2021
Søk å være – et mønster for vekst og psykisk og følelsesmessig velvære
August 2021


Søk å være – et mønster for vekst og psykisk og følelsesmessig velvære

Mønsteret for vekst som skisseres i programmet Barn og ungdom, kan hjelpe oss alle når vi gjør vårt beste for å bli mer lik Frelseren.

Bilde
woman hanging from rope over pink bar graph

Bilder: Getty Images

Virkelig vekst finner sted når vi arbeider med flid for å vokse på en rekke områder. Vi lærer at “Jesus gikk fram i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker” (Lukas 2:52). Vi vet lite om denne perioden av Mesterens liv, men av dette verset lærer vi at han “gikk fram” – han vokste – intellektuelt, fysisk, åndelig og sosialt. Mange studier tyder på at det å arbeide med flid for å vokse på en rekke områder i livet bidrar til god følelsesmessig og psykisk helse.1

Vekst og evig potensial er temaer i Jesu Kristi gjengitte evangelium. Vårt potensial til å bli som vår himmelske Fader står sentralt i evangeliet og hjelper oss å føle kjærlighet, håp og takknemlighet.2

President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, har sagt: “Den endelige dom er ikke bare en evaluering av alle gode og onde handlinger – hva vi har gjort. Den er en erkjennelse av den endelige følge av våre handlinger og tanker – hva vi har blitt. Det er ikke nok for noen bare å utføre de ytre handlinger. Budene, ordinansene og paktene i evangeliet er ikke en liste over innskudd som kreves på en konto i himmelen. Jesu Kristi evangelium er en plan som viser oss hvordan vi kan bli det vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli.”3

Et mønster for vekst

Barn og ungdom har blitt oppfordret til å følge mønsteret for å finne ut hva de trenger å jobbe med, planlegge hvordan de vil gjøre det, følge planen i tro og reflektere over det de har lært.4 Dette mønsteret kan hjelpe oss alle når vi arbeider med flid for å vokse og bli mer lik Frelseren.

Alma sa for eksempel: “Selv om dere ikke kan gjøre mer enn ønske å tro, la dette ønske virke i dere” (Alma 32:27). Når vi gir næring til dette ønsket, vokser det til det Amulek kalte “tro til omvendelse” (Alma 34:16). Ønsket Alma snakker om og troen Amulek vitner om, forblir ikke stillestående. Vårt ønske om og vår tro på Jesus Kristus får oss til virkelig å omvende oss. Og denne omvendelsesprosessen får oss til å vokse kontinuerlig.

President Russell M. Nelson forklarte: “Ingenting er mer frigjørende, mer foredlende eller mer avgjørende for vår individuelle fremgang enn et regelmessig, daglig fokus på omvendelse. Omvendelse er ikke en hendelse, det er en prosess. Det er nøkkelen til lykke og fred i sinnet. Når den kombineres med tro, åpner omvendelse vår tilgang til kraften i Jesu Kristi forsoning.”5

Vekst krever engasjement

Bilde
woman running on turquoise arrows

Akkurat som omvendelse krever kontinuerlig arbeid og engasjement, finner virkelig vekst sted når vi gjør vårt beste for å gi “hele [vår] sjel” (Omni 1:26) på en rekke områder. Vi har alle åndelige gaver som kan brukes til å bygge opp Guds rike. I våre anstrengelser for å bli “en ny skapning” (2 Korinterbrev 5:17) oppfordres vi til å tjene Herren av hele vårt “hjerte, og av all makt, sinn og styrke” (Lære og pakter 4:2). Når vi arbeider med flid for å vokse på en rekke områder, bygger vi opp robusthet og styrker vår tro på Jesus Kristus, noe som vil hjelpe oss å takle livets utfordringer.

Barn og ungdom – og alle oss andre – som setter oss enkle, kortsiktige mål for å vokse åndelig, sosialt, fysisk og intellektuelt, kan oppleve større følelsesmessig og psykisk velvære. Disse prinsippene er mer enn selvhjelpsprinsipper. De er en sunn tilnærming til å arbeide med flid for å bli Jesu Kristi disipler, slik at “når han viser seg, skal være lik ham, for vi skal se ham som han er, så vi kan ha dette håp, så vi kan bli renset likesom han er ren” (Moroni 7:48).

