2010–2019
Det himmelska ljusets bärare
Oktober 2017


Det himmelska ljusets bärare

Som bärare av Guds prästadöme och som Jesu Kristi lärjunge är du en ljusbärare.

En äldre man stod i kö på postkontoret för att köpa frimärken vid disken. En ung kvinna märkte att han gick med svårighet och erbjöd sig att visa honom hur man köper frimärken från en automat, för att spara tid. Den äldre herrn sa: ”Tack, men jag föredrar att vänta. Maskinen frågar inte om min reumatism.”

Ibland är det till hjälp att prata med någon som bryr sig om våra problem.

Smärta, sorg och sjukdom är sådant vi alla upplever – ögonblicken av otur, elände och olycka kan ackumuleras till ett stort minne på vår själs interna hårddisk.

När det gäller vårt fysiska välbefinnande, accepterar vi åldrandet och sjukdomarna som delar av vår jordiska resa. Vi söker råd från yrkesmän som förstår den fysiska kroppen. När vi lider känslomässigt eller mentalt, söker vi hjälp hos experter som behandlar den sortens problem.

Liksom vi möter fysiska och känslomässiga prövningar i livet, möter vi också andliga utmaningar. De flesta av oss har upplevt tillfällen i livet när vårt vittnesbörd lyser klart. Vi kan också uppleva tider när vår himmelske Fader känns avlägsen. Det finns tillfällen när vi uppskattar det som hör Anden till av hela våra hjärtan. Det kan också finnas tillfällen när det verkar mindre dyrbart eller mindre betydelsefullt.

I dag vill jag tala om andlig hälsa – hur vi kan bli helade från stagnation och vandra en väg till livskraftig andlig hälsa.

Andlig sjukdom

Ibland kommer andlig ohälsa som följd av synd eller känslomässiga sår. Ibland kan andliga sammanbrott ske så gradvis att vi knappt märker vad som händer. Liksom lager av sediment kan andlig smärta och sorg byggas upp med tiden och tynga våra andar tills bördan blir nästan alltför tung. Det kan till exempel hända när våra ansvar på arbetet, hemma och i kyrkan blir så överväldigande att evangeliets glädje försvinner ur sikte. Vi kanske till och med känner det som om vi inte har mer att ge, eller att vi inte har tillräcklig styrka att leva efter Guds bud.

Men att andliga prövningar är verkliga betyder inte de att de är obotliga.

Vi kan bli helade andligen.

Också de djupaste andliga såren – ja, till och med de som verkar obotliga – kan bli helade.

Mina kära vänner, Jesu Kristi helande kraft är inte frånvarande i vår tid.

Frälsarens helande beröring kan förändra våra liv i vår tid liksom den gjorde på hans tid. Om vi bara har tro kan han ta våra händer, fylla våra själar med himmelskt ljus och helande, och säga till oss de välsignade orden: ”Stig upp, ta din bädd och gå!”1

Mörker och ljus

Vad som än orsakar våra andliga krämpor, så har de alla en sak gemensamt: frånvaro av gudomligt ljus.

Mörkret minskar vår förmåga att se klart. Det fördunklar vår syn på det som en gång var enkelt och klart. När vi är i mörker är det mer troligt att vi fattar sämre beslut, eftersom vi inte kan se farorna på vägen. När vi är i mörker är det mer troligt att vi tappar modet, eftersom vi inte kan se den frid och glädje som väntar oss om vi bara fortsätter framåt.

Ljus, å andra sidan, låter oss se tingen som de verkligen är. Det låter oss skilja mellan sant och falskt, mellan viktigt och trivialt. När vi är i ljuset kan vi fatta rättfärdiga beslut grundade på sanna principer. När vi är i ljuset kan vi ha ”ett fullkomligt klart hopp”2, eftersom vi då ser våra jordiska prövningar i ett evigt perspektiv.

Vi finner andlig läkedom när vi går bort från världens skuggor och in i Kristi eviga ljus.

