de Braziliaanse heiligen is in Brazilië; de vergaderplaats voor de Nigeriaanse heiligen is in Nigeria; de vergaderplaats voor de Koreaanse heiligen is in Korea. Zion is ‘de reinen van hart’ (Leer en Verbonden 97:21). Zion is waar er rechtschapen heiligen zijn.

Geestelijke veiligheid zal altijd afhangen van hoe iemand leeft, niet van waar iemand woont. Ik beloof dat we, als we ons best doen om geloof in Jezus Christus te oefenen en de kracht van zijn verzoening door bekering aanboren, Gods kennis en macht zullen hebben om de zegeningen van het herstelde evangelie van Jezus Christus aan elke natie, geslacht, taal en volk te brengen, en de wereld op de wederkomst van de Heer voor te bereiden.

De wederkomst

De Heer zal terugkeren naar het land dat Hij door zijn aardse zending heilig heeft gemaakt. Hij zal triomferend naar Jeruzalem terugkomen. In een koninklijk rood gewaad als symbool van zijn bloed, dat uit iedere porie vloeide, zal hij naar de Heilige Stad terugkeren (zie Leer en verbonden 133:46–48). Daar en elders zal ‘de heerlijkheid van de Heere […] geopenbaard worden, en alle vlees tezamen zal het zien’ (Jesaja 40:5; zie ook Leer en Verbonden 101:23). ‘En men noemt Zijn Naam [dan] Wonderlijk, Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst’ (Jesaja 9:5).

Hij zal vanuit twee hoofdsteden regeren: de ene in het oude Jeruzalem (zie Zacharia 14) en de andere in het nieuwe Jeruzalem, gebouwd ‘op het Amerikaanse continent’ (Geloofsartikelen 1:10). Vanuit die centra zal Hij de aangelegenheden van zijn kerk en koninkrijk besturen. Er zal nog een tempel in Jeruzalem gebouwd worden. Hij zal vanuit die tempel voor eeuwig als Heer der heren regeren. Er zal water onder de tempel vandaan stromen. Het water van de Dode Zee zal gezond worden. (Zie Ezechiël 47:1–8.)

Hij zal in die tijd nieuwe titels dragen en door speciale heiligen omringd worden. Hij zal bekend staan als ‘Heere der heren […] en Koning der koningen […], en zij die samen met Hem [zullen] zijn, [zijn de] geroepenen, uitverkorenen en gelovigen’ (Openbaring 17:14) die hier op aarde trouw zijn geweest aan wat hun was toevertrouwd. Dan zal Hij ‘Koning zijn in alle eeuwigheid’ (Openbaring 11:15).

De aarde zal tot haar paradijselijke staat terugkeren en vernieuwd worden. Er zullen een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zijn (zie Openbaring 21:1; Ether 13:9; Leer en Verbonden 29:23–24).

Wij hebben de opdracht – en het voorrecht – om de wereld op die dag voor te bereiden.

Afbeelding
Jesus with little boy

Weid mijn schapen, Jay Bryant Ward, kopiëren niet toegestaan

Zie de toekomst met geloof tegemoet

We maken intussen hier en nu roerige tijden mee. Aardbevingen en tsunami’s richten verwoesting aan, regeringen vallen, de economische druk is zwaar, het gezin ligt onder vuur en het percentage echtscheidingen stijgt. We hebben grote reden tot zorg. Maar onze angst hoeft ons geloof niet te verdringen. We kunnen die angst tegengaan door ons geloof te versterken.

Waarom hebben we zulk veerkrachtig geloof nodig? Omdat ons moeilijke tijden te wachten staan. Het zal in de toekomst zelden makkelijk of populair zijn om een getrouwe heilige der laatste dagen te zijn. We zullen allemaal beproefd worden. De apostel Paulus waarschuwde dat zij die de Heer in de laatste dagen ijverig volgen, vervolgd zullen worden (zie 2 Timotheüs 3:12). Die vervolging kan u tot stille zwakheid verpletteren, of u motiveren om in uw dagelijks leven nog voorbeeldiger en moediger te zijn.

Hoe u met de beproevingen van het leven omgaat, hangt deels af van de ontwikkeling van uw geloof. U krijgt kracht als u bedenkt dat u een goddelijke aard hebt, een erfgoed van oneindige waarde. De Heer heeft u, uw kinderen en uw kleinkinderen eraan herinnerd dat u wettige erfgenamen bent, dat u in de hemel bent achtergehouden om op een specifieke tijd en plek geboren te worden, te groeien, en zijn vaandeldragers en verbondsvolk te worden. Als u het pad van rechtschapenheid van de Heer bewandelt, zult u door zijn zegen in zijn goedheid voortgaan, en een licht en een heiland voor zijn volk zijn (zie Leer en Verbonden 86:8–11).

Doe alles wat nodig is om uw geloof in Jezus Christus te versterken, door uw begrip van de leer van zijn herstelde kerk te vergroten en onophoudelijk naar waarheid te zoeken. U zult, verankerd in zuivere leer, bij machte zijn om vol geloof en standvastig doorzettingsvermogen op te staan, en blijmoedig alles in uw vermogen doen om de doeleinden van de Heer te volbrengen.

Er zullen dagen zijn dat u ontmoedigd bent. Bid dan om moed zodat u niet opgeeft! Helaas zullen sommigen die u als vrienden beschouwde, u verraden. En sommige dingen zullen gewoon oneerlijk lijken.

Maar ik beloof u dat u, als u Jezus Christus volgt, blijvende gemoedsrust en ware vreugde zult vinden. Als u zich steeds nauwgezetter aan uw verbonden houdt, en als u de kerk en het tegenwoordige koninkrijk van God op aarde verdedigt, zal de Heer u zegenen met kracht en wijsheid om te bereiken wat alleen leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen kunnen bereiken.

We moeten bouwers van persoonlijk geloof in God, geloof in de Heer Jezus Christus en geloof in zijn kerk zijn. We moeten aan gezinnen bouwen en in heilige tempels verzegeld worden. We moeten de kerk en het koninkrijk van God op aarde opbouwen (zie Mattheüs 6:33). We moeten ons op onze eigen goddelijke bestemming voorbereiden: heerlijkheid, onsterfelijkheid en eeuwige levens (zie Romeinen 2:7; Leer en verbonden 75:5).

Ik getuig – met de woorden van de profeet Joseph Smith – nederig tot u dat het herstelde evangelie van Jezus Christus ‘stoutmoedig, nobel en onafhankelijk voorwaarts zal gaan, totdat zij in elk werelddeel is doorgedrongen, elke streek heeft bezocht, elk land heeft overspoeld en in elk oor heeft geklonken, totdat Gods oogmerken zijn bereikt en de grote Jehova zegt dat het werk is volbracht.’ (History of the Church, 4:540.)

Wij zijn bij het werk van onze almachtige God betrokken. Ik bid dat zijn zegeningen ieder van u ten deel zullen vallen.