Jouluhartaudet
”Oi Häntä kumarramme”


”Oi Häntä kumarramme”

Ensimmäisen presidenttikunnan jouluhartaus 2023

Sunnuntai 3. joulukuuta 2023

Rakkaat veljeni ja sisareni, millainen ilo onkaan aloittaa uusi joulunaika, jolloin juhlistamme Vapahtajamme ja Lunastajamme, Herran Jeesuksen Kristuksen, syntymää.

Jokainen kerta, kun lapsi syntyy, on pyhä tapahtuma. Katsokaapa, kuinka yksi lastenlastemme pojista reagoi, kun hän pitää ensimmäistä kertaa sylissään pikkuveljeään.

[video]

Ei mikään ihme, että tuona mitä pyhimpänä yönä yli 2 000 vuotta sitten Betlehemin pienen kaupungin lähellä taivaalliset joukot lauloivat ilosta! Enkeli opetti paimenille tämän suurenmoisen totuuden:

”Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle.

Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.”1

Ja nyt, rakkaat veljeni ja sisareni, ”Oi Häntä kumarramme2.

Kuten monien teidän kohdalla, joulu on vuosien varrella muuttunut omalla kohdallani. Lapsuuteni muistot on kaiverrettu 1930-luvun suuren lamakauden maisemaan. Rahaa oli niukasti. Lahjat olivat erityisen kallisarvoisia.

Vanhempani tekivät joulusta taianomaisen minulle ja sisaruksilleni. Joka vuosi meistä tuli ”joulupukin apulaisperhe” jollekin toiselle perheelle. Valmistelimme sopivia lahjoja ja toimitimme ne jouluaattona. Kun ajoimme pois heidän kotinsa luota, heidän vilkutuksensa ja kyyneleiset kasvonsa toivat meille todellista antamisen iloa.

Rakastin joulumusiikkia silloin – ja rakastan sitä edelleen. Joka vuosi sisar Nelson ja minä kuuntelemme mielellämme Händelin Messias-oratoriota ja laulamme mukana. Rakastan sanan halleluja heprealaista merkitystä. Se tarkoittaa kirjaimellisesti ”ylistys Herralle Jumalalle Jehovalle”3. Tässä oratoriossa lauletut sanat koskevat paitsi Herran syntymää myös Hänen tuhatvuotista valtakauttaan:

Sillä lapsi on syntynyt meille,

poika on annettu meille.

Hän kantaa valtaa harteillaan,

hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja,

Väkevä Jumala,

Iankaikkinen Isä,

Rauhan Ruhtinas.4

Juuri nuorena aikuisena aloin saada syvän todistuksen Isästä Jumalasta ja Hänen rakkaasta Pojastaan, Jeesuksesta Kristuksesta. Opin tietämään omalta osaltani, että Jeesus Kristus syntyi neitsyt Mariasta, joka oli ”kallisarvoinen ja valittu astia”5. Tiesin, että Hän todellakin on Jumalan Poika6 ja keskeinen hahmo koko ihmiskunnan historiassa.

Ajatelkaapa sen käsittämätöntä laajuutta, mitä Jeesus Kristus on saanut aikaan – kaiken Isänsä tahdon mukaisesti! Jeesus oli jo Jumala, kun Hän alentui tulemaan maan päälle suorittamaan ratkaisevan tärkeän työn meidän kaikkien puolesta. Työn, joka kirjaimellisesti pelasti meidän henkemme ja muutti meidän elämämme. Työn, jota yksikään meistä ei voisi tehdä itse.

Vapahtaja ”[kärsi] kaikenlaisia kipuja ja ahdinkoja ja koetuksia”7, jotta Hän ”osaisi lihan mukaisesti auttaa [meitä meidän heikkouksiemme] mukaisesti”8.

Viime kuukausien aikana olen oppinut paljon lisää kivusta ja sen jalostavasta vaikutuksesta. Sydämeni on lähentynyt Vapahtajaamme, kun olen yrittänyt kuvitella Hänen kärsimyksensä laajuutta. Kuolevainen mieleni ei yksinkertaisesti pysty käsittämään, kuinka Hän otti kantaakseen kaikkien koskaan eläneiden ihmisten kaikki tuskat, kaikki synnit, kaikki ahdistukset ja kaikki ahdingot!

Kaikkein ylimmän myötätunnon ilmauksena – jota kuolevaiset eivät pysty ymmärtämään tai kuvailemaan – Vapahtaja alistui vertaansa vailla olevaan hengelliseen ja fyysiseen piinaan.

