2008
Yderligere forslag til fællestid i februar 2008
Februar 2008


Yderligere forslag til fællestid i februar 2008

Følgende er yderligere forslag som lederne i Primary kan bruge sammen med Fællestid, der findes i Liahona i februar 2008. Se lektioner, instruktioner og aktiviteter, der passer til disse forslag, i »Den styrke jeg får, når jeg læser« på side L4 og L5 i denne udgave.

1. Forklar, at vi efterlever evangeliet både ved det, vi gør, og ved det, vi siger. Skriv Efterlev evangeliet på tavlen. Lav to kolonner under Efterlev evangeliet. Skriv ordet Gøre over den ene kolonne. Skriv ordet Sige over den anden kolonne.

Fortæl flere forskellige beretninger fra Bibelen (Daniel, Moses, Noa, Johannes Døber osv.). Bed børnene om at lytte efter, hvordan menneskene i skriften efterlevede evangeliet ved det, de gjorde og sagde. Sammenfat svarene på tavlen.

Gennemgå børnenes svar. Lav forskellige problemanalyser, så børnene kan vise, hvordan de kan efterleve evangeliet (se Undervisning, den største kaldelse, indgående analyser af et bestemt emne, 2000, s. 171-172). Del børnene op i grupper og giv hver gruppe en problemanalyse. Giv hver gruppe tid nok til at drøfte problemanalysen og beslutte, hvad de vil gøre og sige. Lad derpå børnene fortælle alle om deres forslag. Skriv deres forslag på tavlen. Forstærk konceptet, at vi efterlever evangeliet ved det, vi gør og siger. Syng »At leve evangeliet« (Børnenes sangbog, s. 72). Bær vidnesbyrd om, at beretningerne i Bibelen lærer os, hvordan vi skal efterleve evangeliet.

2. Ved at bruge »Følg Guds profeter« (Børnenes sangbog, s. 58) eller valgfrie vers fra »Mormons Bog fortæller« (Børnenes sangbog, s. 62) til at lege en gætteleg med ledetråde for at hjælpe børnene med at identificere personerne fra skriften og de evangeliske principper, de efterlevede og underviste i (se Undervisning, den største kaldelse, s. 180). (Til de yngre børn kan I bruge billeder fra billedpakken, Evangelisk Kunst, til at hjælpe med at identificere personen fra skriften).

Leg gættelegen. Når børnene finder ud af, hvem personen fra skrifterne er, fortæller I kort beretningen og drøfter med børnene et evangelisk princip, som hver person efterlevede. Syng verset fra sangen om personen fra skriften og tal om måder, hvorpå børn kan efterleve evangeliske principper i deres liv. Fortsæt indtil alle personerne er blevet identificeret, og det tilsvarende vers er blevet sunget. Bær vidnesbyrd om, at skrifterne lærer os, hvordan vi skal efterleve evangeliet.

3. Sangpræsentation: »Læs en historie om Jesus« (Børnenes sangbog, s. 36). Medbring et billede af et lille barn og bed børnene om at fortælle, hvad de tror, at et barn vil bede sine forældre om at gøre for sig. Syng den sidste linje i det første vers for børnene og spørg: »Hvad beder barnet om?« Lad børnene svare. Bed børnene om at synge denne linje sammen med dig. Sig titlen på sangen og forklar, at det er en anmodning om at høre historier om Jesus.

Vis sangteksten på et stort kort. Syng den første linje i det første vers for børnene og bed dem lytte til sætningen: »Én jeg har kær.« Drøft, hvorfor det er vigtigt at høre med vore ører og vores hjerte.

Syng den anden linje for børnene og syng så linjen sammen. Bed børnene om at fortælle, hvad de ville spørge Jesus om, »hvis han var her.«

Syng den tredje linje for børnene. Vis scener fra Det Nye Testamente fra billedpakken, Evangelisk Kunst, til børnene for at give dem visuelle ledetråde til den tredje linje. Syng den tredje linje sammen. Hjælp børnene med at forstå tekstens betydning.

Syng det første vers sammen. Mind børnene om, at historierne om Jesus findes i skrifterne. Bær vidnesbyrd om, hvordan historierne om Jesus har velsignet dit liv.