2008
Jesu Kristi evangelium forkynder realiteten af vores førjordiske tilværelse
Juni 2008


Besøgsbudskabet

Jesu Kristi evangelium forkynder realiteten af vores førjordiske tilværelse

Brug de skriftsteder og citater, som bedst opfylder behovene hos de søstre, I besøger. Bær vidnesbyrd om lærdommene. Lad dem, I underviser, give udtryk for, hvad de har følt og lært.

Hvad lærer vi om den førjordiske tilværelse?

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum: »Vi boede hos Gud, vor hellige Fader, og hans elskede Søn, Jesus Kristus, i en førjordisk tilværelse … Vi fik fortalt:

›… vi vil danne en jord, hvorpå disse kan bo.

Og vi vil prøve dem hermed for at se, om de vil gøre alt, hvad Herren, deres Gud, vil befale dem.

Og de, der består deres første prøvestand [hvilket er at være lydige i den førjordiske tilværelse], skal gives mere … og de, der består deres anden prøvestand [hvilket er at være lydige i jordelivet] skal få tildelt herlighed på deres hoved for evigt og altid‹ [Abr 3:24-26] …

… du blev undervist og forberedt på de forhold, du personligt ville møde i jordelivet … Din erindring om et førjordisk liv ville blive holdt tilbage fra dig for at sikre, at det ville være en gyldig prøve, men der ville være vejledning til at vise dig, hvordan du skulle leve. Vor Faders frelsesplan i dette liv med muligheden for at vende tilbage til ham ville blive kaldt Jesu Kristi evangelium« (»Sandheden gengivet«, Liahona, nov. 2005, s. 78-79).

Ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum: »I et førjordisk råd, hvor vi alle var til stede, anerkendte Jesus Kristus vor Faders store plan for sine børns lykke og blev udpeget af Faderen til at gøre planen virkningsfuld. Han anførte det godes kræfter mod Satan og hans tilhængere i et slag om menneskenes sjæle, som begyndte, før denne jord blev dannet. Den krig fortsætter i dag. Vi stod alle på Jesu side dengang. Og vi står på Jesu side i dag« (se »Kristne i tro og gerning«, Liahona, jan. 1997, s. 67).

Hvorfor er det så vigtigt at forstå den førjordiske tilværelse?

Julie B. Beck, Hjælpeforeningens hovedpræsident: »Kvinder har fået overdraget særlige opgaver fra før verdens grundlæggelse … Vi ved, at vi i den store førjordiske konflikt stod på vor Frelser Jesu Kristi side for at bevare vores mulighed for at tilhøre en evig familie. Vi ved, at vi er Guds døtre, og vi ved, hvad vi skal gøre … Vi tror på dannelsen af evige familier … Vi ved, at befalingen om at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden stadig er gældende … Vi tror på, at det med Herrens hjælp kan lykkes os at opfostre og undervise børn. Det er vigtige ansvar i planen for lykke, og når kvinder tager disse roller til sig af hele deres hjerte, er de lykkelige!« (»Hvad sidste dages hellige kvinder er bedst til: At stå fast og urokkelig«, Liahona, nov. 2007, s. 110).

Præsident Spencer W. Kimball (1895-1985): »Hvis vi betragtede det jordiske liv som hele vor eksistens, så ville smerte, sorg, fiasko og et kort liv være en katastrofe. Men hvis vi betragter livet som noget evigt, der strækker sig langt tilbage til den førjordiske fortid og helt frem til en evig fremtid efter døden, kan alle tilskikkelser sættes i deres rette perspektiv« (Kirkens præsidenters lærdomme: Spencer W. Kimball, 2007, s. 15).

Som yderligere studiemateriale kan bruges: Jer 1:4-5; L&P 138: 55-56.