Tietoa temppeliendaumentista

Henkilökohtainen lahjasi Jumalalta

Presidentti Russell M. Nelson on muistuttanut meille, että ”jokainen toiminta, jokainen oppitunti, kaikki, mitä teemme kirkossa, suuntaa huomion Herraan ja Hänen pyhään huoneeseensa. Työmme evankeliumin julistamiseksi, pyhien täydelliseksi tekemiseksi ja kuolleiden lunastamiseksi johtaa kaikki temppeliin. Jokainen pyhä temppeli on vertauskuvana meille ja perheellemme jäsenyydestämme kirkossa, merkkinä uskostamme kuolemanjälkeiseen elämään ja pyhänä astinlautana kohti iankaikkista kirkkautta.” (”Henkilökohtainen valmistautuminen temppelisiunauksiin”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 37.)

Ainoastaan temppelissä me voimme tehdä pyhiä liittoja, joihin sisältyy lupaus iankaikkisesta elämästä Jumalan valtakunnassa. Se on ”suurin kaikista Jumalan lahjoista” (Oppi ja liitot 14:7). Temppelitoimitukset ja -liitot ovat aina olleet osa Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Ne vahvistavat jumalallista suhdetta ja auttavat meitä keskittymään Vapahtajaan, Hänen sovitustyöhönsä ja sitoumukseemme seurata Häntä.

Oman temppeliendaumentin saaminen on hyvin henkilökohtainen kokemus. Siihen valmistautuminen tekee siitä merkityksellisemmän. Monet kirkon jäsenet saavat endaumentin ennen lähetystyötä tai avioliittoa. Toisilla on yksinkertaisesti vahva halu kulkea eteenpäin liittopolulla. Piispojen ja seurakunnanjohtajien tulisi rohkaista ja neuvoa aikuisia jäseniä, jotka haluavat saada oman endaumentin. On tärkeä tietää, että endaumenttisi on enemmän kuin vain uusi askel, sillä se on välttämätön ja loistava osa iankaikkista matkaasi.

Endaumentti on kirjaimellisesti ”lahja”. Tässä yhteydessä temppeliendaumentti on pyhien siunausten lahja Jumalalta meille jokaiselle. Endaumentin voi saada ainoastaan Hänen tavallaan ja Hänen pyhässä temppelissään. Saat temppeliendaumentin kautta esimerkiksi seuraavia lahjoja:

  1. suuremman tiedon Herran tarkoituksista ja opetuksista

  2. voimaa tehdä kaiken, mitä Jumala haluaa meidän tekevän

  3. jumalallista ohjausta ja varjelusta, kun palvelemme Herraa, perhettämme ja muita

  4. entistä suurempaa toivoa, lohtua ja rauhaa

  5. luvattuja siunauksia nyt ja ikuisesti.

Kirkon jäsenet, jotka ovat vähintään 18-vuotiaita (eivätkä enää käy lukiota tai jotakin muuta keskiasteen oppilaitosta), voivat saada temppeliendaumentin, jos he ovat uskollisia ja valmiita. Koska temppelitoimitukset ja -liitot ovat pyhiä ja ne ovat iankaikkisesti tärkeitä, Herra on asettanut vaatimukset niille, jotka haluavat vastaanottaa ne. Jäsenten täytyy myös pystyä ymmärtämään vakavat velvoitteet, jotka he hyväksyvät, kun he tekevät liittoja Jumalan kanssa.

Valmistautumiseesi endaumentin saamiseen kuuluu Jeesuksen Kristuksen opetusten noudattaminen ja pyrkimys pitää kasteessa tekemäsi liiton lupaukset. Sinä uudistat sen liiton joka kerta, kun nautit sakramentin. Sinulla on tilaisuus tavata piispasi ja sitten vaarnanjohtajasi temppelisuosituspuhuttelua varten. Puhuttelun aikana keskustellaan vaatimuksista, jotka koskevat Herran huoneeseen pääsemistä. Sinulle esitetään kysymyksiä, joiden avulla voit kertoa todistuksesi Jeesuksen Kristuksen evankeliumista, Hänen elävistä profeetoistaan ja Hänen palautetusta kirkostaan. Vastauksesi vahvistavat, että pyrit pitämään Jumalan käskyt ja seuraamaan Jeesusta Kristusta. Vaarnanjohtajasi pystyy sitten myöntämään sinulle temppelisuosituksen, jonka avulla pääset temppeliin ja saat endaumenttisi.

Katsaus endaumenttiin

Kun liityit kirkkoon, otit vastaan kaksi toimitusta – kasteen ja konfirmoinnin. Myös temppeliendaumentti otetaan vastaan kahdessa osassa.

Ensimmäisessä osassa saat yksityisesti ja yksilöllisesti toimitukset, joita nimitetään esitoimituksiksi. Näihin toimituksiin sisältyy erityisiä siunauksia, jotka koskevat jumalallista perintöosaasi ja mahdollisuuksiasi. Osana näitä toimituksia sinulle annetaan myös lupa käyttää pyhää temppeligarmenttia ja sinua neuvotaan pitämään sitä koko elämäsi ajan.

Toisessa osassa saat loput endaumentistasi ryhmässä muiden kanssa. Tämä tapahtuu opetushuoneessa muiden temppelissäkävijöiden kanssa. Osa endaumentista esitetään videona ja osa temppelivirkailijoiden avulla. Toimituksen aikana esitetään tapahtumia, jotka kuuluvat pelastussuunnitelmaan. Niihin sisältyvät maailman luominen, Aadamin ja Eevan lankeemus, Jeesuksen Kristuksen sovitus, luopumus ja palautus. Opit myös lisää siitä, millä tavoin kaikki ihmiset voivat palata Herran luo.

