Kirkens præsidenters lærdomme
Kapitel 9: Mormons Bog, vores religions slutsten


Kapitel 9

Mormons Bog, vores religions slutsten

»Er der ikke dybt i vores hjerte noget, der længes efter at komme Gud nærmere? … Hvis det er tilfældet, så kan Mormons Bog hjælpe os til at opnå det, bedre end nogen anden bog kan.«

Fra Ezra Taft Bensons liv

Den 5. januar 1986 præsiderede præsident Ezra Taft Benson over en stavskonference i Annandale i staten Virginia – det var hans første stavskonference som præsident for Kirken. De tilstedeværende sidste dages hellige blev »tydeligvis bevæget«, da de hørte ham tale. I sin tale »bar han vidnesbyrd om den kraft, som Mormons Bog indeholder til at ændre menneskers liv og føre dem til Kristus.« Han kom med en »inderlig opfordring til at studere skriften i form af denne bog.«1

Det var ikke et nyt budskab fra præsident Bensons side. Som medlem af De Tolv Apostles Kvorum havde han hyppigt opfordret de sidste dages hellige til at studere Mormons Bog og følge belæringerne deri.2 Men som præsident for Kirken følte han sig inspireret til at fremhæve budskabet yderligere. Han sagde: »Herren inspirerede sin tjener, Lorenzo Snow, til på ny at lægge vægt på tiendeprincippet, så Kirken kunne blive løst fra økonomisk slaveri … Her i vore dage har Herren åbenbaret behovet for atter at fremhæve Mormons Bog.«3 Præsident Benson vidnede om Mormons Bog, hvor end han kom, ved missionærmøder, stavs- og regionalkonferencer, generalkonferencer og møder med generalautoriteterne.4

I sin første generalkonferencetale som præsident for Kirken fremførte præsident Benson denne årsag til, at dette budskab er så vigtigt. »Herren siger i afsnit 84 i Lære og Pagter, at hvis vi ikke læser Mormons Bog og retter os efter dens lærdomme, så vil hele Kirken være under fordømmelse: ›Og denne fordømmelse hviler over Zions børn, ja, dem alle‹ (L&P 84:56). Herren fortsætter: ›Og de skal forblive under denne fordømmelse, indtil de omvender sig og erindrer den nye pagt, nemlig Mormons Bog og de tidligere befalinger, som jeg har givet dem, og ikke blot at sige, men at gøre i overensstemmelse med det, som jeg har skrevet‹ (L&P 84:57).«5

Følgende citater, der alle stammer fra taler, som præsident Benson holdt som præsident for Kirken, er et udsnit af de advarsler og løfter, han kom med omkring Mormons Bog:

»Vi behøver ikke blot tale mere om, hvad der står i Mormons Bog, men vi er også nødt til at gøre noget mere ved det. Hvorfor? Dertil har Herren svaret: ›For at de må frembringe frugt, som er deres Faders rige værdig; ellers venter der dem en svøbe og dom, som skal udøses over Zions børn‹ (L&P 84:58). Vi har oplevet denne hjemsøgelse og dom!

Mormons Bog har ikke været og er endnu ikke det centrale i vores personlige studium, i familiens undervisning, i vores forkyndelse eller missionering. Det må vi omvende os fra.«6

»Vi har ikke brugt Mormons Bog, sådan som vi burde. Vore hjem er ikke stærke nok, hvis vi ikke bruger dem til at bringe vore børn til Kristus. Vore familier kan falde for verdslige tendenser og verdens lære, medmindre vi ved, hvordan vi skal bruge bogen til at afsløre og bekæmpe falskhed … Vore missionærer er ikke så effektive, som de kunne være, medmindre de underviser ud fra den. Socialt, moralsk, kulturelt eller uddannelsesmæssigt omvendte vil ikke overleve dagens hede, medmindre deres overbevisning bunder i evangeliets fylde, som Mormons Bog indeholder. Vore klasselokaler i Kirken vil ikke være så fyldte med Ånden, hvis vi ikke holder den oppe som et banner.«7

»Jeg velsigner jer med en bedre forståelse af Mormons Bog. Jeg lover jer, at hvis I fra dette øjeblik dagligt vil nyde denne bog og holde jer til dens forskrifter, så vil Gud skænke os – ethvert af Zions og Kirkens børn – en hidtil ukendt velsignelse. Og vi vil bønfalde Gud om at begynde at hæve forbandelsen – plagen og straffedommen. Om dette bærer jeg højtideligt vidnesbyrd.«8

»Jeg er ikke helt klar over, hvorfor Gud har ladet mig leve så længe, men dette ved jeg: Han har for nuværende åbenbaret mig, at det er absolut nødvendigt at føre Mormons Bog frem nu på forunderlig vis. I må hjælpe med denne byrde og med denne velsignelse, som han har pålagt hele Kirken, ja, alle Zions børn.

