Unge
Elsk Gud, elsk jeres næste


»Elsk Gud, elsk din næste«, Til styrke for de unge: Vejledning til at træffe valg, 2022

»Elsk Gud, elsk jeres næste«, Til styrke for de unge

Billede
Maleri af en mand, der holder hovedet på en liggende, mager mand i bandager.

Elsk Gud, elsk jeres næste

Matthæus 22:37-40

Billede
personer, der udfører tjeneste-ikon

For at hjælpe jer til at træffe gode valg giver Gud bud. Det gør han, fordi han elsker jer. Og den bedste grund til at adlyde Guds befalinger er, at I elsker ham. Kærlighed er kernen i Guds bud.

Billede
En ung mand skubber en ældre kvinde over på den anden side af gaden i en kørestol.

Evige sandheder

Gud elsker jer. Han er jeres Fader. Hans fuldkomne kærlighed kan inspirere jer til at elske ham. Når jeres kærlighed til vor himmelske Fader er den vigtigste indflydelse i jeres liv, bliver mange beslutninger lettere.

De to største af alle bud, som Jesus belærte om, er at elske Gud og elske jeres næste. Og hvem er jeres næste? Alle! Alt andet, der undervises om i skrifterne og af profeterne, er knyttet til disse to bud.

Alle mennesker er jeres brødre og søstre – deriblandt selvfølgelig mennesker, der er anderledes end jer eller er uenige med jer. Vor himmelske Fader ønsker, at hans børn elsker og støtter hinanden. Når I tjener hans børn, tjener I ham.

Opfordringer

Udvis kærlighed til Gud ved at holde hans bud. Ved fx at holde sabbatsdagen hellig, herunder ved trofast at forberede sig til og tage del i nadveren, viser I Gud, at I er villige til at vie en dag om ugen til ham. Når I faster og betaler tiende og offerydelser, viser I Gud, at hans værk er vigtigere for jer end materielle ting. Når I bruger Guds og Kristi navne med ærbødighed, aldrig på en tom eller overfladisk måde, viser I, at I er taknemlige for alt det, de har gjort for jer.

Behandl alle som Guds barn. Som Jesu Kristi discipel kan I gå foran med et godt eksempel på at behandle mennesker af alle racer og religioner og alle andre grupper med kærlighed, respekt og inklusion – især dem, der sommetider er genstand for sårende ord og handlinger. Ræk ud til dem, der føler sig ensomme, isolerede eller hjælpeløse. Hjælp dem til at føle vor himmelske Faders kærlighed gennem jer.

Billede
To unge mænd i skjorte og slips.

Sørg for, at jeres sprog afspejler kærlighed til Gud og andre – uanset om I kommunikerer personligt eller virtuelt. Sig ting, der opløfter – intet, der kan være splittende, sårende eller stødende, end ikke som en vittighed. Jeres ord kan være kraftfulde. Lad dem være mægtige til at gøre godt.

At elske alle Guds børn begynder derhjemme. Gør jeres del for at gøre jeres hjem til et sted, hvor alle kan føle Frelserens kærlighed.

Lovede velsignelser

Jeres forhold til Gud vil blive stærkere, når I udtrykker jeres kærlighed ved at adlyde hans befalinger og holde jeres pagter med ham.

Jeres forhold til andre vil blive bedre, når I udtrykker jeres kærlighed gennem kristuslignende tjeneste. I vil finde glæde ved at gøre verden til et mere kærligt sted.

Billede
spørgsmål og svar-ikon

Spørgsmål og svar

Hvordan kan jeg føle Guds kærlighed? Vor himmelske Faders kærlighed er altid tilgængelig. Tal ofte med ham gennem bøn. Del jeres følelser med ham, og lyt efter indtryk fra ham. Læs hans ord i skrifterne. Tænk på alt det, som han har gjort for jer. Brug tid på steder og aktiviteter, hvor hans Ånd er til stede.

Forventer Herren, at jeg elsker alle, selv dem, der behandler mig dårligt? Herren forventer, at I elsker jeres fjender og beder for dem, der behandler jer dårligt. Men det betyder ikke, at I bør forblive i en situation, der forårsager følelsesmæssig, fysisk eller åndelig skade. Sæt sunde grænser for at beskytte jer selv. Hvis I bliver mobbet eller mishandlet – eller hvis I ved, at det sker for en anden – så tal med en voksen, som I stoler på.

Hvornår og hvordan bør jeg lære medlemmer af det modsatte køn at kende? Den bedste måde at lære andre at kende på er gennem ægte venskab. Når I er unge, så opbyg gode venskaber med mange. I nogle kulturer lærer unge det modsatte køn at kende gennem sunde gruppeaktiviteter. Af hensyn til jeres følelsesmæssige og åndelige udvikling og sikkerhed bør aktiviteter på tomandshånd udskydes, indtil I er modne – 16 år er en god retningslinje. Rådfør jer med jeres forældre og ledere. Vent med de meget personlige forhold, til I er ældre. Brug tid sammen med dem, der hjælper jer til at holde jeres forpligtelser over for Jesus Kristus.

Hvad kan jeg gøre, hvis mit hjem ikke er et sted med kærlighed? Jeres Frelser kender jeres situation, og han elsker jer. Vær tålmodige, fortsæt med at holde Guds befalinger og vær et godt eksempel for jeres familie. Opbyg forhold i jeres menighedsfamilie. Forbered jer allerede nu på at opbygge jeres egen familie, der er baseret på Jesu Kristi lærdomme.

Se Esajas 58:3-11 (formålene med faste); 58:13-14 (velsignelser ved at ære sabbatten); Malakias 3:8-10 (velsignelser ved at betale tiende); Lukas 6:27-28 (elsk jeres fjender); 10:25-37 (hvem er min næste?); Johannes 3:16-17 (Gud elskede os, så han sendte sin Søn; 14:15 (vi holder befalingerne, fordi vi elsker Gud); 1 Joh 4:19 (vi elsker Gud, fordi han elsker os); Mosija 2:17 (når vi tjener andre, tjener vi Gud).

Billede
tempelikon

Spørgsmål til tempelanbefalinger

Følger I Jesu Kristi Kirkes lære i jeres personlige og offentlige adfærd over for jeres familie og andre?

Stræber I efter at holde sabbatsdagen hellig, både hjemme og i kirken, overvære jeres møder, forberede jer til værdigt at tage nadveren samt leve i harmoni med evangeliets love og befalinger?

Betaler I en ærlig tiende?