Ytterligere ressurser for undervisning av barn
Tillegg B: For Primær – Forbered barn til et helt liv på Guds pakts sti


“Tillegg B: For Primær – Forbered barn til et helt liv på Guds pakts sti” , Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“Tillegg B”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024

Tillegg B

For Primær – Forbered barn til et helt liv på Guds pakts sti

I måneder som har fem søndager oppfordres Primær-lærere til å erstatte den planlagte oversikten av Kom, følg med meg for den femte søndagen med en eller flere av disse læringsaktivitetene.

Prinsipper og ordinanser i Jesu Kristi evangelium

Kristi lære underviser oss om hvordan vi kan vende tilbake til vår himmelske Fader.

Da Jesus Kristus viste seg for folket i Amerika, underviste han dem sin lære. Han sa at vi kan komme inn i Guds rike hvis vi har tro, omvender oss, blir døpt, mottar Den hellige ånd og holder ut til enden (se 3 Nephi 11:31–40; Lære og pakter 20:29). Aktivitetene nedenfor kan hjelpe deg å undervise barna om at disse prinsippene og ordinansene vil hjelpe oss å komme nærmere Frelseren gjennom hele livet.

For å lære mer om Kristi lære, se 2 Nephi 31.

Mulige aktiviteter

  • Gi barna bilder som representerer tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåp og bekreftelse (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 1, 111, 103 og 105). Les eller fremsi fjerde trosartikkel sammen med barna, og be dem holde opp bildene sine når dette prinsippet eller denne ordinansen blir nevnt. Hjelp barna å forstå hvordan hvert av disse prinsippene og ordinansene hjelper oss å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at tro, omvendelse, dåp og bekreftelse ikke er engangshendelser, men påvirker vår åndelige vekst gjennom hele livet? Du kan for eksempel vise dem et bilde av et frø og et stort tre (eller tegne disse tingene på tavlen). Hjelp dem å komme på noe som hjelper frøet å vokse til et stort tre, for eksempel vann, jord og sollys. Hjelp dem å forstå at disse er som det vi gjør for å komme nærmere Gud gjennom hele livet – bygge vår tro på Jesus Kristus, omvende oss hver dag, etterleve våre dåpspakter og lytte til Den hellige ånd.

  • Fortell barna historien om kinaputten fra eldste Dale G. Renlunds budskap “Hvordan kan omvendelse hjelpe meg å føle meg lykkelig?” (Liahona, des. 2017, 70–71; se også videoen “Omvendelse: Et gledelig valg” [Evangeliebibliotek).

    På forskjellige steder i løpet av historien kan du be barna tenke over hva eldste Renlund kan ha følt. Hvorfor føler vi glede når vi omvender oss? Fortell barna om den glede og kjærlighet du har følt når du har bedt vår himmelske Fader om å tilgi deg.

Dåp

Jesus Kristus satte et eksempel for meg da han ble døpt.

Selv om Jesus var uten synd, ble han døpt for å være et fullkomment eksempel på lydighet mot vår himmelske Fader (se 2 Nephi 31:6–10).

For å lære mer om dåp, se Lære og pakter 20:37; Gospel Topics, “Baptism” [Dåp], Evangeliebibliotek.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Frelserens dåp og en annens dåp (eller se boken Kunst inspirert av evangeliet, nr. 35 og enten nr. 103 eller nr. 104). Be barna fortelle hva som er forskjellig og hva som er likt på de to bildene. Les Matteus 3:13–17 eller “Kapittel 10: Jesus blir døpt” sammen i Historier fra Det nye testamente, 26–29, eller se den tilhørende videoen i Evangeliebibliotek.

    La barna peke på bildene om det som er nevnt i teksten eller videoen. Fortell barna om din kjærlighet til Frelseren og ditt ønske om å følge ham.

  • Lytt til eller syng en sang om dåp, for eksempel “Den gang da Jesus Kristus ble døpt” (Lys over Norge, sep. 1997). Hva lærer denne sangen oss om dåp? Les 2 Nephi 31:9–10 og be barna lytte etter hvorfor Jesus Kristus ble døpt. Be dem tegne at de selv blir døpt en dag.

Jeg kan velge å inngå en pakt med Gud og bli døpt.

Forberedelse til dåp betyr mye mer enn å forberede seg til et arrangement. Det betyr å forberede seg til å inngå en pakt, og deretter holde denne pakten hele livet. Grunn på hvordan du kan hjelpe barna å forstå pakten de vil inngå med vår himmelske Fader når de blir døpt, som innbefatter løftene han gir dem og løftene de gir ham.

