2005
Glæd jer over forståelsen af livets formål
August 2005


BESØGSLÆRERINDEBUDSKABET

Glæd jer over forståelsen af livets formål

Udvælg bønsomt de skriftsteder og lærdomme, som bedst møder behovet hos de søstre, som du besøger. Fortæl om dine egne oplevelser og bær vidnesbyrd. Lad dem, du underviser, gøre det samme.

Profeten Joseph Smith: »Den store frelsesplanen er et emne, som burde have vores fulde opmærksomhed, og som burde betragtes som en af himlens bedste gaver til menneskeheden« ( History of the Church, 2:23).

Hvad er Guds hensigt med sine børn?

Moses 1:39: »Thi se, dette er min gerning og herlighed – at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket.«

Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum: »I den førjordiske verden kendte og tilbad åndelige sønner og døtre Gud som deres evige Fader og accepterede hans plan, hvorved hans børn kunne opnå et fysisk legeme og opnå jordiske erfaringer for at udvikle sig frem mod fuldkommenhed og til sidst realisere deres guddommelige skæbne som arving til evigt liv« (»Familien: En proklamation til verden«, Liahona, okt. 2004, s. 49).

Abraham 3:24-25: »Vi vil … danne en jord, hvorpå disse kan bo. Og vi vil prøve dem hermed for at se, om de vil gøre alt, hvad Herren, deres Gud, vil befale dem.«

Ældste Bruce C. Hafen fra De Halvfjerds: »Denne jord er ikke vores hjem. Vi er sendt i skole og forsøger at lære lektien i ›saliggørelsens store plan,‹ så vi kan vende hjem … Af nødvendighed er planen fuld af torne og tårer, hans og vore. Men fordi han og vi er så fuldstændig sammen om det, vil vores væren ›et‹ med ham for at overvinde al modstand, som vil bringe os en ›ubeskrivelig … glæde.‹ Kristi forsoning er selve kernen i denne plan« (»Forsoningen: Alt for alle«, Liahona, maj 2004, s. 98).

Ældste Henry B. Eyring fra De Tolv Apostles Kvorum: »Hensigten med at Gud skabte os og gav os liv, er at gøre det muligt for os at opnå de lærerige erfaringer, som er nødvendige, for at vi kan vende tilbage og leve evigt sammen med ham. Det er kun muligt, hvis vores natur ændres ved tro på Herren Jesus Kristus, oprigtig omvendelse og ved at indgå og holde de pagter, som han tilbyder os« (»Education for Real Life«, Ensign , okt. 2002, s. 16).

Hvordan kan det at glæde sig over Guds plan hjælpe mig gennem mine prøvelser?

Ældste Neal A. Maxwell (1926-2004) fra De Tolv Apostles Kvorum: »At prøve at forstå livets prøvelser og mening uden at forstå vor himmelske Faders forunderligt omfattende frelsesplan er som at prøve at forstå et stykke i tre akter, efter kun at have set anden akt. Heldigvis hjælper vores kundskab om Frelseren, Jesus Kristus, og hans forsoning os til at udholde vore prøvelser og se en mening med lidelserne og sætte vor lid til Gud med hensyn til det, som vi ikke kan begribe« (»Vær standhaftig«, Liahona, apr. 1999, s. 10).

Susan W. Tanner, hovedpræsidentinde for Unge Piger: »Jesu Kristi forsoning er det eneste, der kan hjælpe os gennem vore trængsler. Trods alt, hvad vi formår at gøre, må vi dog forlade os på hans styrke … Når vi ydmygt søger ham, svarer han på vore bønner« (»How Will They Know Unless We Teach Them So?« (tale fra Unge Pigers åbent hus, efteråret 2003).