Andre ressourcer
Templer


Templer

Templer er bogstavelig talt Herrens hus. De er hellige tilbedelsessteder, hvor Herren kan komme. Kun hjemmet kan sammenlignes med templerne i hellighed.

Herren har altid befalet sit folk at bygge templer. I dag efterlever Kirken Herrens kald om at bygge templer over hele verden, og sørge for at templets velsignelser stilles til rådighed for et stort antal af vor himmelske Faders børn.

Ordinancer for de levende

Hovedformålet med templer er at tilvejebringe de nødvendige ordinancer for vores ophøjelse i det celestiale rige. Tempelordinancer leder til de største velsignelser, som er mulige gennem Jesu Kristi forsoning. Alt, hvad vi gør i Kirken – vore møder og aktiviteter, vores missioneringsindsats, de lektioner, som vi underviser i, og de salmer, som vi synger – bør pege os i retning af Frelseren og det værk, som vi udfører i hellige templer.

En af de ordinancer, som vi modtager i templet, er begavelsen. Ordet begavelse betyder »gave«, og tempelbegavelsen er i sandhed en gave fra Gud. Ordinancen består af en række belæringer og omfatter pagter, som vi indgår om at leve retskaffent og rette os efter evangeliets krav. Begavelsen hjælper os med at fokusere på Frelseren, hans rolle i vor himmelske Faders plan og vores forpligtelse til at følge ham.

En anden tempelordinance er celestialt ægteskab, hvorved mand og hustru besegles for evigt. En besegling udført i templet fortsætter for evigt, hvis mand og hustru er tro mod de pagter, som de indgår.

Børn født til forældre, som er blevet beseglet i templet, er født i pagten. Disse børn bliver automatisk del af en evig familie. Børn, som ikke er født i pagten, kan også blive del af en evig familie, når deres forældre eller adoptivforældre er blevet beseglet til hinanden. Ordinancen at besegle børn til forældre udføres i templet.

Hvis du har modtaget tempelordinancer, så husk altid på de pagter, som du har indgået. Vend tilbage til templet, så ofte som du kan. Hvis du er far eller mor, så undervis dine børn i betydningen af templet. Hjælp dem med at forberede sig til at blive værdige til at indtræde i templet.

Hvis du endnu ikke har modtaget templets ordinancer, så begynd at forberede dig selv nu. Gå i templet og deltag i dåb og bekræftelse for de døde, som forholdene tillader det.

Ordinancer for de døde

Mennesker, som er døde uden afgørende evangeliske ordinancer, kan modtage disse ordinancer gennem det værk, som udføres i templet. Du kan udføre dette arbejde på vegne af dine forfædre og andre, som er døde. Du kan på vegne for dem blive døbt, bekræftet, modtage tempelbegavelsen og deltage i besegling af hustru til mand og børn til forældre.

Du bør aktivt søge efter dine afdøde forfædre, så tempelordinancerne kan blive udført for dem.

For mere information om tempelordinancer for de døde og slægtshistorisk arbejde, se »Slægtshistorie og genealogi«, s. 139-142.

Værdighed til tempelbesøg

Du må være værdig for at indtræde i templet. Du skal bekræfte din værdighed ved to interview – et af et medlem af dit biskopråd eller din grenspræsident samt et af et medlem af dit stavspræsidentskab eller af missionspræsidenten. Dine præstedømmeledere vil sørge for, at disse interview sker i fortrolighed og alene. Præstedømmelederne vil ved hvert af disse interview spørge om din personlige opførsel og værdighed. Du vil blive spurgt om dit vidnesbyrd om vor himmelske Fader og Jesu Kristi forsoning, og du vil blive spurgt om du støtter de lokale og øverste ledere af Kirken. Du vil blive bedt om at bekræfte, at du er moralsk ren og holder visdomsordet, betaler fuld tiende, lever i overensstemmelse med Kirkens lærdomme og ikke har forbindelse med eller sympatiserer med frafaldne grupper.

Hvis du giver acceptable svar på spørgsmålene i disse interview, og hvis du og dine præstedømmeledere er overbeviste om, at du er værdig til at indtræde i templet, vil du modtage en tempelanbefaling. Du og dine præstedømmeledere vil underskrive anbefalingen, som vil gøre det muligt for dig at indtræde i templet de næste to år, så længe du forbliver værdig.

Tempelanbefalingsinterview tilbyder en stor mulighed for dig til at undersøge din egen værdighed og mønster i dit liv. Hvis der er noget, som ikke er på plads i dit liv, så tal med din biskop eller din grenspræsident i god tid før dit tempelanbefalingsinterview. Han vil være i stand til at hjælpe dig med at forberede dig til at blive værdig til en tempelanbefaling.

Tempeltøj

Når du tager til templet, bør du komme i dit bedste tøj, som du gør, når du går i kirke. Når man kommer ind i templet, skifter man fra sit almindelige tøj til det hvide tempeltøj. Dette tøjskifte finder sted i et omklædningsværelse, hvor du bruger et aflåseligt skab til dit tøj og et uforstyrret omklædningssted. Sømmelighed søges omhyggeligt bevaret i templet.

Når du låser dit tøj inde i skabet, kan du efterlade alle dine verdslige distraktioner bag dig. Klædt i hvidt kan du føle dig et og på lige fod med andre i templet, for alle er klædt på samme måde.

At bære tempelklædningen

Når du først har modtaget din begavelse, har du den velsignelse at bære tempelklædningen resten af dit liv. Du er forpligtet til at bære den i overensstemmelse med de instruktioner, som er givet i tempelbegavelsen. Husk, at de velsignelser, som er knyttet til dette hellige privilegium, afhænger af din værdighed og din trofasthed i at holde dine tempelpagter.

Tempelklædningen er en konstant påmindelse om de pagter, du har indgået i templet. Du bør behandle den med respekt til alle tider. Du bør ikke vise den til mennesker, som ikke forstår dens betydning, og du bør ikke rette på den blot for at tilpasse den til forskellige former for tøjstil. Når den bæres på den rigtige måde, er den en beskyttelse mod fristelser og ondt. At bære tempelklædningen er også et ydre udtryk for en indre forpligtelse til at følge Frelseren.

Velsignelser ved at komme i templet

Udover at være et sted, hvor hellige præstedømmeordinancer udføres, er templet et sted med fred og åbenbaring. Når du er bekymret, eller når tunge beslutninger påvirker dit sind, kan du bringe dine bekymringer til templet. Der kan du modtage åndelig vejledning.

Af og til føler du måske, at du ikke kan tænke klart, fordi dit sind er så nedtynget med problemer og mange andre ting, som råber på din opmærksomhed. I templet kan støvet fra disse distraktioner lægge sig, tågen og diset kan løfte sig, og du kan forstå ting, som du ikke har forstået før. Du kan finde nye måder, hvorpå du kan klare de udfordringer, som du står over for.

Herren vil velsigne dig, når du deltager i tempeltjenestens hellige ordinancer. Og de velsignelser, som han vil give dig, vil ikke blive begrænset til din tid i templet. Han vil velsigne dig i alle livets aspekter. Dit arbejde i templet vil styrke dig og lutre dig åndeligt.

Yderligere henvisninger: Es 2:1-3; L&P 88:119; 109-110; 124:39-41

Se også Frelsesplanen; Ordinancer; Pagt; Slægtshistorie og genealogi; Ægteskab