Mulige aktiviteter

  • Forklar at en pakt er et løfte mellom vår himmelske Fader og hans barn. Når vi arbeider med flid for å holde våre løfter til Gud, lover Gud å velsigne oss. Skriv på tavlen Mine løfter til Gud og Guds løfter til meg. Les Mosiah 18:10, 13 og Lære og pakter 20:37 sammen, og hjelp barna å lage en liste over løftene de finner under riktig overskrift (se også Dallin H. Oaks, “Din dåpspakt”, Vennen, feb. 2021, 2–3). Fortell hvordan vår himmelske Fader har velsignet deg når du arbeider med flid for å holde din dåpspakt.

  • Vis barna bilder av noe Jesus Kristus gjorde da han var på jorden (eksempler finnes i Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 33–49). Be barna beskrive hva Jesus gjør på hvert bilde. Les Mosiah 18:8–10, 13, og be barna lytte etter noe de lover å gjøre når de blir døpt (se også “Dåpspakten”, Liahona, feb. 2019, V3). Hvordan vil disse løftene påvirke våre handlinger hver dag? Be barna lage en tegning av seg selv som hjelper noen slik Jesus ville ha gjort. Eller du kan lage et enkelt skilt med Frelserens navn på, som barna kan ta på seg.

    Bilde
    gutt blir døpt

    Forklar at når vi blir døpt, gir vi Gud noen løfter og han gir oss løfter.

Bekreftelse

Når jeg blir døpt, blir jeg et medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Å bli medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige gir mange velsignelser, herunder muligheter for barna til å være aktive deltagere i Guds verk.

For å lære mer om bekreftelse og Den hellige ånds gave, se Gary E. Stevenson: “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?”, Liahona, mai 2017, 117–120; Gospel Topics, “Holy Ghost” [Den hellige ånd], Evangeliebibliotek.

Mulige aktiviteter

  • Be noen som nylig ble døpt og bekreftet, om å komme til klassen og fortelle hvordan det var å bli bekreftet. Hvilken betydning har det hatt for denne personen å bli medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige? Hjelp barna å tenke over hvordan de kan holde sin dåpspakt som medlemmer av Kirken (for eksempel å tjene andre, invitere andre til å lære mer om Jesus, holde bønn på møter og så videre). Fortell hvordan det å gjøre disse tingene har hjulpet deg å føle gleden ved å være medlem av Kristi kirke.

  • Vis et bilde av menneskene ved Mormons vann (se boken Kunst inspirert av evangeliet, nr. 76), og be barna beskrive det de ser på bildet. Fortell historien om Alma og hans folk som ble døpt ved Mormons vann (se Mosiah 18:1–17, eller “Kapittel 15: Alma underviser og døper”, Historier fra Mormons bok, 43–44, eller tilhørende video i Evangeliebibliotek).

    Gjennomgå Mosiah 18:8–9 og be barna gjøre bevegelser for å hjelpe dem å huske hva folket var villige til å gjøre som medlemmer av Kristi kirke. Fortell om en opplevelse der du har sett medlemmer av Kirken tjene på lignende måter.

Når jeg blir bekreftet, mottar jeg Den hellige ånds gave.

Når vi blir døpt og bekreftet, lover vår himmelske Fader at “hans Ånd alltid kan være hos [oss]” (Lære og pakter 20:77). Denne vidunderlige gaven fra Gud kalles Den hellige ånds gave.

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 33:15, og be barna lytte etter den spesielle gaven vår himmelske Fader gir oss når vi blir døpt og bekreftet. For å hjelpe dem å lære mer om hvordan Den hellige ånds gave vil hjelpe dem, kan dere sammen gjennomgå Johannes 14:26; Galaterne 5:22–23; 2 Nephi 32:5; 3 Nephi 27:20. Du kan også gjennomgå artikkelen “Den hellige ånd er …” (Liahona, juni 2019, V12–V13).

  • Før leksjonen ber du foreldrene til ett eller flere av barna fortelle hvordan de har blitt velsignet fordi de har Den hellige ånds gave. Hvordan hjelper han dem? Hvordan hører du hans røst?

  • Syng en sang om Den hellige ånd sammen, for eksempel “Den hellige ånd” (Barnas sangbok, 56). Spør barna hva sangen lærer dem om hvordan Den hellige ånd hjelper oss.

Den hellige ånd kan tale til meg på mange måter.

