2017
Je patriarchale zegen begrijpen
April 2017


Je patriarchale zegen begrijpen

De auteurs wonen respectievelijk in Illinois (VS) en New York (VS).

Door de delen van uw zegen vast te stellen, vind je leiding in je leven.

Afbeelding
man with a map in a maze

Man in maze © Digital Vision Vections/Getty Images

Het leven kent vele onbekende wateren: Naar welke school hoor ik te gaan? Welke studierichting zal ik kiezen? Hoor ik op zending te gaan? Met wie zal ik trouwen? Als je een persoonlijke kaart kreeg om je door de beslissingen van het leven te loodsen, zou je die dan volgen?

Onze hemelse Vader en Jezus Christus hebben ons zo’n kaart geschonken, namelijk een patriarchale zegen, om ons leiding te geven. Hoewel we de vrijheid hebben om zelf beslissingen te nemen, kan een patriarchale zegen het pad verlichten dat tot het grootste geluk leidt.

De kaart bezitten is op zich niet voldoende. We moeten de kaart bestuderen, begrijpen, en de aanwijzingen op de kaart op ons leven toepassen. En als de woorden in je patriarchale zegen, je persoonlijke loods, betekenis voor je krijgen, zie je wie je in de ogen van God bent en wat je kunt worden.

Ontdek je afstamming

Voor iedereen geldt dat je met je patriarchale zegen je afstamming leert kennen. Je ontdekt tot welke van de twaalf stammen van Jakob (die later Israël werd genoemd) je behoort. Hoewel we niet allen in letterlijke zin afstammelingen van Jakob zijn, leren de Schriften ons dat kerkleden in het huis van Israël geadopteerd worden: ‘En Ik zal hen zegenen door uw naam; want allen die dit evangelie aanvaarden, zullen naar uw naam worden genoemd en zullen tot uw nakomelingen worden gerekend en zullen zich verheffen en u als hun vader prijzen’ (Abraham 2:10).

Shelisa Schroeppel uit Utah (VS) legt uit: ‘Doordat ik weet dat ik van het huis van Jakob ben, begrijp ik mijn levensdoel beter én waarom ik voor een bepaalde roeping in de kerk word geroepen.’

Je patriarchale zegen kan ook de zegeningen van je specifieke stam beschrijven. Veel kerkleden behoren bijvoorbeeld tot de stam van Efraïm. Die stam heeft de unieke verantwoordelijkheid het herstelde evangelie te verspreiden (zie Deuteronomium 33:13–17; LV 133:26–34).

Ontdek persoonlijke raad

Als een reiziger een kaart juist gebruikt, zal hij niet verdwalen. Je patriarchale zegen kan je zo op deze aardse reis tot raad en leiding zijn. In je patriarchale zegen staat niet gewoonweg wat je moet doen. Hij kan ook persoonlijke inzichten bevatten over welke paden — als je ze in geloof bewandelt — je kunnen tonen dat je in overeenstemming met de wil van onze hemelse Vader leeft. Als je je patriarchale zegen bestudeert en zo leeft dat de Geest van de Heer aanwezig is, kun je veiligheid, vreugde en leiding ondervinden.

Gabriel Paredes uit Lima (Peru) verklaart: ‘Een deel van de raad die ik mijn zegen had ontvangen, kon ik pas volledig toepassen binnen mijn gezin nadat mijn vrouw en ik in de tempel waren verzegeld.

‘We vroegen ons onlangs af hoe we ons gezin konden versterken en opbouwen. Onze vraag werd door mijn patriarchale zegen beantwoord. Daarin werd ik aangeraden in mijn gezin prioriteit te geven aan respect, tolerantie en liefde, want dat zijn belangrijke pijlers van het evangelie van Jezus Christus.

‘Door ons daar op te concentreren, konden mijn vrouw en ik onze problemen oplossen. Soms hebben we nog wel eens een probleem in het gezin, maar we zijn gelukkig. De Heer herinnerde me eraan hoe ik het gezin kon hebben dat Hij me beloofd had. Ik weet dat de Heer door de patriarchale zegen spreekt en dat de raad daarin dient om in ons leven toegepast te worden.’

Sla acht op de waarschuwingen

Een kaart toont niet per se elk gevaar dat op je weg ligt, maar gelukkig geeft een patriarchale zegen vaak waarschuwingen om ons onderweg te beschermen. Sommige van deze waarschuwingen beschermen ons tegen de invloed van Satan; andere tonen ons hoe we de natuurlijke mens kunnen afleggen.

Caitlin Carr uit Utah vond enkele van de waarschuwingen in haar patriarchale zegen niet echt duidelijk. Toen ze de zegen later in haar leven bestudeerde, kreeg ze nieuwe inzichten.

