2010–2019
Så din glede kan bli fullkommen
Oktober 2017


Så din glede kan bli fullkommen

Jesus Kristus er kilden til all helbredelse, fred og evig fremgang.

Brødre og søstre, det er en glede å være sammen med dere. Og det er det jeg vil snakke med dere om i dag – å ha en fylde av glede.

En fersk nyhetsoverskrift lyder: “Katastrofer ryster landet [og] verden.”1 Med orkaner og flom, hetebølger og tørke, skogbranner og jordskjelv, kriger og fryktelige sykdommer, virker det som om “hele jorden [er] i opprør”.2

Millioner av mennesker har blitt sendt på flukt, og utallige liv har blitt forstyrret av disse utfordringene. Strid i familier og lokalsamfunn, i tillegg til indre kamp med frykt, tvil og uoppfylte forventninger, gjør oss også opprørte. Det kan være vanskelig å føle den gleden Lehi sa er hensikten med livet.3 Vi har alle til tider spurt: “Hvor kan jeg finne fred? Hvem kan meg trøste…?”4 Vi undres: “Hvordan kan jeg finne glede til tross for jordelivets vanskeligheter?”

Svaret kan synes for enkelt, men det har vist seg å være sant helt siden Adams tid. Varig glede finnes ved å fokusere på Frelseren Jesus Kristus og etterleve evangeliet på den måten han viste og underviste. Jo mer vi lærer om, har tro på og følger Jesus Kristus, desto mer lærer vi å forstå at han er kilden til all helbredelse, fred og evig fremgang. Han inviterer hver og en av oss til å komme til ham,5 en invitasjon som president Henry B. Eyring har karakterisert som “den viktigste innbydelse noen kan akseptere”.6

Lær om Jesus Kristus

Hvordan kommer vi til ham? I april oppfordret president Russell M. Nelson og eldste M. Russell Ballard oss til å studere “Den levende Kristus”7 som et ledd i å lære om Frelseren. Mange har tatt imot utfordringen og blitt velsignet. For ikke lenge siden ga en god venninne hvert av sine voksne barn eksemplarer av dokumentet med evangelierelaterte bilder for å illustrere hvert utsagn. Hun oppfordret sine barn til å hjelpe hennes barnebarn å forstå og lære den utenat. En stund senere viste venninnen min en video av sitt seks år gamle barnebarn, Laynie, som fremsa sin utenatlærte versjon med entusiasme og trygghet. Jeg innså at hvis en seksåring kunne klare det, kan jeg også!

Bilde
Laynie, som lærte “Den levende Kristus” utenat

Når jeg har studert Jesu Kristi liv og læresetninger med større fokus og lært “Den levende Kristus” utenat, har min takknemlighet og kjærlighet til Frelseren blitt større. Hver setning i dette inspirerte dokumentet inneholder en preken som har styrket min forståelse av hans guddommelige roller og jordiske misjon. Det jeg har lært og følt i denne perioden med studium og refleksjon, bekrefter at Jesus virkelig “er verdens lys, liv og håp”.8 Oldtidsskrifter og ord fra profeter i de siste dager, skrevet eller uttalt som hyllest til ham, vitner om at “hans vei er den sti som fører til lykke i dette liv og evig liv i den kommende verden”.9

Ha tro på Jesus Kristus

Når dere studerer Kristi liv og læresetninger på en rekke måter, vil deres tro på ham øke. Dere vil få visshet om at han elsker dere personlig og forstår dere fullkomment. I sine 33 år i jordelivet opplevde han avvisning, forfølgelse, kroppslig sult, tørst og utmattelse,10 ensomhet, verbal og fysisk mishandling, og til slutt en pinefull død påført av syndige mennesker.11 I Getsemane og på korset på Golgata følte han alle våre smerter, lidelser, fristelser, sykdommer og skrøpeligheter.12

Uansett hva vi har lidd, er han kilden til helbredelse. De som har opplevd noen form for overgrep, overveldende tap, kronisk sykdom eller invalidiserende lidelse, usanne beskyldninger, ondskapsfull forfølgelse eller åndelig skade på grunn av synd eller misforståelser, kan alle bli helbredet av verdens Forløser. Men han kommer ikke inn uten invitasjon. Vi må komme til ham og la ham utføre sine mirakler.

En vakker vårdag lot jeg døren stå åpen for å nyte den friske luften. En liten fugl fløy inn gjennom den åpne døren, for så å innse at det ikke var der den ville være. Den fløy desperat rundt i rommet og smalt gjentatte ganger inn i vinduet i et forsøk på å unnslippe. Jeg prøvde forsiktig å lede den mot den åpne døren, men den var redd og smatt stadig unna. Til slutt landet den oppå gardinene i forvirret utmattelse. Jeg fant en kost og strakte langsomt den bustete enden opp dit fuglen balanserte nervøst. Mens jeg holdt kosten ved siden av føttene på den, klatret fuglen nølende over på busten. Langsomt, svært langsomt, gikk jeg til den åpne døren mens jeg holdt kosten så stødig som mulig. Så snart vi kom til den åpne døren, fløy fuglen raskt til frihet.

I likhet med denne fuglen er vi noen ganger redde for å vise tillit, fordi vi ikke forstår Guds absolutt kjærlighet og ønske om å hjelpe oss. Men når vi studerer vår himmelske Faders plan og Jesu Kristi misjon, forstår vi at deres eneste mål er vår evige lykke og fremgang.13 De finner behag i å hjelpe oss når vi ber, søker og banker på.14 Når vi utøver tro og ydmykt åpner oss for deres svar, unnslipper vi restriksjonene som våre misforståelser og antagelser har skapt, og vi kan bli vist veien videre.

