Algemene conferentie
Laat volharding volledig doorwerken, en acht het enkel vreugde!
Algemene oktoberconferentie 2020


Laat volharding volledig doorwerken, en acht het enkel vreugde!

Door het oefenen van geduld ontwikkelen we meer geloof. Meer geloof betekent ook meer vreugde.

Twee jaar geleden is mijn jongste broer, Chad, door de sluier gegaan. Zijn overgang naar de andere zijde heeft mijn schoonzus, Stephanie, hun twee kleine kinderen, Braden en Bella, en de rest van de familie diep in het hart getroffen. We putten troost uit de woorden van ouderling Neil L. Andersen in de algemene conferentie de week voordat Chad stierf: ‘Volhard geduldig in de smeltkroes van aardse beproevingen. Dan zal de geneeskracht van de Heiland u licht, inzicht, gemoedsrust en hoop brengen.’ (‘Verwond’, Liahona, november 2018, 85.)

Afbeelding
Chad Jaggi en zijn gezin

We hebben geloof in Jezus Christus; we weten dat we Chad weer zullen zien, maar het gemis van zijn lichamelijke aanwezigheid doet pijn! Velen hebben dierbaren verloren. Het is moeilijk om geduldig te wachten en te volharden tot we weer bij ze zijn.

Het jaar na zijn dood leek het alsof een donkere wolk ons overschaduwde. We zochten toevlucht in onze Schriftstudie, meer vurige gebeden en meer tempelbezoek. De regels uit deze lofzang geeft onze gevoelens van destijds goed weer: ‘Het nachtfloers wordt zwakker, de wereld wordt wakker, de daag’raad komt tot ons met stralend gezag.’ (‘Het nachtfloers wordt zwakker’, Heilige lofzangen, nr. 127.)

Onze familie besloot 2020 met frisse moed tegemoet te treden! Eind november 2019 bestudeerden we onze les uit Kom dan en volg Mij in het boek Jakobus van het Nieuwe Testament, en toen kwam er een thema duidelijk naar voren. In Jakobus 1, vers 2 staat: ‘Mijn broeders, acht het enkel vreugde wanneer u in vele benauwingen valt’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Jakobus 1:2 [in het aanhangsel van de tripelcombinatie]). In ons verlangen om een nieuw jaar en een nieuw decennium met vreugde te beginnen, besloten we dat we in 2020 alles ‘enkel vreugde’ zouden achten. Dat voornemen was zo sterk, dat we onze broers en zussen afgelopen Kerstmis een T-shirt cadeau gaven met daarop in vette letters: ‘Acht het enkel vreugde.’ Het jaar 2020 zou zeker een jaar van vreugde en verheuging worden.

Hier zitten we nu. 2020 heeft daarentegen een wereldwijde COVID-19-pandemie, burgerlijke onrust, meer natuurrampen en economische moeilijkheden gebracht. Onze hemelse Vader geeft ons mogelijk de tijd om ons begrip van geduldige volharding en onze bewuste keuze voor vreugde te overdenken.

Het boek Jakobus heeft inmiddels een nieuwe betekenis voor ons gekregen. In Jakobus, hoofdstuk 1, vers 3 en 4 staat verder:

‘Want u weet dat de beproeving van uw geloof volharding teweegbrengt.

‘Maar laat die volharding ook volledig mogen doorwerken, opdat u volmaakt bent en geheel oprecht, en in niets tekortschiet.’

We probeerden in onze beproevingen wel vreugde te vinden, maar waren vergeten dat geduldige volharding de sleutel is om die beproevingen een goede uitwerking op ons te laten hebben.

Koning Benjamin leerde ons dat we de natuurlijke mens moeten afleggen en ‘een heilige [worden] door de verzoening van Christus, de Heer, en [worden] als een kind: onderworpen, zachtmoedig, ootmoedig, geduldig, vol liefde, gewillig zich te onderwerpen aan alles’ (Mosiah 3:19).

