Presidenttien opetuksia
Luku 4: Jumaluuden tunteminen ja kunnioittaminen


Luku 4

Jumaluuden tunteminen ja kunnioittaminen

Isä Jumala, Hänen Poikansa Jeesus Kristus ja Pyhä Henki muodostavat jumaluuden. Presidentti Brigham Young opetti myöhempien aikojen pyhiä palvelemaan Isää Jumalaa ja rukoilemaan Häntä Jeesuksen Kristuksen nimessä. Hän opetti lisäksi, että Isä Jumala oli kerran toisella taivaankappaleella ihminen, joka ”on läpikäynyt ne koettelemukset, joita me nyt koemme; Hän on saanut kokemusta, on kärsinyt ja iloinnut ja tietää kaiken, mitä me tiedämme tämän kuolevaisuuden raadannasta, kärsimyksistä, elämästä ja kuolemasta” (DBY, s. 22).

Brigham Youngin opetuksia

Isä Jumala suunnitteli ja hallitsee lukemattomia maailmoja, loi ihmiskunnan ja on persoona, joka voidaan tuntea ja jota voidaan palvella

Me uskomme yhteen Jumalaan, yhteen Välimieheen ja yhteen Pyhään Henkeen [ks. 1. uskonkappale]. Me emme voi hetkeäkään uskoa, että Jumalalla ei olisi ruumista, ruumiinosia, tunteita tai luonteenominaisuuksia. Luonteenominaisuudet voivat ilmetä vain organisoidun persoonan välityksellä. Kaikki luonteenpiirteet on puettu organisoituun olemassaoloon ja ovat sen tulosta. (DBY, s. 23)

Jotkut haluaisivat meidän uskovan, että Jumala on läsnä kaikkialla. Niin ei ole. Hän ei ole sen enempää läsnä kaikkialla henkilökohtaisesti kuin Isä ja Poika ovat yhtä persoonaa. (DBY, s. 23–24)

On arveltu, että Jumala on samanaikaisesti läsnä kaikkialla, ja psalmin laulaja sanoo: ”Minne voisin paeta sinun edestäsi?” [Ps. 139:7] Hän on läsnä kaikkien luotujensa parissa vaikutuksensa kautta, ohjauksensa, henkensä ja voimansa kautta, mutta Hän itse on persoona, jolla on ruumis, ja meidät on luotu Hänen kaltaisikseen. (DBY, s. 24)

Jotkut uskovat tai kuvitelevat, että Jumalan tunteminen vähentäisi Hänen arvoaan silmissämme, mutta voin sanoa, että minun mielestäni jonkin periaatteen tai olennon ymmärtäminen maan päällä tai taivaassa ei vähennä sen todellista arvoa vaan päinvastoin lisää sitä. Ja mitä paremmin tunnen Jumalan, sitä rakkaampi ja kalliimpi Hän on minulle ja sitä ylevämpiä ovat minun tunteeni Häntä kohtaan. (DBY, s. 18)

Olkoon jokainen ihminen Jumalan ystävä [ks. Jaak. 2:23]. (DBY, s. 18)

Tätä työtä ohjaava suuri arkkitehti, johtaja ja valvoja, tarkastaja ja ehdoton hallitsija ei ole luonnollisten silmiemme nähtävissä. Hän elää toisessa maailmassa, Hän on toisessa olemassaolon tilassa. Hän on läpikäynyt ne koettelemukset, joita me nyt koemme. Hän on saanut kokemusta, on kärsinyt ja iloinnut ja tietää kaiken, mitä me tiedämme tämän kuolevaisuuden raadannasta, kärsimyksistä, elämästä ja kuolemasta, sillä Hän on kokenut tämän kaiken ja on saanut kruununsa ja korotuksensa, ja Hänellä on tämän valtakunnan avaimet ja valta. Hän käyttelee valtikkaansa ja toteuttaa tahtonsa ihmislasten keskuudessa, pyhien keskuudessa ja syntisten keskuudessa ja saa aikaan oman suunnitelmansa mukaisia tuloksia valtakuntien, kansakuntien ja maailmanvaltojen keskuudessa, jotta kaikki osaltaan edistäisi Hänen kirkkauttaan ja Hänen työnsä täydelliseksi tulemista. (DBY, s. 22)