Arizonassa Yhdysvalloissa sijaitsevan Gilbertin temppelin endaumenttihuone

Endaumenttitoimituksen aikana sinua pyydetään tekemään tiettyjä liittoja Jumalan kanssa. Näitä liittoja ovat, että me noudatamme

  • kuuliaisuuden lakia, johon sisältyy pyrkimys pitää Jumalan käskyt

  • uhrauksen lakia, mikä tarkoittaa, että me teemme kaiken voitavamme tukeaksemme Herran työtä ja teemme parannusta särkynein sydämin ja murtunein mielin

  • evankeliumin lakia, joka on korkeampi laki, jota Hän opetti ollessaan maan päällä

  • siveyden lakia, mikä tarkoittaa, että meillä on sukupuolisuhde ainoastaan sen henkilön kanssa, johon meidät on laillisesti ja lainmukaisesti vihitty Jumalan lain mukaan

  • pyhityksen lakia, mikä tarkoittaa aikamme, kykyjemme ja kaiken sellaisen pyhittämistä, jolla Herra on meitä siunannut, Jeesuksen Kristuksen kirkon vahvistamiseksi maan päällä.

Kaikkien Jumalan kanssa solmittujen liittojen on tarkoitus olla sitovia. Kun pidät liittosi ja teet parannusta epätäydellisyyksistäsi, suhteesi Häneen vahvistuu ja Hän siunaa sinua täydellisemmin. Suhteestasi Vapahtajaan tulee myös läheisempi ja merkityksellisempi. Ne, jotka pitävät liittonsa, saavat enemmän Jumalan voimaa ja kestävää rakkautta, rauhaa, lohdutusta ja iloa. Jumala lupaa niille, jotka pitävät liittonsa, mahdollisuuden palata elämään Hänen luonaan ikuisesti.

Presidentti Russell M. Nelson on selittänyt, että ”liiton solmiminen Jumalan kanssa muuttaa suhteemme Häneen ainiaaksi. Se siunaa meitä aiempaa suuremmalla rakkaudella ja armolla. Se vaikuttaa siihen, keitä me olemme ja kuinka Jumala auttaa meitä tulemaan sellaisiksi mitä meistä voi tulla.” Koska Jumala on laupias niitä kohtaan, jotka ovat tehneet liiton Hänen kanssaan, ”Hän rakastaa heitä. Hän jatkaa työskentelyä heidän kanssaan ja tarjoaa heille tilaisuuksia muuttua. Hän antaa heille anteeksi, kun he tekevät parannuksen. Ja jos he harhailevat, Hän auttaa heitä löytämään tiensä takaisin Hänen luokseen.” (”Ikuinen liitto”, Liahona, lokakuu 2022, s. 10, 6.)

Endaumentin lopussa osallistujat astuvat vertauskuvallisesti Herran luo mennessään selestiseen huoneeseen. Siellä voit viettää aikaa pohtien, rukoillen, lukien pyhiä kirjoituksia tai keskustellen hiljaa ajatuksistasi perheesi ja ystäviesi kanssa. Se on rauhan paikka, jossa voit myös saada lohtua ja jumalallista ohjausta.

Kaikkia endaumenttiseremoniaan osallistuvia kehotetaan kiinnittämään huomiota siihen, mitä opetetaan. Kokemuksesi tuo enemmän tyydytystä, kun menet temppeliin pyrkien saamaan opetusta Pyhältä Hengeltä. Älä ole huolissasi siitä, muistatko tai ymmärrätkö kaiken ensimmäisellä kerralla. Temppelityöntekijät ovat aina paikalla auttamassa sinua. Kyseessä ei ole testi vaan mahdollisuus tuntea, että olet lähempänä taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta. Keskity iloon siitä, että olet Herran huoneessa, ja saamiisi hengellisiin vaikutelmiin.

Floridassa Yhdysvalloissa sijaitsevan Fort Lauderdalen temppelin endaumenttihuone

Lähesty Herraa

Temppeliendaumentti on välttämätön vaihe kohti pelastusta ja paluuta taivaallisen Isän luo. Se on myös aikaa tulla lähemmäksi Jeesusta Kristusta – tuntea Hänet paremmin ja seurata Hänen esimerkkiään. Tietenkin kaikki endaumentissa luvatut siunaukset riippuvat uskollisuudestamme.

Kun olet saanut oman endaumentin, palaa temppeliin niin usein kuin voit. Kun teet niin, voit osallistua esitoimituksiin ja endaumenttitoimituksiin esivanhempiesi ja muiden puolesta, jotka ovat kuolleet. Kuten kaikkien muidenkin temppelissä suoritettavien toimitusten kohdalla, niin ne, jotka ovat kuolleet, ovat tietoisia palvelemisestasi ja voivat valita, ottavatko he vastaan sen, mitä olet tehnyt heidän hyväkseen, vai eivät.

Osallistumisesi antaa sinulle myös mahdollisuuden kuulla siunaukset, opetukset ja liitot uudelleen. Kun käyt temppelissä, huomaat yhä useampia tapoja, joilla endaumentti liittyy pelastussuunnitelmaan ja siunaa elämääsi. Se, mitä opit ja tunnet, selkiytyy ja muuttuu sinulle kallisarvoisemmaksi ajan myötä. Kun käyt temppelissä, tunnet Jumalan rakkauden ja sinua muistutetaan siitä, millä on eniten merkitystä.