Jouluhartaudet
Joulun suurin lahja


Joulun suurin lahja

Ensimmäisen presidenttikunnan jouluhartaus 2022

Sunnuntai 4. joulukuuta 2022

”Kun enkelit olivat menneet takaisin taivaaseen, paimenet sanoivat toisilleen: ’Nyt Betlehemiin! Siellä me näemme sen, mitä on tapahtunut, sen, minkä Herra meille ilmoitti.’

He lähtivät kiireesti ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä.”1

Nämä Luukkaan kirjoittamat yksinkertaiset jakeet Uudessa testamentissa tuovat mieleemme mielikuvan Jeesuksen Kristuksen syntymän jumalallisesta tapahtumasta, jota nykyään juhlitaan kaikkialla maailmassa.

Kotimaassamme Portugalissa noudatetaan rakasta perinnettä luoda tätä pyhien kirjoitusten tapahtumaa kuvaava seimiasetelma. Jouluna seimiasetelmia näkyy kaikkialla maassa erilaisissa paikoissa – perinne, jota noudatetaan myös monissa kodeissa. Seimiasetelman pystyttämiseen tarvitaan usein vaivannäköä, kun kerätään tuoretta sammalta, heiniä, kiviä ja muuta luonnonmateriaalia, jotta seimiasetelmalle luodaan aito tausta.

Olemme vaalineet tätä seimiasetelman pystyttämisen jouluperinnettä lapsena ja nuorena vanhempiemme kanssa ja myöhemmin lastemme kanssa. Seimiasetelman pystyttäminen oli yksi lempipuuhistani tähän aikaan vuodesta.

Säilytimme puisessa laatikossa kaikkia pieniä hahmoja, joita käytimme seimiasetelman ja sen ympäristön rakentamiseen. Usein siinä oli näytteillä myös oman kylämme pienoismalli. Joka vuosi, joka joulu, kokoelmaan lisättiin pari uutta hahmoa tai elementtiä. Kyläläisiä, taloja, maanviljelijöitä ja eläimiä, tuuli- ja vesimyllyjä sekä kaikenlaista luonnonmateriaalia jäljittelemään kukkuloita ja laaksoja, puita ja peltoja. Peilin palasia käytettiin kuvaamaan jokia ja puroja. Toisinaan niissä oli myös siltoja. Ja tietenkin kaiken keskipisteenä olivat tärkeimmät hahmot, joita kuvataan pyhissä kirjoituksissa: lammaslauma ja ”paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa”2, enkeli, joka kehotti paimenia olemaan pelkäämättä ja joka julisti Vapahtajan syntymää tuoden ”ilosanoman, suuren ilon koko kansalle”3, ja Marian ja Joosefin hahmot, jotka asetettiin näkyvästi seimen ympärille4.4 Sitten oli tähti, joka pyhien kirjoitusten mukaan toi suurta iloa tietäjille ja opasti heitä heidän matkallaan Jeesuksen luokse.5

Seimiasetelman pystyttäminen oli kaikkien perheenjäsenten tehtävä. Useiden päivien tai jopa viikkojen aikana, vähän kerrallaan, seimiasetelma pystytettiin ja kaikki osat järjestettiin oikeille paikoilleen.

Koko joulun ajan ihailimme seimiasetelmaa ja muistelimme tapahtumia, joita kuvataan Matteuksen ja Luukkaan kertomuksissa ja jotka tekevät tästä juhlasta niin merkityksellisen. Kertomuksissa kerrotaan Marian ja Joosefin uskosta, heidän matkastaan ”Galileasta, Nasaretin kaupungista – – Juudeaan, Daavidin kaupunkiin Betlehemiin”6 sekä heidän vaikeudestaan löytää siellä majapaikka.

Mutta viimein koitti joulupäivä, ja Jeesus-lasta kuvaava hahmo pantiin seimeen, ja sitten keskustelu kääntyi Jeesuksen Kristuksen merkitykseen elämässämme ja siihen, mitä Hän on tehnyt meidän hyväksemme7 ja kuinka Hän on kaikista lahjoista suurin lahja.

