Valmistaudu Herran huoneeseen

Tee kokemuksestasi henkilökohtaisempi ja merkityksellisempi

Valmistaudu temppelivierailuusi

Temppelitoimitukset ja liittopolku

”Temppeli on meidän uskomme ja hengellisen lujuutemme vahvistamisen keskiössä, koska Vapahtaja ja Hänen oppinsa ovat temppelin ydin. Kaikki, mitä temppelissä opetetaan opettamisen ja Hengen avulla, lisää ymmärrystämme Jeesuksesta Kristuksesta. Hänen välttämättömät toimituksensa sitovat meidät Häneen pyhillä pappeuden liitoilla. Sitten kun pidämme liittomme, Hän suo meille Hänen parantavaa, vahvistavaa voimaansa.” (Presidentti Russell M. Nelson, ”Temppeli ja hengellinen perustuksenne”, yleiskonferenssi, lokakuu 2021)

Temppelitoimitusten saaminen ja liittojen pitäminen on keskeinen osa sitoutumistasi seurata Jeesusta Kristusta. Se auttaa sinua myös valmistautumaan siihen, että jonakin päivänä palaat asumaan Hänen ja taivaallisen Isämme luokse. Voit tehdä paljon huolehtiaksesi siitä, että olet valmis. Sinun tulee tutkia Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ja toteuttaa niitä opetuksia elämässäsi. Jo solmimiesi liittojen pitäminen on avainasemassa valmiuteesi mennä temppeliin.

Jeesus on opettanut: ”Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!” (Matteus 7:14.) Portti, jonka läpi kuljemme, on kaste, ja tie, jota seuraamme, on Hänen evankeliuminsa. Kaste on evankeliumin ensimmäinen toimitus ja välttämätön askel liittopolulla takaisin Jumalan luo.

Myös muut toimitukset opastavat sinua matkan varrella. Näitä ovat Pyhän Hengen saaminen, asettaminen Melkisedekin pappeudessa (miehillä), temppeliendaumentin saaminen ja tuleminen sinetöidyksi temppelissä. Nämä pyhät pappeuden toimitukset johtavat suurimpiin siunauksiin, mitä taivaallinen Isämme tarjoaa lapsilleen – iloon siitä, että elämme Hänen ja perheemme kanssa tämän maanpäällisen elämän jälkeen.

Saatat tuntea epävarmuutta tai jopa lannistusta, kun valmistaudut temppeliin. Ennen ensimmäistä käyntiä on normaalia miettiä, millaisia temppeliseremoniat tulevat olemaan. Jotkin asiat tulevat olemaan sinulle uusia, mutta suuren osan temppelissä tapahtuvista asioista pitäisi tuntua hyvin tutulta, koska kaikki keskittyy Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin.

Sinun ei tarvitse tietää tai muistaa kaikkea, kun menet temppeliin. Temppelityöntekijät ovat aina auttamassa sinua. Nämä vapaaehtoiset ovat rakastavia ja ystävällisiä. He ovat paikalla auttamassa sinua tuntemaan olosi tervetulleeksi ja miellyttäväksi Herran huoneessa.

Koska sinut on kastettu, sinä jo tiedät joitakin asioita toimituksista ja liitoista. Tiedät, että niillä on vertauskuvallisia ja hengellisiä merkityksiä. Opit esimerkiksi, että kaste on vertauskuvana puhdistumisesta ja uudestisyntymisestä. Pukeuduit valkoisiin vaatteisiin ja astuit veteen. Pappeudenhaltija kohotti käsivartensa ja lausui toimituksen sanat. Sitten sinut haudattiin (upotettiin) veteen ja nousit uutena ihmisenä. Olit puhdas ja tahraton ja valmis elämään elämääsi Jeesuksen Kristuksen uskollisena opetuslapsena. Kasteen jälkeen sait Pyhän Hengen lahjan, kun kädet laskettiin pääsi päälle.

Kun menit kasteelle, solmit liiton Jumalan kanssa. Lupasit, että olet halukas ottamaan päällesi Jeesuksen Kristuksen nimen, muistamaan Hänet aina, pitämään Hänen käskynsä ja palvelemaan Häntä loppuun asti. Hänen kirkkonsa jäsenenä sinä vertauskuvallisesti uudistat kasteenliittosi ja kaikki muut liitot, kun saat sakramentin.