Barn som kan gjenkjenne Åndens røst, vil være forberedt til å motta personlig åpenbaring som kan veilede dem gjennom hele livet. Lær dem at det er mange måter Den hellige ånd kan tale til oss på.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å komme på forskjellige måter vi kan snakke med en venn som bor langt unna på, for eksempel å skrive et brev, sende en e-post eller snakke på telefonen. Vår himmelske Fader kan tale til oss gjennom Den hellige ånd. Bruk president Dallin H. Oaks’ budskap “Hvordan taler vår himmelske Fader til oss?” for å hjelpe barna å forstå de forskjellige måtene Den hellige ånd kan tale til vårt sinn og hjerte på (Liahona, mars 2020, V2–V3).

  • Fortell om en opplevelse da Den hellige ånd kommuniserte med deg, enten gjennom tanker i ditt sinn eller gjennom en følelse i ditt hjerte (se Lære og pakter 6:22–23; 8:2–3; se også Henry B. Eyring, “Åpne ditt hjerte for Den hellige ånd”, Liahona, aug. 2019, V2–V3). Bær vitnesbyrd om at Den hellige ånd kan hjelpe barna på lignende måter.

  • Hjelp barna å komme på tilfeller da de kan ha følt Ånden, for eksempel når de sang en sang om Frelseren eller når de gjorde noe vennlig for andre. Hjelp dem å gjenkjenne de åndelige følelsene som Den hellige ånd bringer. Hvorfor tror du Den hellige ånd gir oss disse følelsene? Hjelp barna å komme på noe vi må gjøre for å høre Den hellige ånd tale til oss. Snakk om hva du gjør for å høre Ånden tydeligere.

Nadverden

Når jeg tar del i nadverden, minnes jeg Frelserens offer og fornyer mine pakter.

Frelseren ga oss nadverden for å hjelpe oss å huske hans offer for oss og fornye våre pakter. På grunn av denne ukentlige ordinansen kan vi fortsette å nyte velsignelsene ved vår dåp gjennom hele livet.

For å lære mer, se Matteus 26:26–30; 3 Nephi 18:1–12; Lære og pakter 20:77, 79.

Mulige aktiviteter

  • Be barna fargelegge “Jesus innstiftet nadverden for nephittene” i Historier fra Skriftene fargeleggingsbok: Mormons bok (2019), 26. Be dem peke på hva folket tenker på, på bildet. Les for barna deler av 3 Nephi 18:1–12 eller “Kapittel 45: Jesus Kristus underviser om nadverden og bønn”, Historier fra Mormons bok, 126–127, eller se den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org. Hva kan vi gjøre for å minnes Jesus Kristus under nadverden?

  • Be barna fortelle deg noe de alltid skulle huske å gjøre, for eksempel å knytte skoene, eller vaske hendene før de spiser. Hvorfor er det viktig å minnes disse tingene? Les Moroni 4:3 for barna, og be dem lytte etter hva vi lover å alltid minnes når vi tar del i nadverden. Hvorfor er det viktig å minnes Jesus Kristus? Hjelp barna å forstå hvordan nadverdens brød og vann hjelper oss å minnes hva Jesus har gjort for oss (se Moroni 4:3; 5:2).

  • Skriv på tavlen “Jeg lover å …” Les nadverdsbønnene for barna (se Lære og pakter 20:77, 79). Når de hører et løfte vi gir til Gud, stopper du opp og hjelper dem å fullføre setningen på tavlen med løftet de hørte. Hjelp dem å forstå at når vi tar del i nadverden, gir vi de samme løftene som vi ga i dåpen.

  • Hva vil det si å påta seg Jesu Kristi navn? For å hjelpe barna å besvare dette spørsmålet, kan du gi et eksempel på noe vi setter navnet vårt på. Hvorfor setter vi navnet vårt på enkelte ting? Hvorfor ønsker Jesus Kristus å sette sitt navn på oss? Vurder å dele følgende forklaring av president Russell M. Nelson: “Å påta oss Frelserens navn innbefatter å erklære og vitne for andre – ved våre handlinger og våre ord – at Jesus er Kristus” (“Kirkens riktige navn”, Liahona, nov. 2018, 88).

Prestedømmets kraft, myndighet og nøkler

Gud velsigner sine barn ved prestedømmets kraft.

Alle Guds barn – kvinner og menn, unge og gamle – mottar Guds kraft, når de holder paktene de har inngått med ham. Vi inngår disse paktene når vi mottar prestedømsordinanser som dåp (se Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 3.5, Evangeliebibliotek). For å lære mer, se Russell M. Nelson, “Åndelige skatter”, Liahona, nov. 2019, 76–79; “Prestedømsprinsipper”, kapittel 3 i Generell håndbok.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å legge merke til velsignelsene de mottar på grunn av prestedømmet. For å gi dem noen ideer kan du vise videoen “Blessings of the Priesthood” [Prestedømmets velsignelser] (Evangeliebibliotek).