Tässä joululaulussa kiteytyy juhlan hengen tunne:

”Oi lapsi, jota Maria hellästi hoivaa!

Oi pienokainen puhdas ja kaunoinen!

Makaa seimessä heinillä

Tuona jumalallisena ensimmäisenä jouluna!

Kaikkien aikojen ja ihmisten toiveet

Kohdistuvat säteileviin kasvoihisi!

Oi lapsi, jonka kirkkaus täyttää maan!

Oi pienokainen, jonka syntymä on vaatimaton!

Paimenet ohjattiin kaukaa

Kumartamaan tähden alla

Ja tietäjät lankesivat polvilleen

Osoittamaan ylistystään Sinulle!

Oi lapsi, josta enkelit laulavat!

Oi pienokainen, lapsikuninkaamme!

Millaista balsamia jokaiseen murheeseen

Antavat nuo kirkkaat, valoisat silmät!

Oi kallisarvoinen lahja, kuolevaisille annettu

Jotta saisimme perinnön taivaassa!”8

Vapahtaja itse on todistanut lahjastaan meille: ”Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman.”9

”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.”10

Kuinka erikoinen lahja, kuinka ylevä lahja!

”Joulu on aikaa pohtia, mitä siunauksia ja mahdollisuuksia meillä on Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen syntymän, elämän, sovituksen ja ylösnousemuksen ansiosta, ja toimia sen mukaisesti.”11

Ajattelen sitä siunausta, että voi kokea rauhaa ja toivoa haasteiden ja koettelemusten keskelläkin12, jumalallisen johdatuksen siunausta niin voiton kuin epätoivonkin hetkinä13, siunausta, joka tuo laajemman näkökulman ja tarkoituksen niin, että tietää ja uskoo siihen, että tämän kuolevaisuuden kokemuksen jälkeen tulee vielä lisää14, kiitollisuuden siunaus silloinkin kun meillä on vähemmän omien tarpeidemme täyttämiseen, lohdutuksen siunaus, kun tunnemme olevamme yksin15, ja siunaus, että voimme antaa silloinkin kun meillä ei ole paljon.

Nämä ja monet muut siunaukset meillä on Jeesuksen Kristuksen ansiosta! Niin, sen Jeesus-lapsen ansiosta, jota odotin niin innokkaasti asetettavaksi seimiasetelmamme seimeen joulupäivänä! Hän, joka on suurin lahjamme, on antanut meille näitä kallisarvoisia siunauksia elämänsä, esimerkkinsä, opetustensa ja uhrauksensa avulla.

Silloin kysyn: Eikö meidän pitäisi vuorostaan käyttää näitä siunauksia niin, että kevennämme muiden kuormia, autamme ja kannustamme heitä liittymään tämän pyhän juhlan henkeen ja juhlistamaan sitä hyvää sanomaa, joka ilmoitettiin paimenille ensimmäisenä jouluna?

Kristus voi tehdä joulustamme jotakin ystävällisyyden ja kiintymyksen nauhoja suurempaa ja kietoa juhlimisemme rakkauteen, joka on ”Kristuksen puhdasta rakkautta, [joka] kestää ikuisesti”16. ”Vaikka meidän tunteemme vaihtelevat, Jumalan rakkaus pysyy samana.”17 Hänen rakkautensa jatkuu läpi vuoden ja läpi elämämme.

Kun keskitymme joulun aikana uudelleen Kristukseen, me saamme elämäämme entistä suuremman määrän Hänen rakkauttaan ja suuremman kyvyn rakastaa ja palvella muita ympärillämme.

Kun me säilytämme joulun hengen, me säilytämme Kristuksen Hengen. Keskittykäämme tänä jouluna Jeesukseen Kristukseen, maailman valoon, ja antakaamme oman valomme loistaa tänä jouluna jakamalla muille rakkauttamme, myötätuntoamme ja palvelemistamme.

Koska Hän tuli maan päälle, olemassaolollamme on tarkoitus. Koska Hän tuli maan päälle, on toivoa. Hän on maailman Vapahtaja, ja Hän on suurin lahjamme. Siitä lausun todistukseni. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.