Algemene conferentie
Jezus Christus is onze bron van verlichting
Algemene aprilconferentie 2023


Jezus Christus is onze bron van verlichting

We kunnen samen met de Heiland stoffelijke en geestelijke verlichting bieden aan de behoeftigen, en zo zelf verlichting vinden.

Verzorgers van een verlamde man brachten hem bij Jezus, omdat ze geloof in Hem hadden en omdat de wonderen waarover ze hadden gehoord hun hoop hadden gegeven. Ze bedachten een creatieve manier om hem bij Jezus te krijgen. Ze verwijderden de dakbedekking en lieten de man op zijn bed door het dak zakken. Toen Jezus ‘hun geloof zag, zei Hij tegen [de verlamde man:] uw zonden zijn u vergeven.’1 Vervolgens zei Hij: ‘Sta op, neem uw ligmat op en ga naar uw huis.’2 De verlamde man stond onmiddellijk op, nam zijn ligmat op en ging naar huis, ‘terwijl hij God verheerlijkte’.3

Wat weten we nog meer over de vrienden die voor de verlamde man zorgden? We weten dat de Heiland hun geloof zag. Ze waren ontsteld en ‘verheerlijkten God’4 omdat ze de Heiland hadden gezien en gehoord, en getuige waren geweest van zijn wonderen.

Jezus Christus bood de genezing waarop ze hadden gehoopt – lichamelijke verlichting van pijn en de gevolgen van de chronische ziekte. Maar belangrijker nog: de Heiland bood de man geestelijke verlichting door hem van zijn zonden te reinigen.

Door een behoeftige te helpen, vonden de vrienden de bron van verlichting, namelijk Jezus Christus.

Ik getuig dat Jezus Christus onze bron van verlichting is. Door de verzoening kan Jezus Christus onze lasten en gevolgen van zonde verlichten, en kan Hij ons bij onze zwakheden te hulp komen.

Omdat we God liefhebben en een verbond hebben gesloten om Hem te dienen, kunnen we samen met de Heiland stoffelijke en geestelijke verlichting bieden aan de behoeftigen, en zo zelf verlichting bij Jezus Christus vinden.5

Onze dierbare profeet, president Russell M. Nelson, heeft ons uitgenodigd om de wereld te overwinnen en rust te vinden.6 Hij noemde ‘ware rust’ ‘verlichting en vrede’. President Nelson heeft gezegd: ‘De Heiland heeft ieder van ons, in en door zijn verzoening, van elke zwakte, vergissing en zonde verlost. Hij heeft al uw pijnen, zorgen en lasten ondergaan. Daarom kunt u, mits u zich oprecht bekeert en zijn hulp inroept, boven deze onveilige wereld uitstijgen.’7 Dat is de verlichting die Jezus Christus ons biedt!

Ieder van ons draagt figuurlijk een rugzak. We zouden het ook een mand op uw hoofd, een tas, of een knapzak kunnen noemen. Maar laten we het bij een rugzak houden.

In deze figuurlijke rugzak dragen we de lasten van ons leven in een gevallen wereld. Onze lasten zijn te vergelijken met stenen in die rugzak. Doorgaans zijn er drie soorten stenen:

  • Stenen die het gevolg zijn van onze eigen zonden.

  • Stenen die in onze rugzak zitten als gevolg van de slechte keuzes, het gedrag of de onvriendelijkheid van anderen.

  • Stenen die we met ons meedragen omdat we in een gevallen staat leven, waaronder de stenen van ziekte, pijn, chronische ziekten, verdriet, teleurstelling, eenzaamheid en de gevolgen van natuurrampen.

Vol vreugde getuig ik dat onze aardse lasten, de stenen in onze figuurlijke rugzak, niet zwaar hoeven te zijn.

Jezus Christus kan onze last verlichten.

Jezus Christus kan onze lasten dragen.

Jezus Christus kan de last van zonde verlichten.

Jezus Christus is onze bron van verlichting.

Hij heeft gezegd:

‘Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven [oftewel, verlichting en vrede].

‘Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;

‘want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.’8

Dat het juk zacht is en de last licht, impliceert dat we het juk samen met de Heiland dragen, dat we onze lasten met Hem delen, en dat we Hem onze lasten laten dragen. Dit houdt in dat we een verbondsrelatie met God aangaan en dat we dat verbond naleven, wat volgens president Nelson ‘ons leven in alle opzichten makkelijker maakt’. Hij zei: ‘Als u het juk van de Heiland opneemt, krijgt u toegang tot zijn kracht en verlossende macht.’9

Waarom houden we onze lasten dan toch liever voor onszelf? Waarom zou een uitgeputte honkbalspeler de werpheuvel weigeren te verlaten terwijl er een vervanger klaarstaat voor het laatste gedeelte van de wedstrijd? Waarom zou ik alles per se alleen willen doen terwijl de Verlichter klaarstaat om het samen te doen?

President Nelson heeft gezegd: ‘Jezus Christus [staat] met open armen klaar [en wil] ons maar al te graag genezen, vergeven, reinigen, sterken en heiligen.’10

Waarom willen wij de stenen per se alleen dragen?