Hän johtaa lukemattomia maailmoja, jotka valaisevat tätä pientä taivaankappaletta, sekä miljoonia ja taas miljoonia maailmoja, jota me emme näe, ja kuitenkin Hän valvoo vähäisintäkin luotuaan. Yksikään ei jää vaille Hänen huomiotaan, eikä ole ainoatakaan, jota Hän ei viisaudessaan ja voimassaan olisi aikaansaanut. (DBY, s. 20)

Isämme taivaassa on kaikkien niiden henkien Isä, jotka joskus ovat olleet tai tulevat olemaan tämän maan päällä [ks. Hepr. 12:9], ja he syntyivät hengiksi iankaikkisessa maailmassa. Sen jälkeen Herra voimassaan ja viisaudessaan loi ihmisen kuolevaisen majan. Meidät luotiin ensiksi hengellisesti ja sen jälkeen ajallisesti. (DBY, s. 24)

On kirjoitettu, että Jumala tietää kaiken ja Hänellä on kaikki valta [ks. 1. Ne. 9:6]. (DBY, s. 20)

Hän on maailmankaikkeuden ylin Hallitsija. Käskyllään Hän kuivaa meren ja muuttaa joet autiomaaksi. Hän mittaa kourallaan vedet ja kämmenensä leveydellä taivaat; mahduttaa mittakuppiin maan tomun ja punnitsee vaa’alla vuoret ja kukkulat. Kansakunnat ovat Hänelle kuin pisara ammennusastiassa, ja meren saaret painavat hiekkajyvän verran. Hän on laskenut meidän päämme hiuskarvat, eikä varpunenkaan putoa maahan meidän Isämme sallimatta. Hän tuntee kaikkien elävien olentojen sydämen jokaisen ajatuksen ja aikeen, sillä Hän on Henkensä voiman – palvelijansa, Pyhän Hengen – kautta kaikkialla läsnä. Hän on kaikkien Isä, hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa [ks. Ef. 4:6]. Hän tietää kaiken tähän maahan liittyvän, ja Hän tietää kaiken miljooniin tämänkaltaisiin maailmoihin liittyvän. (DBY, s. 19)

Hän on suonut tälle aineelliselle maailmalle muodon, liikkeen ja elämän; Hän on luonut yllämme olevalla taivaankannella loistavat suuret ja pienet valot; Hän on määrännyt niille niiden ajat ja hetket ja merkinnyt niille niiden vaikutuspiirin. Hän on saanut ilman ja vedet vilisemään elämää ja peittänyt kukkulat ja tasangot matelijoilla ja luonut ihmisen kaikkien luomistekojensa hallitsijaksi. (DBY, s. 18)

Jumala on kaiken älyn alkuperä ja lähde riippumatta siitä, kenen älystä puhutaan, ihmisen maan päällä, henkien henkimaailmassa, enkelien, jotka asustavat jumalten iankaikkisuuksissa, tai helvetissä paholaisten keskuudessa olevan alhaisimman älyn. Kaikki ovat saaneet heillä olevan älyn, valkeuden, voiman ja olemassaolon Jumalalta – samasta lähteestä, josta me olemme saaneet omamme. Jokainen hyvä ja täydellinen lahja tulee Jumalalta [ks. Jaak. 1:17]. Jokainen tieteen ja taiteen alalla tehty keksintö, joka on todella tosi ja ihmiskunnalle hyödyksi, on annettu suorana ilmoituksena Jumalalta, vaikka vain harvat sen tunnustavat. Se on annettu tien valmistukseksi totuuden lopulliselle voittokululle ja maan lunastamiselle synnin ja Saatanan vallasta. (DBY, s. 18)

Monet ovat yrittäneet tunkeutua kaiken olevaisen perimmäiseen alkuun, mutta yhtä helppoa olisi muurahaisen lukea maan hiekkajyväset. Ihmisen ei ole mahdollista rajallisella älyllään käsittää iankaikkisuutta. – – Sääsken olisi yhtä helppoa jäljittää ihmisen alkuperä kuin ihmisen päästä perille kaiken perimmäisestä alusta, kohottaa iankaikkisuuden verho ja paljastaa salaisuudet, joita filosofit ovat alusta alkaen etsineet. Minkä sitten pitäisi olla ihmislasten kutsumus ja velvollisuus? Sen sijaan että he kyselisivät jumalten alkuperää, sen sijaan että he yrittäisivät luodata olleiden, olevien ja tulevien iankaikkisuuksien syvyydet, sen sijaan että he pyrkisivät löytämään rajattoman avaruuden rajat, koettakoot oppia tuntemaan nykyisen olemassaolonsa tarkoituksen ja sen, miten he voisivat käyttää älyään parhaalla mahdollisella tavalla yhteiseksi hyväksi ja pelastuksesi. Pyrkikööt tuntemaan ja perusteellisesti ymmärtämään ulottuvillaan olevaa sekä perehtymään hyvin täällä olonsa tarkoitukseen etsimällä ahkerasti tietoa korkeimmalta voimalta ja tarkoin tutkimalla parhaita kirjoja. (DBY, s. 25)