  • Skriv gjerne svarene deres på tavlen. Hvorfor er disse velsignelsene viktige for oss? Bær vitnesbyrd om at disse velsignelsene kommer til oss på grunn av Jesus Kristus og hans prestedømskraft.

  • Skriv følgende overskrifter på tavlen: Guds kraft og Guds kraft og myndighet gitt til menneskene på jorden. Be barna plassere bilder under første overskrift som hjelper oss å forstå hvordan Gud har brukt sin kraft til å velsigne oss, for eksempel ved å skape verden, veilede og rettlede oss, vise oss at han elsker og kjenner oss, og høre og besvare våre bønner (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 3, 68, 90111). Be dem plassere bilder under den andre overskriften som hjelper oss å forstå hvordan verdige menn på jorden bruker Guds kraft og myndighet til å velsigne oss, for eksempel ved å velsigne de syke, døpe, bekrefte, forrette nadverden og besegling av familier (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 46, 104, 105, 107120). Fortell hvorfor du er takknemlig for prestedømmet og velsignelsene det bringer.

  • En av de viktigste måtene vi mottar velsignelsene ved Guds kraft i vårt liv på, er gjennom prestedømsordinanser (se Lære og pakter 84:20). For å hjelpe barna å lære denne sannheten, kan du skrive følgende skriftsteder på tavlen: 3 Nephi 11:21–26, 33 (dåp); Moroni 2 (bekreftelse); Moroni 4–5 (nadverden). Barna kan velge ett av disse skriftstedene og identifisere ordinansen det beskriver. Be barna fortelle hvordan de har blitt velsignet personlig ved å motta prestedømsordinanser.

  • Hjelp barna å forstå at de vil motta kraft fra Gud når de blir døpt og holder sin dåpspakt. Spør barna hvordan denne kraften kan hjelpe dem.

Guds verk ledes av prestedømsnøkler og utføres ved prestedømsmyndighet.

Verdige mannlige medlemmer av Kirken kan ordineres til et embede i prestedømmet. I tillegg, når en person blir beskikket til et kall eller får i oppdrag å hjelpe til med Guds verk, kan han eller hun utøve delegert prestedømsmyndighet. Bruken av all prestedømsmyndighet i Kirken ledes av personer som innehar prestedømsnøkler, som stavspresidenten, biskopen og quorumspresidentene. Prestedømsnøkler er myndighet til å lede bruken av prestedømmet i å utføre Herrens verk.

Mulige aktiviteter

  • Les Markus 3:14–15 sammen med barna, og vis dem et bilde av hendelsen som er beskrevet der (for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 38). Spør barna om de noen gang har sett noen bli ordinert til et prestedømsembede eller bli beskikket til et kall (eller fortell dem om erfaringer du har hatt). Hvordan ligner dette på det Frelseren gjorde med sine apostler? Hjelp barna å skrive på tavlen prestedømsembeder eller kall som kan gis til medlemmer av Kirken, for eksempel en lærer eller leder i en organisasjon. Ved siden av hvert embede eller kall, kan du skrive hva noen med dette embedet eller kallet har myndighet til å gjøre. Fortell barna hvordan det å bli beskikket av noen under ledelse av prestedømsnøkler har hjulpet deg å tjene.

  • Be barna tenke på noe man trenger en nøkkel til, for eksempel en bil eller en dør. Hva skjer hvis du ikke har nøkkelen? Les Lære og pakter 65:2 sammen, og bær vitnesbyrd om hvor viktig det er å ha prestedømsnøkler på jorden. Du kan også se videoen “Hvor er nøklene?” (Evangeliebibliotek) og se etter hva eldste Stevenson underviser om prestedømsnøkler.

  • Spør noen i menigheten som har nøkler om å komme til klassen og fortelle barna hva det innebærer å ha prestedømsnøkler. Be ham beskrive sine ansvarsoppgaver. Hvilke deler av Herrens verk leder han? Hvordan hjelper Frelseren ham?

Tempelet og planen for lykke

Tempelet er Herrens hus.

Templer er en del av vår himmelske Faders plan for sine barn. I templer inngår vi hellige pakter med ham, blir begavet med prestedømmets kraft, mottar åpenbaring, utfører ordinanser for våre avdøde forfedre og blir beseglet til vår familie for evigheten. Alt dette er mulig på grunn av Jesus Kristus og hans sonoffer.