Dat is een persoonlijke vraag waarover u kunt nadenken.

Bij mij komt het neer op de aloude zonde van hoogmoed. Ik zeg: ‘Laat dat maar aan mij over. Geen zorgen, dat doe ik wel.’ De grote bedrieger wil dat ik me voor God verberg, me van Hem afkeer en het allemaal alleen doe.

Broeders en zusters, ik kan het niet allemaal alleen. Dat hoeft niet en dat wil ik ook niet. Ik kies ervoor om mij aan mijn Heiland, Jezus Christus, te binden door middel van de verbonden die ik met God heb gesloten. ‘Alle dingen kan ik [daardoor] aan door Christus, Die mij kracht geeft.’11

De Heiland zegent hen die hun verbonden nakomen met verlichting.

Denk eens aan dit voorbeeld in het Boek van Mormon. De volgelingen van Alma werden vervolgd, kregen taken opgelegd en kregen opzichters over zich aangesteld.12 Ze mochten niet hardop bidden. Desondanks ‘stortten [ze] hun hart voor [God] uit; en Hij kende de gedachten van hun hart.’13

En ‘de stem van de Heer [kwam] in hun ellende tot hen en zei: Hef uw hoofd op en wees welgemoed, want Ik ben mij bewust van het verbond dat u met Mij hebt gesloten; en Ik zal Mij jegens mijn volk verbinden en hen bevrijden uit hun knechtschap.

‘En tevens zal Ik de lasten verlichten die op uw schouders zijn gelegd, zodat u ze zelfs niet op uw rug kunt voelen.’14

En hun lasten werden licht gemaakt en ‘de Heer versterkte hen, zodat zij hun lasten met gemak konden dragen, en zij onderwierpen zich welgemoed en met geduld aan de gehele wil van de Heer.’15

Deze mensen kwamen hun verbonden na en hun werd verlichting geboden in de vorm van troost, meer geduld, opgewektheid, minder zware lasten en uiteindelijk bevrijding.16

Ik wil nog even terugkomen op onze eigen figuurlijke rugzak.

Wanneer we ons door middel van de verzoening van Jezus Christus bekeren, hoeven we het gewicht van de stenen van zonde niet meer te dragen. Dankzij dit geweldige geschenk neemt Gods barmhartigheid de last van de strenge en anderszins onoverkomelijke eisen van de gerechtigheid van onze schouders.17

De verzoening van Jezus Christus geeft ons de kracht om te vergeven, zodat we niet langer de last hoeven te dragen die door de daden van anderen op ons is gelegd.18

Hoe verlicht de Heiland de lasten van leven in een gevallen wereld met een sterfelijk lichaam dat onderhevig is aan verdriet en pijn?

Vaak laat Hij die verlichting door ons werken! Als verbondsleden van zijn kerk beloven wij te ‘treuren met hen die treuren’ en ‘hen te vertroosten die vertroosting nodig hebben’.19 Omdat we tot ‘de kudde van God’ zijn toegetreden en ‘zijn volk’ worden genoemd, zijn we gewillig ‘elkaars lasten te dragen, opdat zij licht zullen zijn’.20

Dankzij onze verbonden is het ons voorrecht om samen met Jezus Christus al Gods kinderen stoffelijke en geestelijke verlichting te bieden. Wij zijn een kanaal waarlangs Hij verlichting kan bieden.21

Zo komen we net als de vrienden van de verlamde man ‘de zwakken te hulp’, verheffen we ‘de handen die slap neerhangen’ en sterken we ‘de knikkende knieën’.22 We dragen ‘elkaars lasten, en [vervullen] zo de wet van Christus’.23 Als we dat doen, zullen we Hem leren kennen, op Hem gaan lijken en zijn verlichting vinden.24

Wat houdt verlichten in?

Het houdt in dat iets wat pijnlijk, verontrustend of moeilijk is, geheel of gedeeltelijk van iemand wordt weggenomen of dat iemand de kracht ontvangt om het te doorstaan. Soms kun je iemands lasten verlichten door ze tijdelijk over te nemen. Het betekent tegemoetkomen, verzachten of vergemakkelijken.25 Het Engelse woord voor verlichting, ‘relief’, komt van het Oudfranse woord relever, oftewel ‘opstaan’, en van het Latijnse woord relevare, wat ‘verheffen’ betekent.26

Broeders en zusters, Jezus Christus is de bron van verlichting. Ik getuig dat Hij op de derde dag is verrezen en dat Hij de liefdevolle en oneindige verzoening heeft volbracht. Hij staat met open armen klaar en biedt ons de kans om op te staan, te worden gered, te worden verhoogd en te worden zoals Hij. Zijn verlichting is eeuwig.

Zoals de vrouwen die op de eerste paasmorgen door de engel werden bezocht, wil ik haastig heengaan en met ‘grote blijdschap’ verkondigen dat Hij is verrezen.27 In de naam van onze Heiland, Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Lukas 5:20.

