Forberedelse til at komme i Herrens hus

Gør din oplevelse mere personlig og meningsfuld

Forbered dig til dit tempelbesøg

Tempelordinancer og pagtens sti

»Templet er centralt for at styrke vores tro og åndelige styrke, fordi Frelseren og hans lære er selve kernen i templet. Alt, der undervises om i templet gennem belæringer og Ånden, øger vores forståelse af Jesus Kristus. Hans afgørende ordinancer binder os til ham gennem hellige præstedømmepagter. Derpå skænker han os, når vi holder vores pagter, hans helende, styrkende kraft.« (Præsident Russell M. Nelson, »Templet og jeres åndelige fundament«, oktoberkonferencen 2021)

Modtagelse af tempelordinancer og overholdelse af pagter er en afgørende del af din forpligtelse til at følge Jesus Kristus. Den hjælper dig også med at forberede dig til en dag at vende tilbage og bo hos ham og vor himmelske Fader. Du kan gøre meget for at sikre, at du er parat. Studium af Jesu Kristi evangelium og anvendelse af disse lærdomme i dit liv bør være en del af det. Overholdelse af de pagter, du allerede har indgået, er afgørende for din parathed til at komme i templet.

Jesus sagde: »Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!« (Matt 7:14). Porten, vi træder gennem, er dåb, og vejen, vi følger, er hans evangelium. Dåb er evangeliets første ordinance og et nødvendigt skridt langs pagtens sti tilbage til Gud.

Andre ordinancer vil også vejlede dig undervejs. Disse omfatter at modtage Helligånden, blive ordineret til Det Melkisedekske Præstedømme (for mænd), modtage tempelbegavelsen og blive beseglet i templet. Disse hellige præstedømmeordinationer leder til de største velsignelser, som vor himmelske Fader tilbyder sine børn – glæden ved at bo hos ham og vores familie efter dette liv på jorden.

Du føler dig måske usikker eller tilmed overvældet, når du forbereder dig til at komme i templet. Før dit første besøg er det normalt at overveje, hvordan tempelceremonierne vil være. Noget vil være nyt for dig, men meget af det, der sker i templet, bør føles meget velkendt, for det er alt sammen centreret omkring Jesu Kristi evangelium.

Du behøver ikke at vide eller huske alt, når du tager til templet. Tempeltjenere er der altid for at hjælpe dig. Disse frivillige er kærlige og venlige. De er der for at hjælpe dig til at føle dig velkommen og tryg i Herrens hus.

Eftersom du er blevet døbt, ved du allerede noget om ordinancer og pagter. Du ved, at de har symbolsk og åndelig betydning. Du lærte f.eks., at dåb er et symbol på renselse og genfødsel. Du var klædt i hvidt og trådte ned i vandet. En præstedømmebærer løftede sin arm og udtalte ordinancens ordlyd. Du blev derpå begravet (nedsænket) i vand og kom op som en ny person. Du var ren, ubesmittet og klar til at leve dit liv som en trofast Jesu Kristi discipel. Efter du blev døbt, modtog du Helligåndsgaven, da der blev lagt hænder på dit hoved.

Da du blev døbt, indgik du en pagt med Gud. Du lovede, at du var villig til at påtage dig Jesu Kristi navn, altid erindre ham, holde hans bud og tjene ham til enden. Som medlem af hans kirke fornyr du symbolsk din dåbspagt og alle andre pagter, når du modtager nadveren.

Tempelordinancer følger et lignende mønster. Du vil være klædt i hvidt, blive undervist om Guds plan og deltage i ceremonier, som er hellige og symbolske. Du vil også blev lovet velsignelser, når du indgår pagt om at følge Jesu Kristi lære og eksempel.

Husk på, at alt i templet peger os mod Frelseren og vor himmelske Fader. Alt har til hensigt at opløfte og inspirere.

Skyldfrie hænder og et rent hjerte

I Salmernes Bog bliver vi spurgt: »Hvem kan drage op til Herrens bjerg, hvem kan stå på hans hellige sted? Den som har skyldfrie hænder og et rent hjerte« (Sl 24:3-4). Herrens bjerg er hans tempel. To egenskaber er nævnt for at komme ind – skyldfrie hænder og et rent hjerte.

Ældste David A. Bednar har om dette skriftsted sagt: »Lad mig tillade at påstå, at hænder bliver gjort skyldfrie ved processen med at aflægge det naturlige menneske og ved at overvinde synd og ond indflydelse i vores liv gennem Frelserens forsoning. Hjertet bliver rent, når vi modtager hans styrkende kraft til at gøre godt og blive bedre. Alle vores værdige ønsker og gode gerninger, hvor kan hvor nødvendige de end er, kan aldrig afstedkomme skyldfrie hænder og et rent hjerte. Det er Jesu Kristi forsoning, der tilvejebringer en både rensende og forløsende kraft, der hjælper os til at overvinde synd og en helliggørende og forløsende kraft, der hjælper os til at blive bedre, end vi nogensinde kunne ved at sætte vores lid til vores egen styrke. Den uendelige forsoning er for både synderen og den hellige i enhver af os« (»Skyldfrie hænder og et rent hjerte«, Liahona, nov. 2007, s.82).

