2023
Mål, tillväxt och utveckling – nyliga budskap från profeter och apostlar
Januari 2023


Endast digitalt

Mål, tillväxt och utveckling – nyliga budskap från profeter och apostlar

Se vad levande profeter nyligen har undervisat på sociala medier om att sätta och arbeta på mål som hjälper oss bli mer som Jesus Kristus.

Bild
klossar som byggs uppåt

I början av varje år begrundar vi ofta vilka mål vi kan sätta eller beslut vi kan fatta för att förbättra oss. Men med så många alternativ för vad vi ska lära oss eller göra, var börjar vi?

I Lukas 2:52 finner vi ett mönster från Frälsarens liv: ”Jesus växte i vishet, ålder och välbehag inför Gud och människor.” Den här versen är också en grund för programmet Barn och ungdomar, som inbjuder oss (oavsett ålder) att på liknande sätt bli mer som Jesus Kristus genom att växa andligt, socialt, fysiskt och intellektuellt.

När vi under bön väljer ut och arbetar på mål inom alla aspekter av livet ställs vi ofta inför beslut om önskningar, prioriteringar, misslyckanden, bakslag, motståndskraft, stöd och relationer. Medlemmarna i första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum har gett oss hopp och insikter som kan hjälpa oss i vår tillväxt genom det de sagt i generalkonferenstal om mål och i de här lärdomarna från deras konton på sociala medier.

Tänk på de här tre målen

”Jag är säker på att många av er avsätter tid i dag för att skriva ner era beslut för det kommande året. Får jag komma med några förslag?

För det första: Bestäm dig för att stärka din andliga grund. Det kan innebära att du bestämmer en viss tid och plats för att studera skrifterna, be oftare, göra tempeltjänst till en större prioritet och låta Gud råda i alla aspekter av ditt liv.

För det andra, bestäm dig för att vara vänlig mot andra. När Frälsaren Jesus Kristus besökte Amerika, enligt uppteckningar i Mormons bok, var behovet av att göra slut på stridigheter i våra liv något av det första han lärde. Så var barmhärtig, var förstående, var sen att döma och var snar att förlåta.

För det tredje: Bestäm dig för att vara beslutsam. Herren älskar ansträngning. Herren älskar fasthet. Herren älskar orubblighet. Även om vi säkerligen kommer till korta då och då får vi hjälp, genom våra ihärdiga ansträngningar att höra honom och följa den inspiration han ger oss, att ’växa [oss] starka i Anden’ (Mosiah 18:26).

Må Gud välsigna er, mina kära vänner, och må detta vara ett underbart år av mål och möjligheter för oss alla.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 1 jan. 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Möjligheter kan komma av att börja och avsluta något svårt

”Till alla mina unga vänner: Jag hoppas att ni förstår värdet av att arbeta mot och få en högre utbildning, och jag hoppas att ni lär er av något jag ångrar.

När jag tog företagskurser från professorer vid universitetet insåg jag att jag tjänade mer pengar än lärarna. Jag var väl en ganska bra försäljare. Jag minns att jag tänkte: ’Om jag slutade skolan och jobbade med försäljning på heltid så skulle jag verkligen bli ekonomiskt trygg.’

Det kändes som en rimlig tanke just då. Så jag avslutade inte mitt sista år på college. Jag har ångrat det beslutet i hela mitt liv.

Vem vet vilka andra möjligheter jag skulle ha haft om jag hade avslutat det sista året i skolan. Ni ställs ständigt inför viktiga beslut om relationer, arbete och skola, och ni kanske inte vet exakt vilka steg ni ska ta i framtiden. När ni slutför er utbildning kan det försäkra att dessa steg leder er i en bra riktning.

