Algemene conferentie
Onze constante metgezel
Algemene oktoberconferentie 2023


Onze constante metgezel

U en ik kunnen de Heilige Geest als onze constante metgezel hebben.

Geliefde broeders en zusters, we zijn tijdens deze conferentie gezegend met een uitstorting van openbaring. Dienstknechten van de Heer Jezus Christus hebben woorden van waarheid, aanmoediging en leiding gesproken, en zullen deze nog vaker spreken.

De getuigenissen die in deze conferentie zijn gegeven hebben me ontroerd omdat de Heer door de Heilige Geest persoonlijk tot ons spreekt. Als we bidden en dan gehoor geven aan de ingevingen van de Geest, krijgen we meer inzichten en zegeningen om ons door de steeds moeilijkere tijden te leiden.

We hebben opnieuw de waarschuwing van president Russell M. Nelson gehoord: ‘In de komende tijd kunnen wij geestelijk niet overleven zonder de leidende, troostende en voortdurende invloed van de Heilige Geest.’1

Die profetische waarschuwing heeft me doen nadenken over wat ik mijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen zou kunnen leren, zodat ze weten hoe ze die cruciale leiding in de moeilijke dagen in hun toekomst kunnen ontvangen.

Dus mijn boodschap vandaag is een korte brief aan mijn nakomelingen die hen kan helpen als ik niet bij hen ben in de geweldige dagen die voor ons liggen. Ik wil dat ze weten wat ik te weten ben gekomen dat hen kan helpen.

Ik ben beter gaan begrijpen wat er nodig is zodat zij in de komende tijden constant de invloed van de Heilige Geest kunnen voelen. En ik voelde me geïnspireerd om vandaag te spreken over mijn eigen ervaring met de Heilige Geest zoveel mogelijk als mijn constante metgezel uitnodigen. Het is mijn gebed dat ik hen kan aanmoedigen.

Ik zou willen dat ze beginnen over de zoons van Helaman, Nephi en Lehi, en de andere dienstknechten van de Heer die met hen samenwerkten, na te denken en over hen te bidden. Zij werden geconfronteerd met hevige tegenstand. Ze dienden op een goddeloze plek en kregen met verschrikkelijke misleidingen te maken. Ik put moed, en u kunt dat ook doen, uit dit vers in de kroniek van Helaman:

‘En in het negenenzeventigste jaar ontstond er veel strijd. Maar het geschiedde dat Nephi en Lehi, en velen van hun broeders die bekend waren met de ware punten van de leer, dagelijks vele openbaringen ontvingen; daarom predikten zij tot het volk, zodat zij in datzelfde jaar een eind aan hun strijd maakten.’2

Dit verslag bemoedigt mij, en u misschien ook. Helamans zoons werden onderwezen en geleid dankzij een reeks ervaringen met de Heilige Geest. Dit verzekert mij ervan dat we regel op regel kunnen worden onderwezen door, en kunnen leren van, de Geest. We ontvangen wat we nodig hebben en dan, wanneer we er klaar voor zijn, ontvangen we meer.

Ik voel me net zo bemoedigd door het verhaal van Nephi aan wie wordt gevraagd naar Jeruzalem terug te gaan om de platen van Laban te halen. U weet vast welke keuze hij maakte. Hij zei: ‘Ik zal heengaan en de dingen doen die de Heer heeft geboden.’3

Nephi’s ervaring met de Heilige Geest tijdens die opdracht heeft me vaak moed gegeven wanneer ik begon aan taken waarvan ik wist dat het opdrachten van de Heer waren, maar die mijn eerdere ervaring en mijn veronderstelde vermogen te boven leken te gaan.

U zult zich herinneren wat Nephi over zijn ervaring zei: ‘En het was nacht; en ik liet [mijn broers] zich buiten de muren verbergen. En toen zij zich hadden verborgen, sloop ik, Nephi, de stad in en ging op weg naar het huis van Laban.’

Hij vervolgt: ‘En ik werd door de Geest geleid, van tevoren niet wetende wat ik moest doen.’4

Ik vind het bemoedigend om te weten dat Nephi elke minuut van de nacht waarin hij deze opdracht van de Heer uitvoerde door de Geest werd geleid.

We hebben het constante gezelschap van de Heilige Geest nodig. We verlangen daarnaar, maar weten uit ervaring dat dit niet makkelijk te verwezenlijken is. We denken, zeggen en doen allemaal dingen in ons dagelijks leven die de Geest kunnen verdrijven.

Wanneer dat gebeurt, en het zal gebeuren, voelen we misschien afkeuring van de Heer. En misschien komen we in de verleiding om ons alleen te voelen. Het is belangrijk de zekere belofte te gedenken die we elke week ontvangen als we ons bekeren en deelnemen aan het avondmaal, ‘opdat zij zijn Geest altijd bij zich mogen hebben’.5

Als u vandaag de invloed van de Heilige Geest hebt gevoeld, mag u ervan uitgaan dat dit een heerlijk bewijs is dat de verzoening werkzaam is in uw leven.

