2005
Fryd deg over Jesu Kristi forsoning
Desember 2005


BESØKENDE LÆRERINNERS BUDSKAP

Fryd deg over Jesu Kristi forsoning

Velg ydmykt og les de skriftsteder og læresetninger fra dette budskapet som best dekker behovene til de søstrene du besøker. Gi søstrene del i dine erfaringer og ditt vitnesbyrd. Oppfordre dem du underviser, til å gjøre det samme.

Profeten Joseph Smith: «De fundamentale prinsipper i vår religion er apostlenes og profetenes vitnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, ble begravet og oppsto på den tredje dag og fór opp til himmelen; og alt annet som henhører til vår religion, er bare supplement til dette.» ( Profeten Joseph Smiths læresetninger, 88.)

Hvordan fryder vi oss over forsoningen?

Romerbrevet 5:10-11: «For ble vi forlikt med Gud ved hans Sønns død, da vi var fiender, skal vi så meget mer bli frelst ved hans liv, etter at vi er blitt forlikt. Ja, ikke bare det, men vi roser oss også av Gud ved vår Herre Jesus Kristus. Ved ham har vi fått forlikelsen.»

President Heber J. Grant (1856-1945): «Jeg fryder meg over å vite at Jesus er verdens Forløser, vår eldre bror, at hans navn alene er det eneste under himmelen hvorved vi kan oppnå frelse og komme tilbake og bo hos vår himmelske Fader og vår Frelser og våre kjære som har gått foran oss.» ( Læresetninger fra Kirkens presidenter – Heber J. Grant, 218.)

Eldste Neal A. Maxwell (1926-2004) i De tolv apostlers quorum: «Jesu store forsoning er den viktigste gjerning i hele menneskehetens historie! Den er forutsetningen for universell oppstandelse, den gjør det mulig for oss å omvende oss og bli tilgitt… Vi må forandre våre tanker og deretter vår adferd inntil vi har vendt oss bort fra våre synder… Omvendelse er derfor en vedvarende prosess hvor vi alle er avhengige av forsoningen for å få virkelig hjelp, virkelig tilgivelse og virkelig fremgang… Det gjenstår for oss å gjøre krav på den store forsoningens velsignelser.» («Vi vitner om den store og strålende forsoning», Liahona, apr. 2002, 7, 12.)

Hvordan kan vi gjøre krav på forsoningens velsignelser?

Eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum: «Viktige ordinanser i evangeliet symboliserer forsoningen. Dåp ved nedsenkning er et symbol på Forløserens død, begravelse og oppstandelse. Ved å ta del i nadverden fornyer vi dåpspaktene, og vi fornyer også vårt minne om Frelserens sønderrevne kjøtt og blodet han utgjøt for oss. Ordinanser i templet symboliserer vår forsoning med Herren og besegler familier sammen for evig. Overholdelse av hellige pakter inngått i templet gjør oss kvalifisert til evig liv.» («Forsoningen», Lys over Norge, jan. 1997, 33.)

Anne C. Pingree, annenrådgiver i Hjelpeforeningens presidentskap på generalplan: «Det er avgjørende at vi har Kristus som selve livskjernen. I disse ”farlige tider”, å, hvor vi trenger Ham! Han er kilden til styrke og trygghet. Han er lys. Han er liv. Hans fred ”overgår all forstand”. Som vår personlige Frelser innbyr han oss med utrakte armer, en for en, å ”komme til Ham”… Jeg vitner om at han alltid er der, hans barmhjertige, kjærlige armer er utrakt mot meg og deg.» («Velg derfor Kristus Herren», Liahona, nov. 2003, 110, 112.)