Om ni kan uppmanar jag er att göra en examen till en väsentlig del av er livsplan. Gud välsignar oss för att vi har påbörjat och avslutat något som utmanar oss.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 23 feb. 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Fäst blicken på dina drömmar

”När ett nytt åt inleds bör vi försöka dra nytta av perspektivet på det som har varit. Jag vädjar till er att komma ihåg att vi ska lära av det förflutna men inte leva i det. Vi ser tillbaka för att göra anspråk på glöden från brinnande upplevelser, inte på askan.

Och när vi har lärt oss det vi behöver lära oss och har tagit med oss det bästa av det vi upplevt, ska vi se framåt och tänka på att tro alltid pekar mot framtiden. Tro är alltid kopplad till välsignelser, sanningar och händelser som ännu kommer att inverka på vårt liv.

Några av er undrar kanske – särskilt i det att vi till vardags genomlever världens tumult omkring oss – ’Finns det någon framtid för mig?’ Vad bär det nya året med sig för mig? Kommer jag att vara trygg? Kommer livet att vara stabilt? Kan jag lita på Herren och på framtiden?

Kom ihåg detta: Tron litar på att Gud har stora ting i beredskap åt oss var och en och att Kristus verkligen är ’överstepräst för det goda som skulle komma’ [Hebreerbrevet 9:11].

Fäst blicken på dina drömmar, hur avlägsna och långt borta de än är. Lev så att du får se mirakel av omvändelse och förlåtelse, av tillit och gudomlig kärlek som kan förvandla ditt liv i dag, i morgon och för evigt. Det är ett nyårslöfte som jag ber er hålla.”

Äldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 9 jan. 2022, facebook.com/jeffreyr.holland.

Bild
Kristus undervisar sina lärjungar

Varje dag, varje timme, kan vara en nystart

”Jag lärde mig tidigt i livet att det inte finns någon anledning att vänta på ett nytt år för att få en nystart i mitt eget liv. För varje ny dag kommer en ny gryning – inte bara för jorden utan också för dig och mig. Och för varje ny dag kommer en nystart – en chans att börja om och undvika faran med att skjuta upp saker.

Det har funnits stunder i mitt liv när jag har tillbringat sömnlösa nätter med att brottas med problem, bekymmer eller personliga sorger. Men hur mörk natten än var uppmuntrades jag alltid av tanken: ’I morgon kommer solen att gå upp igen’ (se Psaltaren 30:6).

Skrifterna lovar: ’Herrens ståndaktiga kärlek upphör aldrig; hans barmhärtighet upphör aldrig; de är nya varje morgon’ (Lamentations 3:22–23, English Standard Version). Och Herren inbjuder oss att ’låta ert ljus lysa … Så att de kan se era goda gärningar och prisa er Fader som är i himlen’ (Matthew 5:16, English Standard Version).

I dessa kommande dagar, veckor och månader, hur utsträckta de än må vara, gör Guds kärlek och Andens frukt det möjligt för oss att nå ut till människorna omkring oss (familj, vänner, alla) och hjälpa dem att bättre hantera sina svåra omständigheter. ’Andens frukt … är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet, självbehärskning. Sådant är lagen inte emot’ (Galaterbrevet 5:22–23).”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 5 jan. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

”Trots tidigare sorger kan var och en av oss börja om … Vi kan börja om eftersom vår himmelske Fader är nystarternas Gud.

Varje dag, varje timme, kan vara en nystart – en möjlighet att förnya oss i den Helige Anden. Guds barmhärtighet är tillräcklig för att hela våra sår, inspirera oss att gå framåt, rena oss från synd, stärka inför kommande prövningar och välsigna oss med hopp och hans frid. Det här är ett budskap som alla Guds barn behöver höra.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 11 aug. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Inte fullkomlig? Du kanske är precis den person som Gud söker efter

”Fred Astaire var en välkänd skådespelare, dansare och sångare i den amerikanska filmindustrin. Han medverkade i dussintals shower på Broadway och i Hollywood. En av hans första provspelningar utvärderades med följande ord: ’Kan inte spela teater. Något skallig. Kan dansa lite.’

Knappast en lysande rapport!