Ju mer vi förstår och tillämpar ljusets lära, desto mer kan vi skydda oss mot de andliga sjukdomar som hemsöker och prövar oss från alla sidor, och desto bättre kan vi tjäna som energiska, modiga, omtänksamma och ödmjuka bärare av det heliga prästadömet – sanna tjänare och lärjungar till vår älskade och evige Kung.

Världens ljus

Jesus Kristus sa: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.”3

Vad betyder det?

Helt enkelt det här: Den som ödmjukt följer Jesus Kristus upplever och får del av hans ljus. Och det ljuset växer tills det till slut skingrar även det djupaste mörker.

Det betyder att det finns en kraft, ett starkt inflytande, som utgår från Frälsaren. Det ”utgår från Guds närhet för att uppfylla den oändliga rymden”.4 Eftersom den kraften lyser upp, lyfter och belyser våra liv kallas den i skrifterna ljus, men den kallas också ande och sanning.

I Läran och förbunden läser vi: ”Ty Herrens ord är sanning, och allt som är sanning är ljus, och allt som är ljus är Ande, ja, Jesu Kristi Ande.”5

Den här djupgående insikten – att ljus är ande, vilken är sanning, och att det ljuset skiner på varje själ som kommer till världen – är lika viktig som löftesrik. Kristi ljus upplyser och genomtränger varje själ som hörsammar Andens röst.6

Kristi ljus fyller universum.

Det fyller jorden.

Och det kan fylla varje hjärta.

Gud gör inte skillnad på människor.7 Hans ljus är till för alla – stor och liten, rik och fattig, privilegierad och missgynnad.

Om du öppnar ditt sinne och hjärta och tar emot Kristi ljus och ödmjukt följer Frälsaren, får du mer ljus. Rad efter rad, lite här och lite där, samlar du mer ljus och sanning till din själ tills mörkret är bortdrivet från ditt liv.8

Gud öppnar dina ögon.

Gud ger dig ett nytt hjärta.

Guds kärlek, ljus och sanning väcker det slumrande till liv och du föds till ett nytt liv i Kristus Jesus.9

Herren har lovat: ”Och om ni har blicken fäst endast på min ära skall hela er kropp vara fylld med ljus och det skall inte finnas något mörker i er, och den kropp som är fylld med ljus förstår allting.”10

Det här är det ultimata botemedlet mot andlig sjukdom. Mörkret försvinner i ljusets närhet.

En liknelse om andligt mörker

Men Gud tvingar oss aldrig att ta till oss hans ljus.

Om vi börjar trivas i mörkret förändras troligen inte våra hjärtan.

För att en förändring ska ske måste vi aktivt släppa in ljuset.

Under mina färder som flygkapten över planeten jorden fascinerades jag alltid av skönheten och fullkomligheten i Guds skapelse. Särskilt fängslande fann jag relationen mellan jorden och solen. Jag ser det som ett djupt åskådningsexempel på hur mörker och ljus existerar.

Som vi alla vet blir natt till dag och dag till natt var tjugofjärde timma.

Så vad är då natt?

Natt är ingenting mer än en skugga.

Inte ens den mörkaste natt slutar solen ge sitt sken. Den fortsätter lysa lika klart som någonsin. Men hälften av jorden är i mörker.

Frånvaron av ljus orsakar mörker.

När nattens mörker faller förtvivlar vi inte och oroar oss för att solen slocknat. Vi antar inte att solen är borta eller död. Vi förstår att vi är i skugga, att jorden fortsätter att rotera och att solens strålar till sist ska nå oss än en gång.

Mörker betyder inte att det inte finns något ljus. Oftast betyder det bara att vi inte är på rätt plats för att ta emot ljuset. Under solförmörkelsen nyligen ansträngde sig många för att komma till den smala sektorn av månskugga, mitt på en solig, klar dag.

På liknande sätt skiner det andliga ljuset ständigt på hela Guds skapelse. Satan gör allt han kan för att skapa en skugga eller få in oss i en skugga vi själva skapat. Han övertalar oss att skapa vår egen solförmörkelse, han drar oss in i sin grottas mörker.