Jesus Kristus er også kilden til fred. Han oppfordrer oss til å lene oss på hans sterke arm,15 og lover den “fred, som overgår all forstand”,16 en følelse som kommer når hans Ånd “[taler] fred til våre sjeler”,17 uansett hvilke utfordringer som omgir oss. Enten det er personlige problemer, vanskeligheter i familien eller samfunnskriser, vil fred komme når vi stoler på at Guds enbårne Sønn har kraft til å lindre vår verkende sjel.

Bilde
Snježana Podvinski, et medlem i Kroatia

Snježana Podvinski, en av et lite antall hellige i Karlovac i Kroatia, lente seg på Frelseren da hennes mann og begge hennes foreldre døde i løpet av seks måneder i fjor. Sønderknust, men med et vitnesbyrd om at familier er evige, brukte hun alle sine sparepenger på å reise til templet, der hun ble beseglet til sin mann og sine foreldre. Hun fortalte at disse dagene i templet var et høydepunkt i hennes liv. På grunn av sitt urokkelige vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning har hun følt fred og opplevd helbredelse, som også har vært til styrke for menneskene rundt henne.

Tro på Jesus Kristus gir oss enda flere gaver enn helbredelse og fred. President Henry B. Eyring har sagt: “[Jeg har] vært takknemlig for de mange måtene Herren har sett til meg med Trøsteren når jeg har trengt fred. Vår himmelske Fader er imidlertid ikke bare opptatt av å trøste oss, men enda mer av vår fremgang oppover.”18

På grunn av Jesu Kristi forsoning, som omfatter forløsningens og oppstandelsens gaver, er vi i stand til å omvende oss, forandre oss og utvikle oss i all evighet. På grunn av den kraft han gir oss når vi er lydige, er vi i stand til å bli mer enn vi noensinne kunne ha blitt på egenhånd. Vi forstår kanskje ikke helt hvordan, men alle som har følt troen på Kristus vokse, har også fått større forståelse av vår guddommelige identitet og hensikt, noe som får oss til å ta valg som er i samsvar med denne kunnskapen.

Til tross for en verden som prøver å nedvurdere oss til “kun dyr”19, vet vi at Gud er vår Fader, og derfor vet vi at vi har guddommelige muligheter og kongelige utsikter. Til tross for en verden som forteller oss at dette livet er et blindspor, får vi håp om evig fremgang ved kunnskapen om at Guds enbårne Sønn har gjort det mulig for oss å bli forløst og oppstå fra de døde.

Følg Jesu Kristi eksempel

Når vi lærer mer om Jesus Kristus, utvikler vi større tro på ham, og vi ønsker naturlig å følge hans eksempel. Å holde hans bud blir vårt høyeste ønske. Vårt hjerte lengter etter å lindre andres lidelse slik han gjorde, og vi ønsker at de skal oppleve den fred og lykke vi har funnet.

Hvorfor er det så virkningsfullt å prøve å gjøre som han gjorde? Fordi når vi omsetter vår tro i handling, bærer Den hellige ånd vitnesbyrd om evige sannheter.20 Jesus ber sine disipler om å holde hans bud, fordi han vet at når vi følger hans eksempel, vil vi begynne å oppleve glede, og når vi fortsetter på hans vei, vil vi oppnå en fylde av glede. Han forklarte: “Dette har jeg talt til dere for at min glede kan være i dere, og deres glede bli fullkommen.”21

Er vårt vitnesbyrd bygget på den solide grunnvoll som Jesus Kristus og hans evangelium er? Når livets stormer kommer over oss, leter vi febrilsk etter en instruksjonsbok eller et Internett-innlegg for å få hjelp? Å ta oss tid til å bygge opp og styrke vår kunnskap og vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus vil gi rikt utbytte i tider med prøvelser og motgang. Daglig lesning av Skriftene og overveielse av levende profeters ord, meningsfylt personlig bønn, gjennomtenkt deltagelse i nadverden hver uke og å yte tjeneste slik Frelseren ville ha gjort – hver av disse enkle aktivitetene blir en byggekloss for et lykkelig liv.

Hva gir dere glede? Synet av deres nærmeste på slutten av en lang dag? Tilfredsstillelsen av en godt utført jobb? Lyset i andres øyne når dere deler deres byrde? Ordene i en salme som trenger dypt inn i deres hjerte? En nær venns håndtrykk? Finn dere et uforstyrret øyeblikk til å tenke nærmere over deres velsignelser, og finn deretter måter å dele dem med andre. Når dere strekker dere ut for å tjene og bygge opp deres brødre og søstre i nabolaget eller ute i en verden som opplever så mye uro, vil dere føle større fred, helbredelse og fremgang.

Kom til Ham. Jeg vitner om at når dere lar Jesus Kristus stå sentralt i deres liv, vil dere finne glede i deres omstendigheter, uansett hva de måtte være. “Frelseren kjær”22 er virkelig svaret. Sett av tid og ta dere tid til å bli kjent med Jesus Kristus ved å studere flittig, utvikle større tro på ham og strebe etter å bli stadig mer lik ham. Når vi gjør det, vil vi også få lyst til å si sammen med lille Laynie: “Gud være lovet for hans guddommelige Sønns uforlignelige gave.”23 I Jesu Kristi velsignede og hellige navn. Amen.