2017
Echte vrede vinden
April 2017


Antwoord van kerkleiders

Echte vrede vinden

Naar een toespraak gehouden in de algemene aprilconferentie van 2013.

Afbeelding
Jesus Christ in a crowd

Het hemelse ideaal van alle goede mensen was en is vrede in de wereld vestigen. We mogen dat ideaal nooit opgeven. Maar president Joseph F. Smith (1838–1918) heeft gezegd: ‘Die geest van vrede en liefde kan pas op aarde komen […] als de mensheid Gods waarheid en boodschap aanneemt, en zijn goddelijke macht en gezag erkent.’

We hopen oprecht op universele vrede en bidden erom. Maar de vrede die de beloofde beloning voor rechtschapenheid is, vinden we als individu en als gezin. Die vrede is een gave die de Heiland door zijn zending en zoenoffer belooft.

Vrede betekent meer dan veiligheid of de afwezigheid van oorlog, geweld, conflicten en ruzie. Vrede is ons deel als we weten dat de Heiland ons kent en weet dat we geloof in Hem hebben, Hem liefhebben en zijn geboden onderhouden. Dat gaat zelfs en juist in tijden van heftige beproevingen en drama’s op (zie LV 121:7–8).

‘Waar is een toevluchtsoord? Waar is verlichting als het verstand’lijk woord geen uitkomst meer biedt?’ (‘Waar is een toevluchtsoord?’, Lofzangen, nr. 88.) Het antwoord is de Heiland, die de bron van vrede is. Hij is de ‘Vredevorst’ (Jesaja 9:5).

Er zijn vele vormen van rechtschapenheid die met blijvende vrede beloond worden. We kunnen ons bijvoorbeeld voor God verootmoedigen, altijd bidden, ons van onze zonden bekeren, de wateren van de doop met een gebroken hart en een verslagen geest betreden, en ware discipelen van Jezus Christus worden.

De kerk is een toevluchtsoord waar de volgelingen van Christus vrede vinden. Sommige jonge mensen in de wereld zeggen dat ze wel spiritueel maar niet godsdienstig zijn. Spirituele gevoelens zijn een goed begin. In de kerk vinden we daarenboven broeder- en zusterschap, leringen en voeding met het goede woord van God. Sterker nog, het priesterschapsgezag in de kerk voorziet in heilige verordeningen en verbonden. Daardoor worden familieleden met elkaar verbonden en kunnen we bij God de Vader en Jezus Christus in het celestiale koninkrijk terugkeren. Die verordeningen brengen vrede omdat ze verbonden met de Heer zijn.

Veel heilige verordeningen vinden in tempels plaats, die ook een vredige toevlucht voor de wereld bieden. Mensen voelen die vrede eveneens in de tuinen of tijdens open dagen van een tempel.

De Heiland is de bron van echte vrede. Zelfs als we beproefd worden, is innerlijke vrede onze beloning dankzij de verzoening en genade van de Heiland en onze rechtschapenheid (zie Johannes 14:26–27; 16:33).