Me kunnioitamme Betlehemin pienokaista juuri siitä syystä, että myöhemmin Hän antoi käsittämättömän, äärettömän uhrin Getsemanen puutarhassa ja Golgatan ristillä. Tämä uhri lunastaa meidät jokaisen, kun päätämme tehdä parannuksen ja seurata Häntä. Sitten kruunaavana tekonaan maan päällä Hän nousi haudasta kolmantena päivänä suoden meille jokaiselle ennennäkemättömänä siunauksena ylösnousemuksen ja elämän kuoleman jälkeen.

Tänä aikana me laulamme usein iloisina: ”Taas toivotus hyvän joulun.” Rakkaat veljeni ja sisareni, sydämeni toiveeseen teille jokaiselle tänä iltana sisältyy useita eri asioita. Itse asiassa kyse ei ole toiveestani teille. Kyse on rukouksestani teidän puolestanne tänä pyhänä joulunaikana.

Ensiksi, rukoilen, että tunnette sen syvän, iankaikkisen rakkauden, jota Vapahtajamme tuntee teitä kohtaan henkilökohtaisesti. Jeesus Kristus on tuntenut teidät kuolemattomuutta edeltävästä maailmasta asti. Hän tuntee teidät ja näkee teidät nyt. Hän näkee teidän ilonne ja murheenne. Hän on kokenut niistä jokaisen.

Hän tuntee täydellistä myötätuntoa kamppailujanne kohtaan, ja Hän riemuitsee joka kerta, kun ponnistelette eteenpäin vanhurskaudessa – hyvinä ja huonoina aikoina.

Rukoilen, että saatte oman henkilökohtaisen todistuksen siitä, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika, että Hän on täynnä jumalallista voimaa ja että suuren sovitusuhrinsa ansiosta teidän ei tarvitse koskaan tuntea, että teidän täytyy kohdata elämän vaikeita haasteita yksin. Kun vilpittömästi pyydätte, etsitte ja kolkutatte9, te pääsette jatkuvasti osallisiksi Hänen voimastaan, joka auttaa teitä, vahvistaa teitä ja parantaa teidät10.

Rukoilen, että hyödynnätte täysin Vapahtajan sovitusta tekemällä parannusta päivittäin, tekemällä elämästänne entistä puhtaampaa ja tavoittelemalla taivaallista johdatusta kaikessa, mitä teette. Toisin sanoen rukoilen teidän kokevan iloa siitä, että ajattelette aina selestisesti.

Rukoilen myös, että käytätte tämän joulunajan alkaaksenne palvella Jumalaa henkilökohtaisesti entistä syvällisemmin. Alkakaa uudelleen tutkia Jeesuksen Kristuksen opetuksia ja sovitusta. Kukaan täällä maan päällä ei rakasta teitä niin kuin Hän rakastaa. Kukaan täällä ei ymmärrä teitä paremmin tai todella tunne murheitanne ja heikkouksianne. Kenelläkään maan päällä ei ole sellaista voimaa kuin Jeesuksella Kristuksella. Kukaan täällä ei toivo innokkaammin, että teistä tulisi kaikin tavoin sellaisia kuin teistä voi tulla. Kukaan ei vetoa Isään teidän puolestanne siten kuin Hän vetoaa.

Herra Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme. Hän on Jumalan Poika, Israelin Pyhä. Hän on Voideltu.11 Isän johdolla Hän on kaiken sen Luoja, mitä on luotu.12 Jeesus Kristus oli suuri Jehova, Vanhan testamentin Jumala.13 Hän oli luvattu Immanuel.14 Hän on suuri esikuvamme15 ja puolustajamme Isän luona16. Hänen palautetun evankeliuminsa ansiosta Hänen pappeutensa kaikki siunaukset ovat koko ihmiskunnan ulottuvilla, kun he tulevat Hänen luokseen ja tulevat täydellisiksi Hänessä.

Veljet ja sisaret, eläkäämme ”hallelujan” hengessä ylistäen aina Herraa Jumalaa Jehovaa. Tänä loistavana joulunaikana – oi Häntä, Kristusta, Herraa, kumarramme!

Minä tiedän, että Jumala elää! Jeesus on Kristus! Tämä on Hänen kirkkonsa. Hän johtaa evankeliuminsa jatkuvaa palautusta. Tästä todistan Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.