In Hoofdstuk 6 van Predik mijn evangelie staan belangrijke eigenschappen van Christus beschreven die we ons eigen kunnen maken: ‘Geduld is het vermogen om belemmeringen, problemen, tegenspoed of leed te verdragen zonder boos, gefrustreerd of verontrust te worden. Het is het vermogen om Gods wil en timing te aanvaarden. Als u geduldig bent, houdt u stand onder druk en bent u in staat om tegenspoed rustig en hoopvol onder ogen te zien.’ (Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk [2004], 130.)

Het volledige resultaat van geduldige volharding zien we ook terug bij een van de eerste discipelen van Christus, Simon de Kanaäniet. De Zeloten waren een groep Joodse nationalisten die zich sterk tegen de Romeinse heerschappij verzetten. De fanatieke Zelotenbeweging stimuleerde geweld tegen de Romeinen, hun Joodse collaborateurs en de Sadduceeën door hun rantsoenen te plunderen en hun zaak op andere manieren vooruit te helpen. (Zie Encyclopedia Britannica, ‘Zealot’, britannica.com.) Simon de Kanaäniet was een Zeloot (zie Lukas 6:15). Stel u voor dat Simon de Heiland probeerde over te halen om de wapens op te nemen, een groep militanten aan te voeren of chaos in Jeruzalem te veroorzaken. Jezus leerde:

‘Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven. […]

‘Zalig zijn de barmhartigen, want aan hen zal barmhartigheid bewezen worden. […]

‘Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kinderen genoemd worden’ (Mattheüs 5:5, 7, 9).

Simon omarmde en bepleitte zijn opvatting misschien fanatiek en met passie, maar de Schriften laten doorschemeren dat zijn focus door de invloed en het voorbeeld van de Heiland veranderde. Hij wijdde zijn verdere leven geheel aan de dienst van Christus.

Als we verbonden met God sluiten en nakomen, kan de Heiland ons helpen om te ‘worden wedergeboren, ja, […] geboren uit God, veranderd van [een] vleselijke en gevallen staat in een staat van rechtvaardigheid, waardoor [w]ij, door God verlost, zijn zonen en dochters worden’ (Mosiah 27:25).

Laat van alle fanatieke maatschappelijke, godsdienstige en politieke bewegingen in deze tijd discipel van Jezus Christus ons meest uitgesproken en positieve kenmerk zijn. ‘Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn’ (Mattheüs 6:21). Laten we ook niet vergeten dat trouwe discipelen ‘na het volbrengen van de wil van God’ nog steeds ‘volharding nodig’ hebben (Hebreeën 10:36).

Net zoals de beproeving van ons geloof volharding bij ons teweegbrengt, geldt dat we door het oefenen van geduld meer geloof ontwikkelen. Meer geloof betekent ook meer vreugde.

Afgelopen maart ging onze tweede dochter, Emma, zoals veel zendelingen van de kerk in verplichte isolatie. Veel zendelingen keerden terug naar huis. Veel zendelingen wachtten op overplaatsing naar een ander zendingsgebied. Velen ontvingen hun tempelzegens niet voordat ze naar het zendingsveld vertrokken. Dank jullie wel, ouderlingen en zusters. We houden van jullie.

Emma en haar collega waren die eerste paar weken in Nederland behoorlijk van slag – vaak tot tranen toe. Doordat ze niet vaak met mensen konden praten en maar beperkt naar buiten mochten, ging Emma meer op God vertrouwen. We baden tijdens videogesprekken samen met haar, en vroegen hoe we konden helpen. Ze vroeg ons contact te leggen met vrienden die ze online aan het onderwijzen was!