Vekst krever tålmodighet og flid

Når vi gjør vårt beste for å vokse og gå fremover, skulle vi huske at “det forlanges ikke at [vi] skal løpe hurtigere enn [vi] har styrke til” (Mosiah 4:27). Vi gjør vårt beste for å være flittige, og når vi faller, gjør vi vårt beste for å reise oss igjen (se Lære og pakter 117:13). Personlig vekst krever tålmodighet. Da Jesus helbredet en blind mann, så den blinde mannen først “noe likesom trær gå omkring”. Jesus “la … hendene på øynene hans igjen … og [han ble] helbredet, han kunne se alt tydelig” (Markus 8:24–25). Helbredelse og vekst – fysisk, følelsesmessig eller psykisk – kan komme i etapper og skjer kanskje ikke raskt.

Vekst krever at vi bruker alle tilgjengelige ressurser

Det finnes ingen enkel vidundermedisin for følelsesmessig og psykisk velvære. Vi vil oppleve stress og uro fordi vi lever i en fallen verden med en fallen kropp. I tillegg kan mange medvirkende faktorer føre til en diagnose av sinnslidelser. Uavhengig av vårt psykiske og følelsesmessige velbefinnende, er det å fokusere på vekst sunnere enn å være opptatt av våre svakheter. Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum har sagt: “Kirken er ikke et bilutstillingslokale – et sted å sette oss på utstilling slik at andre kan beundre vår åndelighet, våre evner eller vår fremgang. Den ligner mer på et servicesenter, hvor biler med behov for reparasjon kommer for vedlikehold og rehabilitering.”6

Å øke vår åndelighet er en viktig del av vårt psykiske og følelsesmessige velbefinnende, men det er ofte mer vi kan gjøre, og Herren forventer at vi bruker alle de verktøyene han har stilt til vår disposisjon. Det har noen ganger vært et stigma forbundet med å bruke andre ressurser når vi arbeider med å forbedre vårt psykiske og følelsesmessige velbefinnende, men Kirkens ledere har sagt at disse ressursene kan være avgjørende.

Søster Reyna I. Aburto, annenrådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap, sa: “I likhet med en hvilken som helst del av kroppen, er hjernen utsatt for sykdom, traumer og kjemisk ubalanse. Når vårt sinn lider, er det på sin plass å søke hjelp fra Gud, fra menneskene rundt oss og fra medisinsk og psykisk helsepersonell.”7

Vi har ansvar for å “gjøre alt som står i vår makt, og måtte vi så bli stående og ha full tillit til å få se Guds frelse og hans arm bli blottet” (Lære og pakter 123:17). Vi ser kanskje ikke hans hånd slik vi forventer eller ønsker, men de som stoler på ham, kan se den.

Frelserens eksempel på vekst

Det største eksempel på vekst er vår Frelser Jesus Kristus. Skriftene lærer oss at “han ikke mottok av fylden til å begynne med, men mottok nåde for nåde.

Og han mottok ikke av fylden til å begynne med, men fortsatte fra nåde til nåde inntil han mottok en fylde.

Og således ble han kalt Guds Sønn fordi han ikke mottok av fylden til å begynne med” (Lære og pakter 93:12–14).

Når vi arbeider med flid for å vokse og utvikle oss, kan vi også motta “nåde for nåde”. Når livet blir overveldende, tror vi kanskje at Gud har forlatt oss. Vi kan imidlertid finne fred og trøst i sannheten om at Gud Faderen og vår Frelser Jesus Kristus er oppmerksomme på oss og vet hvordan de kan hjelpe oss gjennom våre prøvelser. Å tro på Jesus Kristus betyr ikke at jordiske utfordringer vil opphøre, men vi tror at Herren kan gi oss styrke til å takle våre utfordringer når vi gjør vårt beste for å bli mer lik ham.8

Noter

  1. Se Dale E. Bredesen, “Reversal of Cognitive Decline: A Novel Therapeutic Program”, Aging, sep. 2014, aging-us.com

  2. Se Artikler om emner i evangeliet, “Bli som Gud”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

  3. Dallin H. Oaks, “Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 40.

  4. Se Personlig utvikling – veiledningsbok for ungdom (2019), 7.

  5. Russell M. Nelson, “Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, Liahona, mai 2019, 67.

  6. Dieter F. Uchtdorf, “Om å være ekte”, Liahona, mai 2015, 80.

  7. Reyna I. Aburto, “I storm og stille, Herre, bli hos meg!” Liahona, nov. 2019, 57; se også Jeffrey R. Holland, “Som et knust kar”, Liahona, nov. 2013, 41.

  8. Se “Receive the Savior’s Divine Empathy” [Motta Frelserens guddommelige empati], mentalhealth.ChurchofJesusChrist.org.