Tietoa temppelisinetöimisistä

Tietoa temppelisinetöimisistä

Perhe on keskeisellä sijalla Jumalan suunnitelmassa

Asiakirjassa ”Perhe – julistus maailmalle” sanotaan, että ”avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä ja että perhe on keskeisellä sijalla Luojan suunnitelmassa Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi” (Liahona, marraskuu 2010, s. 129).

Elämän suurimmat ilot löytyvät rakastavasta perheestä. Näin on huolimatta elämän monista häiriötekijöistä ja haasteista. Vahvan perheen rakentaminen vaatii ponnistelua. Mutta sellainen ponnistelu voi tuoda iloa tässä elämässä ja läpi koko iankaikkisuuden. Jopa perheissä, joissa ihmissuhteet ovat vaikeita, Jeesuksen Kristuksen evankeliumi voi tarjota toivoa, lohtua ja parantumista.

Taivaallisen Isämme onnensuunnitelmassa aviomies ja vaimo voivat olla yhdessä ikuisesti. Valtuutta yhdistää perheitä ikuisesti kutsutaan sinetöimisvoimaksi. Se on sama voima, jonka Jeesus antoi apostoleilleen maanpäällisen palvelutyönsä aikana (ks. Matteus 16:19). Iankaikkiseen avioliittoon vihkimistä kutsutaan siten sinetöimiseksi. Sellaiseen iankaikkiseen avioliittoon syntyvät tai adoptoidut lapset voivat myös olla sinetöityjä perheeseensä ikuisesti.

Toisin kuin avioliitot, jotka kestävät vain ”kunnes kuolema teidät erottaa”, temppelisinetöiminen varmistaa, ettei kuolema voi erottaa rakkaita toisistaan. Jotta avioliitto jatkuisi kuoleman jälkeen, se täytyy sinetöidä oikeassa paikassa ja oikealla valtuudella. Oikea paikka on temppeli, ja oikea valtuus on Jumalan pappeus (ks. Oppi ja liitot 132:7, 15–19).

Aviomies ja vaimo, jotka sinetöidään temppelissä, solmivat pyhiä liittoja Herran ja toistensa kanssa. Nämä liitot takaavat heille, että heidän suhteensa jatkuu tämän elämän jälkeen, jos he ovat uskollisia sitoumuksilleen. He tietävät, ettei mikään, ei edes kuolema, voi erottaa heitä toisistaan. Avioliiton solmineiden tulee pitää liittoaan vaalituimpana maanpäällisenä ihmissuhteenaan. Loppujen lopuksi puoliso on ainoa henkilö Herran lisäksi, jota meidän on käsketty rakastaa koko sydämestämme (ks. Oppi ja liitot 42:22).

Utahissa Yhdysvalloissa olevan Paysonin temppelin sinetöimishuone

Iankaikkinen avioliitto on välttämätön

Presidentti Spencer W. Kimball (1895–1985) opetti: ”Avioliittopäätös on kaikista päätöksistä kenties tärkein, ja sillä on kaikkein kauaskantoisimmat seuraukset, sillä se ei vaikuta ainoastaan tämänhetkiseen onneen vaan myös iankaikkisiin iloihin. Sen vaikutus ei ulotu ainoastaan kahteen asianomaiseen, vaan myös heidän sukulaisiinsa ja varsinkin heidän lapsiinsa ja lastensa lapsiin aina viimeisiin sukupolviin saakka.” (Ks. ”Selestisen avioliiton tärkeys”, Valkeus, heinäkuu 1980, s. 1.)

Iankaikkinen avioliitto on myös edellytys korotukseen. Korotus on iankaikkista elämää – sellaista elämää, jota Jumala elää. Hän on täydellinen. Hän elää suuressa kirkkaudessa. Hänellä on kaikki tieto, kaikki voima ja kaikki viisaus. Hän on rakastava, ystävällinen ja armollinen. Hän on jokaisen maan päällä elävän henkilön taivaallinen Isä. Meistä voi jonakin päivänä tulla Hänen kaltaisiaan. Sitä on korotus.

Korotus on suurin lahja, minkä Jumala voi antaa lapsilleen (ks. Oppi ja liitot 14:7). Se on palkinto kaikille niille, jotka osoittavat olevansa uskollisia Herralle. Ne, jotka niin tekevät, elävät selestisen valtakunnan korkeimmassa asteessa.

