2016
De kracht tot bekering van het Boek van Mormon
Januari 2016


De kracht tot bekering van het Boek van Mormon

Alle waarheden van het evangelie vallen op hun plek als we te weten komen dat de sluitsteen van ons getuigenis — het Boek van Mormon — waar is.

Afbeelding
Worn open copy of the Book of Mormon in French lying next to a pencil and a depiction of Jesus Christ.

Als jongen genoot ik ervan om lange rijen dominostenen in allerlei ingewikkelde patronen achter elkaar te plaatsen en de eerste dominosteen dan om te duwen. In de daaropvolgende kettingreactie vielen alle dominostenen een voor een tot het einde van de rij om. Ik was vaak uren bezig om de dominostenen zorgvuldig op hun plek te zetten, zodat ik daarna van de vallende stenen kon genieten.

Een getuigenis van het Boek van Mormon is een van de eerste stappen om een getuigenis van het evangelie van Jezus Christus te krijgen. Zoals de eerste dominosteen de andere stenen een voor een laat omvallen, kan onze kennis dat het Boek van Mormon waar is ertoe leiden dat we ook gaan beseffen dat Jezus Christus onze Heiland en Verlosser is, dat Joseph Smith zijn profeet was door wie de herstelling plaatsvond, en dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de ware kerk van Jezus Christus is, in deze tijd met macht en gezag op aarde hersteld.

Het Boek van Mormon staat centraal in onze boodschap

De profeet Joseph Smith heeft over het Boek van Mormon gezegd: ‘Ik vertelde de broeders dat het Boek van Mormon het nauwkeurigste boek op aarde en de sluitsteen van onze godsdienst is, en dat de mens dichter bij God komt door zich aan de leringen daarin te houden, dan door welk ander boek ook.’1

Joseph zette verder uiteen dat het centraal staat in ons geloof en getuigenis. ‘Haal het Boek van Mormon en de openbaringen weg, en wat blijft er van onze godsdienst over?’ vroeg hij. ‘Niets.’2

Het mooie van de evangelieboodschap is dat ieder van ons voor zichzelf te weten kan komen dat het Boek van Mormon waar is.

Enkele jaren geleden had ik als zendingspresident in Frankrijk, België en Nederland het voorrecht en de zegen om een normengesprek met doopkandidaten te houden. Ik zal het gesprek met een bepaalde zuster nooit vergeten.

Tijdens het gesprek vroeg ik haar hoe ze te weten was gekomen dat de kerk waar is. Ze pakte een beduimeld, intensief gelezen paperbackeditie van het Boek van Mormon uit haar handtas. Ze sloeg het boek bij 3 Nephi 27 open en legde uit dat de zendelingen haar dit hoofdstuk eerst hadden laten lezen. Ze zei dat ze onder het lezen diep geraakt werd door wat ze las en door de Geest die ze voelde. Ze was zo onder de indruk van de geest van het Boek van Mormon dat ze met een rood potlood de woorden begon te onderstrepen die haar het meest troffen.

Toen liet ze me haar exemplaar van het Boek van Mormon zien, opengeslagen bij 3 Nephi 27. Bijna ieder woord in dat hoofdstuk was rood onderstreept.

‘Daarom geloof ik’, zei ze. ‘Dit boek spreekt tot mij op een manier die ik niet kan ontkennen. Ik weet dat het waar is, en ik weet dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen waar is.’

Ze liet zich dopen en werd een trouw lid van de kerk.

De inleiding tot het Boek van Mormon

De inleiding tot het Boek van Mormon geeft ons een methode om er zelf achter te komen dat de evangelieboodschap waar is. De inleiding ‘werd voor het eerst in de uitgave van 1981 van het Boek van Mormon gepubliceerd. De lezer wordt daarin met achtergrondinformatie en een beschrijving van het boek ingeleid in het Boek van Mormon.’3

De inleiding vertelt ons meteen precies wat het Boek van Mormon is: ‘Een boek met heilige Schriftuur dat vergelijkbaar is met de Bijbel. Het is een kroniek van Gods handelen met de vroegere bewoners van Amerika en bevat de volheid van het eeuwige evangelie.’ We komen te weten dat het ‘door vele profeten van weleer door de geest van profetie en openbaring geschreven’ is op gouden platen, en samengevat is ‘door een profeet en geschiedschrijver die Mormon heette’.

Afbeelding
Painting of Jesus Christ in America, greeting Nephites.

Schilderij van Joseph Smith, Richard Burde, met dank aan het Museum voor kerkgeschiedenis; rechts: illustratie Ben Sowards

We komen ook te weten dat ‘de belangrijkste gebeurtenis in het Boek van Mormon […] de persoonlijke bediening van de Heer Jezus Christus onder de Nephieten kort na zijn opstanding [is]. Het boek zet de leerstellingen van het evangelie uiteen, geeft het heilsplan in grote trekken weer en geeft de mensen aan hoe zij vrede in dit leven en eeuwig heil in het toekomende leven kunnen verwerven.’