Jeesus Kristus, Isän Ainosyntyinen lihassa, sovitti kaikkien niiden synnit, jotka tekevät parannuksen

Myöhempien aikojen pyhät uskovat Jeesukseen Kristukseen, Isän aino- syntyiseen Poikaan [lihassa], joka tuli aikojen keskipäivänä, suoritti työnsä, kärsi ihmisen perisynnin rangaistuksen ja maksoi sen velan uhraamalla itsensä, nousi kuolleista ja astui ylös Isänsä tykö. Ja samoin kuin Jeesus astui kaiken alapuolelle, samoin Hän on nouseva kaiken yläpuolelle. Me uskomme, että Jeesus Kristus tulee takaisin, kuten Hänestä on kirjoitettu: ”Ja kun he Jeesuksen etääntyessä vielä tähysivät taivaalle, heidän vieressään seisoi yhtäkkiä kaksi valkopukuista miestä. Nämä sanoivat: ’Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän.’” [Ap.t. 1:10–11] (DBY, s. 26)

Uskomme on keskittynyt Jumalan Poikaan ja Hänen kauttaan Isään. (DBY, s. 26)

Myöhempien aikojen pyhät ja jokainen muu henkilö, joka on oikeutettu pelastukseen, ja kaikki muut paitsi ne, jotka ovat tehneet syntiä Pyhää Henkeä vastaan, voivat tietää, että Jeesus on Kristus, samalla tavalla kuin Pietari tiesi sen [ks. Matt. 16:13–19]. Ihmeteot eivät suo ihmisille tätä tietoa, vaikka ne saattavatkin tarjota yhtäpitävän todistuksen uskovan vahvistamiseksi. Juutalaiset tunsivat Jeesuksen ihmeteot, mutta he sallivat kuitenkin, että Hänet ihmiskunnan pettäjänä ja pahan hengen vaivaamana tapettiin. (DBY, s. 28)

Jeesus otti perustaakseen Jumalan valtakunnan maan päälle. Hän antoi valtakunnan lait ja toimitukset. (DBY, s. 29)

Hän ei tehnyt mitään omin neuvoin. Hän suoritti ihmeitä ja teki hyviä tekoja maan päällä, mutta Hän ei tehnyt mitään omin neuvoin. Hän sanoi: ”Minä teen sitä, mitä olen nähnyt Isäni tekevän.” [ks. Joh. 5:19] ”Minä en tullut tekemään omaa tahtoani, vaan lähettäjäni tahdon.” [ks. Joh. 5:30] Meidän on tultava siihen johtopäätökseen, että Jumalan Poika ei maan päällä ollessaan esittänyt, määrännyt, tehnyt tai toimeenpannut mitään voimansa, kirkkautensa tai oman sanomansa julistamiseksi, vaan ainoastaan sitä, mikä oli Hänen Isänsä mielen ja tahdon mukaista. (DBY, s. 26)

”Minä ja Isä olemme yhtä” [Joh. 10:30], sanoi Jeesus. Yhtä ruumistako? Ei. – – He eivät ole sen enempää yksi persoona kuin minä ja joku pojistani on yksi persoona. Jos poikani noudattaa opetustani vaeltaa sitä polkua, jonka minä viitoitan hänen kuljettavakseen, ja jos hänen uskonsa on sama kuin minun, hänen tarkoitusperänsä ovat samat ja hän tekee isänsä työtä niin kuin Jeesus teki Isänsä työtä, niin silloin poikani on yhtä kanssani siinä mielessä, kuin pyhissä kirjoituksissa tarkoitetaan. (DBY, s. 28)