  2. Markus 2:11.

  3. Lukas 5:25.

  4. Lukas 5:26.

  5. Zie D. Todd Christofferson, ‘The First Commandment First’ (devotional aan de Brigham Young University, 22 maart 2022), 2, speeches.byu.edu. ‘Onze liefde voor God vergroot ons vermogen om anderen vollediger en volmaakter lief te hebben, omdat we in wezen samen met God voor zijn kinderen zorgen.’ (Cursivering toegevoegd.)

  6. Zie Russell M. Nelson, ‘De wereld overwinnen en rust vinden’, Liahona, november 2022, 95–98.

  7. Russell M. Nelson, ‘De wereld overwinnen en rust vinden’, 96.

  8. Mattheüs 11:28–30.

  9. Russell M. Nelson, ‘De wereld overwinnen en rust vinden’, 97.

  10. Russell M. Nelson, ‘We kunnen meer doen om een beter mens te worden’, Liahona, mei 2019, 67.

  11. Filippenzen 4:13.

  12. Zie Mosiah 24:9.

  13. Mosiah 24:12.

  14. Mosiah 24:13–14; cursivering toegevoegd.

  15. Mosiah 24:15.

  16. Zie Mosiah 24:13–14.

  17. Zie Alma 34:14–16; zie ook Mosiah 15:8–9.

  18. Zie Russell M. Nelson, ‘Vier geschenken die Jezus Christus u aanbiedt’ (kerstdevotional met het Eerste Presidium, 2 december 2018), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org. ‘Een tweede geschenk dat de Heiland u aanbiedt, is de kracht om te vergeven. Door zijn oneindige verzoening kunt u vergeven wie u hebben gekwetst en mogelijk nooit zullen erkennen dat ze u wreed hebben behandeld.

    ‘Als iemand ons oprecht en nederig om vergeving vraagt, is het vaak makkelijk om te vergeven. Maar de Heiland zal u de kracht geven om iedereen te vergeven die u op wat voor manier dan ook verkeerd heeft behandeld. Dan kunnen hun grievende daden niet meer in uw ziel voortwoekeren.’

  19. Mosiah 18:9.

  20. Mosiah 18:8.

  21. De zustershulpvereniging (ZHV), de vrouwenorganisatie van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, is op 17 maart 1842 opgericht door de profeet Joseph Smith en is ‘een van Godswege opgericht toevoegsel aan het priesterschap’. (Dallin H. Oaks, ‘De sleutels en het gezag van het priesterschap’, Liahona, mei 2014, 51.) Toen de nieuwe organisatie een naam moest krijgen, overwogen de vrouwen het woord liefdadigheid. Ze gaven echter de voorkeur aan hulp, oftewel verlichting. Emma Smith, de eerste presidente van de organisatie, en Eliza R. Snow, die eerst als secretaresse en later als tweede presidente van de zustershulpvereniging werd geroepen, legden uit dat liefdadigheid in die tijd alom onder organisaties werd gebruikt, maar dat men zich niet door populariteit moest laten leiden. Emma zei dat het woord hulp beter paste bij het doel van de organisatie. ‘We gaan iets bijzonders doen. […] We verwachten buitengewone gebeurtenissen en dringende verzoeken.’ (Emma Smith, in Nauvoo Relief Society Minute Book, 17 maart 1842, 12, JosephSmithPapers.org.) Het is altijd het doel van de ZHV geweest om stoffelijke en geestelijke hulp en verlichting te bieden. Joseph Smith heeft gezegd: ‘De vereniging is er niet alleen om de armen te helpen, maar ook om zielen te redden.’ (In Nauvoo Relief Society Minute Book, 9 juni 1842, 63, JosephSmithPapers.org.) Daarom blijft de ZHV hulp en verlichting bieden: ‘verlichting van armoede, verlichting van ziekte, verlichting van twijfel, verlichting van onwetendheid en verlichting van alles wat de vreugde en vooruitgang van de vrouw belemmert’. (John A. Widtsoe, Evidences and Reconciliations, samengesteld door G. Homer Durham, trilogie-uitgave [1960], 308.)

  22. Leer en Verbonden 81:5; zie ook Hebreeën 12:12.

  23. Galaten 6:2.

  24. Tijdens een van de eerste bijeenkomsten van de ZHV zei Lucy Mack Smith, de moeder van de profeet Joseph Smith: ‘We moeten elkaar liefhebben, voor elkaar zorgen, elkaar troosten en instructie krijgen, opdat wij straks allemaal met elkaar in de hemel aanzitten.’ De historica Jennifer Reeder heeft het volgende hierover geschreven: ‘Ze waren verenigd in het werk om verlichting te bieden en werkten samen met Christus. Hierdoor vonden ze zelf verlichting bij Hem.’ (First: The Life and Faith of Emma Smith [2021], 130.)

  25. Zie synoniemen.net, ‘verlichten’.

  26. Zie Dictionary.com, ‘relief’.

  27. Zie Mattheüs 28:1–8.