Temppelitoimitukset noudattavat samanlaista mallia. Pukeudut valkoisiin vaatteisiin, saat opetusta Jumalan suunnitelmasta ja osallistut seremonioihin, jotka ovat pyhiä ja vertauskuvallisia. Sinulle luvataan myös siunauksia, kun teet liiton noudattaa Jeesuksen Kristuksen opetuksia ja esimerkkiä.

Muista, että kaikki temppelissä suuntaa meitä kohti Vapahtajaa ja taivaallista Isäämme. Kaiken on tarkoitus kohottaa ja innoittaa.

Viattomat kädet ja puhdas sydän

Psalmien kirjassa meiltä kysytään: ”Kuka saa nousta Herran vuorelle, kuka astua pyhään paikkaan?” Se, jolla on viattomat kädet ja puhdas sydän.” (Psalmit 24:3–4.) Herran vuori on Hänen temppelinsä. Sisään pääsemiseen mainitaan kaksi ominaisuutta – viattomat kädet ja puhdas sydän.

Puhuessaan tästä kohdasta vanhin David A. Bednar sanoi: ”Saanen muistuttaa, että käsistä tulee viattomat siten, että riisumme päältämme luonnollisen ihmisen ja voitamme synnin ja pahan vaikutukset elämässämme Vapahtajan sovituksen kautta. Sydän puhdistuu, kun otamme vastaan Hänen vahvistavan voimansa tehdä hyvää ja tulla paremmiksi. Niin välttämättömiä kuin kaikki kelvolliset halumme ja hyvät tekomme ovatkin, ne eivät voi koskaan tehdä käsistä viattomia ja sydämestä puhdasta. Juuri Jeesuksen Kristuksen sovitus tarjoaa sekä puhdistavan ja lunastavan voiman, joka auttaa meitä voittamaan synnin, että pyhittävän ja vahvistavan voiman, joka auttaa meitä tulemaan paremmiksi kuin koskaan voisimme olla luottamalla vain omaan voimaamme. Ääretön sovitus on tarkoitettu sekä syntiselle että pyhälle, jotka kummatkin ovat meissä jokaisessa.” (Ks. ”Viattomat kädet ja puhdas sydän”, Liahona, marraskuu 2007, s. 82.)

Kun valmistaudut temppeliin, tapaat piispasi. Tapaat myös vaarnanjohtajasi, jos saat oman endaumentin tai sinut sinetöidään. He kumpikin pitävät temppelisuosituspuhuttelun. Voit kertoa heille ajatuksistasi ja tuntemuksistasi, ja he antavat innoitettuja neuvoja. Kun vastaat heidän kysymyksiinsä, vahvistat myös, että sinulla on ”viattomat kädet ja puhdas sydän”. Toisin sanoen ilmoitat, että olet kelvollinen ja halukas astumaan temppeliin, osallistumaan pyhiin toimituksiin ja pitämään liittosi.

Pyhät liitot ovat henkilökohtaisia ja voimallisia

Kun etenet liittopolulla kohti temppeliä, alat arvostaa entistä enemmän pyhien liittojen siunauksia elämässäsi. Tässä on muutamia asioita pohdittavaksi liittojen tärkeydestä:

1. Liitot syventävät suhdettasi taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Liiton määritelmänä on usein pyhä lupaus Jumalan ja Hänen lastensa kesken. Vaikka tämä määritelmä pitää paikkansa, se ei ole täydellinen. Liitto on enemmän kuin sopimus. Se on henkilökohtainen sitoumus, joka määrittelee suhteemme Jumalaan ja syventää sitä. Liitot muodostavat pyhän siteen Jumalan ja Hänen lastensa välille. Ne uudistavat henkemme, muuttavat sydämemme ja auttavat meitä olemaan yhtä Hänen kanssaan. Kun olet uskollinen liitoillesi, omistautumisesi taivaalliselle Isälle ja Jeesukselle Kristukselle vahvistuu. Tunnet entistä suurempaa kiitollisuutta. Kykysi rakastaa ja palvella muita kasvaa. Ja temppelissä luvatut siunaukset virtaavat elämääsi.