Andligt mörker kan svepa en glömskans slöja också över dem som en gång vandrat i ljuset och glatt sig i Herren. Men också i stunder av djupaste mörker hör Gud vår ödmjuka vädjan då vi ber: ”Jag tror. Hjälp min otro!”11

På Almas tid fanns det många som hade svårt att acceptera andliga ting, och ”på grund av [deras] otro” kunde Guds ljus och sanning inte tränga in i deras själar ”och deras hjärtan blev förhärdade”.12

Vi är ljusets bärare

Bröder, det är vårt ansvar att vara på rätt plats och se Jesu Kristi evangeliums gudomliga ljus. Även om natten har fallit och världen tycks mörk, kan vi välja att vandra i Kristi ljus, hålla hans bud och modigt vittna om hans verklighet och storhet.

Som bärare av Guds prästadöme och som Jesu Kristi lärjunge är du en ljusbärare. Fortsätt göra sådant som ger näring åt hans gudomliga ljus. ”Håll … upp ert ljus så att det lyser för världen”13 – inte för att de ska se och beundra er, utan ”så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen.”14

Mina kära bröder, ni är redskap i Herrens händer med avsikten att bringa ljus och helande till vår himmelske Faders barn. Kanske känner ni er inte kvalificerade att hela dem som är andligt sjuka – inte mer än en posttjänsteman är kvalificerad att bota reumatism. Kanske möter ni egna andliga prövningar. Ändå har Herren kallat er. Han har gett er myndigheten och ansvaret att nå ut till de behövande. Han har förlänat er sitt heliga prästadömes kraft till att föra ljus till mörkret och lyfta och välsigna Guds barn. Gud har återställt sin kyrka och sitt dyrbara evangelium ”som helar den sårade själen”.15 Han har berett vägen till andligt välbefinnande, till att hela stagnation och leda till livskraftig andlig hälsa.

Varje gång ni vänder era hjärtan till Gud i ödmjuk bön, upplever ni hans ljus. Varje gång ni söker hans ord och hans vilja i skrifterna, tilltar ljuset i klarhet. Varje gång ni lägger märke till någon i nöd och offrar er egen bekvämlighet för att nå ut i kärlek, expanderar och tilltar ljuset. Varje gång ni förkastar frestelse och väljer renhet, varje gång ni söker eller ger förlåtelse, varje gång ni modigt vittnar om sanningen, jagar ljuset bort mörkret och drar till sig andra som också söker ljuset och sanningen.

Tänk på era egna upplevelser, stunder när ni tjänade Gud och er nästa, när det gudomliga ljuset sken i ert liv – i det heliga templet, vid sakramentsbordet, i stilla ögonblick av eftertänksam bön, i familjesammankomster eller tjänandetillfällen inom prästadömet. Berätta om de här ögonblicken för familj och vänner, och särskilt för våra ungdomar, som söker ljuset. De behöver få höra från er att hopp och helande kommer med det här ljuset, även i en värld fylld av mörker.

Kristi ljus ger hopp och glädje, och helar varje andligt sår eller svaghet.16 De som upplever det här förädlande inflytandet blir redskap i händerna på den som är världens ljus och kan ge ljus till andra.17 De känner det som kung Lamoni kände: ”Det ljuset hade ingjutit stor glädje i hans själ sedan mörkrets moln hade skingrats och det eviga livets ljus hade tänts i hans själ.”18

Mina kära bröder, mina kära vänner, det är vårt uppdrag att söka Herren tills det eviga livets ljus brinner klart inom oss och vårt vittnesbörd blir säkert och starkt även mitt i mörkret.

Det är min bön och välsignelse att ni ska lyckas nå ert mål som prästadömsbärare åt den allsmäktige Guden och alltid vara glada bärare av hans himmelska ljus. I Jesu Kristi, vår Mästares heliga namn, amen.