We begonnen als gezin online contact te onderhouden, één voor één, met Emma’s vrienden in Nederland. We nodigden ze uit om aan onze wekelijkse online studie van Kom dan en volg Mij met meerdere familieleden mee te doen. Floor, Laura, Renske, Freek, Benjamin, Stal en Muhammad zijn allemaal onze vrienden geworden. Sommige vrienden uit Nederland zijn ‘door de nauwe poort’ ingegaan (3 Nephi 14:13). Anderen wordt getoond ‘hoe nauw het pad en hoe smal de poort is waardoor zij moeten binnengaan’ (2 Nephi 31:9). Ze zijn onze broeders en zusters in Christus. We achten het elke week ‘enkel vreugde’ om samen aan onze vooruitgang op het verbondspad te werken.

We laten geduldige ‘volharding volledig doorwerken’ (zie Jakobus 1:4) nu we als wijkfamilie een tijdje niet allemaal bij elkaar mogen komen. Maar we achten het enkel vreugde dat onze gezinnen in geloof toenemen door nieuwe technologische verbindingen en de studie van het Boek van Mormon met Kom dan en volg Mij.

President Russell M. Nelson heeft beloofd: ‘Als u er consequent mee bezig blijft – zelfs op momenten waarop u denkt dat u er niet veel aan hebt – zal het u, uw gezinsleden en de wereld veranderen.’ (‘Ga voorwaarts in geloof’, Liahona, mei 2020, 114.)

De plek waar we heilige verbonden met God sluiten – de tempel – is tijdelijk gesloten. De plek waar we verbonden met God nakomen – thuis – is open! We zijn in de gelegenheid om de uitzonderlijke schoonheid van tempelverbonden thuis te bestuderen en te overdenken. Ook nu we die gewijde ruimte niet fysiek kunnen betreden, kan ons hart ‘zich grotelijks verheugen ten gevolge van de zegeningen die zullen worden uitgestort’ (Leer en Verbonden 110:9).

Veel mensen zijn hun baan kwijtgeraakt; anderen hebben kansen zien vervliegen. Toch verheugen we ons, samen met president Nelson, die onlangs heeft gezegd: ‘Vrijwillige vastengaven van onze leden zijn zelfs toegenomen, alsook vrijwillige bijdragen aan ons humanitaire fonds. […] Samen slaan we ons door deze moeilijke tijd heen. De Heer zal u zegenen als u anderen tot zegen bent.’ (Bericht op Russell M. Nelsons Facebookpagina, geplaatst op 16 augustus 2020, facebook.com/russell.m.nelson.)

‘Heb goede moed’ is het gebod van de Heer, niet ‘wees bevreesd’ (Mattheüs 14:27).

We worden weleens ongeduldig als we menen dat we ‘goed bezig’ zijn en de verlangde zegeningen uitblijven. Henoch wandelde 365 jaar lang met God voordat hij en zijn volk werden opgenomen. 365 jaar lang goed bezig zijn, en daarna gebeurde het! (Zie Leer en Verbonden 107:49.)

Mijn broer Chad overleed net een paar maanden nadat we een tijdlang het zendingsgebied Ogden (Utah, VS) hadden gepresideerd. Het was een wonder dat we, vanuit onze woonplaats in het zuiden van Californië, van alle 417 zendingsgebieden waar we in het jaar 2015 naartoe geroepen konden worden, in het noorden van Utah terechtkwamen. Het zendingshuis lag op een half uurtje rijden van Chads huis. Chads kanker werd ontdekt nadat we onze zendingsoproep hadden gekregen. Zelfs in de moeilijkste omstandigheid wisten we dat onze hemelse Vader aan ons dacht en ons vreugde liet vinden.

Ik getuig van de verlossende, heiligende, verootmoedigende en vreugdevolle macht van de Heiland Jezus Christus. Ik getuig dat onze hemelse Vader ons zal antwoorden als we in de naam van Jezus tot Hem bidden. Ik getuig dat we, als we horen naar, letten op en gehoor geven aan de stem van de Heer en zijn levende profeet, president Russell M. Nelson, in staat zijn om ‘volharding volledig [te laten] doorwerken’ en ‘het enkel vreugde’ te achten. In de naam van Jezus Christus. Amen.