Zoals ouderling Jeffrey R. Holland heeft gezegd: ‘Wanneer we dergelijke momenten meemaken, mogen we niet bezwijken aan de angst dat God ons heeft verlaten of dat Hij onze gebeden niet hoort. Hij hoort ons wel. Hij ziet ons wel. Hij houdt wel van ons.’6

Die verzekering heeft mij geholpen. Als ik me van de Heer verwijderd voel of als de antwoorden op mijn gebeden vertraagd lijken te zijn, heb ik geleerd de raad van president Nelson op te volgen en op zoek te gaan naar kansen om me te bekeren. Hij zegt ons: ‘Dagelijkse bekering leidt tot reinheid, en reinheid leidt tot kracht.’7

Als u moeite hebt om de Heilige Geest te voelen, kunt u zich afvragen of er iets is waarvan u zich moet bekeren zodat u vergeving kunt ontvangen.8 U kunt in geloof bidden om te weten te komen wat u moet doen om gereinigd te worden zodat u meer in aanmerking komt voor het constante gezelschap van de Heilige Geest.

Als u het gezelschap van de Heilige Geest wilt hebben, moet u dat om de juiste redenen willen. Uw doeleinden moeten de doeleinden van de Heer zijn. Als uw motieven te zelfzuchtig zijn, zal het moeilijk zijn om de ingevingen van de Geest te ontvangen en voelen.

De sleutel voor u en mij is om te willen wat de Heiland wil. Onze motieven moeten door de reine liefde van Christus worden aangedreven. Onze gebeden moeten zijn: ‘Ik wil alleen wat u wilt. Uw wil geschiede.’

Ik probeer het offer van de Heiland en zijn liefde voor mij indachtig te zijn. Als ik dan tot mijn hemelse Vader bid om te danken, voel ik liefde en de verzekering dat mijn gebeden worden gehoord en dat ik zal ontvangen wat het beste voor mij en mijn dierbaren is. Dat versterkt mijn getuigenis.

Van alles waar de Heilige Geest van getuigt, is het meest waardevolle voor ons dat Jezus de Christus is, de levende Zoon van God. De Heiland heeft beloofd: ‘Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die over Mij getuigen.’9

Jaren geleden kreeg ik een telefoontje van een verontruste moeder. Ze zei dat haar dochter ver van haar vandaan was verhuisd. Door het beperkte contact dat ze met haar dochter had, voelde ze aan dat er iets ergs aan de hand was. Ze smeekte me om te helpen.

Ik kwam erachter wie haar dochters huisonderwijzer was. Aan die benaming hoort u dat dit lang geleden was. Ik belde hem. Hij was jong. Maar hij vertelde dat zijn collega en hij allebei ’s nachts wakker waren geworden, niet alleen uit bezorgdheid om de dochter, maar met de inspiratie dat ze op het punt stond keuzes te maken die alleen maar verdriet en ellende zouden opleveren. Met alleen die inspiratie van de Geest gingen ze naar haar toe.

Aanvankelijk wilde ze hen niets over haar situatie vertellen. Onder inspiratie smeekten ze haar om zich te bekeren en het pad te kiezen dat de Heer voor haar had uitgestippeld. Ze besefte toen, ik denk dankzij de Geest, dat ze wat ze van haar leven wisten maar van één bron hadden kunnen krijgen, namelijk God. Een moeder had haar liefdevolle zorgen aan onze hemelse Vader en de Heiland overgedragen. De Heilige Geest was naar de huisonderwijzers gestuurd omdat zij gewillig waren om de Heer te dienen. Ze hadden de raad en belofte in de Leer en Verbonden opgevolgd:

‘Laat daarbij uw binnenste vol naastenliefde zijn jegens alle mensen en jegens uw geloofsgenoten, en laat deugd onophoudelijk uw gedachten sieren; dan zal uw vertrouwen in de tegenwoordigheid van God sterk worden; en de leer van het priesterschap zal zich op uw ziel vormen als dauw uit de hemel.

‘De Heilige Geest zal uw constante metgezel zijn en uw scepter een onveranderlijke scepter van gerechtigheid en waarheid; en uw heerschappij zal een eeuwigdurende heerschappij zijn, en zonder dwang zal die u toevloeien, voor eeuwig en altijd.’10

Ik getuig dat de Heer zijn belofte is nagekomen. De Heilige Geest wordt naar de getrouwe verbondsleden van de Kerk van Jezus Christus gezonden. U zult unieke ervaringen hebben, en de Heilige Geest zal u leiden op de manier die het beste past bij uw geloof en uw vermogen om openbaring te ontvangen voor uzelf en de mensen die u liefhebt en dient. Ik bid met heel mijn hart dat uw vertrouwen zal toenemen.

Ik geef mijn getuigenis dat God de Vader leeft. Hij houdt van u. Hij hoort al uw gebeden. Jezus Christus heeft de Vader gebeden de Heilige Geest te sturen om ons te leiden, ons te troosten en tot ons van waarheid te getuigen. De Vader en zijn geliefde Zoon zijn in een bos aan Joseph Smith verschenen. De profeet Joseph Smith heeft het Boek van Mormon door de gave en macht van God vertaald.

Hemelse boodschappers hebben de priesterschapssleutels hersteld. President Russell M. Nelson is de profeet van God voor de hele aarde.

Als getuige van Jezus Christus weet ik dat Hij leeft en zijn kerk leidt. U en ik kunnen de Heilige Geest als onze constante metgezel hebben en bevestiging van die waarheden ontvangen als we de Heiland indachtig zijn en Hem liefhebben, ons bekeren, en Hem om zijn liefde in ons hart vragen. Ik bid dat wij die zegening en het gezelschap van de Heilige Geest vandaag en elke dag van ons leven mogen ontvangen. Ik houd van u. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.