2016
Vor Fader, vores mentor
Juni 2016


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Vor Fader, vores mentor

Billede
man with a map

Illustration: Augusto Zambonato

Har I nogensinde åbnet en kasse med smådele, fundet vejledningen frem og tænkt: »Det her giver ingen mening«?

Sommetider trækker vi trods vore bedste intentioner og selvtillid sådan en del frem og spørger: »Hvad er den til?« eller »hvor passer den ind?«

Vores frustration vokser i takt med, at vi ser på kassen og bemærker en ansvarsfraskrivelse, der lyder: »Samling påkrævet – fra 8 år og opefter.« Eftersom vi ikke aner vores levende råd, øger det hverken vores selvtillid eller selvværdsfølelse.

Sommetider har vi en lignende oplevelse med evangeliet. Når vi ser på visse dele af det, kan vi klø os i hovedet og tænke, hvad den skal bruges til. Eller når vi undersøger en anden del, indser vi måske selv, efter vi virkelig har lagt os i selen for at forstå, at vi bare ikke kan finde ud af, hvorfor den del er med.

Vor himmelske Fader er vores mentor

Heldigvis har vor himmelske Fader givet os vidunderlige instruktioner for, hvordan vi skal skrue vores liv sammen og sammensætte vores bedste jeg. Denne vejledning virker uanset alder og livsvilkår. Han har givet os evangeliet og Jesu Kristi Kirke. Han har givet os forløsningsplanen, frelsesplanen og endog en plan for lykke. Han har ikke efterladt os alene med al livets usikkerhed og foranderlighed og sagt: »Her skilles vi så. Held og lykke. Du finder selv hjem.«

Hvis vi blot vil være tålmodige og have et ydmygt hjerte og et åbent sind, vil vi opdage, at Gud har givet os mange værktøjer, som kan hjælpe os til at forstå hans omfangsrige instruktioner for lykke i livet:

  • Han har givet os den uvurderlige Helligåndsgave, som kan være vores personlige, himmelske privatlærer, når vi studerer Guds ord og forsøger at bringe vore tanker og handlinger i overensstemmelse med hans ord.

  • Han har givet os adgang til ham døgnet rundt gennem troens bøn og ydmyge oprigtige henvendelser.

  • Han har givet os nutidige apostle og profeter, som åbenbarer Guds ord i vor tid og har myndigheden til at binde eller besegle på jorden og i himlen.

  • Han har genoprettet sin kirke – en organisation af troende, som arbejder sammen for at hjælpe hinanden med at udarbejde deres frelse i »frygt og bæven« og fyldt af uforlignelige glæde.1

  • Han har givet os de hellige skrifter – hans skrevne ord til os.

  • Han har givet os et utal af moderne teknologiske løsninger, der hjælper os til at vandre ad disciplens sti. Mange af disse forunderlige redskaber finder man på LDS.org.

Hvorfor har vor himmelske Fader givet os så meget hjælp? Fordi han elsker os. Og som han sagde om sig selv: »Dette er min gerning og herlighed: At tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket.«2

Med andre ord er vor himmelske Fader vores Gud, og Gud er vores mentor.

Vor Fader i himlen kender sine børns behov bedre end nogen anden. Det er hans gerning og herlighed at hjælpe os i alle sving og give os forunderlige timelige og åndelige ressourcer, der hjælper os ad vejen hjem til ham igen.

Enhver far er en mentor

I visse dele af verdenen bliver fædre hædret af familien og samfundet i juni måned. Det er altid godt at hædre og respektere vore forældre. Fædre gør mange gode ting for deres familie og har mange beundringsværdige egenskaber. To af de vigtigste opgaver, fædre har over for deres børn, er at være et godt eksempel og en mentor eller en vejleder. Fædre gør mere end blot at fortælle deres børn, hvad der er rigtigt eller forkert; de gør mere end at kaste manualen over til dem og regne med, at de selv finder ud af tingene.

Fædre vejleder deres dyrebare børn og viser dem et godt eksempel ved at leve et retskaffent liv. Fædre lader ikke deres børn i stikken, men iler dem til undsætning og hjælper dem på fode, når de snubler. Og sommetider lader fædre deres børn kæmpe selv, når der er visdom i, at det kan være den bedste måde for dem at lære på.

Vi er alle mentorer

Selvom jordiske fædre gør dette for deres egne børn, så ligger det i mentorskabets ånd, at det er noget, vi må tilbyde alle Guds børn uanset alder, sted eller livsvilkår. Husk, at Guds børn er vore brødre og søstre, at vi er alle rundet af den samme evige familie.

Lad os alle være mentorer i den forstand – ivrige efter at række ud og hjælpe hinanden til at blive det bedste, vi kan. Eftersom vi er Guds børn, har vi potentiale til at blive som ham. At elske Gud og vore medmennesker, holde Guds bud og følge Kristi eksempel er den lige, snævre og frydefulde sti tilbage til vore himmelske forældres nærhed.

Dersom hele universets Gud kerer sig så meget om os, at han er vores mentor, burde vi måske også række ud mod vores næste uden skelen til deres hudfarve, race, socioøkonomiske vilkår, sprog eller religion. Lad os blive inspirerede mentorer og være til velsignelse for andre – ikke blot vore egne børn, men alle Guds børn rundt om i verden.

Billede
children sidebar

Illustrationer: Laura Zarrin