2008
Familien er afgørende for Skaberens plan
Februar 2008


Besøgsbudskabet

Familien er afgørende for Skaberens plan

Under bøn udvælger og læser I de skriftsteder og lærdomme fra dette budskab, som bedst svarer til de behov, som de søstre, I skal besøge, har. Fortæl om jeres personlige erfaringer og vidnesbyrd. Bed dem, I underviser, om at gøre det samme.

Hvorfor er familien afgørende for Skaberens plan?

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum: »Læren om familien begynder med vore himmelske forældre. Det er vores højeste mål at blive som dem …

Lige fra begyndelsen indstiftede Gud familien og gjorde den evig. Adam og Eva blev beseglet i et ægteskab for tid og al evighed …

Med gengivelsen af disse nøgler og præstedømmets myndighed er der åbnet mulighed for alle, som er værdige, til at modtage den evige families velsignelser … Herren opridser løftet og dets betingelser i dette hellige vers:

›Og videre, sandelig siger jeg jer: Hvis en mand ægter en kvinde ved mit ord, som er min lov, og ved den nye og evigtvarende pagt, og det bliver beseglet på dem ved forjættelsens hellige Ånd af ham, som er salvet, og til hvem jeg har givet denne magt og nøglerne til dette præstedømme; og det bliver sagt til dem: I skal komme frem i den første opstandelse, og hvis det bliver efter den første opstandelse, da i den næste opstandelse; og I skal arve troner, riger, fyrstendømmer og magter, herredømme, alle højder og dybder – da skal det skrives i livets bog, som lammet har … og det skal have fuld kraft, når de er ude af verden; og de skal passere forbi de engle og de guder, som er sat der, til deres ophøjelse og herlighed i alle henseender, sådan som det er blevet beseglet på hovedet af dem, hvilken herlighed vil være en fylde og en fortsættelse af efterkommere for evigt og al evighed til evighed‹ (L&P 132:19).

… Når familier fungerer, sådan som Gud har foreskrevet det, så hører de forhold, som man oplever der, til nogle af de mest værdifulde her på jorden. Det er vor Faders plan, at kærligheden til familien og fællesskabet skal fortsætte i evighederne« (»Den evige familie«, Stjernen, januar 1997, s. 61-62).

Hvad kan jeg gøre, når jeg ved, at familien er afgørende for Skaberens frelsesplan?

Ældste Henry B. Eyring, andenrådgiver i Det Første Præsidentskab: »Familieenheden er grundlæggende for vores håb om evigt liv. I familien, den mindre enhed, begynder vi at praktisere det, som breder sig til resten af Kirken og til det samfund, som vi lever i her på jorden, hvilket så igen bliver det, som vi efterlever i familier, som er knyttet sammen for evigt af pagter og trofasthed. Vi kan her begynde med at ›fremme de midler, som er beregnet til at bevare og styrke familien‹ Det beder jeg til, at vi gør. Jeg beder til, at I vil bede: ›Fader, hvordan kan jeg berede mig?‹ Fortæl ham, hvor inderligt I ønsker det, som han så gerne vil give jer. I vil da modtage tilskyndelser, og hvis I handler efter dem, lover jeg jer, at I vil modtage hjælp fra himlens kræfter« (»Familien«, Stjernen, okt. 1998, s. 23).

Margaret S. Lifferth, førsterådgiver i Primarys hovedpræsidentskab: »I verden i dag har børn ikke alene brug for en hengiven mor og far, men de har brug for hver enkelt af os til at beskytte, undervise og elske dem … Faktisk er personlig lydighed og det at være et eksempel inden for alle område i vores liv den bedste evangeliske undervisning for vore børn. Så studér, lær om og anvend evangeliet« (»Se jeres små«, Liahona, nov. 2006, s. 74-75).