Når du forbereder dig til templet, vil du tale med din biskop. Du vil også mødes med din stavspræsident, hvis du skal modtage din begavelse eller skal besegles. De vil begge foretage et tempelanbefalingsinterview. Du vil kunne dele dine tanker og følelser med dem, og de vil komme med inspireret råd. Når du besvarer deres spørgsmål, vil du også bekræfte, at du har »skyldfrie hænder og et rent hjerte«. Du vil med andre ord sige, at du er værdig og villig til at besøge templet, deltage i hellige ordinancer og holde dine pagter.

Hellige pagter er personlige og kraftfulde

Når du går fremad på pagtens sti til templet, vil du værdsætte velsignelserne fra hellige pagter i dit liv endnu mere. Her er noget til overvejelse om betydningen af pagter:

1. Pagter uddyber dit forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

En pagt er ofte defineret som et helligt løfte mellem Gud og hans børn. Selv om denne definition er korrekt, er den ikke fuldstændig. En pagt er mere end en kontrakt. Det er en personlig forpligtelse, der definerer og uddyber vores forhold til Gud. Pagter danner et helligt bånd mellem Gud og hans børn. De fornyr vores ånd, ændrer vores hjerte og hjælper os til at blive ét med ham. Når du er trofast mod dine pagter, vil din hengivenhed over for vor himmelske Fader og Jesus vokse. Dine følelser af taknemmelighed vil vokse. Din evne til at elske og tjene andre vil vokse. Og de lovede velsignelser i templet vil tilflyde dig.

2. Pagter kan hjælpe dig til at fokusere på det, der betyder mest.

I løbet af livet vil du skulle træffe valg, som kræver din tid, din energi og dine ressourcer. Mange gode valg vil konkurrere med andre værdige valg. Hvordan vælger du?

Præsident Dallin H. Oaks har sagt: »Bare fordi noget er godt, er det ikke tilstrækkelig grund til at gøre det … Nogle ting er bedre end godt, og det er det, som bør prioriteres først i vores liv … Der er bedre måder at bruge tid på som individ og familie, og andre er bedst. Vi må forsage nogle gode ting for at kunne vælge noget, som er bedre eller bedst, fordi det udvikler tro på Herren, Jesus Kristus, og styrker vores familie« (»God, bedre, bedst«, Liahona, nov. 2007, s. 104, 107).

Gud hjælper os gennem pagter til at forstå principper, skikke og løfter, som han ved er bedst for os. Vi kan opnå mere indsigt om prioritering og at træffe kloge valg, når vi først fokuserer på disse hellige forpligtelser, som vi har indgået med Gud.

3. Tempelordinancer og -pagter velsigner dig og andre.

Når du modtager din begavelse eller bliver beseglet til din ægtefælle eller familie, vil du forlade templet med løfter fra Herren direkte til dig. Ikke blot løfter givet til en fordums profet eller et fordums folk, men løfter givet til dig. Du bør søge at forstå dem og deres betydning i dit liv.

Når du selv har modtaget ordinancer, kan du vende tilbage til templet for at modtage ordinancer på vegne af andre, som er døde. Du har et særligt ansvar for at finde dine forfædre og sikre, at de modtager tempelordinancer. Din indsats vil velsigne dem og minde dig om dine egne løfter og velsignelser.

Stræb efter at huske og at komme tilbage

Når du forbereder dig til at deltage i tempelordinancer, så husk på, at Gud er din evige Fader, og at Jesus Kristus er din Forløser. De kender dig personligt. De elsker dig fuldstændigt. Når du holder dine pagter, vil du blive velsignet i dette liv og i det næste.

Kan du huske et tidspunkt, hvor du følte dig meget tæt på vor himmelske Fader og Jesus Kristus? Disse følelser vil vokse i templet. Templet er særligt beskyttet mod forstyrrelser, stress og negative påvirkninger i livet. På dette hellige sted bliver du mindet om, at du og dine kære er her på jorden i en stor og ædel hensigt. Du vil finde større fred, tryghed, vejledning og håb.

Du vil også opleve, at templets velsignelser vil fylde dit hjerte og opløfte din sjæl. Vend tilbage til templet, så ofte du kan. Når du gør det, vil du forstå mere om Guds og Jesu Kristi kærlighed til dig og alle mennesker. Selv når du har forladt templet, vil Helligånden fortsat undervise dig. Han vil minde dig om det, du har oplevet, det du følte, og hvordan du kan leve, som Gud ønsker.

Når du forbereder dig til at komme i templet, så husk, at Gud ønsker, at du er tæt på ham. Han har givet os sit tempel som et særligt sted til at komme ham nærmere. Din evige glæde er også hans glæde. Han gav os templets velsignelser til at lede os tilbage til sig. Bed om hans hjælp, når du forbereder dig og del din rejse med ham. Han vil vejlede dig. Han vil inspirere dig. Og han vil hjælpe dig undervejs.