Moses kom aldrig ind i det forjættede land. Joseph Smith så aldrig Zion forløst. Nogle af os lever måske ikke længe nok til at se dagen, hvor Mormons Bog oversvømmer jorden, og hvor Herren fjerner sin fordømmelse (se L&P 84:54-58). Men om Gud vil, så vil jeg bruge alle mine dage på denne glorværdige bestræbelse.«9

Billede
Portrait (full figure) of Joseph Smith, Jr. The Prophet is depicted standing on the grounds of the Kirtland Temple. He is holding a copy of the Book of Mormon. The Kirtland Temple is visible in the background. There are clouds in the sky.

Profeten Joseph Smith sagde, at Mormons Bog er »vor religions slutsten«.

Ezra Taft Bensons lærdomme

1

Mormons Bog er vores religions slutsten.

Hvor vigtig er Mormons Bog? Joseph Smith kaldte den »vor religions slutsten« (profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 232). »Tag Mormons Bog og åbenbaringerne væk, og hvor er vor religion da? Så har vi ikke nogen!« (Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 82).10

En slutsten er den centrale sten i en hvælving. Den holder alle de andre sten på plads, og fjernes den, styrter hvælvingen sammen …

Ligesom hvælvingen styrter sammen, hvis slutstenen tages bort, således står og falder hele Kirken med Mormons Bogs sandfærdighed. Det har Kirkens fjender klart indset. Af samme grund gør de sig store anstrengelser for at forsøge at modbevise Mormons Bog, for bringes den i vanry, så falder profeten Joseph Smith sammen med den. Og det samme gælder vores påberåbelse af præstedømmets nøgler og åbenbaring og den genoprettede kirke. Men på samme måde gælder det, at man må acceptere vores erklæring om genoprettelsen, og alt det, der følger med, hvis Mormons Bog er sand – og millioner har vidnet om, at den virkelig er sand, og at de har et vidnesbyrd om den fra Ånden.11

Der er nok intet, som vidner tydeligere om betydningen af denne nutidige del af skriften, end det som Herren selv har sagt om den.

Ved sin egen mund har han båret vidnesbyrd om, (1) at den er sand (L&P 17:6), (2) at den indeholder sandheden og hans ord (L&P 19:26), (3) at den blev oversat ved kraft fra det høje (L&P 20:8), (4) at den indeholder Jesu Kristi evangeliums fylde (L&P 20:9; 42:12), (5) at den blev givet ved inspiration og bekræftet ved engles betjening (L&P 20:10), (6) at den er bevis på, at de hellige skrifter er sande (L&P 20:11), og (7) at de, der modtager den i tro, skal modtage evigt liv (L&P 20:14).12

2

Mormons Bog vidner om Jesus Kristus og bringer os nærmere på Gud.

Det primære formål med Mormons Bog er, som det fremgår af dens titelblad, »at overbevise jøde og ikke-jøde om, at Jesus er Kristus, den evige Gud, som giver sig til kende for alle folkeslag.«

Den, der oprigtigt søger sandheden, kan få et vidnesbyrd om, at Jesus er Kristus, når vedkommende grunder bønsomt over de inspirerede ord i Mormons Bog.13

Husker vi den nye pagt, Mormons Bog? I Bibelen har vi Det gamle Testamente og Det nye Testamente. Ordet testamente er en dansk version af et græsk ord, der også kan oversættes med pagt. Var det det, Herren mente, da han kaldte Mormons Bog »den nye pagt«? Den er visselig endnu et testamente eller vidne om Jesus. Det er en af grundene til, at vi for nylig har føjet ordene »Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus« til titlen …