Herra on ilmoittanut meille suunnitelman, jonka avulla me voimme pelastua sekä täällä että tämän jälkeen. Jumala on tehnyt kaiken, mitä saattaisimme pyytää, ja enemmän kuin voimme pyytää. Jeesuksen tehtävänä maan päällä oli saattaa veljensä ja sisarensa takaisin Isän kasvojen eteen. Hän on tehnyt oman osuutensa työstä, ja meidän tehtäväksemme jää tehdä oma osamme. Herra ei ole jättänyt tekemättä mitään, minkä Hän saattoi tehdä ihmissuvun pelastamiseksi; ja ihmislasten asiaksi jää joko vastaanottaa totuus tai hylätä se. Kaikki muu, mitä heistä riippumatta voidaan heidän pelastuksekseen tehdä, on tehty Vapahtajassa ja Hänen kauttaan. – – Hän on nyt kuningasten Kuningas ja herrain Herra, ja aika tulee, jolloin jokainen polvi on notkistuva ja jokaisen kieli on tunnustava [ks. Moosia 27:31] Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus on Kristus [ks. Fil. 2:10–11]. Tätä samaa henkilöä, jota pidettiin hylkiönä eikä Vapahtajana, joka ristiinnaulittiin kahden rosvon väliin ja jota kohdeltiin ivaten ja pilkaten, tulevat kaikki ihmiset tervehtimään ainoana Olentona, jonka kautta he voivat saada pelastuksen. (DBY, s. 27)

Pyhä Henki on henkipersoona, joka todistaa totuudesta

Me uskomme, että Pyhä Henki on yksi – – niistä henkilöistä, jotka muodostavat jumaluuden. Hän ei ole yksi persoona kolmena eikä kolme persoonaa yhtenä vaan Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä olemukseltaan, kuten kolmen miehen sydän, kun he ovat yhtä kaikessa. Hän on yksi niistä kolmesta persoonasta, joihin me uskomme, joiden tehtävänä on palvella niitä ihmissuvun jäseniä, jotka rakastavat totuutta. Olen sanonut, että he ovat yhtä, kuten kolmen miehen sydän voi olla yhtä. Jotta ette käsittäisi minua väärin, sanon vielä, etten halua teidän luulevan, että Pyhä Henki on persoona, jolla on ruumis, kuten Isällä ja Pojalla on, vaan Hän on Jumalan sanansaattaja, joka ulottaa vaikutuksensa Kaikkivaltiaan kaikkien tekojen kautta. (DBY, s. 30)

Pyhä Henki on [Isän ja Pojan] palvelija, joka muistuttaa meitä totuuksista, paljastaa meille uusia totuuksia ja opettaa, opastaa ja ohjaa jokaisen mieltä, kunnes me tulemme täydellisiksi ja olemme valmiit menemään kotiin, missä me voimme nähdä taivaallisen Isämme ja käyskennellä Hänen kanssaan. (DBY, s. 26)

Olen tyydyttävästi todistanut itselleni sen tiedon perusteella, jonka olen pystynyt kokoamaan, että ihmisen luonnollisen silmän näkö voi johtaa hänet harhaan, että korvan kuulo tai käden tunto saattaa pettää hänet, että hänet voidaan pettää kaikilla luonnollisilla aisteilla. Mutta on olemassa yksi seikka, jossa häntä ei voida pettää. Mikä se on? Se on Pyhän Hengen, Jumalan Hengen ja voiman vaikutus luotuun. Se opettaa ihmiselle taivaallisia asioita, se ohjaa häntä elämän tiellä, se antaa hänelle avaimen, jolla hän voi koetella ihmisten juonet ja joka kehottaa siihen, mikä on Jumalasta. Eivät ainoastaan läsnä olevat pyhät, jotka ovat kokoontuneet Siioniin, todista tästä, vaan jokaisen kansakunnan keskuudessa, jokaisella mantereella ja saarella kaikki ne, jotka elävät Vapahtajamme ja Hänen apostoliensa ja myös Joseph Smithin opettaman uskonnon mukaan, myös he todistavat samaa. Jumalan Henki on elävöittänyt heidän silmänsä, ja he näkevät samoin. Heidän sydämensä on elävöitetty, ja he tuntevat ja ymmärtävät samoin, eikä heidän keskuudessaan ole mitään kiistoja Vapahtajan opeista. (DBY, s. 31)

Ilman Pyhän Hengen voimaa ihminen on taipuvainen astumaan oikeaan tai vasempaan velvollisuuden kaidalta polulta; hän on taipuvainen tekemään tekoja, joita hän katuu. Hän on taipuvainen erehtymään, ja kun hän tekee parhaansa, katso, hän tekee sellaista, mistä hän ei pidä. (DBY, s. 31)

Haluan nähdä miesten ja naisten hengittävän Pyhää Henkeä jokaisella elämänsä hengenvedolla ja elävän alituisesti Jumalan kasvojen valossa. (DBY, s. 31)

Opiskeluehdotuksia

Isä Jumala suunnitteli ja hallitsee lukemattomia maailmoja, loi ihmiskunnan ja on persoona, joka voidaan tuntea ja jota voidaan palvella

  • Mitä presidentti Young opetti siitä, miten tärkeää on tuntea Isä Jumala? (Ks. myös Joh. 17:3.) Kuinka jonkun henkilön tunteminen vaikuttaa siihen, mikä on suhteemme tuohon henkilöön? Mitkä asiat ovat auttaneet teitä tuntemaan Isää Jumalaa?