Genom ihärdighet och hårt arbete utvecklade han sin förmåga tills han blev en av de bästa artisterna genom tiderna – känd för sin ’elegans, charm, originalitet och noggrannhet’.

Han var inte den ende som kämpade med tvivel på sig själv eller som utstod kritik.

Walt Disney blev avskedad från en tidning eftersom han ’saknade fantasi och inte hade några bra idéer’.

Vincent Van Gogh sålde bara några få målningar under sin livstid – många av dem till släkt och nära vänner.

Ernest Hemingway refuserades en gång av en redaktör som tyckte att hans skrivande var ’både tröttsamt och stötande’, och som hävdade: ’Min unge son kunde göra bättre ifrån sig!’

Vi kanske alla ser oss själva som lite mindre än vi är. Ovärdiga. Obegåvade. Inget speciellt. I avsaknad av tillräckligt mycket hjärta, sinne, resurser, karisma eller ålder för att vara till någon särskild nytta för Gud.

Du säger att du inte är fullkomlig? Att du inte är tillräckligt bra? Välkommen till klubben!

Du kanske är just den person som Gud söker efter.

Gud har inget behov av att du är exceptionell, än mindre fullkomlig.

Han tar dina talanger och förmågor och förökar dem – även om de kan verka vara lika otillräckliga som några bröd och fiskar. Om du litar på honom och är trofast så förstorar han dina ord och handlingar och använder dem till att välsigna och tjäna folkskaror!”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 15 okt. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Försök inte göra allt samtidigt

”Ibland tänker vi på alla våra ansvarsområden hemma, i skolan, på jobbet och i kyrkan och undrar hur vi ska kunna hitta en balans mellan de många konkurrerande kraven på vår tid. I stället för att slita ut oss genom att försöka göra allting samtidigt bör vi identifiera de få grundläggande saker som är våra högsta prioriteringar. Då kan vi sträva efter att ge var och en av dem den uppmärksamhet de behöver – en i taget.

När du är hemma, välj att prioritera hemmet. När du är i skolan, välj att prioritera skolan. När du är på jobbet, väljer du att prioritera jobbet. När du dyrkar Gud hemma eller i kyrkan, välj då att prioritera gudsdyrkan.

Det kan låta förenklat, men vi bör inte bli frustrerade och slösa tid och kraft på att försöka uppnå en perfekt jämvikt mellan alla viktiga saker vi måste göra. När vi uppriktigt ber om Guds hjälp med att se vad som är viktigast, kommer han att vägleda och hjälpa oss att fokusera våra ansträngningar dag för dag.”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 19 april 2021, facebook.com/davida.bednar.

Lär av misslyckande och kom ihåg Guds godhet

”Jag har i mitt eget och andra människors liv iakttagit många återkommande kretslopp av händelser – misslyckande och framgång, sorg och lycka, förstörelse och rekonstruktion, tragedi och triumf, konflikter och harmoni, frustration och tillfredsställelse och oräkneliga andra.

Men om vi i dag, med Guds hjälp, lär oss av misslyckande, kan vi uppnå större framgång när vi strävar framåt.

Om vi i dag, med Guds hjälp, övervinner sorg, kan vi uppleva större lycka när vi fortsätter att tjäna och hedra honom.

Och om vi i dag, med Guds hjälp, på rätt sätt hanterar ögonblickets frustration, kan vi välsignas med bestående tillfredsställelse.

Nyckeln är att alltid minnas Guds storhet och godhet – och erkänna att vi är beroende av honom för att få vägledning och styrka i livet.

Min inbjudan till er alla – unga som gamla – är att älska Gud och era grannar, ta hand om de behövande och alltid ha ett evigt perspektiv på Guds lycksalighetsplan – ett perspektiv som sträcker sig långt bortom jordelivets tillfälliga prövningar och tumult.”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 13 juni 2021, facebook.com/davida.bednar.

