2021
Stræb efter at være – fremgangsmåde for udvikling og mental og følelsesmæssig velvære
August 2021


Stræb efter at være – fremgangsmåde for udvikling og mental og følelsesmæssig velvære

Det vækstmønster, der er skitseret i programmet Børn og Unge, kan hjælpe os alle, når vi stræber efter at blive mere som Frelseren.

Billede
woman hanging from rope over pink bar graph

Billeder fra Getty Images

Sand vækst opstår, når vi stræber efter at vokse inden for en række områder. Vi lærer, at »Jesus gik frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker« (Luk 2:52). Vi ved kun ganske lidt om denne periode i Mesterens liv, men af dette vers lærer vi, at han »gik frem« – han udviklede sig – intellektuelt, fysisk, åndeligt og socialt. Mange undersøgelser tyder på, at stræben efter at udvikle sig på en række områder i vores liv understøtter sund følelsesmæssig og mental velvære.1

Vækst og evigt potentiale er temaer i Jesu Kristi gengivne evangelium. Vores potentiale til at blive som vor himmelske Fader er centralt i evangeliet og hjælper os med at føle kærlighed, håb og taknemmelighed.2

Præsident Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt: »Den endelige dom er ikke blot en evaluering af mængden af alle gode og onde gerninger – hvad vi har gjort. Det er en erkendelse af det endelige produkt af vores gerninger og tanker – altså hvad vi er blevet. Det er ikke nok for nogen blot at gøre noget mekanisk. Evangeliets befalinger, ordinancer og pagter er ikke en liste over indskud, som det forlanges, at vi indsætter på en himmelsk konto. Jesu Kristi evangelium er en plan, der viser os, hvordan vi bliver det, som vor himmelske Fader ønsker, at vi skal blive.«3

Fremgangsmåde for udvikling

Børn og unge er blevet opfordret til at følge mønsteret, at opdage, hvad de har brug for at arbejde med, planlægge, hvordan de vil gøre det, handle efter deres plan i tro og reflektere over, hvad de har lært.4 Dette mønster kan hjælpe os alle i vores stræben efter at udvikle os og blive mere som Frelseren.

For eksempel lærte Alma, at »selv om I ikke kan gøre mere end ønske at tro, lad da det ønske virke i jer« (Alma 32:27). Når vi nærer dette ønske, vokser det til, hvad Amulek kaldte »tro til omvendelse« (Alma 34:16). Det ønske, som Alma taler om, og den tro, som Amulek vidner om, forbliver ikke stillestående. Vores ønske og tro på Jesus Kristus får os til virkelig at omvende os. Og denne omvendelsesproces får os til at udvikle os konstant.

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Intet er mere frigørende, forædlende eller vigtigere for vores individuelle udvikling end et regelmæssigt, dagligt fokus på omvendelse. Omvendelse er ikke en begivenhed, det er en proces. Det er nøglen til lykke og til fred i sindet. Sammen med tro åbner omvendelse for vores adgang til kraften i Jesu Kristi forsoning.«5

Vækst kræver forpligtelse

Billede
woman running on turquoise arrows

Ligesom omvendelse kræver kontinuerligt arbejde og engagement, opstår sand vækst, når vi stræber efter at give »hele [vores] sjæl« (Omni 1:26) inden for en række områder. Vi har hver især åndelige gaver, som kan bruges til at opbygge Guds rige. I vores stræben efter at blive »en ny skabning« (2 Kor 5:17) opfordres vi til at tjene Herren af hele vores »hjerte, kraft, sind og styrke« (L&P 4:2). Når vi bestræber os på at udvikle os inden for en række områder, opbygger vi modstandsdygtighed og styrker vores tro på Jesus Kristus, hvilket hjælper os med at tackle livets udfordringer.

Børn og unge – og alle – som sætter enkle, kortsigtede mål for at vokse åndeligt, socialt, fysisk og intellektuelt, kan opleve større følelsesmæssig og mental velvære. Disse principper er mere end selvhjælpsbegreber. De er en sund tilgang til at stræbe efter at blive Jesu Kristi disciple, så vi »når han viser sig, vil være som han, for vi skal se ham, som han er, så vi må have dette håb, så vi må blive renset, ja, ligesom han er ren« (Moro 7:48).