Mormons Bog er slutstenen, når vi vidner om Jesus Kristus, der i sig selv er hovedhjørnestenen i alt, hvad vi foretager os. Med kraft og tydelighed bærer den vidnesbyrd om ham. Modsat Bibelen, der har passeret gennem led efter led af skrivere, oversættere og korrumperede religionister, der har rodet med teksten, så kommer Mormons Bog fra skribent til læser i et eneste inspireret oversættelsestrin. Derfor fremstår dens vidnesbyrd om Mesteren klart, ufortyndet og fuld af kraft. Men den gør mere end som så. En stor del af den kristne verden forkaster i dag tanken om Frelserens guddommelighed. Man betvivler hans mirakuløse fødsel, hans fuldkomne levned og realiteten af hans herlige opstandelse. Mormons Bog forkynder i enkle og utvetydige vendinger sandheden om alt dette. Den giver os tillige den mest udtømmende forklaring på læren om forsoningen. Denne guddommeligt inspirerede bog er i sandhed en slutsten, der bærer vidnesbyrd for verden om, at Jesus er Kristus.14

Billede
This is the right side of the painting, "The Bible and the Book of Mormon Testify of Christ" which displays Christ visiting the Nephites in the Americas. Christ is showing the wounds in His hands to the people.

I Mormons Bog fremstår vidnesbyrdet om Jesus Kristus »rent, ufortyndet og fuld af kraft«.

Profeten Joseph Smith har sagt: »Jeg fortalte brødrene, at Mormons Bog var den mest korrekte bog på jorden og vor religions slutsten, og et menneske ville komme Gud nærmere ved at efterleve dens forskrifter end ved nogen anden bog« (Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 232) … »Er der ikke dybt i vores hjerte noget, der længes efter at komme Gud nærmere, ligne ham mere i vores daglige adfærd, og hele tiden at føle hans nærvær? Hvis det er tilfældet, så kan Mormons Bog hjælpe os til at opnå det, bedre end nogen anden bog kan …

Vores elskede bror, præsident Marion G. Romney der … selv kender til den styrke, der findes i denne bog, har båret vidnesbyrd om de velsignelser, som de, der vil læse og studere Mormons Bog, kan få i deres liv. Han sagde:

»Jeg er overbevist om, at hvis forældre i vore hjem vil læse Mormons Bog regelmæssigt og under bøn både for sig selv og sammen med deres børn, så vil ånden i denne storslåede bog gennemtrænge vores hjem og alle dem, der bor der. Der vil komme en mere ærbødig ånd. Den gensidige respekt og hensyntagen til hinanden vil tage til. Stridbarhedens ånd vil vige bort. Forældrene vil vejlede deres børn med større kærlighed og visdom. Børnene vil blive mere modtagelige og føjelige over for deres forældres vejledning. Retfærdigheden vil tage til. Tro, håb og kærlighed – Kristi rene kærlighed – vil i rigt mål kunne findes i vores hjem og vores liv, og i dens kølvand vil følge fred, glæde og lykke« (Ensign, maj 1980, s. 67).

Disse løfter – øget kærlighed og harmoni i hjemmet, større respekt mellem forældre og børn, øget åndelighed og retfærdighed – er ikke tomme løfter. Det er nemlig akkurat det, profeten Joseph Smith mente, da han sagde, at Mormons Bog vil hjælpe os med at komme Gud nærmere.15

3

Mormons Bog indeholder den sande lære, gendriver vranglære og blotter Kristi fjender.

Herren udtalte selv, at Mormons Bog indeholder »fylden af Jesu Kristi evangelium« (L&P 20:9). Hermed ikke være sagt, at bogen indeholder ethvert lærepunkt og enhver doktrin, der nogen sinde er åbenbaret. Det betyder snarere, at vi i Mormons Bog finder fylden af de læresætninger, der er nødvendige for frelse. Og de forklares enkelt og ligetil, så selv børn kan lære frelsens og ophøjelsens veje. Mormons Bog rummer meget, der øger vores forståelse af frelsens læresætninger. Uden denne bog ville meget at det, der fremsættes i andre skrifter, ikke være nær så ligetil og dyrebart.16

For så vidt angår forkyndelse af evangeliet, indeholder Mormons Bog den tydeligste, mest koncise og komplette forklaring. Ingen anden optegnelse tåler sammenligning med den. Af hvilken anden optegnelse får man så fuldstændig en forståelse af faldet, om hvad fysisk og åndelig død er, læren om forsoningen, læren om retfærdigheden og barmhjertigheden i forbindelse med forsoningen og evangeliets principper og ordinancer? Mormons Bog indeholder den mest omfattende redegørelse for disse grundlæggende læresætninger.17