2. Liitot auttavat sinua keskittymään asioihin, joilla on eniten merkitystä.

Elämäsi aikana kohtaat valintoja, jotka vaativat aikaasi, energiaasi ja voimavarojasi. Monet hyvät valinnat kilpailevat muiden arvokkaiden valintojen kanssa. Kuinka valitset?

Presidentti Dallin H. Oaks on opettanut: ”Vaikka jokin asia on hyvä, se ei yksin ole riittävä syy sen tekemiseksi. – – Jotkin asiat ovat parempia kuin hyviä, ja ne ovat niitä, jotka tulisi asettaa ensimmäiseksi elämässämme. – – Jotkin tavat käyttää omaa ja perheen yhteistä aikaa ovat parempia ja toiset ovat parhaita. Meidän on jätettävä väliin joitakin hyviä asioita voidaksemme valita toisia, jotka ovat parempia tai parhaita, koska ne kehittävät uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen ja vahvistavat perheitämme.” (”Hyvä, parempi, paras”, Liahona, marraskuu 2007, s. 104, 107.)

Liittojen kautta Jumala auttaa meitä ymmärtämään periaatteita, käytäntöjä ja lupauksia, joiden Hän tietää olevan meille parhaaksi. Voimme saada paremman käsityksen tärkeysjärjestyksestä ja tehdä viisaampia valintoja, kun keskitymme ensin niihin pyhiin sitoumuksiin, joita olemme tehneet Jumalan kanssa.

3. Temppelitoimitukset ja -liitot siunaavat sinua ja muita.

Kun saat oman endaumentin tai sinut sinetöidään puolisoosi tai perheeseesi, lähdet temppelistä mukanasi Herran suoraan sinulle antamia lupauksia. Ei vain lupauksia, joita on annettu jollekin muinaiselle profeetalle tai kansalle, vaan lupauksia, jotka on annettu sinulle. Sinun tulee pyrkiä ymmärtämään niitä ja niiden merkitystä omassa elämässäsi.

Kun olet saanut toimitukset omalta osaltasi, voit palata temppeliin saamaan toimituksia muiden puolesta, jotka ovat kuolleet. Sinulla on erityinen vastuu etsiä tietoja esivanhemmistasi ja varmistaa, että he saavat temppelitoimitukset. Palvelemisesi siunaa heidän elämäänsä ja muistuttaa sinua omista lupauksistasi ja siunauksistasi.

Pyri muistamaan ja palaamaan

Kun valmistaudut osallistumaan temppelitoimituksiin, muista, että Jumala on sinun iankaikkinen Isäsi ja Jeesus Kristus on sinun Lunastajasi. He tuntevat sinut henkilökohtaisesti. He rakastavat sinua täydellisesti. Kun pidät liittosi, sinua siunataan tässä elämässä ja tulevassa.

Muistatko hetken, jolloin tunsit olevasi hyvin lähellä taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta? Nuo tunteet kasvavat temppelissä. Temppeli on erillään elämän häiriötekijöistä, stressistä ja kielteisistä vaikutuksista. Tässä pyhässä paikassa sinua muistutetaan siitä, että sinä ja rakkaasi olette täällä maan päällä suurta ja jaloa tarkoitusta varten. Saat suurempaa rauhaa, lohtua, johdatusta ja toivoa.

Huomaat myös, että temppelin siunaukset tulevat sydämeesi ja kohottavat sieluasi. Palaa temppeliin niin usein kuin voit. Kun teet niin, ymmärrät paremmin rakkautta, jota Jumala ja Jeesus Kristus tuntevat sinua ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Senkin jälkeen kun lähdet temppelistä, Pyhä Henki opettaa sinua edelleen. Hän muistuttaa sinua siitä, mitä olet kokenut, mitä olet tuntenut ja miten voit elää niin kuin Jumala haluaa.

Kun valmistaudut temppeliin, muista, että Jumala haluaa sinun olevan lähellä Häntä. Hän on antanut temppelinsä erityiseksi paikaksi, jossa päästä lähemmäksi Häntä. Sinun iankaikkinen ilosi on myös Hänen ilonsa. Hän on antanut meille temppelin siunaukset johdattaakseen meidät takaisin luokseen. Pyydä Hänen apuaan, kun valmistaudut ja kuljet matkaasi Hänen kanssaan. Hän opastaa sinua. Hän innoittaa sinua. Ja Hän auttaa sinua matkan varrella.