Een van de belangrijkste dingen die we uit het Boek van Mormon kunnen leren, is dat de kerk die Jezus Christus door toedoen van Joseph Smith hersteld heeft, waar is.

De inleiding nodigt ons uit ‘om het Boek van Mormon te lezen, de boodschap die het bevat in [ons] hart te overwegen en daarna God, de eeuwige Vader, in de naam van Christus te vragen of het boek waar is’. We krijgen de belofte dat ‘zij die daartoe bereid zijn en in geloof vragen, […] door de macht van de Heilige Geest een getuigenis van de waarheid en goddelijkheid ervan [zullen] ontvangen. (Zie Moroni 10:3–5.)’

Daarop volgt deze aanvullende belofte: ‘Zij die dit goddelijk getuigenis door de Heilige Geest ontvangen, zullen door diezelfde macht ook te weten komen dat Jezus Christus de Heiland van de wereld is, dat Joseph Smith zijn openbaarder en profeet in deze laatste dagen is, en dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen het koninkrijk van de Heer is, wederom op aarde gevestigd ter voorbereiding op de wederkomst van de Messias.’

Sta daar eens bij stil! Wij kunnen werkelijk zelf het volgende te weten komen:

  • Jezus is de Christus, de Heiland van de wereld en de Verlosser van alle mensen.

  • Joseph Smith is een waar profeet. Hij vertelde de waarheid. Hij zag de dingen die hij zei te hebben gezien, en hoorde de woorden die hij zei te hebben gehoord.

  • De kerk die Jezus Christus door toedoen van Joseph Smith hersteld heeft, is ‘de enige ware en levende kerk op het oppervlak der gehele aarde’ (LV 1:30). Het is de Kerk van Jezus Christus. De kerk heeft waarheid, kracht, gezag en verordeningen. De kerk wordt persoonlijk door de Heer en Heiland Jezus Christus via levende profeten bestuurd.

Dit alles kunnen we weten als we te weten komen dat het Boek van Mormon waar is. Er gaat kracht tot bekering en overtuiging van uit.

Mijn getuigenis van het Boek van Mormon

Als jonge zendeling in Frankrijk wilde ik voor mijzelf weten of het Boek van Mormon waar was. Ik geloofde dat het waar was. Ik hoopte dat het waar was. Ik was zelfs op zending gegaan met het vertrouwen dat het waar was. Terwijl ik de mensen in mijn beperkte Frans als zendeling echter zo goed als ik kon vertelde dat ik een getuigenis van het boek had, wist ik het eigenlijk nog steeds niet voor mijzelf.

Ons kleine appartement in het zuiden van Frankrijk was die hele eerste winter koud en vochtig. Elke ochtend en avond, vóór en na het werk van die dag, sloeg ik een deken en overjas om me heen om mijn Boek van Mormon te lezen en te bestuderen. Ik kende de belofte van Moroni, dat als ik las, overpeinsde en bad, ik het ook kon weten. Ik las dagen en weken, maar er gebeurde niets. Geen licht, geen engel, geen stem — niets dan een gevoel van vrede terwijl ik las.

Ik bleef lezen, betekenisvolle passages onderstrepen en bidden om te weten te komen of het Boek van Mormon waar was. Het wonder kwam uiteindelijk. Zoals ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen het beschreven heeft, leek het meer op het opkomen van de zon dan het plotseling aandoen van een lichtschakelaar.4 Ik merkte dat mijn hart en verstand verlicht werden. Ik begon het Boek van Mormon in een ander licht te zien. Teksten die ik eerder gelezen had, kregen een nieuwe betekenis. De beste manier waarop ik die ervaring kan beschrijven, is dat het me begon te dagen.

Ik kan zeggen dat ik over een periode van weken en maanden zekerder dan ooit tevoren te weten kwam dat het Boek van Mormon het woord van God is. Ik kwam te weten dat het voor onze tijd geschreven en bewaard was, en dat het als een krachtig getuigenis van Jezus Christus en zijn kerk voortgebracht was. Ik kreeg keer op keer door de stem van de Geest de innerlijke bevestiging: ‘Het is waar, het is waar, het is allemaal waar.’

Veertig jaar later ervaar ik dat getuigenis nog steeds. Ik heb het Boek van Mormon nu vele keren gelezen, en telkens weer — telkens weer — hoor ik die woorden: ‘Het is waar.’ Dat heeft mij de verzekering gegeven dat Jezus Christus mijn Heiland is en dat dit zijn grote heilswerk is.

Net zoals de dominostenen waar ik als jongen graag mee speelde allemaal omvielen als ik de eerste een zetje gaf, vallen alle waarheden van het evangelie op hun plek als we te weten komen dat de sluitsteen van ons getuigenis — het Boek van Mormon — waar is.

Noten

  1. Joseph Smith, in de inleiding tot het Boek van Mormon; zie ook History of the Church, 4:461.

  2. Zie Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 211.

  3. Zie Het Boek van Mormon: lesboek voor de leerkracht (2004), 19.

  4. Zie David A. Bednar, ‘De geest van openbaring’, Liahona, mei 2011, 87–90.