Vækst kræver tålmodighed og flid

Når vi bestræber os på at udvikle os og komme videre, bør vi huske på, at »det forlanges ikke, at et menneske skal løbe hurtigere, end det har styrke til« (Mosi 4:27). Vi stræber efter at være flittige, og når vi falder, stræber vi efter at rejse os igen (se L&P 117:13). Personlig vækst kræver tålmodighed. Da Jesus helbredte en blind mand, så den blinde først »mænd, der lignede træer, der gik.« Jesus »lagde igen hænderne på hans øjne … og han var helbredt og kunne skelne alting tydeligt« (Mark 8:24-25). Helbredelse og vækst – hvad enten det er fysisk, følelsesmæssigt eller mentalt – kan komme i etaper og sker måske ikke så hurtigt.

Vækst kræver, at vi bruger alle ressourcer, der er tilgængelige for os

Der findes ikke en enkel universalkur til følelsesmæssig og mental velvære. Vi vil opleve stress og uro, fordi vi lever i en falden verden med en falden krop. Derudover kan mange medvirkende faktorer føre til en diagnose af psykisk sygdom. Hvad vores mentale og følelsesmæssige velbefindende end er, så er fokus på vækst sundere end at være optaget af vores mangler. Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Kirken er ikke et udstillingslokale for biler, et sted hvor vi kan stille os selv til skue, så andre kan beundre vores åndelighed, vores evner eller vores trivsel. Den er mere som et værksted, hvor køretøjer, der skal repareres, kommer for at blive vedligeholdt og renoveret.«6

At øge vores åndelighed er en vigtig del af mental og følelsesmæssig velvære, men der er ofte mere, vi kan gøre, og Herren forventer, at vi bruger alle de værktøjer, han har stillet til vores rådighed. De har undertiden været et stigma knyttet til brugen af yderligere ressourcer, hvad angår arbejdet på at forbedre vores mentale og følelsesmæssige velvære, men Kirkens ledere har lært os, at disse ressourcer kan være vigtige.

Søster Reyna I. Aburto, andenrådgiver i Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab, har sagt: »Ligesom alle andre dele af kroppen er hjernen genstand for sygdomme, traumer og kemiske ubalancer. Når vores sind lider, er det passende at søge hjælp fra Gud, dem omkring os og fra læger og psykologer.«7

Vi har et ansvar for at »gøre alt, hvad der står i vor magt, og måtte vi da med største vished være stille for at se Guds frelse, og så hans arm kan blive åbenbaret« (L&P 123:17). Vi ser måske ikke hans gerninger på den måde, vi forventer eller ønsker det, men de, der stoler på ham, kan se dem.

Frelserens eksempel på vækst

Det største eksempel på vækst er vor Frelser, Jesus Kristus. Skriften beretter, at »han ikke modtog fylden fra begyndelsen, men modtog nåde for nåde;

og han modtog ikke fylden til at begynde med, men fortsatte fra nåde til nåde, indtil han modtog en fylde;

og således blev han kaldt Guds Søn, fordi han ikke modtog fylden fra begyndelsen« (L&P 93:12-14).

Når vi stræber efter at udvikle os og gøre fremskridt, kan vi også modtage »nåde for nåde.« Når livet føles overvældende, kan vi måske tænke, at Gud har forladt os. Vi kan dog finde fred og trøst i sandheden om, at Gud Faderen og vores Frelser, Jesus Kristus, er opmærksomme på os og ved, hvordan de kan hjælpe os gennem vores prøvelser. At tro på Jesus Kristus betyder ikke, at de jordiske udfordringer forsvinder, men vi tror på, at Herren kan give os styrke til at tackle vores udfordringer, når vi stræber efter at være mere som ham.8

Noter

  1. Se Dale E. Bredesen, »Reversal of Cognitive Decline: A Novel Therapeutic Program«, Aging, sep. 2014, aging-us.com

  2. Evangeliske emneessay, »At blive som Gud«, https://www.churchofjesuschrist.org/study/manual/gospel-topics-essays/becoming-like-god?lang=dan.

  3. Dallin H. Oaks, »En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 40.

  4. Se Personlig udvikling: Vejledning for unge, 2019, s. 7.

  5. Russell M. Nelson, »Vi kan gøre det bedre og være bedre«, Liahona, maj 2019, s. 67.

  6. Dieter F. Uchtdorf, »Fortsæt i tålmodighed«, Liahona, maj 2015, s. 83.

  7. Reyna I. Aburto, »Gennem skyer og solskin, Herre, bliv hos mig!« Liahona, nov. 2019, s. 57; se også Jeffrey R. Holland, »Som et kar, der kastes bort«, Liahona, nov. 2013, s. 41.

  8. Se »Receive the Savior’s Divine Empathy« [Modtag Frelserens guddommelige empati], mentalhealth.ChurchofJesusChrist.org.