Mormons Bog … bekræfter og tydeliggør Biblen. Den fjerner anstødsstene, og den genfremsætter mange enkle og dyrebare ting. Vi vidner om, at når Bibelen og Mormons Bog bruges sammen, så gendrives falske læresætninger, strid bilægges og fred oprettes (se 2 Ne 3:12).18

Vi … bør sætte os bedre ind i Mormons Bog end nogen anden bog. Vi bør ikke alene kende historikken og de trosfremmende beretninger, den indeholder, men vi bør også forstå dens lære. Dersom vi virkelig gør vores hjemmearbejde og har en doktrinær tilgang til Mormons Bog, vil vi kunne afsløre fejl og finde sandheden til at kæmpe imod mange af menneskenes falske teorier og filosofier.

Jeg har i Kirken bemærket en forskel på dømmekraft, indsigt, overbevisning og ånd mellem dem, som kender og elsker Mormons Bog, og dem, der ikke gør. Bogen er en stor sigte.19

Mormons Bog blotter Kristi fjender. Den gendriver falske læresætninger og bilægger strid (se 2 Ne 3:12). Den styrker Kristi ydmyge tilhængere mod djævelens onde anslag, planer og lære i vor tid. De former for frafald, som omtales i Mormons Bog, ligner dem, vi ser i dag. Gud inspirerede i sin uendelige forudviden til udformningen af Mormons Bog således, at vi kan opdage vildfarelse og vide, hvordan vi skal bekæmpe vor tids uddannelsesmæssige, politiske, religiøse og filosofiske vildledende tanker.20

4

Lære og Pagter er forbindelsesleddet mellem Mormons Bog og genoprettelsens fortsatte værk.

Jeg vil specielt gerne tale om Mormons Bog og Lære og Pagter. Disse to storslåede bøger med hellig skrift fra de sidste dage er knyttet sammen som åbenbaringer fra Israels Gud i den hensigt at samle hans folk og forberede det på Herrens andet komme …

Til profeten Joseph Smith sagde Herren: »Denne slægt skal få mit ord gennem dig« (L&P 5:10). Mormons Bog og Lære og Pagter er en del af dette løftes opfyldelse. Sammen bringer disse to storslåede stykker hellig skrift dette slægtled store velsignelser …

Begge bærer disse to storslåede sidste dage hellige skrifter kraftigt og udtryksfuldt vidnesbyrd om vor Herre Jesus Kristus. Næsten hver eneste side i både Lære og Pagter og Mormons Bog belærer om Mesteren, hans store kærlighed til sine børn og hans sonoffer, og lærer os, hvordan vi skal leve, så vi kan vende tilbage til ham og vor himmelske Fader.

Begge disse to storslåede hellige skrifter fra de sidste dage indeholder en viden og en kraft, der kan hjælpe os til at leve et bedre liv i en tid med stor ugudelighed og ondskab. De, der med omhu og under bøn ransager siderne i disse bøger, vil finde trøst, råd og vejledning og den stilfærdige kraft, der skal til for at forbedre deres tilværelse.21

Lære og Pagter er forbindelsesleddet mellem Mormons Bog og genoprettelsens fortsatte værk, som blev udført af profeten Joseph Smith og hans efterfølgere.

I Lære og Pagter lærer vi om tempeltjeneste, evige familier, herlighedsgraderne, Kirkens organisation og mange andre store gengivne sandheder …

Mormons Bog er vor religions slutsten, og Lære og Pagter er dens dæksten med fortsat åbenbaring. Herren har sat sit godkendelsesstempel på både dækstenen og slutstenen.22

Lære og Pagter er en strålende bog med hellig skrift, der er givet direkte til vores generation. Den indeholder Herrens vilje angående os, der lever her i de sidste dage inden Kristi andet komme. Den indeholder mange sandheder og læresætninger, der ikke fuldt ud findes åbenbaret i andre skrifter. Ligesom Mormons Bog vil den styrke dem, der med omhu og under bøn studerer i den.

Mon vi, som den Højeste Guds hellige, værdsætter det ord, som han under så store omkostninger sørgede for blev bevaret for os? Gør vi brug af Mormons Bog og Lære & Pagter, så vores liv velsignes, og vi kan modstå den Onde? Det er i den hensigt, at de bøger er givet os. Hvordan kan vi undgå Herrens fordømmelse, hvis vi ser stort på dem ved at lade dem samle støv på vore hylder?