‘In mijn patriarchale zegen stond een waarschuwing voor mensen die zouden proberen me met mooie praatjes van de waarheid af te keren. Ik stond er niet bij stil, want ik had een sterk getuigenis van de leerstellingen die ik kende.

‘Het volgende jaar kwam ik in aanraking met ideeën en filosofieën die, althans op het eerste gezicht, rechtvaardigheid en liefde als grondslag hadden. Dat was niet zo. Deze boodschappen leken overal vandaan te komen: de media, de school, en zelfs goede vrienden. Ik wist dat deze filosofieën tegen het plan van God indruisten, maar toch wilde ik zowel deze nieuwe wereldse denkbeelden als de kerk aanhangen. Ik besefte snel dat ‘niemand twee heren kan dienen’ (Mattheüs 6:24) en dat ik mij het beste niet op de wijsheid van mensen moest verlaten. Onze hemelse Vader nam mijn twijfels door de Schriften weg en schonk mij gemoedsrust. Hierdoor werd mijn getuigenis sterker en vanaf dan ben ik de waarheid beter gaan verdedigen.’

Ontwikkel je gaven en talenten

In je patriarchale zegen kunnen ook geestelijke gaven en talenten vermeld worden die de Heer je heeft gegeven om zijn koninkrijk op te bouwen. Als er een onbekend talent in je zegen staat, betekent dit misschien dat je nog niet de kans hebt gehad dit talent te ontdekken of te ontwikkelen. Als je er ijverig naar streeft en de hulp van de Heer inroept, kun je je dit talent en vele andere langzaamaan eigen maken.

Je herkent je unieke bijdrage aan het werk van de Heer door je talenten te ontwikkelen. Johanna Blackwell uit Californië (VS) denkt na over de gaven en talenten die in haar zegen staan telkens als ze zichzelf met anderen wil vergelijken: ‘Als ik de woorden in mijn patriarchale zegen op me laat inwerken, besef ik dat ik met gaven gezegend ben die ik nodig had om beproevingen te overwinnen en het werk van de Heer te bespoedigen.

‘Mijn zegen maakt gewag van mijn vaardigheid om lief te hebben, te vergeven, en de moed om de mensen rondom mij aan te spreken. Omdat ik deze gaven in praktijk bracht, zegende de Heer mij met een groter verlangen om met nieuwe mensen en culturen kennis te maken. Hierdoor is mijn getuigenis dat we allen kinderen van een liefhebbende, hemelse Vader zijn, toegenomen. En ik leerde anderen te dienen in het besef dat we er allen naar streven meer op Christus te lijken.’

Afbeelding
points on the map

Streef naar beloofde zegeningen

Tenslotte staan in onze patriarchale zegen de zegeningen die onze hemelse Vader ons belooft als we Hem getrouw blijven. Er staat niet bij wanneer ze vervuld worden, maar zolang we het evangelie gehoorzaam naleven, zullen ze vervuld worden. Als het niet in dit leven is, dan in het volgende.

Sergio Gutierrez uit Nevada (VS) vertrouwt op een belofte in zijn patriarchale zegen wanneer hij zich zorgen maakt over zijn toekomstige carrièreplannen: ‘Soms word ik bang door mijn onzekere toekomst, maar mijn patriarchale zegen bevat een belofte die me altijd geruststelt. Dankzij deze belofte weet ik dat zolang ik doorwerk en trouw blijf, ik de middelen heb om voor mijn gezin te zorgen en de kerk op te bouwen. Ik weet nog niet welke loopbaan ik wil volgen, maar door deze belofte heb ik geloof en vertrouwen.’

Als je je ooit hebt afgevraagd wat onze hemelse Vader voor jou wil, sta je met die vraag niet alleen. De Heer wist dat je in je leven verschillende wegen kon volgen. Daarom heeft Hij je voorzien van een persoonlijke kaart om je leven in overeenstemming met zijn evangelie te houden. Een patriarchale zegen kan geen beslissingen voor ons nemen, maar ze kan wel een aanzet tot persoonlijke openbaring zijn. Dankzij onze patriarchale zegen zien we, doordat we onze stam te weten komen, hoe wij in het plan van de Heer passen om Israël te vergaderen. We krijgen persoonlijke raad en waarschuwingen. We leren ook over de unieke gaven en talenten die onze hemelse Vader ons heeft geven om Hem te dienen. Zolang je probeert in overeenstemming met al deze facetten van je patriarchale zegen te leven, weet je dat je beslissingen overeenkomen met wat de Heer van je verlangt.