  • Kuinka Jumalan vaikutuksen voidaan arvella olevan ”samanaikaisesti läsnä kaikkialla”? Millaiset asiat ovat esimerkkinä siitä, että taivaallinen Isä välittää luomakuntansa vähäisimmistäkin?

  • Oppi siitä, että Jumala oli kerran ihminen ja on edistynyt ja tullut Jumalaksi, on ainutlaatuista tälle kirkolle. Millaisia tunteita teissä herättää tieto siitä, että Jumala omien kokemustensa kautta ”tietää kaiken, mitä me tiedämme tämän kuolevaisuuden raadannasta [ja] kärsimyksistä”?

  • Presidentti Young opetti, että hyvät ja todelliset keksinnöt tieteessä ja taiteessa ”on annettu suorana ilmoituksena Jumalalta”. Kuinka näiden alojen innoitetut edistysaskeleet ovat auttaneet viemään Jumalan työtä eteenpäin?

  • Mikä presidentti Youngin sanojen mukaan on ”ihmislasten kutsumus ja velvollisuus”? Kuinka me voimme ymmärtää paremmin ulottuvillamme olevat asiat ja tulla tuntemaan maan päällä olomme tarkoituksen? Mistä meidän pitäisi etsiä sellaista ymmärrystä?

Jeesus Kristus, Isän Ainosyntyinen lihassa, sovitti kaikkien niiden synnit, jotka tekevät parannuksen

  • Mitä presidentti Young opetti Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen tehtävästään maan päällä?

  • Evankeliumin ensimmäinen periaate on usko Herraan Jeesukseen Kristukseen. Millä tavoin se, että me uskomme Jumalan Poikaan, muuttaa meidän elämäämme? (Ks. myös MK Jaak. 4:10–11 ja Moro. 7:41–42.)

  • Presidentti Young opetti, että jokainen myöhempien aikojen pyhä voi tietää, että Jeesus on Kristus, samalla tavalla kuin apostoli Pietari tiesi (ks. myös Matt. 16:13–19). Kuinka joku voi tietää, että Jeesus on Kristus? Miksi ihmeet eivät yksinään anna ihmisille tarpeeksi tietoa, jotta he voisivat tietää, että Jeesus on Kristus? Miksi tämä tieto on niin tärkeää meidän pelastuksellemme?

  • Kenen työtä Jeesus teki palvellessaan maan asukkaita? Mitä me voimme oppia Jeesuksen esimerkistä ja soveltaa elämäämme? Kuinka me voimme tulla tuntemaan ja ottaa vastaan omat tehtävämme Herralta?

  • Presidentti Young muistutti meitä siitä, että jonakin päivänä ”jokainen polvi on notkistuva ja jokainen kieli tunnustava”, että Jeesus on Kristus (Moosia 27:31; ks. myös Fil 2:9–11). Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapsena eläminen on vaikeampaa kuin se, että vain sanoo Jeesuksen olevan Kristus. Mikä voi antaa teille voimaa elää evankeliumin mukaan omistautuneen opetuslapsen tavoin?

Pyhä Henki on henkipersoona, joka todistaa totuudesta

  • Mikä on Pyhän Hengen tehtävä? Miten hän työskentelee Jumalan lasten elämässä?

  • Kuinka Pyhän Hengen persoona eroaa Isän Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen persoonasta? (Ks. myös LK 130:22.) Millä tavoin jumaluuden kolme jäsentä ovat ”yhtä”?

  • Kuinka Pyhä Henki on Isän ja Pojan palvelija?

  • Mitä sellaisia kokemuksia teillä on ollut, jotka todistavat teille Pyhän Hengen kyvystä opettaa ja opastaa teitä?

Kuva
First Vision

Taiteilijan näkemys Joseph Smithin ensimmäisestä näystä. Presidentti Young sanoi, että Joseph Smith ”otti taivaan – – ja toi sen alas maan päälle” (DBY, s. 458) ilmoittamalla jumaluuden todellisen luonteen.