Mine elskede brødre og søstre, jeg bærer højtideligt vidnesbyrd om, at disse bøger indeholder Herrens hensigt og vilje med os i disse dage, som er fulde af trængsler og prøvelser. Sammen med Bibelen bærer de vidnesbyrd om Herren og hans værk. I disse bøger findes Herrens røst til os her i de sidste dage. Må vi vende os helhjertet til dem og anvende dem, som Herren ønsker, de skal anvendes.23

Forslag til studium og undervisning

Spørgsmål

  • Når I læser præsident Bensons belæringer om, at Mormons Bog er slutstenen i vores religion (se afsnit 1), så tænk over, hvilken rolle den spiller i jeres liv. Hvordan kan vi gøre Mormons Bog mere central i vore bestræbelser på at efterleve evangeliet?

  • Præsident Benson sagde, at Mormons Bog vidner om Jesus Kristus og bringer os nærmere på Gud (se afsnit 2). Hvad har I lært om Frelseren i forbindelse med jeres studium af Mormons Bog? Hvordan har Mormons Bog ført jer og jeres familie tættere på Gud?

  • Hvorfor bør vi »kende Mormons Bog bedre end nogen anden bog«? Hvordan har læresætningerne i Mormons Bog styrket jer imod djævelens lære i vor tid? (Se afsnit 3).

  • Hvordan arbejder Mormons Bog og Lære og Pagter sammen for at styrke os? (Se afsnit 4).

Skriftstedshenvisninger

Es 29:9-18; 1 Ne 13:35-41; 2 Ne 25:23, 26; 29:6-9; L&P 1:17-29

Til underviseren

»De fleste kursushæfter anviser spørgsmål til at få samtaler i gang og holde dem i gang. Du kan anvende disse spørgsmål og forberede dine egne spørgsmål. Stil spørgsmål, der ansporer til velovervejede kommentarer og hjælper den enkelte med virkelig at grunde over evangeliet« (Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 63).

Noter

  1. Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography, 1987, s. 489.

  2. Se for eksempel: »Mormons Bog er Guds ord«, Den danske Stjerne, aug. 1975, s. 43-45; »Endnu et vidne om Kristus«, Stjernen, jan. 1985, s. 4-6, se også Ezra Taft Benson: A Biography, s. 491-493.

  3. Se »Et helligt ansvar«, Stjernen, aprilkonferencen 1986, s. 80; se også Kirkens præsidenters lærdomme: Lorenzo Snow, 2012, s. 153-161.

  4. Se Ezra Taft Benson: A Biography, 1987, s. 495.

  5. Se »Rensning af karrets inderside«, Stjernen, aprilkonferencen 1986, s. 3.

  6. Se »Rensning af karrets inderside«, s. 3-4.

  7. .Se »Mormons Bog er Guds ord«, Stjernen, maj 1988, s. 6.

  8. .Se »Et helligt ansvar«, Stjernen, aprilkonferencen 1986, s. 80; fremhævelse fjernet i forhold til den oprindelige tekst.

  9. .Se »Oversvømme jorden med Mormons Bog«, Stjernen, jan. 1989, s. 4.

  10. .Se »Endnu et vidne om Kristus«, s. 4.

  11. .Se »Mormons Bog, vor religions slutsten«, Stjernen, jan, 1887, s. 3, 4.

  12. .Se »Mormons Bog, vor religions slutsten«, s. 3.

  13. .Se »Kom til Kristus«,« Stjernen, jan. 1988, s. 77.

  14. .Se »Mormons Bog, vor religions slutsten«, s. 3-4.

  15. .Se »Mormons Bog, vor religions slutsten«, s. 4, 5. Præsident Marion G. Romney tjente som rådgiver i Det Første Præsidentskab fra juli 1972 til nov. 1985.

  16. Se »Mormons Bog, vor religions slutsten«, s. 4.

  17. .The Teachings of Ezra Taft Benson, 1988, s. 56.

  18. .Se »Endnu et vidne om Kristus«, s. 6.

  19. .Se »Jesus Kristus, gaver og forventninger«, Stjernen, dec. 1987, s. 3.

  20. .Se »Mormons Bog er Guds ord«, Stjernen, maj 1988, s. 3.

  21. .Se »Nutidsåbenbaring, en gave«, Stjernen, jan. 1987, s. 67.

  22. .Se »Mormons Bog og Lære og Pagter«, Stjernen, juli 1987, s. 77.

  23. .Se »Nutidsåbenbaring, en gave,« s. 69.