Hvordan kan du hjelpe barna du underviser å forstå hvor hellig Herrens hus er, og forberede seg til å være verdige til å delta i tempelordinanser? Vurder å gjennomgå disse ressursene: Lære og pakter 97:15–17; Russell M. Nelson, “Avslutningsord”, Liahona, nov. 2019, 120–122; “Why Latter-day Saints Build Temples [Hvorfor siste dagers hellige bygge templer],” temples.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
ungdom utenfor tempelet

Templer er en del av vår himmelske Faders plan for sine barn.

Mulige aktiviteter

  • Vis ett eller flere bilder av templer. Spør barna hva som gjør tempelet til et spesielt sted. Påpek at hvert tempel har denne inskripsjonen: “Hellighet til Herren: Herrens hus.” Spør barna hva de tror “Hellighet til Herren” kan bety. Hvorfor kalles templene Herrens hus? Hva lærer dette oss om tempelet? Hvis noen av barna har vært i et tempel, kan de også fortelle hva de følte da de var der. Hvis du har vært i tempelet, kan du fortelle hvordan du har følt Herrens nærhet der, og snakke om hvorfor tempelet er et hellig sted for deg.

  • Les Lære og pakter 97:15–17 sammen. Be barna se etter hva Herren forventer av dem som kommer inn i hans hellige hus. Hvorfor må vi være verdige til å komme inn i hans hus? Som en del av denne samtalen kan du snakke med barna om tempelanbefalinger, herunder hvordan man mottar en. Du kan be et medlem av biskopsrådet fortelle dem hvordan et tempelintervju er og spørsmålene som stilles.

I tempelet inngår vi pakter med Gud.

President Russell M. Nelson underviste: “Jesus Kristus innbyr oss til å gå på paktens sti hjem til våre himmelske foreldre og være sammen med dem vi er glad i” (“Kom så og følg meg”, Liahona, mai 2019, 91). Hjelp barna å forstå at paktens sti innbefatter dåp, bekreftelse, og begavelse og besegling i tempelet.

Mulige aktiviteter

  • Be barna hjelpe deg å repetere pakten vi inngår med Gud når vi blir døpt, og som vi fornyer når vi tar del i nadverden (se Mosiah 18:10; Lære og pakter 20:77, 79). Vis et bilde av tempelet og forklar at vår himmelske Fader har flere velsignelser han ønsker å gi oss i tempelet.

  • Tegn en port som fører til en sti. Spør barna hvorfor de tror det er nyttig å ha en sti å gå på. Les 2 Nephi 31:17–20 sammen, der Nephi sammenligner dåpens pakt med en port og oppfordrer oss til å fortsette på stien etter dåpen. Det er flere pakter å inngå etter dåpen, herunder pakter inngått i tempelet. Forklar at president Nelson har kalt denne stien “paktens sti”.

I tempelet kan vi bli døpt og bekreftet for forfedre som er døde.

Jesu Kristi evangelium gjør det mulig for alle Guds barn å vende tilbake for å bo hos ham, selv om de dør uten å kjenne evangeliet. I tempelet kan vi bli døpt og bekreftet som medlemmer av Jesu Kristi Kirke på deres vegne.

Mulige aktiviteter

  • Tenk på en gang da noen gjorde noe for deg som du ikke kunne gjøre selv. Oppfordre barna til å fortelle om lignende erfaringer. Forklar at når vi drar til tempelet, kan vi motta hellige ordinanser som dåp for andre som er døde. Hvordan er vi som Jesus når vi gjør arbeid for de døde? Hva har Frelseren gjort for oss som vi ikke kan gjøre for oss selv?

  • Be en eller flere ungdommer som har blitt døpt for sine forfedre om å fortelle om sine erfaringer. Spør dem hvordan det var i tempelet. Oppfordre dem til å fortelle hva de følte da de gjorde dette arbeidet for sine forfedre.

  • Tegn et tre på tavlen, inkludert røttene og grenene. Be barna tenke på hvordan en familie er som et tre. Merk røttene Forfedre, merk grenene Etterkommere og merk trestammen Du. Les denne setningen fra Lære og pakter 128:18 sammen: “For vi kan ikke bli fullkomne uten dem [våre forfedre], ei heller kan de bli fullkomne uten oss.” Still spørsmål som følgende: “Hvorfor trenger vi våre forfedre? Hvorfor trenger våre etterkommere oss? Hvordan har våre foreldre, besteforeldre og andre forfedre hjulpet oss?” Be barna granske resten av Lære og pakter 128:18 for å finne en setning som beskriver hvordan vi kan hjelpe våre forfedre.

  • Vurder å samarbeide med foreldrene til hvert barn, for å finne en av deres forfedres navn som barnet kan ta med til tempelet (se FamilySearch.org).