Pyhät kirjoitukset
Miksi tutkia pyhiä kirjoituksia?


”Miksi tutkia pyhiä kirjoituksia?” Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen, 2021

”Miksi tutkia pyhiä kirjoituksia?” Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen

Kuva
Kristus asettaa sakramentin nefiläisten keskuudessa, Andrew Bosley

Miksi tutkia pyhiä kirjoituksia?

Kun tutkimme ahkerasti pyhiä kirjoituksia, me tulemme lähemmäksi Jeesusta Kristusta ja ymmärrämme paremmin Hänen evankeliumiaan ja sovitusuhriaan. Profeetta Nefi kannusti meitä näin:

”Sen vuoksi teidän täytyy ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa, niin että teillä on täydellinen toivon kirkkaus ja rakkaus Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Ja nyt, jos te ponnistelette eteenpäin kestiten itseänne Kristuksen sanalla ja kestätte loppuun asti, katso, näin sanoo Isä: Te saatte iankaikkisen elämän.” (2. Nefi 31:20.)

Kuva
perhe lukemassa pyhiä kirjoituksia

Pyhien kirjoitusten opetukset auttavat meitä palaamaan taivaallisen Isämme luo. Myöhempien aikojen profeettamme ovat pyytäneet meitä tutkimaan niitä säännöllisesti itse ja, mikäli mahdollista, perheemme kanssa. He ovat kehottaneet meitä oppimaan pyhissä kirjoituksissa olevien ihmisten kokemuksista ja soveltamaan pyhien kirjoitusten kertomuksia ja opetuksia nykypäivän elämäämme, kuten Nefi neuvoo kohdassa 1. Nefi 19:23. Sekä muinaiset että nykyajan profeetat ovat kehottaneet meitä tutkimaan pyhiä kirjoituksia ja kestitsemään itseämme Kristuksen sanoilla (ks. 2. Nefi 32:3).

Kuva
mies lukemassa pyhiä kirjoituksia

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut myös tämän tärkeän totuuden pyhillä kirjoituksilla ”kestitsemisestä”:

”Kestitsemisellä tarkoitetaan enemmän kuin vain maistamista. Sillä tarkoitetaan sanasta nauttimista. Nautimme pyhistä kirjoituksista tutkimalla niitä ihanan löytämisen ja uskollisen kuuliaisuuden hengessä. Kun kestitsemme itseämme Kristuksen sanoilla, ne kirjoitetaan ’ihmissydämiin’ [2. Kor. 3:3]. Niistä tulee kiinteä osa omaa luonnettamme.” (Ks. ”Pyhien kirjoitusten tarjoaman ohjauksen mukaan eläminen”, Liahona, tammikuu 2001, s. 21).

Kun osallistumme johdonmukaisesti henkilökohtaiseen ja perheen pyhien kirjoitusten tutkimiseen, meitä ja perhettämme voidaan ohjata, suojella ja vahvistaa aikamme monia haasteita vastaan.