Håll de två största buden och i den prioritetsordning som ges

”Strävan att lyckas kan leda till viktiga prestationer. Den kan förvisso ge kraft och frambringa underbara belöningar och bidra till glädjen hos dem ni älskar och till och med samhället i stort. Men när den går till ytterlighet och du är överväldigad av dina egna förväntningar eller det du tror andra förväntar sig, kan det leda till ångest, perfektionism eller depression och kan överväldiga äktenskapet, familjen, tjänande av andra och till och med ett kristet lärjungeskap. Hur kan du vara säker på att skörda de positiva resultaten och undvika det negativa i ditt liv?

Av egen erfarenhet vill jag säga att det är tydligt: Håll de två stora buden och i den prioritetsordning som ges: ’Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Det är det största och första budet. Sedan kommer ett som liknar det: Du ska älska din nästa som dig själv.’ Att älska och följa Jesus Kristus ger syfte, jämvikt och mening åt ditt liv. Det sätter tjänande i centrum i ditt liv.”

Äldste D. Todd Christofferson, Facebook, 3 sep. 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

Sätt meningsfulla personliga andliga mål

Bild
docka med delvis målat ansikte

”Darumadockan är en omhuldad symbol för tur och uthållighet i den japanska kulturen. Den används för att sätta upp mål och glädjas åt framsteg och framgång. När någon förbinder sig till ett mål färglägger de ett öga och ber om gudomlig hjälp för att uppnå det. När målet har uppnåtts färglägger de det andra som ett tecken på tacksamhet.

Även om våra nyårslöften kan innefatta sätt att förbättra oss fysiskt eller timligt uppmanar jag er att rådgöra med er Fader i himlen och även sätta meningsfulla personliga andliga mål. Mål som stärker er grund och tro på Jesus Kristus. Kom ihåg att tacka honom, han är alla goda gåvors givare.”

Äldste Gary E. Stevenson, Facebook, 1 jan. 2022, facebook.com/stevenson.gary.e.

Var tålmodig och förstående mot dig själv

”Du kanske känner dig överväldigad av allt du vill förbättra när det här nya året börjar. Var tålmodig och förstående mot dig själv.

Vi är alltför ofta för hårda mot oss själva. Herren uppmanar oss att komma som vi är, att göra allt ’med visdom och ordning’ [Mosiah 4:27]. Han förväntar sig inte att vi ska springa fortare än vi har krafter till, även när vi är flitiga och tappra.”

Äldste Gerrit W. Gong, Facebook, 10 jan. 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Sök Herrens hjälp att förbättras rad på rad, aldrig i allt på en gång

”Vid ett tillfälle sa Frälsaren själv: ’Vad slags män bör ni då vara? Sannerligen säger jag er: Sådana som jag är’ [3 Nephi 27:27]. Denna fullkomlighet kommer definitivt inte förrän vi når andra sidan om slöjan. Genom sina profeter uppmanar Herren oss att söka efter sätt att förbättra oss, aldrig i allt på en gång, utan rad på rad.

Den hjälp vi kan få av Herren i våra mål och rättfärdiga strävanden är obegränsad, och han stöder oss i alla goda och rättfärdiga ansträngningar. Mitt ämbete på livstid som ett av hans särskilda vittnen har ytterligare stärkt min beslutsamhet att fortsätta göra förbättringar inom olika områden i livet för att bli mer kristuslik. Varje ansträngning att bli mer som han ökar vår andliga förmåga att tjäna honom. Vi kan alltid vara tacksamma mot Herren för den hjälp han ger oss när vi gör personliga förbättringar. Själv har jag fortfarande en lång väg att gå. Men jag gör framsteg, bit för bit, med glädje och tacksamhet!

Jag uppmanar er att fundera över hur ni kan sträva efter att uppnå rättfärdiga mål i era egna liv, oavsett era omständigheter. Jag försäkrar er att Herren älskar var och en av oss och att han alltid är där för att hjälpa oss, oavsett vilken situation vi står inför.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 26 feb. 2021, facebook.com/soares.u.