Herra ilmoitti Joseph Smithin kautta:

”Selestisessä kirkkaudessa on kolme taivasta eli astetta; ja päästäkseen korkeimpaan ihmisen on astuttava tähän pappeuden järjestykseen [mikä tarkoittaa uutta ja ikuista avioliittoa]. Ja ellei hän astu, hän ei voi päästä siihen.” (Oppi ja liitot 131:1–3.)

Kun kunnioitamme liittojamme, voimme olla varmoja siitä, että saamme olla rakkaittemme kanssa ikuisesti. Herra on luvannut:

”Jos mies ottaa vaimon minun sanani kautta, joka on minun lakini, ja uuden ja ikuisen liiton kautta ja sen sinetöi heille lupauksen Pyhä Henki sen kautta, joka on voideltu ja jolle minä olen antanut tämän valtuuden ja tämän pappeuden avaimet, – – ja jos [he pysyvät] minun liitossani – –, niin tapahtuu kaikessa, niin kuin palvelijani on heille luvannut, ajassa ja kautta koko iankaikkisuuden, ja se on täysin voimassa, kun he ovat poissa maailmasta” (Oppi ja liitot 132:19).

Herra tietää, ettei kaikilla Hänen lapsillaan ole tilaisuutta solmia avioliittoa tässä elämässä. Hän on luvannut, että kaikilla, jotka ottavat vastaan evankeliumin ja pyrkivät pitämään liittonsa, on mahdollisuus solmia avioliitto ja saada lapsia joko tässä tai tulevassa elämässä.

Kaikki sukupolvet liitetään yhteen

Perhejulistuksessa sanotaan: ”Jumalallinen onnensuunnitelma tekee mahdolliseksi perhesuhteiden jatkumisen haudan tuolla puolen. Pyhissä temppeleissä tarjolla olevat pyhät toimitukset ja liitot suovat yksilöille mahdollisuuden palata Jumalan kasvojen eteen ja perheille mahdollisuuden tulla liitetyksi yhteen iankaikkisuudeksi.”

Sinetöimisvoima ulottuu myös vanhemmista lapsiin läpi kaikkien sukupolvien maailman alusta asti. Presidentti Joseph Fielding Smith (1876-1972) opetti, että lapsilla, jotka ovat syntyneet liitossa – ja niillä, jotka on sinetöity temppelissä vanhempiinsa – ”on oikeus suurempiin evankeliumin siunauksiin kuin mitä ne, jotka eivät ole syntyneet liitossa, ovat oikeutettuja saamaan. He voivat saada suurempaa johdatusta, suurempaa suojelusta, suurempaa innoitusta Herran Hengeltä; ja sen jälkeen ei ole olemassa mitään voimaa, joka voi ottaa heidät pois vanhemmiltaan.” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 2, s. 92.)

Temppelissä sinetöidyille vanhemmille syntyvät lapset syntyvät liitossa. Siten he kuuluvat iankaikkiseen perheeseen uskollisuutensa mukaan. Myös lapset, jotka eivät ole syntyneet liitossa, voivat tulla osaksi iankaikkista perhettä, kun heidän biologiset tai adoptiovanhempansa sinetöidään toisiinsa. Toimitus, jossa lapset sinetöidään vanhempiinsa, suoritetaan temppelissä. Näiden siunausten ulottamiseksi kaikkiin ihmisiin me voimme myös tehdä sinetöimisiä sijaistoimituksina kuolleille. Tällä tavoin kaikki perheet voivat olla yhdessä ikuisesti.

Lupaus, että perheemme voi olla yhdessä kuoleman jälkeen, antaa enemmän merkitystä elämään. Se kannustaa meitä olemaan uskollisia ja luotettavia. Se parantaa ja rikastuttaa perhesuhteitamme. Se auttaa meitä kokemaan iloa ja toivoa, kun käsittelemme elämän haasteita. Ja tieto siitä, että voimme olla yhdessä jälleen, tuo lohtua ja rauhaa, kun käsittelemme rakkaiden kärsimystä ja kuolemaa.

Sinetöimistoimitus on Jumalan suurin lahja lapsilleen. Sen ansiosta me voimme palata elämään Hänen ja kaikkien rakkaidemme kanssa ikuisesti. Se tarjoaa ihmeellisiä siunauksia sekä tätä että tulevaa elämää varten. Se on jatkuva muistuttaja siitä, että perhe on keskeisellä sijalla Jumalan suunnitelmassa ja meidän onneksemme täällä ja iankaikkisuudessa. Se tarjoaa rauhaa, toivoa ja iloa kaikille, jotka uskollisesti ottavat sen vastaan.